جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

فواید پیاده ‌روی بر مغز و بدن انسان چیست؟

author منتشر کننده
نظرات (2) 8 0
فواید پیاده ‌روی بر مغز و بدن انسان چیست؟

یکی از ورزش های سبک که اثرگذاری زیادی در بهبود زندگی و رسیدن به تناسب اندام در افراد مختلف ایجاد می‌کند و می‌توان گفت که بهترین و ساده ترین ورزش برای تمامی سنین می‌باشد، پیاده روی است و  به دلیل فواید بی شماری که دارد، پیشنهاد اولیه و ضروری پزشکان است.

این ورزش هم به صورت انفرادی و هم گروهی قابل انجام است و دارای فواید بی شماری برای جسم و بدن افراد می‌باشد و همچنین روند درمان بیماری ها را سرعت می‌بخشد. در اهمیت پیاده روی باید گفت که تاثیر مثبتی بر استحکام زانو و مچ پا داشته و در پیشگیری از بروز آرتروز و پوکی استخوان بسیار موثر است. البته ورزش باید طبق اصول و روش های خاصی انجام شود و اگر بر خلاف آن‌ها صورت گیرید باعث آسیب رساندن به بدن شده و نتیجه ای کاملا معکوس به همراه خواهد داشت. نحوه ی انجام ورزش پیاده روی به صورت راه رفتن تند و یا دویدن آرام انجام می‌شود و در خلال آن میزان ضربان قلب  فرد به 100 تا 120 ضربه در هر دقیقه می‌رسد.

پیاده روی سالم ترین ورزشی است که به همه افراد با هر شرایطی که دارند توصیه می شود، اولین اصلی که باید برای انجام پیاده روی روزانه مورد نظر قرار گرفته و رعایت شود، لزوم پوشیدن کفش مناسب است که حتما باید قابلیت ارتجاعی داشته و تهویه هوای خوبی هم داشته باشد.

همه‌ ی ما از فواید پیاده روی آگاهی داریم و می‌توان گفت که همه ی افراد از آن بهره مند هستند و جز برنامه روزانه ی خود قرار داده اند. یک پیاده ‌روی عالی و قدم زدن در محیط های زیبا، جسم و روح را طراوت بخشیده و فعالیت ذهن را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

اگر شما دچار دردهای عضلانی و یا درد مفاصل هستید، از مشکلاتی چون، استرس، افسردگی و یا اضافه وزن رنج می برید، می‌توانید با گنجاندن ورزش پیاده روی در برنامه‌ی خود، تمام مشکلات سلامتی خود را از بین ببرید.

در این مقاله در مورد یک ورزش ارزان و ساده و فواید آن بر مغز و بدن انسان صحبت می‌کنیم، پس این مقاله را بخوانید تا در مورد فواید پیاده روی بیشتر بدانید.

فواید پیاده ‌روی

بیشتر بخوانید: دلیل سردردهای خود را بشناسیم

پیاده‌ روی باعث کاهش افکار منفی می‌شود

یکی از فواید مهم و مثبت پیاده روی این است که می‌توان به راحتی در یک فضای آرام و به دور از سر و صدای خیابان و شلوغی شهر و در هوای آزاد طبیعت آن را انجام داد و این امر باعث ایجاد آرامش و شادی در فرد می‌شود. انجام مداوم این عمل میزان دغدغه ها و افکار منفی و بیهوده ی مغز انسان را کاهش می‌دهد.  

بسیاری از افراد به طور مداوم و حتی ناآگاهانه، درگیر افکار منفی هستند و ذهن آن‌ها همیشه درگیر با موضوعات مختلف است و نمی‌توانند به خوبی از لحظات خود لذت ببرند و در طولانی مدت دچار مشکلات بزرگتر و بدتری چون استرس و  افسردگی و اضطراب می‌شوند.  

پژوهشگران تحقیقاتی را پیرامون اهمیت پیاده روی انجام داده‌اند و به این تنیجه رسیده اند که وقت ‌گذرانی و گشت و گذار در طبیعت افکار منفی و وسواس ‌گونه را به طرز چشمگیری کاهش می‌دهد. برای انجام این پژوهش، محققان به اختلال نشخوار فکری و افکار مزاحم شرکت‌ کنندگانی که در دو محیط متفاوت، یعنی محیط‌ شهری و طبیعی پیاده‌ روی می‌کردند، مورد بررسی قرار دادند و متوجه شدند، افرادی که در محیط‌ های طبیعی قدم می‌زدند کمتر دچار افکار منفی شدند و همچنین فعالیت بخشی از مغز آن‌ها که مربوط به بیماری ‌های عصبی است، در این افراد بسیار کم  بود و گروه دیگر که در محیط های شهری پیاده روی می‌کردند به اندازه‌ی گروه دیگر، روند کاهش افکار منفی و مزاحم را نداشتند.

بنابراین آن‌ها دریافتند و به ما توصیه می‌کنند که برای حفظ آرامش و سلامتی بیشتر، گاهی دور شدن از فضای شهری و گذراندن اوقات بیشتری در طبیعت و پیاده روی را امتحان کنید.

پیاده ‌روی باعث افزایش مهارت حل مساله می‌شود

محققان بیان می‌دارند که استفاده درست و بهینه از تکنولوژی و حتی گاهی فاصله گرفتن از آن و  تماس بیشتر با طبیعت، به افزایش حل مساله به شیوه‌ ی خلاقانه کمک بسیار زیادی می‌کند.

در همین زمینه تحقیقی انجام شده که در طی آن از شرکت‌ کنندگان حاضر خواسته شد که مدت چهار روز را در طبیعت سپری کرده و در طی این چند روز از ابزار مربوط به تکنولوژی استفاده نکنند. از آنان خواسته شد تا در فعالیت‌هایی که نیاز به تفکر خلاقانه و حل مسائل پیچیده دارد، شرکت کنند.

محققان با انجام این تحقیق، پی بردند که مهارت حل مساله در افراد شرکت‌ کننده در پیاده ‌روی بدون تکنولوژی، به میزان پنجاه درصد افزایش یافته است زیرا تکنولوژی اثرات بسیار مخربی دارند و از آنجایی که به طور مداوم توجه‌‌  افراد معطوف به آن هاست بنابراین نمی‌توانند به خوبی تمرکز کرده و عملکرد شناختی آن‌ها تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

یک پیاده‌ روی خوب و به دوراز تکنولوژی، خستگی ذهنی را کاهش داده، ذهن را آرام می‌کند و باعث افزایش تفکر خلاقانه می‌شود.

بیشتر بخوانید: آشنایی با ورزش‌های ساده ولی در عین حال بسیار مفید

پیاده روی مغز انسان را بارورتر می‌کند

پیاده روی یک ورزش عالی  است که بر روند فعالیت مغز تاثیر مثبت دارد و می‌توان گفت که قدرت مغز انسان را افزایش می‌دهد. می‌دانیم که ورزش کردن برای سلامت بدن ما مفید است و برای افرادی که می‌خواهند طبق برنامه ‌های منظم، ورزش کنند انتخاب خوبی است.

پیاده‌ روی روشی عالی برای سوزاندن 400 تا 700 کالری در هر ساعت است و نسبت به فعالیت ‌های دیگر مانند دویدن، آسیب کمتری به مفاصل وارد می‌کند.

پیاده روی یک ورزش‌ هوازی می‌باشد و انجام آن باعث می‌شود که حجم هیپوکامپ افزایش یابد. هیپوکامپ قسمتی از مغز است که با حافظه ‌ی فضایی در ارتباط است ومعضل فراموشی را در افراد بهبود بخشیده و از بروز آن جلوگیری می‌کند.

به گفته‌ی محققان، انجام مداوم ورز‌ش‌ های هوازی، تاثیر مستقیم بر روند کاهش استرس و اضطراب در افراد دارد و به آن‌ها  کمک می‌کند که عزت ‌نفس خود را افزایش دهند و همچنین باعث ترشح اندورفین و ایجاد شادی و نشاط بیشتر می‌شود.

پیاده ‌روی سلامت قلب را بهبود می‌بخشد

پیاده ‌روی مداوم و روزانه از ابتلا به بیماری قلبی جلوگیری می‌کند و افرادی که  در روز حدود یک کیلومتر را پیاده‌ روی می‌کنند در مقایسه با دیگر افرادی که این کار را انجام نمی‌دهند و فعالیت آن‌ها تنها انجام کارهای همیشگی‌ و فعالیت های شخصی در طول روز است از سلامت قلب بیشتری برخوردار بوده و  خطر ابتلا به بیماری قلبی در آن‌ها پایین ‌تر است.

پیاده ‌روی یک فعالیت خوب برای سلامت قلب انسان است، توصیه می‌شود که به جای استفاده از آسانسور، از پله‌ ها استفاده کنید تا تحرک و قدم زدن بیشتری انجام داده باشید و برخی از افراد  هستند که از دستگاه‌ های الکترونیکی استفاده می‌کنند و تعداد گام ‌های خود را هر روز شمارش می‌کنند. اگر شما هم این کار را انجام می‌دهید، سعی کنید که هر روز هشت تا ده هزار قدم بردارید، قطعا تاثیر مثبتی بر روی قلب خود خواهید گذاشت.

پیاده روی فشار خون بالا را کنترل می‌کند

انجام پیاده ‌روی روزانه به طور طبیعی فشار خون را کاهش می‌دهد. برخی افراد می‌گویند که آنقدر مشغله ی کاری آن‌ها زیاد است که برای یک پیاده‌ روی روزانه به مدت 30 دقیقه نیز وقت ندارند.

خبر خوب برای این عده از افراد این است که مطالعات مختلف نشان می‌دهند که در طول روز و انجام چند بار پیاده ‌روی 10 دقیقه ‌ای می‌تواند به اندازه‌ ی یک پیاده ‌روی طولانی مفید باشد. بنابراین دقایقی از روز را وقت خواهید داشت که قدم بزنید و پیاده روی کنید. به عبارتی بهانه ای برای آن نخواهید داشت. سعی کنید که  صبح ‌ها به مدت 10 دقیقه پیاده ‌روی کنید و مرتبه ی بعد و بعد از صرف ناهار یک پیاده‌روی 10 دقیقه‌ ای داشته باشید و بعد از اتمام کار روزانه ی خود و در بازگشت به منزل هم 10 دقیقه‌ ی دیگر پیاده‌ روی کنید. اثرات مفید آن را در طولانی مدت مشاهده خواهید کرد و درخواهید یافت که سلامتی شما ارزش دارد و باید زمانی را در طول روز به پیاده روی کردن اختصاص دهید.

بیشتر بخوانید: سلامت تضمین شده بدن، با میوه های مرکب

پیاده روی استرس را از بین می‌برد

مشکلی که بسیار از افراد با آن مواجه هستند و به عبارتی با آن درگیرند، موضوع استرس و اضطراب و غلبه ی آن بر انسان است که مشکلات عدیده ای را بر جسم و روح وارد می‌آورد. استرس مشکل بسیاری از آدم ‌های پرمشغله و گرفتار است.

تحقیقات مختلف که توسط محققان در این زمینه انجام شده، نشان می‌دهند که انجام روزانه 30 دقیقه پیاده ‌روی به خوبی  می‌تواند استرس ذهنی را در هر فردی کاهش دهد. اثر پیاده ‌روی بر روی انسان همچون یک داروی آرام‌ بخش می‌باشد و ذهن و فکر انسان را از استرس رهایی می‌بخشد.

در اهیمت پیاده‌ روی باید گفت که شما را از خانه بیرون کشیده و فرصتی را برای فکر کردن و تفکر مثبت در اختیارتان قرار می‌دهد. به عبارتی شما برای انجام پیاده روی می‌توانید تلفن همراه خود را خاموش کنید و از تلویزیون، کامپیوتر و هر وسیله ای که حواس تان را پرت کرده و تمرکز شما را از بین می‌برد نیز فاصله بگیرید و زمان مفیدی را به خود اختصاص داده و از آن برای آرامش و تمدد اعصاب خود استفاده نمایید.

چطور پیاده ‌روی را شروع کنید

می‌توان گفت که پیاده روی خوشبختانه، یکی از ساده‌ ترین و ارزان‌ ترین ورزش ‌ها می‌باشد و انجام آن از عهده ی هر فردی و در هر سن و سالی برمی‌آید و بسیار مفید است.

اگر به هیچ عنوان اهل ورزش نیستید و تحرک بدنی کافی ندارید، در ابتدا سعی کنید که با حرکات کم شروع کنید و توانایی خود را محک بزنید. هر مقدار که برای شما مناسب است، پیاده‌ روی کنید و به بدنتان فشار وارد نکنید، مثلا اگر پیاده ‌روی در پارک برای شما کافی است، همان را انجام دهید.

توصیه می‌شود در زمان پیاده‌ روی از تلفن همراه خود خیلی استفاده نکنید و تمرکز خود را بر روی پیاده روی و تنفس بگذارید تا  بتوانید از پیاده‌روی خود نهایت استفاده و لذت را ببرید.

از کفش مخصوص پیاده‌ روی استفاده کنید و کلاه و بطری آب نیز به همراه داشته باشید. سعی کنید متناسب با هوا از لباس گرم یا سرد استفاده کنید و یا با پوشیدن لباس به صورت چند لایه، می‌توانید به راحتی لباس خود را دربیاورید و یا بپوشید. با رعایت نکات فوق، حال تنها کاری که باید برای رسیدن به تمام آن‌ها انجام دهید، این است که به یک پیاده‌ روی لذت ‌بخش بروید.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه ها (2)

  1. روزی 15 دقیقه پیاده روی در روز میشه حدود 90 ساعت در سال که قطعا شما رو میتونه به وزن ایده‌آل برسونه. به همین سادگی

  1. ورزش مفید ومفرح همین پیاده رو.ی ساده است ممنون از مطلب ارزنده شما

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید