جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

فرق بین مرطوب کننده و آب‌رسان

author منتشر کننده
بدون نظر 0 0
فرق بین مرطوب کننده و آب‌رسان

این روز‌ها رسیدگی و مراقبت از پوست و مو‌ها تبدیل به یک امر مهم و روزانه شده است. اما چرا؟ چون مردم در این دوره خیلی بیشتر از سابق به زیباییشان اهمیت می‌دهند. حالا در این بین جذابیت و زیبایی پوست و موها از اهمیت بیشتری هم نسبت به سایر رسیدگی های مربوط به زیبایی برخوردار است. اما چرا؟ چون با وجود پوست و مویی زیبا ناخودآگاه زیبایی در بیشتر افراد نمایان می‌شود.

حالا درباره‌ی رسیدگی به موها در مقالات آینده حرف می‌زنیم اما در این سری از مقالات بیشترصحبتمان درباره‌ی چگونگی داشتن پوستی زیبا است. عمدتا دو راه برای داشتن پوست و موی زیبا وجود دارد.  اولین راه  با استفاده از انواع کرم‌ها و ماسک‌های دستی و آماده می‌باشد. دومین راه هم با استفاده از انواع کارهایی که می‌شود با سوزن جراحی انجام داد، است. منظور از کارهای با استفاده از سوزن جراحی، خدماتی مانند میکرونیلدینگ و لیزر می‌باشد.حالا در این مقاله بحث صحبت ما درباره‌ی دسته‌ی اول رسیدگی به پوست یعنی استفاده از ماسک‌ها و کرم‌ ها است.

کرم‌ها امروزه در انواع متفاوتی برای زیبایی عرضه می‌شوند، مثلا برخی از کرم‌ها برای جلوگیری از آسیب آفتاب به پوست به کار می‌روند و برخی هم فقط  جنبه‌ی زیبایی ظاهری به پوست می‌بخشند. در این بین هم کرم‌هایی وجود دارند که هم برای جنبه‌‌ی زیبایی پوست به کار می‌روند و هم‌ کاربرد عمقی برای لایه‌های درونی پوست بدارند. مرطوب کننده‌ها و آب‌رسان‌ها من جمله‌ی این کرم‌ها هستند.

فرق بین مرطوب کننده و آب‌رسان

آب‌رسان و مرطوب کننده چه فرقی با هم دارند؟

برای اینکه بفهمیم آب‌رسان‌ها و مرطوب کننده‌ها چه فرقی با هم دارند باید در ابتدا با هر کدام از آن‌ها به طور مجزا آشنا شویم. با مرطوب کننده‌ها شروع می‌کنیم. به طور کلی سه ماده‌ ی اصلی در مرطوب کننده‌ها به کار رفته که مجموع آن‌ها پایه و بیس مرطوب کننده‌ را تشکیل می‌دهند. این سه ماده عبارت اند از اسکوآلن، پوشاننده، امولینت. البته پوشاننده در مرطوب کننده معمولا با عنوان occlusilve  شناسایی می‌شود.

هم در مرطوب کننده‌ها و هم آب رسان‌ها ترکیباتی استفاده شده که خلاصه‌ی این ترکیبات چربی و آب پوست را تنظیم می‌کنند. اما تفاوت چربی‌ها و آب در آب رسان و مرطوب کننده این است که مرطوب کننده از چربی بیشتری برخوردار است. روغن هایی که برای پوست در مرطوب کنند‌ها به کار می‌رود معمولا روغن هایی مثل وازلین و همچنین انواع چربی‌های معدنی است. از دیگر مشخصات مرطوب کننده‌ها این است که آن‌ها عمل پوشانندگی دارند، یعنی موجب می‌شوند که آب از سطح پوست خارج نشود.

حالا به سراغ آب رسان‌ها می‌‌ رویم، آب رسان‌ها آب زیر پوست را تامین می‌کنند، پس نقش بسیار مهمی در حفاظت از پوست ما دارند. آب رسان‌ها از مقدار زیادی آب و مقدار کمی چربی تشکیل شده‌اند. وزن آب‌رسان‌ها به مراتب بسیار کمتر از کرم‌های دیگر حتی مرطوب کننده‌ها می‌باشد. نکته‌ی جالب درباره‌ی آب‌رسان‌ها این است که در آن‌ها معمولا عسل و همچنین اوره به کار می‌رود! آب‌رسان‌ها هم رطوبت را به سطح و هم به عمق پوست می‌رسانند.

فرق بین مرطوب کننده و آب‌رسان

بیشتر بخوانید: فواید و مضرات سرکه سیب برای کاهش وزن و سلامتی

خب کاملا مشخص است وقتی پوست ما خشک می‌شود نیاز به محصولاتی مانند آب‌ رسان یا مرطوب کننده پیدا می‌کنیم. آب‌رسان را وقتی باید استفاده کنیم که پوست صورت یا بدن دهیدراته یا به اصطلاح عامیانه بی آب شده است. اما مرطوب کننده نقش حفاظت شوندگی دارد، یعنی در واقع از تبخیر شدن آب زیر پوست جلوگیری می‌کند. در اینجا باید بدانید که هر دو مورد آب‌رسان و مرطوب کننده برای پوست بسیار حائز اهمیت هستند.

از دیگر تفاوت‌های آب رسان و مرطوب کننده مقدار درصد چربی به کار رفته در آن‌ها است. مرطوب کننده‌ها چون نقش حفاظت شوندگی برای پوست دارند، از درصد چربی بیشتری برخوردار می‌باشند، چربی بیشتر موجب می‌شود که از آب از زیر پوست  تبخیر نشود. به یاد داشته باشید آب‌رسان‌ها خیلی زود جذب می‌شوند، اما مرطوب کننده‌ها به اندازه‌ی آب رسان‌ها جاذب نیستند.

 از مرطوب کننده و آب‌رسان چه مواقعی باید استفاده کرد؟

برای پاسخ به تیتر فوق در ابتدا باید فرق بین پوست خشک و پوست بدون آب را تشخیص دهید. پوست کم آب پوستی می‌باشد که در اثر کمبود آب بدن، ظاهری نازیبا پیدا کرده است. پوست کم آب از مشکلات پوستی محسوب محسوب می‌شود. اما پوست خشک پوستی است که یکی از قالب‌های پوستی را تشکیل می‌دهد. باید بدانید که ما سه نوع پوست چرب، مختلط و خشک را در طبیعت افراد داریم. پس این پوست، پوستی بیمارگونه نیست.

اشخاصی که با بیماری کم آبی پوستی مواجه‌اند باید نزد متخصص پوست و مو بروند و با تشخیص متخصص، یک آب‌رسان قوی مصرف کنند. اما مرطوب کننده را تقریبا همه افراد باید استفاده کنند. برای فهمیدن برند برتر مرطوب کننده‌ها می‌توانید نزد مسئول داروخانه بروید و از او بابت مرطوب کننده مناسب پوستتان راهنمایی بخواهید.

مرطوب کننده‌ی خوب برای پوست خشک باید از چربی بیشتری برخوردار باشد. حالا از کجا بفهمیم که پوستمان خشک است؟ به پوست خود در چهار فصل مختلف سال دست بزنید، اگر در همه‌ی چهار فصل خشکی خاصی بر پوستتان نمایان بود یعنی شما پوست خشک مطلقی دارید. اما اگر پوستتان خشک بود و گاهی معتدل و حتی گاهی چرب، پوست شما یک پوست خشک مطلق محسوب نمی‌شود.

اگر پوست شما جزء پوست‌های خشک معمولی باشد، گاهی می‌توانید با یک مشورت، به جای مرطوب کننده از روغن‌ها استفاده کنید. از معروف‌ترین مرطوب کننده‌های مناسب پوست خشک وازلین است. علاوه بر این این شما می‌توانید از روغن‌هایی مثل روغن نارگیل، روغن زیتون و روغن کرچک نیز استفاده کنید.  این سه روغن گفته شده برای پوست‌ها مختلط و معمولی نیز می‌تواند گزینه‌ی خوبی برای مصرف هفتگی باشد. شما روغن نارگیل را می‌توانید علاوه بر رفع خشکی پوست، به عنوان یک لوسیون طبیعی نیز مورد استفاده قرار دهید.

حالا به سراغ مرطوب کننده مناسب پوست‌های چرب می‌رویم. برخی‌ها به اشتباه فکر می‌کنند که پوست‌های چرب به مرطوب کننده نیازی ندارند. در حالی که این فکر کاملا اشتباه است و با وجود مرطوب کننده‌ها چربی پوست کاهش میابد. البته فردی که پوست چرب دارد باید از مرطوب کننده‌هایی استفاده کند که چربی کم و آب زیادی در آن‌ها به کار رفته باشد. همچنین افراد دارای پوست‌های چرب به هیچ وجه نباید از روغنی مثل وازلین استفاده کنند، اما با مشورت یک فرد با تجربه روغنی مثل نارگیل و یا زیتون برای این افراد می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

گاهی متخصصین پوست به جای استفاده از آب‌رسان‌ها می‌گویند که پوست خود را از درون آب رسانی کنید و دست کم روزی ۸ لیون آب بنوشید. تازه این ۸ لیوان در شرایط عادی است و اگر با کمبود آب بدنتان روبه رو است باید ۱۲ لیوان آب بنوشید. همچنین علاوه بر نوشیدن آب می‌توانید از غذاهای آب‌دار و همچنین میوه‌های آب دار نیز استفاده کنید. از جمله‌ی این مواد خیار است. خیار موجب می‌شود که با جمع شدن آب در زیر پوست، پوست نمایی درخشان پیدا کند. میوه‌هایی مثل توت فرنگی نیز کمی این خاصیت را دارند.

حالا در اینجا سوالی که برای بسیاری از افراد پیش می‌آید این است که در حال حاضر مرطوب کننده استفاده کنند و یا  آب‌رسان؟ پاسخ این سوال می‌شود: هر دو. اگر می‌خواهید پوستی بی نقص و درخشان داشته باشید باید هر دو کرم را هم‌زمان مصرف کنید. البته بعضی کرم‌ها در بازار وجود دارند که هم می‌شود از آن‌ها به عنوان مرطوب کننده و هم آب‌رسان استفاده کرد. البته اگر مشکل پوستی جدی‌ای دارید باید این دو کرم را به صورت تخصصی مصرف کنید.

برای اینکه به پوستتان نهایت آب‌رسانی و رطوبت را هدیه بدهید، اول آب‌‌رسان را به پوستتان بزنید و بعد از مدت اندکی که آب‌رسان جذب پوست شد( در حدود ۱۰ دقیقه تا یک ربع)، از مرطوبت کننده استفاده کنید. آب‌رسان‌ها چون بر پایه‌ی آب هستند، زود تبخیر می‌شوند، اما مرطوب کننده می‌تواند از این تبخیر جلوگیری به عمل نماید.

بسیاری از افراد می‌پرسند که در چه زمان‌هایی باید از آب‌رسان ‌ها یا مرطوب کننده‌ها استفاده کرد؟ پاسخ به این سوال این است که تقریبا همیشه! همیشه باید دست کم از یک مرطوب کننده‌ی بر پایه‌ی آب استفاده کنید. از زمان‌هایی که توصیه می‌شود شما از آب‌رسان حتما استفاده کنید قبل و بعد از بیدار شدن، بعد از شستن صورت و همچنین بعد از آمدن از حمام است.

حالا بسیاری از افراد می‌پرسند که با وجود قیمت بالای آب‌رسان‌ها چه راهکاری برای صرفه جویی در مصرف آن‌ها می‌شود پیشنهاد داد؟ پیشنهاد اول این است که همان‌طور که در پیش‌تر هم اشاره کردیم از محصولی استفاده کنید که هم خاصیت آب‌رسانی و هم مرطوب کنندگی داشته باشد. دومین راه حلی هم که پیشنهاد می‌شود این است که تا قبل از پیدا کردن یک آب‌رسان مناسب، پوست خود را با خوراکی‌هایی مثل خیار و یا گلاب آب‌رسانی کند.

خب تا به الآن فهمیدیم که آب‌رسان‌ها و مرطوب کننده‌ها بسیار برای پوست حائز اهمیت می‌باشند. اما حالا با وجود این اهمیت زیاد آن‌ها، آیا عوارضی هم‌ در این کرم‌ها وجود دارد؟ ببینید خوب است بدانید، هر نفر ممکن است در پوست خود واکنش‌هایی را نشان دهد که با وجود یک آب‌رسان خاص آن واکنش تحریک شود و اثرات جانبی مخربی بر روی پوست او بگذارد. بنابراین توصیه می‌شود که قبل از هر نوع استفاده از آب‌رسان آن را بر روی ناحیه‌ای از دستش امتحان کنید. همچنین به یاد داشته باشید در هنگام انتخاب مرطوب کننده حتما باید جلد روی آن‌را که اطلاعات مربوط به استفاده‌ی انواع پوست‌ها است، بخوانید.

در کشور ما به دلیل مشکلات مربوط به تحریم‌ها، معمولا آب‌رسان‌های بی‌کیفیت زیادی وارد می‌‌شود. اما به طور قطع شما می‌توانید آب‌رسان‌های وارداتی درجه یک را نیز با نظر پزشک خود پیدا کنید. علاوه بر این در داخل کشور هم آب رسان‌های درجه  یک زیادی تولید می‌شود. من جمله‌ی ایندآب‌رسان‌ها می‌شود به برند کامان و سینره اشاره کرد. البته مصرف هر کدام از این برند‌ها بنا به نظر افراد مختلف می‌تواند نتایج متفاوتی را برای هر یک از ما حاصل به عمل آورد.

خب به پایان یکی دیگر از مقالات پوست و مو و زیبایی رسیدیم و فهمیدیم که آب‌رسان‌ها و مرطوب کننده‌ها کار یکسانی برای پوست انجام نمی‌دهند. علاوه بر این دو کرم بسیاری دیگر از کرم‌ها وجود دارند که ما به اشتباه آن‌ها را یکی می‌پنداریم و حتی آن‌ها را به جای یک دیگر استفاده می‌کنیم! حالا گفتن تمام آن کرم‌ها  در این مقاله ما نمی‌گنجد اما در مقالات آینده‌ می‌توانید با تمام اشتباهات آرایشی و بهداشتی‌ای که بدون آگاهی همه‌ی ما انجام می‌دهیم آشنا شوید.

البته کار ما فقط گفتن اشتباهات زیبایی نیست بلکه در مقالات بعدی درباره‌ی انواع سبک آرایش و مد و همچنین در باره‌ی آرایشی که هر فرد باید با توجه به چهره اش انجام دهد صحبت می‌کنیم. پس اگر دوست دارید که با دنیای بزرگ و شیرین رنگ‌ها مد و زیبایی آشنا شوید، مقالات آینده‌ی مارا نیز از دست ندهید.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید