جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

فواید سونای خشک و بخار بر سلامتی بدن

author منتشر کننده
نظرات (1) 7 0
فواید سونای خشک و بخار بر سلامتی بدن

شاید شما هم از آن دسته افرادی باشید که گرما و آرامش سونای خشک و بخار را تجربه کرده­ اید. اگر از این دسته از افراد باشید حتماً می‌دانید که سونای خشک و بخار تنها استرس را از شما دور نمی‌­کند بلکه جریان خون و عملکرد عضلانی شما را نیز بهبود بخشیده و علایم پیری را در شما کمرنگ ­تر می‌کند. از طرفی حس نشاط و شادابی را در شما به وجود می­‌آورد. اگر هم از این دسته افراد نیستید پیشنهاد می‌کنیم حتماً یک بار سونای خشک و بخار را تجربه کنید تا از فواید بی­شمار آن بهره­ مند شوید. اگر خواهان کسب اطلاعات در زمینه فواید بیشمار این حمام آرامبخش و سرتاسر گرمی هستید تا انتهای این نوشتار ما را همراهی کنید.

سونا و تاثیر آن بر گردش خون و اکسیژن رسانی

رطوبت و گرمایی که ناشی از سونای بخار است، توانایی این را دارد که گردش خون را در اندام­‌های مختلف انسان بهبود بخشیده و آن را تسریع نماید. از طرفی وقتی جریان خون بهبود یابد، فشار خون را کاهش داده سلامت قلب را ایجاد می‌­نماید. کسانی که ناراحتی قلبی دارند می‌­توانند با استفاده از سونای خشک و بخار درد قفسه سینه و ریتم غیر عادی تپش قلب خود را کاهش دهند و از این طریق به کارکرد درست قلب کمک کرده و عمر خود را افزایش دهند.

بیشتر بخوانید: نوشیدنی های معجزه آسا برای سلامتی بدن

سونا و تاثیر آن بر کنترل و تنظیم وزن

متابولیسمی که منجر به کاهش وزن می ­شود با استفاده از حمام سونا افزایش می­‌یابد. در نتیجه منجر به کنترل و کاهش وزن افراد می ­شود. حتی کسانی که دیابت دارند می­ توانند با استفاده از سونا ترشحات درون رگی و مقاومت به انسولین را در بدن خود در جهت کاهش وزن تقویت نمایند و تا حدودی بیماری خود را درمان کنند.

سونا و تاثیر آن بر پوست و مو

تعرق در سونای خشک و بخار بسیار زیاد است. بنابراین به راحتی می‌­تواند به دفع سمومی که در زیر پوست تجمع یافته کمک کند. از طرفی چون سونا جریان خون را بهبود می­‌بخشد منجر به خون رسانی به پوست می‌­شود. با این کار گردش خون مویرگی بهبود می ­یابد و پوست نرم و زیبا به نظر می­ رسد. با استفاده از سونای خشک و بخار منافذ پوست نیز باز می­‌شود و مواد سمی از طریق همین منافذ از پوست خارج می­شود. با عرق کردن که خود حاوی مواد معدنی و مغذی نیز هست، سطوح کلاژن که وجود آن برای جوان سازی، محکم و استوار کردن پوست ضروری است و روند پیری را کند می‌کند، حفظ می­‌شود. کاهش خطوط ریز و چین و چروک­‌های پوست، شفاف شدن پوست، دفع چربی­‌های انباشته شده زیر پوست، کاهش جوش و آکنه، کمک به رویش مجدد موها و پاک کردن نا خالصی‌­ها از لایه بیرونی پوست از دیگر فواید سونای خشک و بخار بر روی پوست و مو می‌باشد.

سونای خشک و بخار

سونا و تاثیر آن بر رفع گرفتگی عضلات

تصلب شرایین و باریک شدن رگ‌­هایی که وظیفه خون رسانی به پاها را دارند می‌توانند گرفتگی عضلات را هنگام ورزش کردن به وجود آورند. از طرفی فشارهای عصبی می­‌تواند در خواب منجر به گرفتگی عضلات شود، در دوران بارداری نیز استرس باعث گرفتگی عضلات می‌شود. البته عوامل دیگری نیز در گرفتگی عضلات موثر هستند که از مهم‌ترین آن‌ها همان عواملی بود که در بالا ذکر شد. بنابراین اگر گرفتگی عضلات به خاطر ورزش کردن باشد فرد می­‌تواند با استفاده از سونای خشک و بخار و گرما و رطوبت ناشی از آن‌ها عضلات خود را شل کرده و گرفتگی عضلات خود را رفع نماید. از طرفی اگر گرفتگی عضلات به خاطر عوامل عصبی و استرس باشد فرد می‌تواند آن را از طریق سونای خشک و بخار رفع نماید. چرا که سونای خشک و بخار یک فعالیت خوشایند و آرام بخش است که فعالیت مغز و عملکردهای آن را بهبود می­‌بخشد. گرمایی که از سونای خشک ناشی می­‌شود به ترشح اندروفین کمک کرده و در نتیجه شادی را در فرد به وجود می­ آورد. آرام سازی ضربان­‌های عصبی از طریق سونای خشک و بخار که جلوی فعالیت انتقال دهنده‌­های عصبی را می­‌گیرد احساس سرخوشی و شادمانی را در فرد به جود می­‌آورد. بدن فرد در وضعیت قرارگیری در سونا اثر ضد درد مثبتی دارد که به بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی کمک می‌­کند ذهن خود را پاک سازی نمایند. بنابراین می‌توان گفت سونا باعث ترشح اندروفین در مغز می­‌شود که اضطراب، استرس، افسردگی و بی­قراری را در فرد کاهش داده و سیستم عصبی را تکسین می‌­دهد و فرد را آرام می‌سازد.

بیشتر بخوانید: زنجبیل، ریشه ای پرخاصیت و معجزه گر

نکات مهم در خصوص استفاده از سونای خشک و بخار

استفاده از سونای خشک و بخار همانند هر فعالیت دیگری برای خود محدودیت­‌ها و قوانین خاصی دارد. توجه به این محدودیت­‌ها و قوانین می­‌تواند استفاده از آن را مفیدتر و بهره­ ورتر نماید. از جمله نکاتی که هنگام استفاده از سونای خشک و بخار باید به آن‌ها توجه کرد به شرح زیر می‌باشند:

* افرادی که دچار بیماری­‌های قلبی و ریوی هستند بهتر است با احتیاط بیشتری از سونای خشک و بخار استفاده نمایند. چرا که در سونای خشک و بخار گرمای زیادی ایجاد می‌شود که می‌­تواند مبتلایان به بیماری قلبی را در معرض سکته ­های قلبی قرار دهد.

* مشورت با یک پزشک متخصص می­  تواند در این زمینه کارساز باشد.

* افرادی که مبتلا به صرع هستند مجاز به استفاده از سونا خشک و بخار نیستند.

* بهتر است افراد زیر 18 سال از سونا استفاده نکنند.

* قبل از استفاده از سونای و خشک و بخار باید از مصرف برخی داروها همچون داروهای ضد فشار خون پرهیز شود.

* خانم ­های باردار بهتر است از سونا استفاده نکنند.

* استفاده از سونای بخار برای افرادی که دچار عفونت­‌های پوستی هستند نیز توصیه نمی­‌شود. چرا که گرما و رطوبت ناشی از آن منجر به تکثیر و در مواقع حادتر منجر به انتقال عفونت و حتی قارچ‌­ها می­‌شود.

در هر حالت چنانچه افراد دچار بیماری هستند و یا در وضعیت‌های خاص جسمانی قرار دارند بهتر است قبل از استفاده از سونای خشک و بخار حتماً باید یک پزشک متخصص مشورت نمایند. چرا که سونای خشک و بخار با آن همه فواید و مزایایی که برای سلامتی انسان دارد گاهی می‌­تواند برای او مضر بوده و تاثیر عکسی بر سلامتی او داشته باشد.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه ها (1)

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید