جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

عرصه های مختلف یک خانه در طراحی داخلی

author منتشر کننده
بدون نظر 7 0
عرصه های مختلف یک خانه در طراحی داخلی

در هر بنای مسکونی با توجه به نیاز ها و خواسته های افراد خانه و خانواده، تنوع فعالیت های آنان، نیازمند به فضاهای مختلفی است. عرصه های مختلف یک خانه در طراحی داخلی به این معنی است که برای طراحی داخلی یک فضا، لازم است کلیه فضا ها شناخته شود و یک مجموعه واحد برای فضا طراحی شود. به فضاهایی که عملکرد های سازگار و به هم مرتبط و وابسته را دارند، و در نقشه، به طور مجزایی طراحی می‌شوند، عرصه نام دارد. یک بنا می تواند عرصه ها مختلفی داشته باشد که در این مقاله به شما معرفی خواهیم کرد.

عرصه زندگی خصوصی در طراحی داخلی

عرصه زندگی خصوصی در طراحی داخلی به این معنی است که این عرصه، آرام ترین و  خصوصی ترین بخش خانه است و باید در قسمت ساکتی از خانه طراحی شود. فعالیت های عرصه های عمومی، آرامش ین قسمت را بهم می‌زند پس در نتیجه باید به صورت مستقل و جداگانه ای باشد. اتاق خواب های والدین و فرزندان، حمام و سرویس های بهداشتی خصوصی خانه و همچنین اتاق مطالعه و اتاق کار خصوصی نیز جز این قسمت ها حساب می‌شود و باید فضای جداگانه ای را داشته باشد.

بیشتر بخوانید: طراحی دست آزاد در معماری داخلی

عرصه پذیرایی در طراحی داخلی

 عرصه پذیرایی در طراحی داخلی: برقراری ارتباط و معاشرت با فامیل، دوستان، آشنایان و همسایگان و ارائه خدمت به مهمان ها در این عرصه انجام می‌شود، و شامل فضاهایی مانند پذیرایی، غذاخوری عمومی، اتاق خواب های مهمان، ورودی و سرویس بهداشتی است. برگزاری مهمانی ها و مراسم های جمعی و خانوادگی در این عرصه انجام می‌شود. کیفیت این عرصه به خوبی می‌تواند گویای فرهنگ و ارزش های خانوادگی باشد. از آن‌جایی که این عرصه بخش عمومی خانه است، ببهتر است که در نزدیکی ورودی خانه و به صورتی طراحی شود که در هنگام ورود و خروج افراد غریبه، از بخش های خصوصی عبور نکرده و به آن‌ها دید نداشته باشند.

طراحی داخلی با توجه به عرصه فضاهای باز و نیمه باز

طراحی داخلی با توجه به عرصه فضاهای باز و نیمه باز: این عرصه شرایط زندگی و ارتباط با فضای بیرون، مناظر و نور خورشید را در جهت نورگیری و تهویه هوا برای خانه فراهم می‌کند. بنابر این باید حتما به این موضوع توجه ویژه ای شود. فضاهایی مانند پاسیو وتراس، بالکن، بام سبز، نورگیر های خانه و امثال این‌ها در عرصه های فضاهای باز یا نیمه باز جای دارد. ایجاد و نحوه تعریف رابطه بین فضاهای داخلی و بافضاهای باز و نیمه باز، بر کیفیت و عملکرد آن‌ها تاثیر زیادی دارد.

نقش ورودی خانه در طراحی داخلی

شاید برایتان این سوال پیش آمده باشد که نقش ورودی خانه در طراحی داخلی چیست؟ در جواب این سوال باید بگوییم که اولین مکانی که مهمان نگاهش به آن می‌افتد ورودی است و همچنین آخرین جایی که خداحافظی می کند نیز ورودی است. نابر این باید زیبا و جذاب طراحی شود. باید فضایی برای جا کفشی و آویزان کردن لباس در نظر گرفته شود. معمولا جهت شستن دست و صورت و تمیز وارد شدن به فضای خانه، سرویس بهداشتی را نزدیک به در ورودی قرار می‌دهند. با توجه استقبال مهمان در ورودی و بدرقه آن در ورودی بهتر است که ابعاد و  اندازه ی آن مناسب باشد.

طراحی داخلی نشیمن منزل

طراحی داخلی نشیمن منزل به این صورت است که به این علت که جز فضاهای گرم و صمیمی خانه به حساب می‌آیند و افراد و اعضای خانواده در کنار یکدیگر جمع می‌شوند، باید به صورت فضایی کاملا در بسته و خصوصی و یا با درجه محرمیت کمتری و به صورت باز در ارتباط با فضاهایی مانند پذیرایی طراحی شود. بهتر است که نشیمن به فرمی انتخاب شود که همه دور یک دیگر جمع شوند، برای مثال فرمی مانند مربع که حول یک نقطه مانند تلویزیون داشته باشد و فرم هایی کشیده مانند مستطیل برای این عرصه مناسب نیست.

نکاتی در مورد پذیرایی در طراحی داخلی

پذیرایی فای عمومی خانه و محلی است برای پذیرایی از مهمانان و برگزاری مراسم و شجن های خانوادگی. این فضا در خانواده های مختلف، با توجه به نوع خواسته شان و میزان رفت و آمدشان متفاوت است.  پذیرایی از جمله فضاهای رسمی و بیرونی خانه محسوب می‌شود، بنابر این خوب است که درنزدیکی ورودی خانه طراحی شود تا به فضاهای خصوصی و شخصی مانند اتاق خواب ها، دیدی نداشته باشد. علاوه بر این موارد، به علت مهمان داری و پذیرایی از مهمان بهتر است که در نزدیکی آشپزخانه طراحی شود.

طراحی داخلی آشپزخانه منزل

طراحی داخلی آشپزخانه منزل:  همانطور که میدانیم آَشپز خانه فضایی است که سه فعالیت اصلی نگهداری، شستن و پختن مواد غذایی در آن صورت می‌گیرد. در این فضا جهت عملی شدن سه فعالیت های بالا بهتر است که یخچال، لگن ظرف شویی و گاز باید تهیه شود. باید توجه شود ک این سه وسیله نباید کنار یکدیگر جای بگیرند و اگر محل استفاده از سه وسیله را ببه صورت خطی فرزی به یکدیگر وصل کنیم، باید مثلثی به وجود بیاید. جهت قرار گرفتن درست وسایل اصلی در آشپزخانه حدودا مثلث کار آشپز خانه باید محیطی در حدود 6 متر داشته باشد.

بیشتر بخوانید: رویکردهای معماری پایدار چیست؟

لگن ظرف شویی و نکاتی که باید در طراحی داخلی رعایت کرد

توضیحلگن ظرف شویی و نکاتی که باید در طراحی داخلی رعایت کرد. لگن ظرفشویی در ابعاد و اندازه مختلفی ساخته می‌شود و برای شستشوی مواد غذایی از آن استفاده می شود.. برای تامین آب در لگن باید محل انشعاب لوله آب در زیر آن در نظر گرفته شود. معمولا از سینک ها به صورت سرپایی و ایتساده استفاده می‌شود اما بهتر است در بالای آن پنجره وجود داشته باشد تا فردی که مشغول به شستشوی ظرف است چشم اندازی زیبایی داشته باشد. علاوه بر این موضوع وجود پنجره موجب عبور جریان هوا و خشک شدن زودتر ظرف ها می‌شود.

نقش اجاق گاز در طراحی داخلی

شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که نقش اجاق گاز در طراحی داخلی چیست؟ باید یگوییم که اجاق گاز به منظور پخت و پز غذا در آشپزخانه قرار می‌گیرد. در کنار اجاق گاز نباید یخچال و یا سینک قرار گیرد بلکه باید از دو طرف کابینت داشته باشد. پخت غذا در آشپزخانه موجب ایجاد دود و بو در خانه می‌شود و لازم است برای هدایت و خروج بو و دود به خارج آشپزخانه یک پنجره داخل آشپز خانه طراحی کنیم و علاوه بر آن می‌توانیم هود بالای گاز نصب کنیم. بهتر است که آشپزخانه میز کوچکی پیش بینی شود.

طراحی داخلی

سالن غذاخوری در طراحی داخلی چگونه باید باشد؟

این سوال در زهن هرکسی که میخواهد خانه اش را طراحی کند پیش می‌آید که سالن غذاخوری در طراحی داخلی چگونه باید باشد؟ غذا خوری فضایی است که خانواده بری صرف غذا از آن استفاده می‌کنند. بهتر است که این فضا به آشپز خانه نزدیک باشد تا آوردن غذا راحت تر و سریع تر انجام شود. به همین دلیل معمولا غذا خوری خانواده معمولا در گوشه ای از آَشپز خانه یا در فضایی جداگانه نزدیک به آَپز خانه طراحی می‌شود. خانواده های یرانی معمولا غذا را نشسته بر سر سفره می‌خورند. به هر حال جهت پهن کردن سفره و یا چیدن میز ناهار خوری باید اندازه و ابعاد درستی را طراحی کرد که افراد به راحتی پشت میز یا بر سر سفره بنشینند.

نقش اتاق خواب ها در طراحی داخلی خانه

نقش اتاق خواب ها در طراحی داخلی خانه: اتاق های خواب بخش خصوصی خانه به حساب می‌آید و بهتر است در فضایی دنج و به دور از فضاهای عمومی طراحی شود. معمولا در هر خانه سه نوع اتاق برای والیدن و فرزندان و مهمانان در نظر گرفته می‌شود. مساحت های اتاق خواب باید با توجه افراد استفاده کننده و نوع فعالیت آن ها و چگونگی چیدمان آن  طراحی شود. در چیدمان بهتر است که تخت خواب روبروی در ورودی و در معرض دید قرار داده نشود. بین تخت و دیوار باید فضایی جهت رد شدن یک آدم بین 60 تا 80 سانتی متر جا گذاشت.

سرویس بهداشتی در هنگام طراحی داخلی منزل چگونه باید باشد؟

یکی از سوال های متداول این است که سرویس بهداشتی در هنگام طراحی داخلی منزل چگونه باید باشد؟ در جواب این سوال باید بگوییم که در هر خانه معمولا ک سرویس بهداشتی شامل توالت و دست شویی نزدیک به ورودی خانه در بخش عمومی خانه یک حمام طراحی می‌شود. در خانه های بزرگتر که امکانات بیشتری نیز دارند حمام و دستشویی مستقلی در اتاق خوب هایشان طراحی می‌شود. در طراحی سر.یس بهداشتی لازم است به فرم و ابعاد و اندازه عناصر اصلی آن یعنی توالت، دستشویی و زیز وان توجه نمود. در چیدمان این وسایل باید به ابعاد و اندازه های لازم جهت استفاده عملی  و حریم های اطرافشان توجه نمود.

طراحی داخلی

در نظر گرفتن فضای رخت شویی و اتو کشی در طراحی داخلی

در نظر گرفتن فضای رخت شویی و اتو کشی در طراحی داخلی باید به این صورت باشد که در بسیاری از خانه با قرار دادن یک ماشین لبااس شویی در نزدیکی حمام یا آشپز خانه، شستشوی لباس های خانواده صورت می‌گیرد. بهتر است فضای رخت ششویی در ارتباط با با آَشپزخانه و یا حمام طراحی شود. همچنین بهتر است در محلی باشد که آفتاب گیر باشد که پس از اتمام شستشو به راحتی بتوان آن ها روی بند لباس پهن کرد تابا هوای طبیعی و نور خورشید خشک شود. در بسیاری از خانه ها فضای مجزایی برای لباس شویی و محل اتو کشی در نظر گرفته می‌شود.

طراحی داخلی انبار

طراحی داخلی انبا باید به این صورت باشد چون که انبار فضایی است که بسیاری از وسایل اضافه خانه مانند جاروبرقی، میز اتو، ساک و چمدان، وسایل ورزشی، لباس های فصل های گذشته و رختخواب و امثال اینها در آن قرار می‌گیرد باید منظم قرار بگیرد و برای آن در حتما طراحی شود. انبار غالبا به دو صورت کمد و قفسه دار و یا به صورت یک فضای بسته در نظر گرفته می‌شود. این مکان معمولا به نور نیاز ندارد. لذا می توان جاهای مختلفی در خانه و مخصوصا مناطق میانی و نقاط کور پیش بینی کرد. انبار نه تنها در داخل خانه، بلکه در محوطه و فضای بیرون و باز و یا زیرزمین هم کارساز و مفید است. وسایلی مانند ماشین، وسایل باغبانی و هر نوع وسیل دیگر و وسایل اضافه در آن می‌توان جای داد.

نقش و تاثیر فضاهای باز در طراحی داخلی

در این عنوان می‌خواهیم نقش و تاثیر فضاهای باز در طراحی داخلی را به شما معرفی کنیم و برایتان توضیح دهیم. فضاهای باز به دو دسته عمومی و خصوصی تقسیم می‌شود. فضاهای باز خصوصی در ارتباط با عرصه خصوصی خانواده و در رابطه با آشپز خانه، نشیمن و اتاق های خواب قرار می‌گیرد. فضاهای باز عمومی معمولا در ارتباط با عرصه های عمومی واقع می‌گردد که در مجاورت با معبر عمومی است و افراد برای ورود به آن از داخل خانه عبور می‌کنند. شرایط اقلیمی و محیطی هر محل در طراحی  فضاهای باز و انتخاب عناصر آن نقش بسزایی دارند. در فضاهای باز، با استفاده از انواع درختان و گیاهان و پوشش های گیاهی و  گل کاری، آب نما، آلاچیق و چراغ های روشنایی و.. می‌توان کیفیت های فضایی یبا و خوشایندی را فراهم ساخت.

نقش فضاهای نیمه باز در طراحی داخلی

نقش فضاهای نیمه باز در طراحی داخلی: فضاهای نیمه باز، در میان دو فضای باز و بسته واقع می‌شوند و نقطه اشتراک آن دو می‌باشند. این فضاها ضمن اینکه به فضای بسته متصل هستند، در مقابل فضای باز قرار دارند و معمولا به منظره سرسبز و زیبای آن نگاه می‌کنند. در این فضاها، معایب فضای بسته و فضای باز برطرف شده و محاسن آن دو با هم جمع می‌شوند. در فضاهای نیمه باز می توان از هوای آزاد و منظره زیبا لذت برد و در عین حال از تابش نور شدید خورشید و ریزش باران در امان ماند. با توجه به اینکه فضای نیمه بز در ارتباط با کدام بخش از خانه و مجاور چه فضایی است؟ تناسبات و عملکرد  خاصی را به خود می‌گیرد. همچنین در فضاهای نیمه باز، کنترل نور و تهیه مناسب از طریق سایه بان و پنجره های مشبک امکان پذیر است.

شناخت مصادیق طراحی داخلی

شناخت مصادیق طراحی داخلی مشابه یکی از موارد بسیار مهم در فرایند هر نوع طراحی به حساب می‌آید. برای منظور فرد طراح به تجریبات گذشتگان و آنچه که تاکنون طراحی شده است، به دقت نگاه کرده و با تفکر و تعقل بر روی تک تک آن‌ها، آن تتجربه را از آن خود می‌کند. در مسیر شناخت مصادیق معماری، تمامی بناهای موجود و در دسترس، چه در ایران و چه در جاهای دیگر و کلیه بناهای معرفی شده در کتاب ها، مجلات، سایت‌های معتبر اینترنتی و انواع سبک های مختلف معماری می‌توانند مورد توجه و بررسی قرار گیرند. بررسی مصادیق معماری که به یک مکان و فرهنگ خاص محدودند، اگر به صورت منظم در یک مسیر دنبال شوند، اطلاع از سیر تحول بنا را فراهم می‌سازد.

الگو های سنتی طراحی داخلی فضاهای مسکونی

الگو های سنتی طراحی داخلی فضاهای مسکونی: در الگو های سنتی بناهای مسکونی مناطق مرکزی ایران، فضاها معمولا به دور حیاط گرد می‌آمدند  و نور و دید به آسمان را از طریق آن تامین می‌کردند. فضاها غالبا پنجره ای به بیرون خانه نداشتند و درب ورودی تنها نقطه اتصال درون و بیرون خانه بود. به این ترتیب و در اصطلاح درون گرا بودند. در این نمونه از خانه های سنتی، حیاط در قلب بنا جای داشته و از اهمیت بسیاری برخوردار بود.

تغییر الگوی سنتی طراحی داخلی فضاهای مسکونی

تغییر الگوی سنتی طراحی داخلی فضاهای مسکونی: از دوره قاجار تحولات اجتماعی و فرهنگی به تدریج آغاز شد. در پی این تحولات و بر اثر این تحولات و الگو پذیری از غرب، شیوه زندگی رو به تغییر گذشت. در دوره های بعد این تغییرات شدت یافت و موجب شد ساختار معماری دگرگون شود. تجهیزات سازه و تکنولوژی ساخت، ورود انواع وسایل جدید و مدرسن زندگی و مواردی از این قبیل، سبب شد تا شکل کالبدی  و نحوه سازماندهی فضایی خاه ها تغییرات اساسی پیدا کند. حتی در فضاهای الگوی جدید و مدرن بناهای مسکونی نامشان نیز عوض شده است.

تهیه برنامه کالبدی جهت طراحی داخلی

تهیه برنامه کالبدی جهت طراحی داخلی: در فرایند طراحی داخلی فضاهای مسکونی و اصولا در طراحی هر بنایی، تعیین تعداد و کیفیت فضاهای بناهای داخلی مورد نیاز از اهمیت بالایی برخوردار است. این امر به طراح کمک می‌کند تا بداند چه چیزی  را باید طرح کند. با روشن شدن این موضوع، طراح متوجه می‌شود که برنامه کار او چیست و بباید دنبال چه چیزی باشد. شاد همین دلیل است که به این مرحله از فرایند طراحی، مرحله تهیه  برنامه فضایی می‌گویند. برنامه کالبدی و یا برنامه فیزیکی نیز از دیگر عناوین مربوط به این مرحله از طراحی داخلی است.

اصول انجام برنامه ریزی جهت طراحی داخلی

اصول انجام برنامه ریزی جهت طراحی داخلی: در مرحله اول طراحی یعنی شناخت، طراح به تفکر می‌پردازد. تعقل معمار  یعنی توجه او به تمامی عوامل تاثیرگذار در طرح مانند شرایط فرهنگی، اجتماعی و... در این مرحله، به کندوکاو همه مسائلی که قابل تفکر است می‌پردازد. در دومین مرحله یعنی برنامه ریزی طراح با بررسی و تحلیل های عقلانی نتیجه گیری کرده و نکاتی را استخراج می‌کند. سرانجام طراح با توجه به مبانی نظری معماری به ارزش های معمارانه خود دست می‌یابد.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید