جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

چرا باید به مقدار کافی آب بنوشیم؟

author منتشر کننده
بدون نظر 6 0
چرا باید به مقدار کافی آب بنوشیم؟

بدن ما انسان‌­­ها تقریباً از 60 درصد آب تشکیل شده است. بنابراین می­‌توان گفت بدن برای کارکرد درست و نیز حفظ سلامتی به این ماده ضروری نیاز دارد. هر فرد روزانه باید بین 8 تا 10 لیوان آب بنوشد تا نیاز بدن خود را به این ماده ضروری تامین نماید. ما در این نوشتار قصد داریم دلایل اهمیت نوشیدن آب کافی و نیز فواید آن برای بدن را شرح نماییم. اگر علاقه­ مند به کسب اطلاعات در این زمینه هستید تا انتهای این نوشتار ما را همراهی نمایید.

آب

آب و تاثیر آن در بهبود توانایی‌­های ذهنی

همانطور که می­‌دانید مغز انسان برای عملکرد بهتر به اکسیژن نیاز دارد. زمانی که شما به مقدار کافی آب می‌نوشید در واقع به حرکت اکسیژن در بدن خود کمک می­‌کنید و از این طریق توانایی­‌های ذهنی خود را بهبود می‌بخشید. از طرفی چون کم آبی موجب سردرد و سرگیجه می‌شود و بهره ­وری شما را کاهش می‌دهد، لذا با نوشیدن آب به مقدار زیادی از مبتلا شدن به سردرد و سرگیجه جلوگیری می­‌کنید و بهره ­وری خود را به میزان زیادی افزایش می­‌دهید.

آب و تاثیر آن در دفع سموم بدن

زمانی که شما به مقدار کافی آب می‌نوشید، آب در بدن شما جریان پیدا می‌کند و در نقش یک فلاشر به دفع سموم بدن کمک می‌­نماید. در واقع سموم را از بدن دفع کرده و مواد مغذی را جذب بدن می‌نماید. چون مواد مغذی جذب بدن می­‌شود میزان انرژی نیز افزایش یافته و بهره ­وری و عملکرد نیز به دنبال آن افزایش می­‌یابد.

آب و تاثیر آن در بهبود عملکرد روده ­ها

اگر شما کم آب بخورید ممکن است به یبوست دچار شوید. چرا که یبوست بیشتر زمانی ایجاد می‌شود که آب بدن کم باشد. از این رو پزشکان همواره توصیه می­‌کنند که بیشتر آب بنوشید و از این طریق عملکرد روده ­ها را بهبود ببخشید.

بیشتر بخوانید: مزرعه عمودی چیست؟

آب و تاثیر آن در کاهش سرطان

نتایج تحقیقات نشان داده است که نوشیدن آب البته به مقدار کافی از خطر ابتلا به سرطان ­های روده بزرگ، پستان و مثانه می‌­کاهد. بنابراین سعی کنید در طول روز به مقدار کافی آب بنوشید. اگر بیش از حد مجاز آب بنوشید ممکن است به بدن خود آسیب وارد نمایید.

آب و تاثیر آن در کاهش وزن

زمانی که شما به مقدار کافی آب می‌نوشید، قسمتی از حجم معده شما از آب پر می­‌شود، لذا احساس سیری کرده و کمتر غذا می­‌خورید. به همین دلیل است که همواره به افرادی که اضافه وزن دارند توصیه می‌شود که قبل از غذا یک لیوان آب بنوشند تا از این طریق قسمتی از معده خود را از آب پر کرده و فقط قسمتی از آن را برای غذا خوردن خالی نگه دارند. این کار باعث می‌شود آن‌ها کمتر غذا بخورند و در نتیجه وزن خود را کاهش دهند.

بیشتر بخوانید: رابطه بين آلودگی هوا و بيماری

آب و تاثیر آن در کاهش حملات قلبی و سکته مغزی

زمانی که شما به مقدار کافی می­ نوشید، به سیال بودن جریان خون خود کمک می­‌کنید. این کمک از تشکیل لخته خون در عروق خونی جلوگیری می­‌کند. بنابراین از قلب حمایت کرده و اکسیژن بیشتری را به مغز می ­رساند و از بروز سکته مغزی و حملات قلبی جلوگیری می­‌کند. همچنین با مصرف آب کافی نمک اضافی را از بدن خود دفن می‌کنید و از این طریق فشار خون خود را ثابت نگه می‌دارید.  

علائم کم آبی در بدن

وقتی بدن شما دچار کمبود آب می‌شود، احساس سردرد و یا ضعف می‌کنید، زود خسته می‌شوید، وزنتان افزایش پیدا می­‌کند، فشار خونتان بالا می‌رود، دچار مشکلات کلیوی می­‌شوید، در حین انجام کار تمرکز خود را از دست می­‌دهید، دهانتان خشک می­ شود، دچار کم ادراری و تپش قلب می­‌شوید، بداخلاق می‌­شوید و سرعت نفس کشیدنتان افزایش می‌یابد. بنابراین بهتر است روزانه به مقدار کافی آب بنوشید تا دچار علائم بی ­آبی نشوید.

بیشتر بخوانید: نوشیدنی های معجزه آسا برای سلامتی بدن

تنظیم یک برنامه آبرسانی مناسب

از آنجایی که آبرسانی مناسب به بدن منجر به روان شدن مفاصل و چشم‌­ها می‌شود، پوست را شاداب می‌کند، عمل گوارش را مطلوب می‌کند، سموم بدن را دفع می­‌نماید و انرژی تولید شده توسط سلول‌ها را به کل بدن منتقل می­ کند انجام آن از اهمیت به سزایی برخوردار است. برای انجام یک آبرسانی مناسب به بدن نیازمند تنظیم یک برنامه آبرسانی مناسب هستید. برای تنظیم چنین برنامه­ ای باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

همواره بطری آب همراه خود داشته باشید و دسترسی به آب را برای خود آسان نمایید تا با این کار به خود یادآوری کنید که باید روزانه به مقدار کافی آب بنوشید.

نوشیدن آب و فواید آن را در نظر بگیرید و نیز علائم کمبود آب در بدن را بشناسید و زمانی که به یکی از آن‌ها دچار شدید، احتمال دهید که ممکن است ناشی از کمبود آب در بدن باشد.

آب ساده را طعم دار کنید و از این طریق هم آب را از بی ­طعم بودن درآورید و هم خود را به خوردن آب تشویق کنید. برای این کار می‌توانید تکه ­هایی از میوه را داخل لیوان آب بیاندازید و یا از میوه ­ها یخ درست کنید و همراه آب میل نمایید.

نوشیدنی­ های گازدار و انرژی زا نخورید و به جای آن استفاده از مایعات سالمتر را در برنامه روزانه خود بگنجانید.

سعی کنید غذاهای آبکی همچون انواع آش، سوپ، آبگوشت و ... میل نمایید. میوه­ هایی همچون هندوانه، خربزه، طالبی و خیار را که آبدار هستند را به عنوان میان وعده استفاده کنید.

خودتان را در خوردن آب به چالش بکشید. سعی کنید در محل کار، منزل و ... یک پارچ را پر از آب نمایید و به خود قول دهید که در عرض چند ساعت آن را میل خواهید کرد تا از این طریق بتوانید آبرسانی منظم و مرتبی به بدن خود داشته باشید.

سعی کنید نوشیدن چای و قهوه را به حداقل ممکن خود برسانید. چرا که این مایعات ادرارآور هستند و باعث می‌شوند شما آب بیشتری از دست بدهید. بهترین جایگزین برای این گونه مایعات آب است.

سعی کنید همواره آب را جانشین مواد قندی همچون نوشابه کنید تا از این طریق از بروز انواع بیماری­‌ها جلوگیری نماید و از مزایا و فواید بیشمار آب بهره­ مند شوید.

برخی­ ها معتقدند نوشیدن آب در حالت ناشتا به دفع سموم بدن کمک خواهد کرد. هر چند که در این مورد اختلاف نظر وجود دارد با این حال نوشیدن آب در حالت ناشتا برای فرد هیچ گونه مشکلی را به وجود نخواهد آورد.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید