جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

سلامت تضمین شده بدن، با میوه های مرکب

author منتشر کننده
بدون نظر 6 0
سلامت تضمین شده بدن، با میوه های مرکب

پروردگار جهان هستی، سلامتی تضمین شده انسان ها را در دل نعمت هایی که خلق کرده، قرار داده است؛ نعمت هایی چون میوه های مرکب! این میوه های پرخاصیت و با ارزش، سلامتی ونشاط جسمی و روحی را برای ما به ارمغان دارند. میوه های مرکب، یعنی میوه های خانواده مرکبات، میوه های رنگارنگی هستند که هر کدام رنگ و بویی بی نظیر و شکل هندسی متفاوتی دارند. این میوه ها سرشار از خاصیت و ارزش غذایی هستند که در درمان و بهبود بسیاری از بیماری ها به کمک بشر آمده اند. این میوه های خوش طعم و زیبا به جان و تن ما سلامتی را به هدیه می‌دهند.

بیشتر بخوانید:‌ عسل معجون سلامتی

آشنایی با میوه های مرکب و تاریخچه وجود آن ها در ایران!

هم اکنون با میوه های مرکب و خانواده مرکبات و تاریخچه پیدایش این میوه های با ارزش در ایران بیشتر آشنا می‌شویم! میوه های مرکب، میوه های رنگارنگ و خوش مزه و لذیذ و آب داری هستند؛ این میوه ها غنی از فیبر و انواع ویتامین ها و املاح و مواد معدنی مورد نیاز بدن انسان هستند. میوه های مرکب، اغلب در فصل های پاییز و زمستان به حالت رسیده و بلوغ می‌رسند، این میوه ها لحظه های برفی شب های زمستانی را خوش مزه تر می‌کنند. خانواده مرکبات بسیار بزرگ است و میوه های مرکب انواع مختلفی دارند، چند نمونه اسامی مرکبات عبارتند از: پرتقال_ نارنگی_ گریپ فروت_ لیمو ترش_لیموشیرین_نارنج_ بالنگ_ کام کوات_ ترشاب_بکرایی _ دارابی و ...ازجمله میوه هایی از خانواده مرکبات هستند که ما را از مشکلات روحی و جسمی در امان نگه می‌دارند. تاریخچه پیدایش مرکبات در ایران؟ میوه های مرکب، میوه درختانی هستند که در مناطق گرمسیری و مرطوب رشد می‌کنند؛ این درختان برگ هایی پر رنگ و معطر دارند که سرمای خزان و زمستان

آن ها را زرد نمی کند و از درخت نمی افتند. از زمان های گذشته بسیار دور، درخت میوه های مرکب در ایران رشد می‌کرده است؛ اسم میوه مرکب و مرکبات در بسیاری از کتاب های قدیمی و اصیل ایرانی آمده است. ایران جزء مناطقی است که آب وهوای معتدل و مرطوب و زمین های حاصلخیز فراوانی دارد، نواحی کناره ی دریای خزر در شمال کشور، استان هایی مانند گیلان و مازندران و همچنین مناطقی در جنوب و مرکز کشور که آب و هوا و زمین متناسب با رشد درختان میوه های مرکب را دارد، مانند استان های کرمان و هرمزگان و خوزستان و استان فارس از جمله استان هایی هستند که کاشت و برداشت ، درختان میوه مرکب پرچم دار هستند.

نقش میوه مرکب « پرتقال »، در سلامتی بدن!

پرتقال یکی از میوه های پر خاصیت زمستانی و جزء خانواده مرکبات است که در سلامتی بدن نقش به سزایی دارد، پرتقال، گونه های زیادی دارد که از لحاظ رنگ و بو و مزه با هم متفاوت اند، اما خاصیت همه نوع های آن تقریبا یکسان است. میوه مرکب پرتقال سرشار از ویتامین های B و C است وهمچنین دارای املاح و مواد معدنی چون: کلسیم_ آهن_ فسفر_ پتاسیم_ سدیم و مس است. این میوه ی آب دار و گاهی ترش و گاهی شیرین و گاهی ملس (بستگی به نوع آن مزه متفاوتی دارد) خاصیت ضد سرطانی بسیار بالایی دارد و از ابتلا به بیماری های چون راشیتیسم جلوگیری می‌کند، پرتقال میزان کلسترول خون را کاهش داده و در بهبود نفخ و گاز معده بسیار موثر است. پرتقال خاصیت ضد عفونی دارد که بدن را در برابر حمله میکروب ها حفاظت می‌کند، همچنین پرتقال ضد اسپاسم بوده و آرامش بخش است. میزان زیادی ویتامین c در پرتقال وجود دارد که باعث حفظ سلامتی دستگاه ایمنی بدن می شود و باعث می شود که آهن موجود در غذا ها راحت تر جذب بشود و دچار کم خونی نشویم. از جمله فواید دیگر پرتقال: رفع تب، رفع اسهال، از بین برنده کرم روده، درمان سرماخوردگی، درمان اگزما و ناراحتی های پوستی، از جمله فواید پرتقال هستند.

نقش میوه مرکب« لیمو شیرین »، در بهبود بیماری ها

لیموها نیز میوه هایی با مزه و رنگ و بو، مختلفی هستند و انواع مختلفی دارند؛ لیمو شیرین یکی دیگر از میوه های پر خاصیت و با ارزش خانواده مرکبات محسوب می‌شود و به دلیل ارزش غذایی بسیار بالای آن نقش مهمی در بهبود و درمان برخی بیماری ها دارد؛ بیماری هایی مانند: بهبود زخم معده_ در بهبود و پیشگیری از سرماخوردگی _ عفونت لوزه_ یرقان_ یبوست_ درمان گرما زدگی _ رفع بوی بد دهان نیز موثر است، برای بیماران دیابتی مصرف لیمو شیرین بسیار مفید است و در آرامش و تسکین درد و تقویت دستگاه عصبی، این میوه بسیار توانا و مفید است.

بیشتر بخوانید:‌ آشنایی با پونه کوهی و تاثیر آن برروی سلامتی انسان

تاثیر میوه مرکب « لیمو ترش»، بر روی زیبا سازی پوست!

یکی دیگر از نعمت های پرخاصیت و از خانواده مرکبات، میوه ی مرکب لیموترش است، لیموترش نیز انواع مختلفی دارد و دارای خاصیت دارویی و درمانی گسترده ای است اما خاصیت درمانی آن بر روی زیبا سازی پوست، بسیار جالب توجه و ویژه است. میوه مرکب لیمو ترش، خاصیت اسیدی و آنتی بیوتیکی دارد که توانایی از بین بردن لکه وجای جوش را دارد و همچنین به دلیل وجود مقدار قابل توجهی ویتامین c و خاصیت آنتی اکسیدانی در لیمو ترش، چین وچروک ها را از بین می‌برد و جوانی وشادابی را به پوست صورت می‌بخشد، بدین منظور از لیمو ترش تازه ماسک ها و اسکراب های گوناگونی تهیه می شود، ماسک لیموترش تازه برای جوان سازی و رفع لکه و جای جوش و لایه برداری وازبین بردن سلول های مرده پوست بسیار سودمند است. برای مثال آب لیمو ترش را با مواد مغذی دیگری (مانند: آرد، خیار، عسل وغیره...) مخلوط می‌کنند و از این ماسک های طبیعی برای از بین بردن چربی پوست بیش از حد، در اشخاصی که پوست های چرب دارند، رفع سیاهی کشاله ران و زیر بغل و نواحی حساس دیگر که پوست نازک تری نسبت به بقیه اجزاء بدن دارند، بسیار موثر و کارا است.

میوه های مرکب چه طبعی دارند و برای کدام افراد مفید اند؟

میوه های مرکب، همه از یک خانواده اند اما هرکدام مزاج و طبع متفاوتی دارند و هرکدام برای طبع خاصی از افراد مناسب اند. در ادامه با طبع برخی از میوه های مرکبی که بیشتر از آن ها استفاده می‌کنیم، آشنا می‌شویم:

_ میوه مرکب لیمو: لیمو ترش، بافت خوراکی آن دارای طبع سرد و خشک است. لیموشیرین دارای مزاج وطبع گرم و تَر است و برای کسانی که سرماخورده اند و یا کسانی که دچار عفونت های تنفسی هستند، بسیار توصیه می‌شود.

_ میوه مرکب نارنج: دارای طبع سرد و خشک است و هرچه مرکبات به سمت ترشی بیشتر بروند مزاج آن‌ها نیز سردتر وخشک تر می‌شود، مصرف این میوه برای افرادی که به بیداری نیاز دارند، برای جلوگیری از خواب آلودگی، توصیه می‌شود.

_ میوه مرکب نارنگی: اگر نارنگی ترش مزه باشد، طبع آن سرد وخشک است، ولی اگر نارنگی شیرین باشد، دارای طبع سرد وتر است و این طبع ها برای کسانی که گلو درد و خارش و التهاب پوست دارند، مفید اند.

_ میوه بالنگ: دارای طبع سرد وتر است و برای افرادی که مزاجی گرم دارند و مبتلا به بیماری سنگ کلیه یا کبد چرب یا غلظت خون هستند، بسیار توصیه می‌شود و برای این افراد بسیار مفید است. پرتقال نیز دارای طبعی سرد وتر است.‌ به طور کل تمامی مرکبات دارای طبع سرد هستند، و برای افرادی که طبع ومزاج سرد دارند زیاد توصیه نمی‌شود، افراد سرد مزاج در صورت میل کردن این میوه ها بلافاصله بعد از آن چند عدد خرما یا کمی عسل باید میل کنند.

بیشتر بخوانید: چرا باید به مقدار کافی آب بنوشیم؟

تاثیر میوه مرکب « گریپ فروت »، بر روی سلامتی بدن!

میوه گریپ فروت نیز جزء خانواده مرکبات است و حاصل پیوند دو میوه مرکب دیگر(دارابی + پرتقال است) است. این میوه سرشار از ویتامین c و پتاسیم و مواد لیکوپن و کلسیم و قند وفسفر و مقدار فیبر زیاد و حاوی: (بیوفلاونوید) ها است، که انسان را از بیماری هایی مانند سرطان و تومور و بیماری های قلبی ، حفظ می‌کند. میوه گریپ فروت بر روی سلامت پوست نیز نقش به سزایی داشته و از آن به عنوان ماسک های طبیعی برای رفع جای لکه و جوان سازی پوست استفاده می‌شود. میوه مرکب گریپ فروت در بهبود دیابت و قند خون و درمان فشار خون بسیار موثر است و باعث پاکسازی وسم زدایی کبد می‌شود.

گریپ فروت

میوه مرکب « بالنگ »، در درمان چه بیماری هایی موثر است! میوه مرکب بالنگ خاصیت های درمانی بی شماری دارد، این میوه دارای خاصیت ضد سم است و میزان بالای ویتامین c موجود در آن به سلامت دندان ها و لثه کمک می کند . میوه بالنگ به تسکین درد های دوران قاعدگی کمک کرده و همچنین برای تسکین درد مفاصل و استخوان ها، از بالنگ به عنوان ضماد استفاده می‌شود. از خاصیت های دیگر میوه مرکب بالنگ، ضد سرفه بودن و آرامش بخش بودن آن و دشمن تب و حرارت بدن نیز هست. ارزش غذایی آن و ویتامین c و آنتی اکسیدان موجود در میوه بالنگ به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و بدن را از ابتلا به بیماری های میکروبی و قارچی و ویروسی حفظ می‌کند و همچنین برای رفع حالت تهوع و اسکوربوت نیز بسیار موثر است.

از خاصیت های دیگر میوه بالنگ، افزایش رشد موی سر و روشن شدن رنگ پوست وسلامت پوست می‌شود. این میوه به دلیل خاصیت ضد سم بودنش، سم جانورانی چون مار و عقرب و... را تا حدودی می‌تواند خنثی کند.

میوه مرکب « ترنج » چه تاثیری بر روی سلامتی دارد!

میوه ترنج نیز از خانواده مرکبات است که ارزش دارویی و خاصیت فراوان آن باعث می‌شود سلامتی و تندرستی ذهن و تن را حفظ کند و در درمان برخی بیماری ها بسیار مفید باشد. میوه ترنج حاوی ماده ای به نام (لینالول) است که ضد استرس، تشویش و ناراحتی اعصاب می‌باشد و باعث سلامت و تقویت سیستم عصبی ما می‌شود. میوه ترنج به اسم (برگومات) نیز شناخته شده و مزه ی آن کمی به تلخی می‌‌رود. از پوست این میوه مرکب، روغن می‌گیرند و از آن در مصارف زیبا سازی پوست و مو و جوان سازی و رفع چین وچروک پوست استفاده می‌کنند و برای درمان شوره سر و رفع جای لکه نیز مفید واقع می شود؛ همچنین از این روغن برای تسکین و درمان افسردگی نیز استفاده می‌کنند. خاصیت آنتی بیوتیکی موجود در میوه مرکب ترنج، خطر ابتلا به بیماری های عفونی را به شدت می‌کاهد؛ ترنج، کلسترول خون را کاهش داده و سلامت قلب را به ما هدیه می‌دهد و در بهبود دیابت بسیار مفید است.

ترنج

آشنایی با میوه مرکب «کام کوات » و خاصیت درمانی آن!

میوه کام کوات، یکی دیگر از میوه های با ارزش و پرخاصیت خانواده مرکبات است، این میوه قیافه ی بسیار ریز تری نسبت به بقیه ی میوه های خانواده مرکبات دارد ، اندازه آن به حدود اندازه ی یک گوجه سبز یا یک زیتون درشت است، این میوه را به طور کامل و با پوستش نیز قابل خوردن است. این میوه بومی منطقه کوه های شرق کشور چین محسوب می‌شود اما به دلیل خواص بالای آن امروزه در همه جای دنیا کشت وپرورش داده می‌شود، این میوه سرشار از ویتامین های A ,E ,C است و مقدار قابل توجهی ویتامین B1 ,B3 ,B6 نیز دارد. موادی چون فولات و اسید پانتونیک را درخود جای داده و دارای املاحی چون کلسیم و مس و پتاسیم و منگنز و آهن و سلنیوم می‌باشد. این میوه در پیشگیری از بسیاری از بیماری های ویروسی و عفونی جلوگیری می‌کند و عامل ضد سرطانی دارد. میوه مرکب کام کوات، دربهبود و درمان زخم های پوستی و پارگی های پوست بسیار موثر است و همچنین در درمان گلو درد و سرفه و کاهش وزن و بهبود سنگ کلیه و کاهش کلسترول خون بسیار مفید است. این میوه در درمان خستگی ها و بیماری هایی چون افسردگی نیز به ما کمک می‌کند.

میوه مرکب « دارابی » و تاثیر آن بر روی سلامتی!

میوه مرکب دارابی، یکی دیگر از نعمت های الهی است که جزء خانواده مرکبات است، این میوه به صورت خوشه ای است و رنگ پوست آن سبز کمرنگ و رنگ گوشته آن صورتی خیای روشن مایل به سفید است. این میوه دارای خواص و‌ ارزش بسیار بالایی است و خاصیت های درمانی زیادی دارد که در ادامه به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم؛ میوه مرکب (دارابی) در کاهش کلسترول خون نقش مهمی دارد، تاحدودی می‌توان گفت که درمان بی اشتهایی نیز به شمار می‌آید، این میوه درمان زخم های عفونی و خارش پوست و بواسیر و خونریزی ناشی از بواسیر نیز هست. گل های درخت میوه دارابی، خاصیت ضد تشنجی دارند و درمان تب هستند این میوه خون را تصفیه کرده و کلیه و کبد را پاکسازی می‌کند.  

میوه مرکب « نارنگی »، چه خاصیت هایی دارد؟

میوه مرکب نارنگی، یکی از میوه های فصل سرد است، فصل زیبای پاییز با بوی خوشایند نارنگی معطوف است، این میوه ی خوشمزه و آبدار خاصیت های درمانی فراوانی دارد. نارنگی سرشار از ویتامین C و فلاونوئید ها ویتامین های A ,B1 ,B2 است و دارای مواد معدنی چون : روی _ منگنز _ آهن _ کلسیم_ فسفر_ پتاسیم _ ید و بتاکاروتن و پکتین و اسید فولیک است. این میوه ی پرطرفدار و خوشمزه، دارای خواص دارویی فراوانی نیز هست که به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم؛ خاصیت دارویی ودرمانی نارنگی عبارتند از: بهبود تشنج و کاهش تب، اضطراب و تشویش را تسکین می‌دهد و باعث کاهش و درمان التهابات وعفونت معده شده و می‌توان گفت که داروی سرماخوردگی است. میوه نارنگی میزان متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد وباعث جذب بیشتر مواد مغذی برای سلامت بدن می شود. سیستم ایمنی بدن را قوی کرده و میزان هوش و قدرت مغز را بالا می‌برد. میوه نارنگی دارای خواص بی شمار دیگری نیز هست که به مهم‌ترین آن‌ها اشاره کردیم.

تاثیر میوه های مرکب در بهبود ناراحتی های گوارشی!

به طور کل می‌توان گفت که همه ی میوه های مرکب تاثیر خوبی بر روی دستگاه گوارش ما می‌گذارند و در درمان مشکل های گوارشی بسیار مفید هستند. این میوه ها در درمان زخم معده و عفونت و ورم معده بسیار موثرند و می‌توانند التهابات دستگاه گوارش را تاحد چشمگیری کاهش دهند. میوه های مرکب به دلیل وجود املاح و ویتامین های زیادی که دارند، در درمان سنگ کلیه و عفونت آن بسیار مفید واقع می‌شوند. کسانی که به طور مرتب آب پرتقال استفاده می‌کنند از خطر ابتلا به سنگ وشن کلیه در امان هستند و همچنین خوردن نارنگی ترشح اسید معده را زیاد میکند و در عمل هضم غذا به کمک معده ما می آید.میوه های مرکب، سلامت و نشاط جسم و روح را برای مصرف کنندگانش تضمین می‌کند. میوه« دارابی» نیز سبب تنظیم هورمون های گوارشی به نام (کلسنی سکتوکینین) می‌شود و درمان یبوست نیز به شمار می‌آید.

تاثیر میوه های مرکب در بهبود و درمان بیماری دیابت!

میوه های مرکب در بهبود و درمان بیماری هایی چون دیابت بسیار مفید هستند. این میوه ها ارزش غذایی و دارویی بسیار خاصی دارند، به طور مثال میوه مرکب دارابی به دلیل داشتن شاخصه‌ی (گلیسمی) پایین، برای درمان و بهبود بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 و همچنین کسانی که از مصرف انسولین دچار حساسیت شده اند، توصیه می‌شود. مصرف مداوم یک ماه میوه دارابی برای افراد دیابتی بسیار خوب است و به طور قابل ملاحظه ای قند خون آن ها را پایین می‌آورد. این میوه برای خانم های باردار نیز مشکلی ایجاد نمی‌کند و می‌تواند دیابت بارداری را نیز کنترل بکند. میوه های دیگر خانواده مرکبات مانند پرتقال و نارنگی و لیمو و.... نیز در مهار کردن میزان قند خون بسیار موثر هستند.

تاثیر میوه های مرکب بر روی دستگاه ایمنی بدن!

میوه های مرکب مانند پرتقال و نارنگی و کام کوات و دیگر میوه های خانواده مرکبات، همه ی آن ها دارای مقادیر زیادی ویتامین و املاح و فیبر و مواد دیگر مفید برای بدن هستند، اما مهمترین ویتامین موجود در مرکبات و بیشترین میزان ویتامین موجود در میوه های مرکب، ویتامین c است، که پرتقال هم دراین میان سهم بیشتری، از این ویتامین را درمیان خانواده مرکبات، برده است و دارای خواص آنتی بیوتیکی نیز می‌باشد. که از این رو مصرف پرتقال یا آب پرتقال باعث می‌شود که ویتامین و املاح مورد نیاز دستگاه ایمنی بدن تامین شود و کار خود را یعنی حفظ کردن سلامتی بدن در برابر هجوم باکتری، ویروس و بیماری های دیگر، را به خوبی انجام دهد.

در کدام شهر های ایران برای بهبود بیماری ها، مردم از میوه های مرکب استفاده می‌کنند!

همه ی ما می دانیم که شمال ایران به دلیل آب وهوای معتدل و زمین حاصل خیز، مهد کشت درختان میوه های مرکب، ازجمله پرتقال و نارنگی و لیمو شیرین و چند نوع لیمو ترش است، درجنوب کشور و قسمت های مرکزی مانند فارس و خوزستان و...درختانی از انواع لیمو ، پرتقال و ...کشت می‌شود، پس بدیهی است که دراین قسمت ها از کشورمان، مصرف مرکبات به عنوان دارو رایج تر باشد چرا که به خواص بیشتری از آن ها پی برده اند. به عنوان مثال در جنوب کشور که دارای آب و هوای گرم و اکثر روز های سال آفتابی است و کشت درختان لیمو ترش بیشتر درآنجا رواج دارد، برای درمان گرما زدگی و درمان آفتاب سوختگی پوست، از لیمو ترش بهره دارویی و درمانی می‌گیرند. درشمال کشور نیز از میوه های مرکب مانند پرتقال و نارنگی وبالنگ وغیره برای درمان بیماری های عفونی، درمان سرما خوردگی استفاده می‌کنند و از رایحه برگ درختان این میوه ها برای درمان و تسکین درد و همچنین آرامش اعصاب بهره می‌برند.

در دل تمام نعمت های الهی گنجی از اسرار است که ما را به سوی کمال و تندرستی، پیش می‌برد. به امید روزهایی که هیچ کسی بر روی این کره خاکی بیمار نباشد.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید