جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

محققان: آلودگی تنها در یکسال جان 9 میلیون نفر را در جهان گرفته است

author منتشر کننده
بدون نظر 1 0
محققان: آلودگی تنها در یکسال جان 9 میلیون نفر را در جهان گرفته است

تحقیقی تازه که نتایج آن اخیرا منتشر شده، تخمین می‌زند که آلودگی در جهان در سال 2019 منجر به مرگ زودهنگام 9 میلیون نفر شده باشد. این آمار با آمار سال‌های اخیر تفاوت خاصی ندارد، چون به گفته پژوهشگران تلاشی برای کاهش اثرات زیان‌بار این عامل کشنده انجام نشده است.

تحقیقی که نتایج آن به‌تازگی در مجله Lancet Planetary Health منتشر شده، اطلاعات گزارش کمیسیون آلودگی و سلامت لنست در سال 2017 را به‌روز می‌کند. آن گزارش با استفاده از داده‌های «تحقیق جهانی بار بیماری‌ها» توانسته بود تخمین بزند که در سال 2015 حدود 9 میلیون نفر دچار مرگ زودهنگام شده‌اند. این مطالعه جدید حالا نه تنها آمار مرگ و میر مرتبط با آلودگی در سال 2019 را محاسبه کرده، بلکه مرگ و میر ناشی از شکل‌های مختلف آلودگی در 20 سال اخیر را ردیابی کرده است.

 محققان: آلودگی تنها در یکسال جان 9 میلیون نفر را در جهان گرفته است

بیشتر بخوانید: مفهوم معماری سبز

آلودگی هوا

محققان می‌گویند انسان‌ها از آغاز سال 2000 به خاطر پیشرفت‌های حوزه بهداشت، کمتر بر اثر آلودگی‌های سنتی از جمله آب ناسالم یا آلودگی هوای خانه جان باخته‌اند. اما این پیشرفت تقریبا به طور کامل با افزایش مرگ و میر ناشی از آلودگی‌های صنعتی خنثی شده است. ورود آلودگی‌های صنعتی به هوا در سال 2019 به تنهایی 4.5 میلیون قربانی داشته است. این رقم در سال 2000 حدود 2.9 میلیون دلار بود.

تلفات آلودگی در همه جا یکسان نیست

شمار قربانیان آلودگی هوا در سال 2019 در مجموع بیش از 6 میلیون نفر بوده است. همچنین، در این سال در کل 9 میلیون نفر بر اثر آلودگی جان خود را از دست دادند. با این حال، نرخ توزیع این تلفات در سراسر جهان یکسان نبوده و بیش از 90 درصد این آمار فقط در کشورهایی رخ داده که درآمد کم تا متوسط دارند.

پژوهشگران می‌گویند اثرات این مشکل در سایر حوزه‌ها هم دیده می‌شود. هزینه‌های اقتصادی این تلفات در سال 2019 حدود 4.6 تریلیون دلار یا معادل 6.2 درصد از عایدی اقتصادی جهان در آن سال بوده است. آلودگی همچنین بر حیات سایر موجودات هم اثر می‌گذارد و آن‌ها را در معرض انقراض قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید