جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

فریلنسر شویم یا نه؟ مزایا و معایب فریلنسر شدن

author منتشر کننده
نظرات (1) 3 0
فریلنسر شویم یا نه؟ مزایا و معایب فریلنسر شدن

امروز قرار است درباره فریلنسرها صحبت کنیم که یکی از معروف ترین شعارهایشان (کارفرمای خودت باش) است که این روزها تعداد زیادی به این شغل محبوب اضافه می شوند و اکثر افراد بیکار تصمیم گرفته اند در این حوزه فعالیت کنند تا از آن سردرگمی بیرون آمده و درآمدزایی را شروع کنند.

بسیاری از افراد درباره کلمه فریلنسینگ آشنایی دارند و می‌دانند که ما درباره چه مباحثی قرار است صحبت کنیم، اما هنوز هم افرادی هستند که با این محیط کاری آشناییت ندارند و شاید هم بعضی از افراد باشند که برای اولین بار این کلمه را می بینند و از آن هیچ چیزی سر در نمی آورند. به همین دلیل ما در این مقاله قصد داریم شما را با کلمه فریلنسر و فریلنسینگ آشنا کنیم و میخواهیم تمامی چالش ها را در این محیط کاری بررسی کنیم.

فریلنسر شویم یا نه؟ مزایا و معایب فریلنسر شدن

تاریخچه واژه فریلنسر (Freelancer)

در ابتدا بد نیست نگاهی به تاریخچه واژه فریلنسر داشته باشیم؛ این کلمه توسط والتر اسکات در رمان مشهور آیوانهو به کار برده شده است، و اشاره دارد به جنگجویان مزدور قرون وسطایی که هیچگونه تعهدی به خاندان سلطنتی یا اشراف زادگان نداشته اند. بعدها لغت نامه انگلیسی مانند آکسفورد این کلمه را جز افعال دسته بندی کرد. با این حال امروز کلمه فریلنس به شکل فعل و صفت و قید در زبان های انگلیسی و دیگر زبان ها بسیار کاربرد دارد.

به چه کسی فریلنسر گفته می شود؟

فریلنسینگ در لغت‌نامه به معنای آزاد کاریست و به شخصی فریلنسر گفته می شود که عضو هیچ شرکت و یا گروه خاصی نیست و برای خود کار و درآمدزایی می‌کند. فریلنسر ها معمولا هر زمانی که دوست داشته باشند، می توانند کار کنند، که خودش یک نوع مزیت محسوب می شود که به خالی بودن زمان فرد بستگی دارد تا بر اساس آن برنامه ریزی خود را انجام دهد. ولی شما اینجور فکر نکنید که دنیای فریلنسرها همیشه خوب است و هر زمانی که دوست داشته باشند می‌توانند کار کنند. در واقع فریلنسری هم مانند بقیه شغل ها مشکلات مربوط به خودش را هم دارد که در ادامه مقاله به آن می پردازیم.

فریلنسر شویم یا نه؟ مزایا و معایب فریلنسر شدن

اغلب فریلنسرها توسط شرکت‌ها و موسسات به افراد دیگر معرفی می‌شوند؛ اما بعضی از آنها از طریق فعالیت در حوزه های اینترنت و کسب و کار های دیجیتال خود را با این شغل آمیخته و از طریق این روش درآمدزایی می‌کند و به همین دلیل نحوه همکاری فریلنسرها بسته به شرایط خودشان است. بعضی از شرکت ها دوست دارند با فریلنسرها قرارداد رسمی و کاری ببندند، اما عده دیگر دوست دارند به صورت خود اشتغال درآمدزایی کرده و برای خود رزومه جمع کنند.

واژه فریلنسینگ بیشتر در زمینه های ادبی و علمی کاربرد دارد و به اعتقاد نظریه شناسان این واژه وابسته به دانش است. تولید کردن محتوا، تولید فیلم های آموزشی، موسیقی، برنامه نویسی کامپیوتر، طراحی وب سایت، تایپ و ترجمه، بازاریابی شبکه‌ای، دیزاین کردن و کار با انیمیشن ها تمامی این موارد در زمینه فریلنسینگ به شمار می‌روند که در این میان تایپ و ترجمه، تولید کردن محتوا و طراحی رابط کاربری طرفداران بیشتری را به خود جذب کرده است.

چگونه یک فریلنسر Freelancer شویم؟

شما می توانید با استفاده از موتورهای جستجو و یک سرچ ساده برای خود یک سایت مناسب را پیدا کرده و فریلنسری را شروع کنید. همانطور که در ابتدای مقاله بحث شد، آزاد کاری از مناسب ترین شغل ها برای کسانی است که دوست دارند دور از شرکت کار کنند و برای خودشان پروژه بگیرند و پروژه را تحویل دهند. فریلنسرها می‌توانند در چند مقطع زمانی یا در یک زمان معین برای چندین کارفرما کار کنند و از تخصص هایی که دارند کسب درآمد کنند.

اما به عقیده من قبل از اینکه شما به عنوان یک فریلسنر شروع به فعالیت کنید، برای خود برندسازی کنید. برندسازی چیست؟ برند سازی یعنی قبل از فریلنسر شدن سعی کنید به روشی خودتان را به کارفرما معرفی کنید. طوری که وقتی شما برای یک پروژه درخواست خود را ارسال می کنید کارفرماها درخواست شما را قبول کنند که این کار باعث میشود تا راندمان کاری شما بالا رود و همیشه سرگرم پروژه باشید.

برای اینکه برندسازی را انجام دهید، برای خود در شبکه های اجتماعی مختلف ا آنچه از تخصص ها و مهارت هایی که دارید، پست بزارید و نمونه کارهیتان را به بقیه افراد به اشتراک بگذارید، تا کارفرماها نظرشان راجع به شما عوض شده و شما را برای پروژه خود انتخاب کنند. برندسازی طی یک مدتی به مرحله‌ای می‌رسد که شما می‌توانید برعکس عمل کنید. یعنی اینکه شما با توجه به توانایی هایتان درخواست همکاری در پروژه را در سایت ها به اشتراک میگذارید و کارفرما ها شما را با تجربیات و نمونه کارهایی که از قبل توسط شبکه‌های اجتماعی اشتراک گذاشته بودید و با توجه به شناختی که از قبل دارند، شما را بهترین فرد برای همکاری در پروژه خود انتخاب میکنند.

مزیت های فریلسنری (Freelancer)

انعطاف پذیری در کار

از بزرگترین مزیتی که میتوان در حرفه فریلنسری نام برد، منعطف بودن زمان کار و محل کار است. شما می توانید به خواسته خودتان در هر جایی با استفاده از یک لپ تاپ و اینترنت کارتان را پیش ببرید. در واقع شما هیچ محدودیتی در تعیین کردن زود خوابیدن و دیر خوابیدن ندارید. هر زمانی که احساس کردید توانایی لازم، برای پیشبرد اهداف کارفرما را دارید می توانید کار خود را شروع کنید و از زمان خود بهترین استفاده را ببرید.

آزاد بودن در انتخاب کارفرما

علاوه بر این که شما می توانیمد محل کار خود و زمان کاری خود را انتخاب کنید، همینطور شما می توانید کارفرما را هم خودتان انتخاب کنید. شما بایستی پروژه‌های انتخاب کنید که برای شما دردسر ساز نباشد و همانطور که در توضیحات پروژه کارفرما برای کار یک سری دستور را ارائه کرده است و شما آن کار را انتخاب کرده اید. اگر احساس میکنید نمی توانید آن پروژه را ادامه دهید، به راحتی می توانید از ادامه پروژه انصراف دهید و کار را رها کنید و این شما را در انتخاب کارفرما آزاد می‌گذارد.

سرنوشتتان دست خودتان است

در واقع شما پروژه هایی را که قبول می‌کنید، سرنوشتتان را می سازید. این پروژه ها وارد رزومه شخصی تان می شود این باعث می شود تا شما نسبت به دیگران متمایز تر شوید. در واقع در فریلنسری، به قول بچه های کامپیوتری که با صفر و یک کار دارند اینطور میشود معنا کرد، اگر کار را به همان طور که کارفرما انتظار داشت انجام دهید پولتان را تحویل می گیرید ولی اگر کارفرما راضی نبود شما نمی‌توانید پولتان را تحویل بگیرید و پروژه را بایستی دوباره بررسی کنید تا مطابق میل کارفرما باشد مگر اینکه از بررسی مجدد پروژه انصراف دهید.

واریز آنی پول

اغلب شرکت‌ها به کارمند های خودشان پول‌ها را دیرتر واریز می‌کنند و بعضی از شرکت‌ها به علت ورشکستگی به بعضی از کارمندان خود پول نمی‌دهند. اما در فریلنسری شما می توانید پول خود را به صورت آنی برداشت کنید و پس از اتمام پروژه و تحویل دادن آن، از کارفرما پول خود را دریافت کنید که یکی از مزیت های مهم فریلنسری است.

فریلنسر شویم یا نه؟ مزایا و معایب فریلنسر شدن

معایب فریلنسری (Freelancer)

درآمد متغیر

یکی از معایبی که در حوزه فریلنسری وجود دارد، بحث درآمد است. شما ممکن است در فریلنسری به پروژه‌های بزرگی بر بخورید و پس از انجام دادن آن پول خوبی به دست بیاورید. همینطور می‌توانید پروژه‌های کوچک را قبول کنید و به همان میزان پول خود را دریافت کنید. پس درآمدی که در حوزه فریلنسری وجود دارد یک درآمد متغیر است و شما نمی توانید با کارفرمایان سایت یک قرارداد رسمی و کاری ببندید. در واقع اینطور نیست و در حوزه فریلنسری درآمد شما به پروژه بستگی دارد.

از مزایای کارمندی بهره مند نمی شوید

زمانی که شما فریلنسری رو انتخاب میکنید، علاوه بر اینکه درآمد ثابتی ندارید از مزایای کارمندی هم بهره مند نمی شوید که می توان از این مزایا به عنوان بیمه درمان، بیمه عمر، بیمه بازنشستگی و انواعی از وام نام برد که شما از هیچ کدام از این موارد را نمی توانید استفاده کنید. پیشنهاد من به شما این است که اگر فریلنسر را انتخاب می کنید و کارهای شرکتی را دوست ندارید، سعی کنید خودتان را بیمه کنید و از آن در چند سال دیگه استفاده کنید تا از خرج های اضافه به دور باشید.

ممکن است از کار زده شوید

بعضی از کسانی بودند که طی یک دوره‌ای کسب و کار در سایت های فریلنسری از ادامه این کار منصرف شدند. از این موارد می‌توان به کسانی نام برد که از برند شخصی خود در شبکه های مجازی استفاده نمی کردند و رزومه خود را با دیگران به اشتراک نمی گذاشتند و خود را به طور ناشناخته در بین مردم معرفی می کردند.

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کرد‌م شما می‌توانید، قبل از اینکه در سایت های فریلنسری ثبت نام کنید، از برند شخصی استفاده کنید. ابتدا برای خود یک برند بزنید و در طی یک مراحلی این برند را تقویت کنید و در برندتان نمونه کارهای خود را بین مردم به نمایش بگذارید تا کارفرماها نگاهشان نسبت به شما عوض شود و شما را به بقیه فریلنسر ها ترجیح دهد که با این کار شما دیگر از کار فریلنسری منزوی نمی شوید.

بیشتر بخوانید: 8 سایت منتخب برای فریلنسر ها

رقابت سنگین با دیگر فریلنسرها

از زمانی که شما وارد زمینه فریلنسری می شوید، بایستی به طور مدام با دیگر فریلنسرها رقابت کنید و خودتان را به چالش بکشید. سعی کنید پروژه هایی را قبول کنید که به عنوان یک نمونه کار قابل قبول محسوب شود و پس فردا شما از عملکردتان راضی باشید؛ بنابراین شما باید بهترین کار خود را انجام دهید و بسیار سخت کوش باشید تا بتوانید به بالاترین امتیاز در بین فریلنسرهای دیگر برسید تا کارفرمایان درخواست شما را رد نکنند.

نکاتی قبل از فریلنسر شدن

سعی کنید تخصص هایی که دارید را یادداشت کنید

قبل از انجام هر کاری سعی کنید آن قابلیت ها و تخصص هایی که دارید را درون یک کاغذ یادداشت کنید و سعی کنید از خود سوالاتی بپرسید. برای مثال در کدام نقاط قوت بیشتری دارید؟ از چه کاری لذت می برید؟ و ................

بازار کار را در نظر داشته باشید

سعی کنید بازار کاری که در آن تخصص دارید را بررسی کنید و ببینید آیا در چند سال آینده می توانید دوباره از آن کسب درآمد کنید و یا اینکه شما باید تغییر فریلنسینگ بدهید.

از مشاور استفاده کنید

قبل از اینکه شما وارد حوزه فریلنسری شوید سعی کنید از یک مشاور استفاده کنید. مشاور با در نظر گرفتن سطوح کاریتان به شما پیشنهاداتی را درباره اینکه آیا در شرکت کار کند و یا اینکه فریلسنر شوید به شما می دهد و به شما می‌گوید که در چند سال آینده، شغلی که شما در آن فعالیت می‌کنید آیا جوابگو هست یا نه؟ مشاور علاوه بر اینکه به شما می‌گوید که در شرکت کار کنید یا اینکه فریلنسر شوید، مزایای و معایب هر دو را به شما می گوید و شما می توانید تصمیم بگیرید که کدام را انتخاب کنید تا یک پرستیژ کاری مناسب داشته باشید.

جمع بندی

بنده در این مقاله تمامی جوانب فریلنسر شدن را بررسی کردم تا شما را به آن هدف که دوست دارید نزدیک کنم. سعی کنید علاوه بر این مقاله، در شبکه‌های اجتماعی و اینترنت درباره واژه فریلنسر شدن بیشتر جستجو و مطالعه کنید تا در آینده به هیچ مشکلی بر نخورید و از تصمیمی که گرفتید راضی باشید.

اگر شما فریلنسر را انتخاب کنید و یکسری ریسک ها را بپذیرید، براحتی می‌توانید به موفقیت برسید و در سال های آینده از عملکردتان راضی باشید. همانطور که گفتم فریلنسری هم مانند بقیه شغل ها چندین مشکل را دارد و شما می توانید با استفاده از یکسری ابزار و تکنیک از این مشکلات عبور کنید و به راحتی از سایت های فریلنسری کسب درآمد کنید و همین طور به دیگران هم آموزش دهید. بدرود

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه ها (1)

  1. مطالبتان خیلی جذاب و کاربردی بود. فکر کنم درباره ی سایت های فریلنسری خارجی هم حرف زدن جالب باشه. مثلا درباره ی اینکه چگونه با این سایت ها کار کنیم.

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید