جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

سیستم عامل اوبونتو

author منتشر کننده
بدون نظر 5 0
سیستم عامل اوبونتو

لینوکس یک محصول متن باز (Open Source) است که به منظور گسترش استفاده از کامپیوتر ایجاد گردیده و در حال پیشرفت می‌باشد. لینوکس به وسیله افراد مختلف ساخته می شود و با استفاده از هسته ی لینوکس و نام های رسمی ای همچون Ubuntu، Linspire، Red Hat و … عرضه می‌شود. این سیستم های عامل که بر پایه‌ی هسته‌ی لینوکس (Linux Kernel) ایجاد گردیده اند، مستقل نیستند.  Ubuntu 8.04 اوبونتو مانند بسیاری دیگر از توزیع های لینوکس دارای ۲ نسخه ی Desktop Edition و Server Edition هست که اولی برای استفاده در کامپیوتر های شخصی و دومی برای راه اندازی کامپیوتر های مخصوص Server ها کاربرد دارد.

لینوکس

معرفی سیستم عامل اوبونتو

سیستم عامل اوبونتو در سال 2004 توسط مارک شاتل ورث (Mark Shuttleworth) منتشر شد. در ابتدا به صورت موقت به عنوان شاخه ای از Debian GNU/Linux فعالیت خود را آغاز نمود. دلیل این کار این بود که هر شش ماه یک نسخه جدید از اوبونتو منتشر شود و از کدهای دبیان (Debian) استفاده نماید. از آنجا که اوبونتو یک نرم‌افزار متن باز (open source) است کلیه نسخه‌های آن به صورت رایگان عرضه می شود. یکی از نکات مورد توجه در این سیستم عامل، تاکید بر دسترسی جهانی است، از اینرو این نرم افزار به صورت چندزبانه ارائه گردیده است. اوبونتو دارای کارکرد بسیار راحت می باشد؛ به طوریکه کاربران مبتدی، شیوه های کار با آن را آموخته و خیلی سریع به محیط آن عادت می‌ کنند.

در اوبونتو این قابلیت وجود دارد که نرم ‌افزارها، مطابق نیاز و سلیقه کاربر سفارشی ساخته شده و مورد استفاده قرار گیرد. سیستم عامل اوبونتو دارای انواع ابزارهای متداول اداری، اینترنت، گرافیک، برنامه نویسی و چندرسانه‌ای می‌‌باشد و همین امکانات باعث شده که مورد استقبال عموم قرار گیرد. سیستم‌ عامل اوبونتو یکی از نسخه های GNU/Linux است که دارای ویژگی کاربرپسندانه می‌باشد و در مدت نسبتا کوتاه عمر خود، توانسته بین کاربران عادی از محبوبیت خاصی نیز برخوردار شود. علت این محبوبیت می تواند متن باز یا Open Source آن باشد.

سیستم عامل اوبونتو

بیشتر بخوانید: اندروید، بهترین سیستم عامل موبایل از دیدگاه مایکروسافت

نسخه های مختلف سیستم عامل اوبونتو

کوبونتو: نسخه رسمی بر اساس اوبونتو است که با میزکار KDE عرضه می‌شود. کوبونتو از هسته اوبونتو استفاده کرده و بخشی از پروژه اوبونتو می‌باشد. کوبونتو یک توزیع بسیار جذاب است که دارای پتانسیل‌های بالقوه میزکار KDE می‌باشد. کوبونتو از همان مخازن اوبونتو استفاده می‌کند و معماریهای سخت‌افزاری یکسانی را نیز پشتیبانی می‌کند.

ادوبونتو: نسخه رسمی بر اساس اوبونتو است که برای استفاده در محیط های آموزشی ارائه شده است. ادوبونتو دارای تعداد بسیار زیادی بسته‌های نرم‌افزاری مورد نیاز محیط های آموزشی شامل GCompris و KDE Edutainment Suite و Schooltool Calendar است. ادوبونتو توسط محققین با ملیت‌های مختلف توسعه داده شده است. ادوبونتو به معلمین و یا ارائه دهندگان مطالب امکان می‌دهد تا به سرعت بتوانند یک محیط آموزشی بنا نموده و آن‌را مدیریت کنند.

زوبونتو: نسخه رسمی بر اساس اوبونتو است که دارای میزکار Xfce می‌باشد. این نسخه مناسب برای کاربرانی است که دارای سخت‌افزارهای قدیمی با قابلیتهای پایین هستند. زوبونتو به طور اصلی بسته‌های میزکار را گنوم را دارد.

بیشتر بخوانید: معرفی انواع نسخه‌های ویندوز 10

نقاط قوت اوبونتو نسبت به ویندوز

1) لینوکس مشکل ویروسی شدن ندارد. به این دلیل که ایمنی بسیار بالایی داشته و مانند ویندوز ضرورت نصب یک Antivirus یا Internet Security روی سیستم را ندارد.

2) در اوبونتو بر خلاف ویندوز نیاز به چیدمان مجدد دیسک (Disc Defragment) ندارد و بعد از تغییرات بصورت خودچیدمان عمل می‌کند.

3) در لینوکس هسته سیستم Kernel Linux است و عملکرد جداگانه از محیط گرافیکی و نرم افزارها دارد در نتیجه هنگ کردن یک برنامه (Crashing) باعث هنگ کردن کل سیستم نمی‌شود در حالیکه در ویندوز به دلیل برخوردار بودن از سیستم یکپارچگی، هنگ یک عامل ممکن است شما را حتی وادار به Restart کند. اما در لینوکس فقط کافیست همان برنامه ای که هنگ کرده Restart شود. این قابلیت در لینوکس تعبیه شده است.

4) در صورت نصب ویندوز، نیاز به نصب مجدد درایورها می‌باشد، در صورتی که در اوبونتو نیاز به این کار نیست و کلیه سخت افزارها به صورت اتوماتیک شناسایی شده اند.

5) ویندوز فقط می‌تواند در پارتیشنی که Primary است نصب شود اما لینوکس در پارتیشن های Logical نیز نصب می‌شود.

7) لینوکس را می توان بر روی یک تلفن همراه یا یک ابر کامپیوتر نصب نمود. لینوکس در راه اندازی برنامه های حساس یک هواپیما نیز کاربرد اساسی دارد.

8) سیستم عامل لینوکس  کاملا رایگان است اما سیستم عامل ویندوز نه تنها رایگان نیست بلکه گران قیمت نیز هست.

9) لینوکس را هم می توان از درون سی دی بوت کرد و هم می تواند بر روی هارد نصب نمود اما ویندوز لزوما نیاز به نصب دارد.

10) در لینوکس واسط های گرافیکی بی شمار هستند. در صورتی که در ویندوز تنها یک واسط گرافیکی وجود دارد.

11) محیط دسکتاپ لینوکس سه بعدی است که کاربران در آن راحت تر می‌توانند کار کنند.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید