جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

علائم و نشانه های سینوزیت

author منتشر کننده
بدون نظر 1 0
علائم و نشانه های سینوزیت

بارها شده است که در اطراف خود شاهد افرادی باشیم که از سردردهای طولانی و یا آبریزش بینی خسته و کلافه هستند. این گونه افراد، همواره همراه خود دستمال کاغذی دارند و گاهی حتی می بینیم که در منزل و یا در فصل تابستان کلاهی گرم به سر دارند. توضیح علمی در رابطه با این رویداد این است که، سینوس‌ها حفره‌های کوچکی در استخوان جمجمه هستند که با هوا و ماده‌ای به نام موکوس پر شده‌اند. موکوس وظیفه مرطوب نگه داشتن راه های هوایی و جلوگیری از ورود ویروس ها و باکتری ها به داخل راه های هوایی را دارد. در این بیماری موکوس بیش از حد ترشح می شود و سبب انسداد مجرای سینوس و التهاب آن می‌شود.

تا بوده همین بوده است که این بیماری معمولا به دنبال سرماخوردگی معمولی شروع می شود. سینوزیت از جمله بیماری‌های نسبتاً شایع است که اغلب افراد به آن دچار هستند. سینوزیت بعد از سرماخوردگی و آنفولانزا شایع ترین بیماری است. این عارضه معمولاً بعد از ۲ یا ۳ هفته به خودی خود برطرف می‌شود، اما در صورت طولانی تر شدن نیاز به مراجعه به پزشک و درمان و تجویز دارو دارد. این بیماری علائم و انواع متفاوتی دارد. از جمله انواع این بیماری، حاد و مزمن را می توان نام برد.

سینوزیت را بهتر بشناسیم ؟

برای مقابله صحیح با این بیماری احتیاج است که انواع، روش های درمان، علائم و علل بروز آن را بدانیم. همانطور که گفته شد این بیماری بسیار شایع است و علائمی مشابه علائم کرونا دارد پس باید کوشش کنیم هر چه بیشتر و بهتر اطلاعاتی راجع به این بیماری داشته باشیم؛ علی الخصوص این امر در رابطه با افرادی که با این بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند مهم است. دو نوع سینوزیت حاد و مزمن داریم. سینوزیت حاد معمولاً به مدت چهار هفته یا کمتر به طول می انجامد و سینوزیت مزمن دوره طولانی تری دارد اما ممکن است تا ۳ ماه و یا حتی بیشتر نیز ادامه پیدا کند.

در نوع حاد ویروس ها و باکتری ها دخیل هستند و در نوع مزمن عفونت قارچی و یا باکتریایی دخیل است. علائم این دو نوع مشابه هم هستند اما در حالت مزمن شدت بروز علائم کمتر است. هم چنین می توان گفت، بروز این علائم در افراد بالغ اکثراً بعد از ابتلا به سرماخوردگی نمایان می شوند و پس از گذشت یک هفته وخیم تر هم خواهند شد. این عارضه عوارض اندکی دارد و بروز این عوارض نیز جز موارد نادراند ، اما وجود این بیماری در افرادی که دچار نقص ایمنی هستند، دیابت دارند و یا دچار تروما های متعدد در ناحیه ی سر می شوند خطرناک است.

علائم و نشانه های سینوزیت

بیشتر بخواید: هپاتیت چیست؟

داشتن عفونت دستگاه تنفسی قبلی مانند سرماخوردگی، پولیپ بینی، آلرژی‌های فصلی، حساسیت از جمله مواردی است که خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد . بروز این مشکل همان گونه که گفته شد به ندرت خطرناک است، اما به دلیل شایع بودنش زندگی روزانه خیلی از افراد را تحت الشعاع خود قرار داده است و انجام کارهای روزمره را سخت می‌کند پس بهتر است که زود درمان شود و اقدامات لازم برای پیشگیری از آن به عمل آورده شود. شایان ذکر است که سینوزیت باعث مرگ افراد نمی شود!

این بیماری به طور معمول در خانه درمان می شود اما در صورتی که علائم آن بیش از ده روز بدون بهبودی ادامه یابد، سبب تغییرات بینایی یا تورم در اطراف چشم شود و یا منجر به بروز تب که بیش از ۳ تا ۴ روز طول بکشد؛ باید به پزشک مراجعه کرد. پس از مراجعه به پزشک، وی در مورد علائم سوال می پرسد، معاینه فیزیکی انجام می دهد، از آندوسکوپ برای دیدن داخل مجاری بینی استفاده می کند، در صورت نیاز ام آر آی یا سی تی اسکن برای بررسی مشکلات ساختاری تجویز می‌کند و موارد دیگری را انجام می دهد و سرانجام داروی مناسب تجویز می کند. در صورت تشدید این علائم باید به متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کرد.

علائم و نشانه های سینوزیت ؟

تمام بیماری ها هر نوعی که باشند، برای افراد مبتلا آزار دهنده هستند. افراد که مبتلا به بیماری هستند در پی آنند که اطلاعات خود را در حوزه آن بیماری افزایش دهند تا بتوانند با شناخت صحیح این بیماری از خود مراقبت کنند و در پی بر طرف کردن آن باشند. شناخت علائم و نشانه های بیماری از جمله کارهایی است که یک فرد می تواند انجام دهد تا به بهبود خود کمک کند.  حال در این مقاله، به افرادی که دچار بیماری سینوزیت هستند، کمک می‌کنیم تا هرچه بهتر علائم بیماری خود را شناسایی کنند و در صدد توجه بیشتر به آن برآیند. از جمله علائم این بیماری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- حساس شدن صورت و به دنبال آن تورم در صورت لمس

- تب ناشی از التهاب و عفونت سینوس ها

- فشار یا درد بر بافت سینوس ها

- ترشح کدر رنگ یا بد رنگ

- ترشحات پشت حلق که به دلیل تولید بیش از حد موکوس است و وارد حلق شد و بافت آن را تحریک می کند

- احساس گرفتگی در بینی

- گلو درد

- سرفه که تلاشی است برای پاک کردن بافت گلو از محرک ها

- دندان درد

- گوش درد

- چشم درد

- خستگی ناشی از تب

- بدبو شدن دهان به دلیل وجود عفونت های باکتریایی

- خارش و عطسه

- ترشحات بینی که غیرعفونی شفاف و یا سفید رنگ است

چه زمانی سینوزیت حاد تبدیل به سینوزیت مزمن می شود ؟

همواره باید توجه داشت که وقتی به بیماری دچار می شویم باید مراقبت هایی به عمل بیاوریم که بیماری تشدید نشود. همچنین باید توجه کرد که در بروز علائم اولیه بیماری سریعاً به دنبال درمان آن باشیم زیرا با درمان نکردن آن ابتلا به نوع شدید تر را برای خود به ارمغان می آوریم ! در مورد بیماری سینوزیت نیز این گفته صدق می کند. اگر فرد به طور مکرر به سینوزیت حاد مبتلا شود و عفونت سینوس او برای مدت سه ماه یا بیشتر باقی بماند ممکن است به سینوزیت مزمن تبدیل شود.

روش های درمان سینوزیت ؟

برای درمان بیماری ها همیشه انواع روش ها اعم از خانگی و پزشکی وجود دارد. تمام افراد مبتلا به نوعی از بیماری همواره در تلاش برای بهبودی هستند. پس برای رفع کردن علائم یا به پزشک مراجعه می کنند یا در مرورگر شیوه های درمان خانگی را جستجو می کنند. در مورد بیماری قابل بحث در این مقاله یعنی سینوزیت، نیز روش های خانگی و تجویز پزشک نیز موجود است. در صورتی که این عارضه خفیف باشد و فرد به پزشک مراجعه کند معمولا داروهایی برای او تجویز می کند.

از جمله این دارو ها :

- مصرف قرص های مسکن مانند استامینوفن

- مصرف داروهای ضد احتناق بینی، که مصرف آن بیش از یک هفته علائم را تشدید می کند.

- قطره یا اسپری کورتیکواستروییدی

- مصرف آنتی بیوتیک

هم چنین امکان دارد که پزشک شست و شوی بینی را با استفاده از سرم یا محلول آب نمک برای پاکسازی عفونت ها تجویز کند. در وهله ی آخر نیز ، اگر عفونت بیش از سه ماه درمان نشود، امکان دارد درمان های دارویی دیگر تأثیر نداشته باشند پس پزشک برای تخلیه ی سینوس از طریق جراحی آندوسکوپی سینوس این بیماری را درمان می کند.

علائم و نشانه های سینوزیت

درمان خانگی سینوزیت ؟

پس از اطلاع از بروز هر نوع بیماری در افراد، معمولا آکثر افراد به دنبال راه حلی برای درمان آن هستند. در اکثر موارد افراد در اولین راه به دنبال درمان های خانگی می روند. این درمان ها برای بیماری در حالات ابتدایی کاربرد دارند و سبب بهبودی و رفع علائم می شوند. طب سنتی نیز در کنار روش های خانگی به کمک رفع بیماری می آید. سینوزیت همانگونه که گفته شد از جمله بیماری‌های شایع است و این بیماری در بیشتر موارد به کمک درمان های خانگی قابل حل می باشد.

یکی از راه حل های ساده برای درمان این بیماری در خانه ، استفاده از آب نمک یا سرم نمکی است، که باعث پاکسازی مجرای بینی، تنفس راحت تر و خارج شدن مخاط از بینی می شود. نوشیدن آب و مایعات کافی نیست به درمان سینوزیت در خانه کمک می کند. تامین بودن آب بدن کمک فراوانی از بسیاری جهات برای سلامت دارد که یکی از آنها مرطوب نگه داشتن سینوس ها و راه تنفسی و رقیق کردن ترشحات مخاط است. در طول روز فراوان آب بنوشید و از مصرف نوشیدنی های کافئین دار نیز خودداری کنید، چون نوشیدنی های کافئین دار سبب کاهش آب بدن و تورم مخاط بینی و سینوس ها می شود.

بخار آب داغ نیز به مرطوب کردن سینوس ها و روان کردن ترشحات مخاطی و رفع التهاب کمک می‌کند. هم چنین می توانید چند قطره اکالیپتوس یا منتول درون وان آب بریزید و در هوای گرم و مرطوب آن را تنفس کنید . محیط اطراف خود را همواره عاری از گرد و خاک نگه دارید. از دستگاه های تهویه هوا استفاده کنید و حیوانات خانگی خود را از اتاق خواب دور نگه دارید زیرا این موارد برای جلوگیری از ایجاد آلرژی‌های بینی است. دستگاه بخور سرد نیز هوا را مرطوب نگه می دارد پس برای رطوبت محیط از این دستگاه بهره بگیرید. اما توجه داشته باشید که دستگاه مرطوب کننده، همواره تمیز باشد زیرا به تولید کپک نیز می‌تواند کمک کند.

برای مرطوب نگه داشتن بافت های بینی، از کمپرس گرم می توانید استفاده کنید یا می توانید صورت خود را نزدیک ظرف حاوی آب گرم قرار دهید و سر خود را با حوله بزرگی بپوشانید و بخار آب داغ را تنفس کنید. علاوه بر این می توانید پش از کمپرس آب گرم از کمپرس آب سرد نیز استفاده کنید زیرا چرخش کمپرس سرد و گرم می تواند به کاهش درد سینوسی کمک شایانی بکند. ورزش هایی مانند یوگا نیز کمک کننده برای تسکین این عارضه هستند. یکی از مفید ترین حرکات یوگا، حرکت پینه دوز خوابیده است.

استفاده و مصرف غذاهای ادویه دار نیز سینوس ها را پاک و به تسکین درد کمک می کند. عسل و لیمو نیز گلو درد را تسکین می دهند. ماساژ صورت نیز از جمله روش هاست که باید توسط فرد مطلع انجام شود. از جمله غذاهایی که در صورت ابتلا به این بیماری منع مصرف دارد می توان به قند، محصولات لبنی، آرد و دانه های تصفیه شده، نمک ( در صورت نرسیدن آب کافی به بدن ) اشاره کرد. در برنامه ی روزانه خود حتما خواب کافی را قرار دهید زیرا این کار به سیستم ایمنی بدن شما در مقابل مبارزه با عفونت ها کمک می کند.

همانگونه که گفتیم طب سنتی نیز راه هایی برای درمان سینوزیت دارد. از جمله این ها توصیه به استفاده از سرکه سیب است. نقش اصلی سرکه سیب یعنی اسید استیک مانع از رشد باکتری ها شده و می تواند برای درمان عفونت سینوسی بسیار موثر باشد. نوشیدن یک لیوان آب گرم که به آن یک قاشق مرباخوری سرکه سیب و یک قاشق مربا خوری عسل اضافه شده باشد توصیه می شود هم چنین می توانید یک یا دو قاشق مرباخوری سرکه سیب را در آب داغ ریخته و بخور آن را استنشاق کنید. نوشیدن چای زنجبیل درمان دیگری است. این نوشیدنی را دو تا سه بار در روز بنوشید. چای زنجبیل خواص ضد باکتری و ضد التهابی زیادی دارد.

باید برای دفع بیماری ها نوشیدن آب و دیگر نوشیدنی ها را در برنامه غذایی مان قرار دهیم. چای همراه با شنبلیله نیز سبب بهبود عفونت می شود. مصرف این نوشیدنی به صورت داغ  ضد التهاب و تسکین دهنده است. هم چنین می‌توان از روغن زیتون و آویشن برای ماساژ مناطق دردناک صورت مانند گونه ها و پیشانی و ناحیه اطراف ابرو بهره برد. فلفل قرمز هندی نیز  با ایجاد حرارت و گرما در بدن به باز شدن گرفتگی سینوس ها و بینی کمک می کند هم چنین نوشیدن یک فنجان آب گرم حاوی یک قاشق چای خوری پودر فلفل قرمز هندی نیز در درمان سینوزیت موثر است.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید