جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

سندروم نتیجه فوری چیست؟

author منتشر کننده
بدون نظر 5 0
سندروم نتیجه فوری چیست؟

احتمالا این ترکیب اسمی برایتان جدید و بی معنا باشد اما اگر تا به حال آن را نشنیده اید به شما این اطمینان را می دهم که در اطرافیانتان آن را دیده اید، بهر حال در این جا به طور کامل از این موضوع صحبت شده است در صورت تمایل مقاله را تا انتها بخوانید.

سندروم نتیجه فوری و یا Immediate Outcome Syndrome یکی از بیماری هایی است که به معنای رسیدن به نتیجه دلخواه بدون صبوری کردن و فرصت دادن به آن عمل است، به عبارتی ساده تر ره صد ساله را یک شبه رفتن! این سندروم عواقب خطرناکی دارد و در جامعه امروزی به دلیل مشکلات فراوان روحی و اقتصادی به وفور در افراد اتفاق می افتد. این سندروم، نا امیدی در عوض رشد را بر جا می گذارد. به طور مثال، موفقیت نامحدود در 20 روز، چاقی و لاغری در 3 روز، با شغل دوم و کمتر از یک ساعت در روز، یکماهه میلیاردر شوید!، ترک اعتیاد فوری بدون درد در 45 روز! موفقيت نا‌محدود در 30 روز!، بدون زحمت پولدار شويد!، يادگيري دو زبان دنيا در سی روز!

همه این پیام ‌های تبلیغاتی ما را را دچار نوعی توهم و باور غلط کرده است که همان سندروم نتیجه فوری است و باید به هر نحوی آن را از خود دور کنیم زیرا در صورت حضور آن در زندگی دچار مشکلات زیادی خواهیم شد و حتی ممکن است به بیراهه کشیده شویم.

سندروم نتیجه فوری چیست؟

بیشتر بخوانید: سندروم آشیانه خالی

پیامد های سندروم نتیجه فوری

به طور کلی و مطابق تحقیقات صورت گرفته توسط روانشناسان سندروم نتیجه فوری دو پیامد بسیار تخریب کننده دارد:

اول از همه اینکه این سندروم افق فکری ما را کوتاه می‌کند این موضوع به این معناست که ما فکر می‌کنیم حتما باید یک دستاورد را در طی سه ماه بدست بیاوریم و اگر در غیر این صورت باشد به زحمتش نمی ‌ارزد. بر همین اساس به طور کلی از برنامه‌ های که به طور مثال باید طی یک سال آن ها را دنبال کنیم استقبال نمی ‌کنیم و به همین خاطر هیچ گاه کارهای بزرگ را استارت نمی زنیم.

دومین پیامد این سندروم (سندروم نتیجه فوری) هم رها کردن اقدامات در حال انجام از وسط راه است، به طور مثال تصمیم جدی گرفته ‌ایم که زبان آلمانی را بیاموزیم و بسیار مصمم هستیم زیرا فکر می‌ کنیم که یادگیری زبان در 20 روز امکان پذیر است، 20 روز هم وقت می ‌گذاریم ولی چون آن وعده واقعیت نداشته است، نیمه کاره یادگیری زبان آلمانی را کنار می‌گذاریم آن هم به همراه احساس سرخوردگی. افراد زیادی با این تفکر که خیلی زود می‌توانند مهارتی را یاد بگیرند یا به دستاوردی برسند شروع به انجام کاری می‌کنند اما چون در کوتاه مدت به نتیجه مطلوبشان نمی‌رسند،.آن کار را رها می کنند، به همین خاطر است که ما در زندگی مان هزاران کار نیمه تمام داریم و آن ها را به انتها نمی‌ بریم چون به اندازه کافی صبور نیستیم.

سندروم نتیجه فوری گریبان گیر جامعه

این سندروم بسیار خطرناک است و همانطور که مستحضرید گریبان جامعه ما را به شدت گرفته است. ما انسان ها آن قدر درگیر «جنون سرعت» و «یک شبه ره صد ساله رفتن» برای رسیدن به خواسته ‌هایمان شده ایم که دوست داریم همه این تبلیغات عجیب را به یکباره باور کنیم آن هم بدون هیچ تحقیق و جستجویی! این پیام ‌های تبلیغاتی همه ی ما را دچار بیماری «نتیجه فوری» کرده است. قدرت بخشیدن به نگرش تاثیرات بسیار بدی بر حوزه مدیریت استراتژیک زندگی شخصی/اداره سازمان/کشورداری می‌گذارد. هیچ کدام از این‌ تبلیغات واقعیت ندارد. حتی اگر هم داشته باشد، در دنیای استراتژی چنین چیزی نداریم: موفقیت آسان، ساده و سریع! فقط در کتاب‌های علمی تخیلی یافت می‌شود.

بیشتر بخوانید: سندروم آلیس در سرزمین عجایب چیست؟

دروغ یا واقعیت

هیچ‌ کدام از این تبلیغ ها حقیقت ندارد. اینکه می گویند موفقیت آسان، ساده و سریع و غیره. شاید افراد کمی در مدت زمان کوتاهی به موفقیت ‌هایی بزرگی رسیده باشند اما در پس ماجرا، سال ها تلاش و تجربه نهفته است و برای حفظ نتایج آن، شخص تلاش زیادی خرج کرده است. اما بعضی از کتب موفقیت و مدیریت، برای اینکه داستان را جذاب کنند، همه واقعیت را نمی‌ گویند و فقط اصرار به آن بخش کوتاهی دارند که موفقیت را در همان مدت زمان کوتاه جا بزنند.

دلیل اساسی و مهم بروز سندروم نتیجه فوری

از مهم ترین دلایلی که در مورد ایجاد این بیماری می توان نام برد، حضور رقیب است. ما به طور مداوم در حال مقایسه خودمان با دیگران هستیم و غافل از اینکه این مقایسه ما را  نابود می کند. افراد در ابتدای شروع کسب وکارشان، جایگاه امروز خود را با شخصی که چندین سال کسب وکارش را در حوزه مشابه شروع کرده و به تجارب زیادی دست یافته، مقایسه می‌ کنند! بدون توجه به اینکه رشد ما در گرو رقابت و مقایسه امروز خودمان با دیروز خودمان است. اگر امروز حتی یک قدم کوچک نسبت به دیروز جلوتر هستیم، بنابراین در رقابت با دیروز، برنده ‌ایم و با این طرز تفکر می ‌توانیم به موفقیت ‌های عظیم و پایدار دست پیدا کنیم.

اصلا چرا مقایسه می‌ کنیم؟

تا هنگامی که تغییر نکنیم، هیچ چیز در دنیای اطرافمان هم تغییر نمی‌کند و چون تغییر سخت است، افراد می ‌ترسند و خودشان را با دیگران مقایسه می ‌کنند و به حالت سکون قبلی خود باز می گردند و این کار را یک بهانه منطقی برای شروع  نکردن می‌ دانند. با این تفکر، همیشه دیدگاه برد و باخت در زندگی یا کسب وکار ما وجود دارد و این دیدگاه موجب می‌شود تا هیچ وقت از زندگی و کسب وکارمان لذت کافی نبریم.

واقعیت موفقیت ‌های چشم‌ گیر و پایدار

در حقیقت موفقیت‌ های بزرگ و پایدار، حاصل سخت‌ کوشی و تلاش فراوان، تداوم و استمرار شبانه روزی، نظم و انضباط شخصی و انتخاب‌های آگاهانه است. ‏اگر شما بهشت را می ‌خواهید، شرط رسیدن به آن مرگ است. برای رسیدن به هر چیز با ارزشی، باید بهایش را بپردازید. ‏پس با این اوصاف دست از مقایسه  خود با دیگران بردارید و فقط و فقط خود را با خود مقایسه کنید و با صبر و تلاش مداوم و بی وقفه، با نظم و انتخاب‌ های درست و آگاهانه، از مسیر زندگی و کسب و کار خود لذت ببرید.به شما این قول را میدهیم که موفقیت ‌های عظیم در زندگی شخصی، در روابط، کسب وکار و درآمدهای عالی در گرو همین نگرش است.

سندروم نتیجه فوری چیست؟

سندروم نتیجه فوری سندرومی خطرناک

سندروم نتیجه فوری، در واقع یک تهدید برای جوانان امروزی به شمار می آید. یکی از روانشناسان بالینی بیان کرد: از اتفاقات رایجی که این روز‌ ها بیشتر افراد جامعه با آن درگیرند، خصلت عجول بودن یا سندروم نتیجه فوری است.

طبق نتایج محققان سندروم نتیجه فوری به جنسیت افراد بستگی ندارد و امکان دارد همه افراد جامعه را درگیر کند، اما موضوعی که وجود دارد این است که این سندروم در کودکان و افراد جوان و کم سن و سال بیشتر دیده می شود و اخیرا در جامعه شاهد بی‌ هدفی و بی ‌هویتی نسل جوان هستیم که این موضوع خودش به بالا بردن این سندروم در جامعه دامن زده است. این روزها افراد می خواهند بسیار سریع و بدون هیچ نوع تلاشی به موفقیت‌ های آنچنانی و کلان برسند که این موضوع از دیدگاه روانشناسی رد شده و موفقیت ناشی از این سندروم نمی‌تواند خیلی ادامه‌ دار یا دائمی باشد.

روانشناسان می گویند نمیتوان گفت که این سندروم تحت ‌تاثیر شرایط اقتصادی، اجتماعی و یا فرهنگی جامعه است بلکه بیشتر به خصوصیات فردی افراد بستگی دارد و از همه بیشتر شاخصه ‌های فردی تأثیرگذار در بروز این اختلال است. از نگاه روانشناسی اجتماعی این نکته بسیار مهم است که در صورتی که فردی در یک جمع بزرگی قرار بگیرد که همه شان درگیر این اختلال هستند، فرد به مرور زمان و ناخودآگاه تاثیر می گیرد و به ناچار درگیر این اختلال خواهد شد.

به طور کلی این افراد صبور نیستند، کوته فکر و بسیار کم حوصله اند، آینده نگری ندارند و دائما آینده خود را از دست می ‌دهند به همین دلیل می توان سندروم نتیجه فوری را برای جامعه و بستر زندگی افراد خطرناک نامید و فرد مبتلا به این سندروم میتواند در جریان این اتفاقات هم به خودش و هم به دیگر افراد جامعه آسیب وحشتناک برساند، دقیقا مثل خطری که می‌تواند زیر پوستی و آرام ریشه‌ های حیات جامعه را تحت ‌تأثیر قرار بدهد و جامعه را به سوی بی ‌برنامه و بی‌هدف بودن بکشاند.

علاوه بر موارد بالا بهتر است که بدانید این افراد تنبل اند و اعتقادی به سخت‌ کوشی ندارند، خیلی سریع تحت تأثیر تبلیغات مختلف قرار می‌گیرند، از داشتن برنامه در زندگی خود فراری  و اهل مقایسه خود با دیگر افراد هستند که این مورد به تبع خطرناک‌ تر از بقیه موارد است. در مورد کودکان هم این سندروم در کودکان بیش ‌فعال که علاقه مند به سرعت و کار‌‌ های خطرناک اند و رفتار‌‌های تهاجمی تری دارند دیده می شود.

کلام آخر

به عنوان یک پیشنهاد به این افراد برای خود‌ درمانی و رهایی از این سندروم (سندروم نتیجه فوری) می توان گفت که افراد منظم باشند و حتما اهداف خود را به هدف های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت طبقه بندی کنند و یک برنامه کامل و دقیق برای زندگی خود داشته باشند و همچنین خود را در انجام موارد برنامه ‌ریزی موظف بدانند.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید