جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

فوبیا _ قسمت هشتم: فوبیا های عاشقانه

author منتشر کننده
بدون نظر 1 0
فوبیا _ قسمت هشتم: فوبیا های عاشقانه

اگر به شما بگویند در فلان مهمانی، تمامی زنان زیبای دنیا را جمع کردیم و شما هم دعوت هستید چه احساسی دارید؟ احتمالا تصور می کنید که قرار است با مرلین مونرو های زیادی ملاقات داشته باشید و از هم نشینی با این مخلوقات زیبای خدا لذت ببرید. چه کسی از زیبایی بدش می آید؟

زیبایی قدم اول ماجراست و در ادامه مطلب به مسائل جالب تری می پردازیم که در کمتر کسی دیده اید. افرادی که از ازدواج و متعهد بودن به کسی می ترسند و افراد دیگری که از ازدواج واهمه ای ندارند اما بوسیدن شریک زندگیشان می تواند ضربان قلب آن ها را بالا ببرد. در ادامه به تک تک این موضوعات، علل و علائم آن ها و از همه مهم تر نحوه درمان آن ها خواهیم پرداخت؛ درمان های دارویی و درمان هایی که با تغییرات کوچک در سبک زندگی می توانند معجزه کنند.

آنچه در این مقاله می خوانید:

- علائم و علل ابتلا به وسنتروفوبیا

- درمان ونستروفوبیا

- نقش ورزش در درمان

- تمرین یوگا برای ونستروفوبیا

- نقش قهوه در فوبیا

- گاموفوبیا چیست

- ترس از تعهد چقدر رایج است

- علل ابتلا به گاموفوبیا چیست

- فیلمو فوبیا و ترس از بوسیدن

زیبایی یا جذابیت یک ویژگی ذهنی و سطحی است که انسان ها در طول تاریخ آن را پر زرق و برق کرده اند. اگرچه نگاه کردن به یک چهره زیبا به احتمال زیاد بر کسی تأثیر نمی گذارد، اما تعداد کمی از افرادی که به یک زن زیبا نگاه می کنند نوعی برانگیختگی (مثلاً جنسی یا غیرجنسی) احساس می کنند و حتی تعداد کمی از افراد نیز دچار اضطراب می شوند. با تجزیه و تحلیل بیشتر، متوجه می شویم کسانی هستند که اضطرابی را تجربه می کنند که آنقدر شدید و مزاحم است که ممکن است به معنای واقعی کلمه با دیدن یک زن زیبا احساس ناراحتی کنند. این احساس افرادی است که به وسنتروفوبیا یا Venustraphobia مبتلا هستند.

اگر هنگام یک قرار ملاقات با یک خانم زیبا، احساس اضطراب و دست پاچگی دارید کاملا طبیعی است. در واقع، اگر در چنین موقعیتی مضطرب نبودید، ممکن است به این معنی باشد که از ابتدا علاقه زیادی به حضور در آنجا نداشتید. فردی که دچار ونسترافوبیا است، ممکن است عزت نفس بسیار پایینی داشته باشد و به دلیل ناتوانی در کنترل نحوه واکنش ذهن و بدن خود به صرفا بودن در کنار زنان زیبا، احساس ناکافی بودن داشته باشد.

فوبیا _ قسمت هشتم: فوبیا های عاشقانه

علائم و علل ابتلا به وسنتروفوبیا:

کسانی که ونستروفوبیا دارند به طور فزاینده ای ناامید هستند و از خود انتقاد می کنند. زیرا قادر به کنترل ضربان قلب افزایش یافته، افزایش سرعت تنفس، لرزش، تعریق و همچنین ذهن متحرک خود نیستند. مانند بسیاری از فوبیاها، افراد مبتلا به ونسترافوبیا هنگامی که با ترس خود مواجه می شوند، بسیار مضطرب خواهند شد. آن ها همچنین از عدم توانایی خود در آرامش و کنترل احساسات خود در کنار یک زن زیبا احساس شرم کنند. چنین شرمی حتی ممکن است به نفرت از خود، رفتار خودشیفته یا حتی افسردگی تبدیل شود.

فردی که ترس غیرمنطقی از زنان زیبا را تجربه می کند ممکن است از کویتوفوبیا (ترس از آمیزش جنسی) و/یا کلپوفوبیا (ترس از اندام تناسلی زنانه) نیز رنج ببرد. تجربه چنین فوبیاهایی بر این ترس دامن می زند و آن را دو چندان می کند. سایر اختلالات روانی که می توانند اضطراب مرتبط با ونوستروفوبیا را بدتر کنند، اختلال وسواس فکری جبری (OCD) و اختلال اضطراب فراگیر (GAD) هستند. غیرمعمول نیست که فردی که یک اختلال اضطرابی برای او تشخیص داده شده است، دومین اختلال را نیز داشته باشد.

هیچ دلیل شناخته شده ای برای ونستروفوبیا وجود ندارد. با این حال، ژنتیک و محیط نقش مهمی در ایجاد این اختلال ایفا کنند. فردی که سابقه خانوادگی بیماری روانی، به ویژه با اختلالات اضطرابی یا فوبیا دارد، بیش از سایرین در معرض خطر ابتلا به ونسترافوبیا قرار دارد. داشتن چنین استعدادی برای ابتلا به بیماری روانی ممکن است تنها به نوعی رویداد آسیب زا یا عامل محیطی نیاز داشته باشد تا آنها به طور کامل این فوبیا را ایجاد کنند.

چنین اتفاق دردناکی می تواند این باشد که در گذشته، یک زن زیبا قلب آن ها را شکسته است یا به نحوی آن ها را تحقیر کرده است. اساساً، هر نوع رویدادی که باعث شود آن ها به شدت آسیب ببینند یا از نظر عاطفی تحت تأثیر قرار بگیرند، برای ابتلا به این فوبیا کافیست.

اجتمع و جامعه نیز در این فوبیا بی تاثیر نیستند. برای مثال در برخی جوامع، زنان زیبا با صفت هایی مانند گرسنه، فاسد، ... شناخته می شوند و همین طرز فکر می تواند بر افکار افراد مبتلا به این فوبیا تاثیر گذار باشد و به عنوان عاملی کمک کننده محسوب شود.

درمان ونستروفوبیا:

هیچ درمان شناخته شده ای وجود ندارد که به طور خاص برای ونستروفوبیا طراحی شده باشد. با این حال، گفتار درمانی، مواجهه درمانی و داروهای ضد اضطراب می تواند به کاهش علائم مرتبط با این اختلال روانی کمک کند. گفتار درمانی مانند رفتار درمانی شناختی (CBT) می تواند در درمان ونوستروفوبیا بسیار مفید باشد، زیرا می تواند به شما کمک کند تا نحوه درک ترس های خود را بهبود بخشید و همچنین به شما یاد می دهد که چگونه با علائم اضطراب مرتبط با این اختلال به صورت موثرتری کنار بیایید.

مواجهه درمانی شکل بسیار رایجی از درمان برای کسانی است که تقریباً از هر نوع فوبیا از جمله ونوستروفوبیا رنج می برند. در این زمینه، مواجهه درمانی می تواند به حساسیت زدایی بیمار از ترس غیرمنطقی آنها از زنان زیبا کمک کند. همان طور که از نام آن پیداست، در این روش درمانی، برای غلبه بر ترس خود باید به طور مکرر در معرض آن ترس قرار گیرند تا جایی که دیگر آزارشان ندهد. مواجهه درمانگر در این شرایط از بیمار می خواهد که به مناطقی برود که احتمال برخورد با زنان زیبا در آن جا زیاد است؛ برای مثال پارک ها و رستوران ها مکان های خوبی برای این روش درمانی هستند.

نقش ورزش در درمان:

ورزش برای افرادی که از اختلالات اضطرابی، از جمله ونستروفوبیا رنج می برند، بسیار مفید است. برای مثال ورزش هایی که سیستم قلبی عروقی را تقویت می کنند می توانند استرس را کاهش دهند. البته که این عبارت بدین معنا نیست که ورزش های مقاومتی کاربردی نیستند بلکه نشان داده شده است که ورزش هوازی در آزادسازی مواد شیمیایی خوب مانند اندورفین در مغز موثرتر است. طبق گفته انجمن روانشناسی آمریکا، ورزش می تواند به تقویت ذهن برای مقابله بهتر با موقعیت های استرس زا کمک کند. ورزش های هوازی مختلفی وجود دارد که می‌توانید برای کمک به کاهش علائم ونستروفوبیا از آن ها بهره ببرید؛ دوچرخه سواری، شنا، فوتبال، بسکتبال از این قبیل ورزش ها هستند.

تمرین یوگا برای ونستروفوبیا:

چندین پوزیشن مختلف یوگا وجود دارد که می تواند به طور قابل توجهی برای فردی که از ونستروفوبیا رنج می برد مفید باشد. یوگا در افرادی که مستمر آن را تمرین می کنند حالت مراقبه ذهنی را ایجاد می کند و به عبارتی می توان آن را مدیتیشن متحرک در نظر گرفت. اگر تاکنون یوگا تمرین نکرده اید؛ می توانید با مطالعه مقالات قبلی در همین سایت و دیدن ویدیو های آموزشی در یوتوب و دیگر شبکه های اجتماعی اطلاعات خود را بالا ببرید.

نقش قهوه در فوبیا:

بر کسی پوشیده نیست که مصرف مقادیر زیاد کافئین در طول روز می تواند موجب افزایش اضطراب شود. هنگامی که ما دوز بالایی از کافئین مصرف می کنیم، ضربان قلب ما تندتر می شود و تنش ما بیشتر می شود. بنابراین مصرف کم کافئین یا حتی حذف کردن آن می تواند به کاهش اضطراب کمک کند. اگرچه انجام این کار به احتمال زیاد تمام اضطراب شما را از بین نمی‌برد، اما در واقع به شما کمک می‌کند تا رنج غیرضروری را که در غیر این صورت در صورت مصرف مقدار زیادی کافئین تجربه می‌کردید، کاهش دهید.

حال با یک سوال دیگر بحث را ادامه می دهیم؛ نظر شما درمورد ازدواج چیست؟ فارغ از اینکه به ازدواج سنتی اعتقاد دارید یا روش های آشنایی و پارتنریابی امروزه را بهتر می دانید به این سوال جواب دهید. همیشه می گویند در امر خیر حاجت هیچ استخاره نیست اما برخی افراد هستند که فوبیا ازدواج و تعهد را دارند و به همین دلیل در این مسئله دچار مشکل هستند.

فوبیا _ قسمت هشتم: فوبیا های عاشقانه

بیشتر بخوانید: فوبیا_ قسمت هفتم: آگورافوبیا

گاموفوبیا چیست؟

گاموفوبیا ترس از ازدواج و تعهد است. توجه داشته باشید که ما در مورد عصبی بودن گذرا صحبت نمی کنیم که ممکن است برای هر کسی که به تعهد بلندمدت فکر می کند رخ دهد. ما در مورد نوعی از ترس صحبت می کنیم که زندگی شما را تغییر می دهد یا منجر به اضطراب و حملات پانیک می شود. اگر فقط فکر کردن به تعهد یا ازدواج باعث عرق کردن شما می شود، قلب شما را به تپش می اندازد ممکن است دچار گاموفوبیا باشید.

ترس از تعهد چقدر رایج است؟

به سختی می توان آمار مربوط به فوبیای فردی را بدست آورد چرا که همه به دنبال درمان نمی روند و شاید حتی این اختلال را جدی نمی گیرند و از آن بی خبرند. تخمین زده می شود که 12.5 درصد از بزرگسالان در ایالات متحده یک فوبی خاص را تجربه می کنند. برخی از رایج‌ترین موارد عبارتند از ترس از پرواز، ترس از عنکبوت و ترس از سوزن که در قسمت های قبلی فوبیا ها به آن اشاره شده است.

علل ابتلا به گاموفوبیا چیست؟

مانند سایر فوبیا ها ممکن است یک داستان نه چندان عجیب در پشت این بیماری باشد. برای مثال ممکن است یک فرد با دیدن طلاق والدین یا رابطه دشوار آن ها به یکدیگر از تعهد داشتن فراری باشد. کودکانی که با این تصور بزرگ می شوند و فکر می کنند که تعارضات زناشویی قابل حل نیست و آن ها با ازدواج و متعهد بودن پا بر جای پای والدین خود می گذارند چنین ترسی را تجربه می کنند. البته که این داستان به همین جا محدود نمی شود و ممکن است خود فرد تجربه یک رابطه عاطفی را داشته باشد که سرانجام خوشی نداشته است.

کمی محتاط بودن در هنگام ورود به رابطه نه تنها چیز بدی نیست بلکه بسیار هم خوب است اما هنگامی که شما زندگی خود را بر پایه این ترس سازماندهی کرده باشید و از روابط خوب خود عقب نشینی کرده باشید؛ بهتر است در طرز فکرتان تجدید نظر کنید.

فوبیای بعدی ای که قرار است درموردش صحبت کنیم؛ فیلماتوفوبیا است. شاید برایتان جالب باشد که این فوبیا به عبارت ساده به معنی ترس از بوسیدن است. این فوبیا در جوانانی که در این زمینه ناشی هستند و از انجام دادن یک کار به صورت اشتباه می ترسند، بسیار رایج است. در این موارد، اضطراب به طور کلی خفیف تا متوسط ​​است و با کسب تجربه به سرعت از بین می رود با این حال موارد شدیدی از این فوبیا نیز مشاهده شده است.

در واقع این ترس به این دلیل مشکل ساز است که می تواند بر توانایی فرد در ایجاد روابط عاشقانه یا تعاملات اجتماعی تأثیر بگذارد. افرادی که ترس از بوسیدن دارند ممکن است از رابطه جنسی نیز ترس داشته باشند. فیلموفوبیا گاهی، اما نه همیشه، با ترس از میکروب ها مرتبط است. در این حالت برخی از مردم به فکر بیماری هایی هستند که از راه دهان ممکن است منتقل شود و برخی دیگر به این فکر می کنند که حتی خود بزاق نیز منزجر کننده است. بسیاری از افرادی که نسبت به بزاق انزجار دارند واکنش مشابهی نسبت به سایر مایعات بدن دارند.

اگر نگران بوی بد دهان هستید کاملا طبیعی است؛ اما برای کسانی که برومیدروفوبیا یا ترس از بوی بدن دارند، نگرانی عادی ممکن است به وحشت تبدیل شود. این مورد هم به همین جا محدود نمی شود و از دیگر حساسیت های این افراد می توان به حساس بودن آن ها در زمینه لمس کردن و لمس شدن بدن اشاره کرد. جالب است بدانید که برخی افرادی که ترس از بوسیدن دارند؛ داشتن رابطه جنسی را ترجیح می دهند زیرا به نظر آن ها رابطه جنسی کمی غیر شخصی تر از بوسیدن است و نیازی نیست نگران صمیمیت ایجاد شده یا آسیب پذیری خود باشند. این مسائل پیچیده هستند و بهتر است با کمک یک درمانگر توانا و فهمیده با آنها روبرو شوید. وقتی اضطراب مرتبط با فیلموفوبیا از بین برود، بوسیدن می تواند یک تجربه شگفت انگیز و رضایت بخش باشد.

منابع:

https://psychtimes.com/venustraphobia-fear-of-beautiful-women/

https://www.healthline.com/health/gamophobia

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید