جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

متاورس چیست؟

author منتشر کننده
بدون نظر 1 0
متاورس چیست؟

آیا تا به حال این واژه را شنیده اید؟ شاید برایتان بسیار جدید و تازه باشد و مایل باشید تا اطلاعات زیادی در رابطه با آن کسب کنید پس با ما همراه باشید تا انتهای این مطلب و از تمامی اطلاعات استفاده کنید. در ابتدای امر ما به شما توضیحات کلی و بسیار ساده می دهیم تا دچار سردرگمی و تناقض نشوید اما این موضوع طبیعی است و شاید حتی نیاز باشد که چند بار این مطالب را بخوانید تا متوجه شوید دقیقا داستان از چه  قرار است. در ساده ‌ترین تعریف، متاورس دنیای دیجیتال جدیدی است که بزودی بخش‌های بزرگی از جهان را فرا می‌گیرد.

بدون همه شک همه ی ما می دانیم که در حال حاضر ما در دنیای خود به وسیله گوشی یا سیستم به اینترنت وصل می‌شویم و تمام ارتباط ما با اینترنت از طریق صفحه نمایش گوشی یا مانیتورمان است. در متاورس اما کاربران محدود به یک صفحه نمایش نیستند بلکه تمام ذهن آن‌ها درگیر زندگی در دنیای جدید است (شاید مثل یک خواب متفاوت). دنیایی که بسیاری از محدودیت‌ها را زیر پا می ‌گذارد و ممکن است مفهوم زمان و مکان را برای ما تغییر دهد.

متاورس چیست؟

متاورس دنیایی که در آن زمان می‌ایستد و شاید به عقب برگردد!

برای شما هم این عنوان عجیب بود؟ در حقیقت به بیان بهتر می توان گفت که اگر متاورس را دنیایی تصور کنیم که امکان ثابت نگه داشتن زمان در آن وجود دارد و امکان مشاهده تغییرات، زندگی و حتا بازگشت به عقب در آنوجود دارد، اغراق نکرده‌ایم. به‌طوری که در تمام پلتفرم‌های محاسباتی مختلف، VR، AR، رایانه‌های شخصی، دستگاه‌های تلفن همراه و کنسول‌های بازی ما قابل دسترسی خواهد بود. اکوسیستم آن متشکل از عناصر همگن و ناهمگنی مثل عناصر کاربر محور از جمله آواتار، تولید محتوا، اقتصاد مجازی، مقبولیت اجتماعی، امنیت و حریم خصوصی، اعتماد و مسئولیت‌پذیری است.

در متاورس (Metaverse)  با محتوا دنیای جدیدتان را می‌سازید

باز هم عنوانی جذاب و شاید کمی عجیب. این فضا را می‌توان به عنوان یک فضای مجازی چند کاربره در زمان واقعی تعریف کرد که در آن افراد در سراسر جهان می‌توانند از طریق یک شبکه به هم متصل شوند، همزیستی کنند، شخصی اجتماعی برای خود خلق کنند و به مبادله ارزش (در قالب دارایی‌های مجازی) بپردازند. چیزی که Metaverse را از یک تجربه چند نفره سنتی متمایز می‌کند، توانایی مردم برای ایجاد و اشتراک‌گذاری محتوا برای شکل دادن به دنیای اطرافشان در تنظیمات کم و بیش پایدار است. یک نمونه روشن در این زمینه، World of Warcraft است که نزدیک به چند دهه است که با متاورس مجازی و دیجیتال در دنیای مبتنی بر اقتصاد دیجیتال و مجازی حضور پر رنگی دارد.

متاورس فرصت شکوفایی استعداد‌ها به‌دور از سایه مافیا

در واقع این بحث تا به اینجا اطلاعات کاملی را به شما ارائه نداده است و شما می بایست بیشتر از این همراه ما باشید تا بتوانید به طور کامل از این مقوله سر در بیاورید. قبل از بحث در مورد متاورس اول به اینترنت و به خصوص اینستاگرام یا سایر شبکه‌های اجتماعی فکر کنید. ببینید وقتی در اینترنت واسطه‌ ها یا سایه ‌ی شرکت‌ های بزرگ که انحصار یک محصول یا خدمات را در دست داشتند حدف شدند چقدر استعداد‌های جدید شکوفا شدند یا کسب و کارهای کوچک تا چه میزان رشد کردند.

در حقیقیت می توان گفت که یکی از مهم ترین مسائل این است که این مرز یک مرز برای تعامل آنلاین است، درست مانند رسانه‌های اجتماعی که چشم‌انداز بازاریابی آنلاین را متحول کردند. متاورس این امکان را برای ما به وجود می‌آورد تا ایده‌های تجاری خود را که به دلایل مختلف مثل کم بودن نقدینگی یا عدم حمایت از طرف شرکت‌های بزرگ همچنان بالقوه باقی مانده‌اند را تبدیل به ماهیتی بالفعل کنیم. فعالیت‌هایی مانند کنفرانس ویدیویی، ارزهای دیجیتال، ایمیل، واقعیت مجازی، رسانه‌های اجتماعی، پخش زنده، هوش مصنوعی، بلاک چین، بینایی کامپیوتر و غیره، همگی بخشی از Metaverse هستند. در این دنیا مردم می‌توانند تعامل داشته باشند، بازی کنند، تجارت کنند و با دیگران ارتباط برقرار کنند و خیلی کارهای دیگر انجام دهند.

با متاورس در روستا بنشینید و در دنیای دیگر زندگی کنید

این تیتر می تواند به تنهایی به شما بفهماند که محدودیتی برای این فضا وجود ندارد و همین موضوع آن را بسیار جذاب و خاص جلوه می دهد. در واقع می توان اظهار داشت که متاورس فرصت‌ های عظیمی را برای خالقان و هنرمندان به ارمغان می ‌آورد. به افرادی که می ‌خواهند کار کنند و خانه‌ هایی دور از مراکز شهری امروزی داشته باشند و افرادی که در مکان ‌هایی زندگی می ‌کنند که فرصت‌های تحصیل یا تفریح ​​محدودی دارند به یاری متاورس از سد این محدودیت ‌ها عبور خواهند کرد.

در حقیقت همانطور که می دانید این فضا بسیار قدرتمند است و به دلیل قوی بودن آن امکانات بسیاری دارد و افراد می ‌توانند از طریق واقعیت مجازی به ‌طور کامل مجازی وارد Metaverse شوند یا با کمک واقعیت افزوده و ترکیبی با بخش‌ هایی از فضای فیزیکی خود تعامل داشته باشند. تصور کنید جلسات کاری و مصاحبه ‌های خود را در یک دفتر مجازی انجام می ‌دهید و دیگر نیازی به زوم یا وب کم ندارید. کار بزرگ بعدی در این زمینه به صنعت حمل ‌و نقل از راه دور و Metanomics باز می‌گردد. موارد یاد شده ایده‌های فوق عالی هستند، اما شما به عنوان یک صاحب پروژه، یک صاحب کسب و کار یا یک فرد چه کاری می‌توانید انجام دهید.

متاورس آزمایشگاه ایده‌های تجاری و سیاسی

در واقع می خواهیم به شما در این قسمت بگوییم که این مبحث فقط به دنیای مجازی محدود نمی شود و در واقع Metanomics مطالعه مقررات اقتصادی و مدل‌های کسب و کار Metaverse است.  فایده این مطالعه این است که چگونه مشاغل دنیای واقعی می‌توانند از دنیای مجازی به عنوان بخشی از استراتژی خود استفاده کنند. اگر حتی عمیق‌تر نگاه کنیم، Metanomics شامل به‌کارگیری جهان‌های مجازی به‌عنوان آزمایشگاه برای مطالعه کسب‌وکارهای دنیای واقعی یا مسائل مربوط به سیاست‌ها خواهد شد. جالب آن‌که برخی افراد این موضوع را مطرح کرده‌اند که شاید ما اکنون در یک متاورس هستیم، اما خودمان خبر نداریم. کاربران معمولاً به همان دلایلی که کالاهای فیزیکی را خریداری می‌کنند، کالاهای دیجیتالی را خریداری می‌کنند.

جالب اینجاست که در این جا چیزی شبیه به واقعیت را تماشا می کنید و این بسیار شگفت انگیز است در واقع یعنی در این حالت مجازی، پوسته‌های آواتار، املاک مجازی، خانه‌ها و اتومبیل‌ها در متاورس همانند دنیای واقعی ارزش خواهند داشت. Netvrk، یکی از برترین پروژه‌های متاورس کریپتو، اخیراً فرایند فروش وسایل نقلیه را آغاز کرده و جالب آن‌که با استقبال خوبی از سوی کاربران روبرو شده است. با توجه به این‌که محبوبیت NFT روزبه‌روز در حال افزایش است، اگر بتوانید محتوای باکیفیت ایجاد کنید و برای آن بازاریابی کنید نه تنها هیچ محدودیتی برای فعالیت در دنیای Metaverse نخواهید داشت، بلکه به سودآوری خوبی نیز دست پیدا می‌کنید.

متاورس چیست؟

بیشتر بخوانید: رونمایی از 5 مدل جدید گوشی‌ های سری Moto G موتورولا با قیمت ‌ها و مشخصات مختلف

مزیت‌‌ های ورود به متاورس سرزمین فرصت‌‌ ها

در حقیقت این یک فرصت است که می توانید از آن استفاده کنید! به طور کلی قبل از هر چیز مطالعه نیاز است پیشنهاد ما این است که اول مطالعه کنید و بعد به عمل بپردازید. همانطور که می‌دانید در تمامی بازار‌های مالی، اولین‌ها فرصت بیشتری جهت موفقیت نسبت به سایر افراد دارند. متاورس آینده ارتباط و تعامل کاربران اینترنت خواهد بود، با پیشروی در این مسیر بسیاری از کسب‌وکارها، رویدادها، سمینار‌ها، گالری‌ها و فضا‌های اقتصادی از این بستر جهت تعامل با کاربران خود استفاده خواهند کرد. افراد می‌توانند با ورود به متاورس موقعیت‌های بسیار جدیدی را تجربه کنند و با کاربرانی از همه نقاط دنیا تعامل کرده و در بازاری بین‌المللی به کسب درآمد دلاری بپردازند.

مباحث پیچیده ای در رابطه با این مبحث وجود دارد که اگر بخواهیم وارد تمام جزییات شویم چندین کتاب را نیاز باشد برای شما خلاصه کنیم ولی به طور کلی می توان گفت که ماهیت دارایی‌ها در متاورس NFT است و عملا مالکیت رسمی دارایی‌های دیجیتال به کاربران ارائه خواهد شد، همچنین شما می‌توانید دارایی‌های خود را به خریدوفروش برسانید. خریدوفروش زمین، ایجاد گالری‌های مختلف هنری، تاسیس فروشگا‌های مختلف، معاملات دارایی‌های دیجیتال و NFT، برندینگ و تبلیغات برای کسب و کار‌ها از جمله مهم‌ترین روش‌های درآمدی در این فضای جدید است.

مشاغل جذاب متاورس

این بخش شاید بتوان گفت از جذاب ترین بخش های این مقاله است زیرا به طور کلی هر چیزی که به شغل مربوط شود مفید است. از مشاغل جذاب دنیای متاورس باید به مشاوران متاورس، توسعه‌دهندگان املاک مجازی، مشاوران فعال در زمینه اجاره خودرو و املاک، طراحان آواتار و هزاران نمونه دیگر اشاره کرد. با این توصیف مشاهده می‌کنیم که شرکت‌ها باید استراتژی‌های بازاریابی خود را از مشاوره آنلاین به ماهیتی در یک اقتصاد مجازی مشترک تغییر دهند. پروژه‌هایی مانند envoy از نمونه‌های قابل تامل در این زمینه هستند. در جهان متاورس با داشبوردهای غیر متمرکزی روبرو هستیم که تبلیغات را به شکل کاملا متفاوت نشان می‌دهند، درست مثل تابلوی تایم اسکوئر نیویورک.

در حقیقت ساده شدن مفاهیم مهمی مثل مالکیت دارایی‌ها ممکن است برای افرادی که قصد دارند کارهای بزرگی مثل تبدیل یک زمین بایر به یک پارک بزرگ را عملیاتی کنند جذاب باشد. بیایید کمی عمیق‌تر این مسئله را بررسی کنیم. مردم به برندهای متاورس مراجعه می‌کنند، زیرا به دنبال برقراری ارتباط با یکدیگر هستند، این برقراری ارتباط لزوماً به این دلیل نیست که به یک محصول یا خدمات نیاز دارند، بلکه به دنبال مشتریانی هستند که در حین فروش یک محصول یا خدمات به شکل ملموس با آن‌ها در ارتباط باشند.

جهان آینده، رویاپردازی یا واقعیت؟

این موضوع بسیار رایج و متداول است که  در آینده همه چیز الکتروونیکی می شود و ما حتی با ربات ها به زندگی خواهیم پرداخت. برخی از افراد تصور می‌ کنند متاورس و وجود دنیایی واقعی در فضای دیجیتال بیشتر شبیه به خیال‌پردازی است. اما این موضوع امکان‌پذیر است و همین الان هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای اینکه رویا یا واقعیت بودن این موضوع را بهتر متوجه شویم، باید به تاریخچه وب و اینترنت سر بزنیم. متاورس نسل جدید اینترنت است. فضای web3 یا نسل سوم اینترنت همان اتفاقی است که متاورس برای ما رقم زده است. البته هنوز در فضای web2 قرار داریم و وارد نسل سوم نشده‌ایم؛ اما در چند ماه اخیر جرقه‌هایی از حضور در این فضا زده شده است.

در حقیقت می توانیم بازه های زمانی استفاده از اینترنت را به سه بخش تقسیم کنیم نسل اول اینترنت هم که بیشتر کاربردهایی نظامی داشت و دولت آمریکا از آن استفاده می‌کرد. بعد هم به کامپیوترهای خانگی رسید. نسل اول اینترنت فضای تعاملی نداشت و صرفا متن‌ها رد و بدل می‌شدند و تنها موقعیتی برای دیجیتالی شدن متن بود. نسل دوم دنیای تعاملات بیشتر از طریق متن، تصویر و ویدئو بود. وبسایت‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی در این دوره به وجود آمدند و با اسمارت فون‌ها همه این اتفاقات تصاعدی رشد کرد. یاهو مسنجر، فیسبوک، وایبر، تلگرام و اینستاگرام سریعا جای خود را به دیگری دادند.

در واقع می توان گفت که همه چیز در این دنیای جدید ممکن است و اتفاق می افتد و نباید از آن نا امید شد به طور مثال شاید تا ۲۰ سال پیش تماس از طریق واتساپ با یک نفر دیگر در آن سر جهان بیشتر شبیه به یک رویاپردازی بود. اما این اتفاق در حال حاضر خیلی راحت رخ می‌دهد. بنابراین شاید متاورس هم تا ۲۰ سال آینده امری طبیعی باشد. در نسل سوم تعاملات اجتماعی به شدت گسترده می‌شود. اگر در حال حاضر صدا و تصویر یکدیگر را در اینترنت به اشتراک می‌ گذاریم، در نسل سوم عواطف و احساسات به اشتراک گذاشته می‌شوند. مثلا ممکن است بو، مزه و حتی حس لامسه از طریق فضای مجازی درک شوند!

حالا بزودی در این بازی زندگی می ‌کنید

به عنوان سخن پایانی می توان گفت که زندگی فقط در دنیای واقعی نیست یعنی حداقل در این بازه از زمان می توان این ادعا را داشت. در حقیقت می توان گفت که متاورس دنیای جدیدی است که بسیاری از محدودیت‌ها برداشته می‌شود. هنوز کسی نمی‌داند دقیقا متاورس ما را به کجا می‌برد و چه تجربیات متفاوتی در دنیای جدید خواهیم داشت. اگر در گذشته برای سرگرم یا شاد شدن بازی می‌کردید، اکنون زمان آن رسیده که در دنیای بازی‌ها سرمایه‌گذاری کنید و شروع به کسب درآمد کنید.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید