جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

مراحل تولید زعفران گلخانه ای

author منتشر کننده
بدون نظر 3 0
مراحل تولید زعفران گلخانه ای

زعفران طلای سرخ

همانطور که می دانید زعفران به طلای سرخ مشهور است دلیل این نام گذاری به خاطر خواص فوق العاده خوبی است که گیاه زعفران دارد مثل تسریع گردش خون و به تبع آن تقویت قلب و یا ایجاد شادی در افراد و یا حتی درمان لک های پوستی. در کشت زعفران رعایت یک سری اصول الزامی بوده و کافیست یک مرتبه زمین را کشت کرده و تا تقریبا هفت سال طول می کشد تا بتوانیم از آن محصول برداشت کنیم.

زعفران و درآمد زایی

گران قیمت بودن زعفران بر کسی پوشیده نیست و هر کسی می داند که اگر بخواهد زعفران بخرد باید درآمد خوبی داشته باشد تا بتواند در مقادیر بالا زعفران بخرد و از طرفی دیگر افزایش تورم  در جامعه باعث بالا رفتن مجدد این قیمت ها شده به طوری که خرید کردن زعفران برای برخی از اقشار جامعه به یک موضوع باور نکردنی مبدل گردیده است. حالا گر شما بتوانید با سرمایه ای تقریبا متوسط اقدام به کاشت زعفران کنید درست به نقطه ی هدف زده اید یعنی توانسته اید بر روی چیزی دست بگذارید که هر گرم آن برابری میکند با طلا! پس تا انتهای این مقاله بخوانید و با ما همراه باشید تا بتوانید به درستی تصمیم بگیرید و در صورتی که علاقه داشتید در این مسیر گام بردارید و درآمد زایی کنید.

بیشتر بخوانید: درآمد بالا با پرورش شتر مرغ

زعفران گلخانه ای

علاوه بر حالت کاشت طبیعی زعفران در خاک، اخیرا روش جدیدی برای کشت زعفران ایجاد شده است و برای افرادی مناسب است که به دنبال شغل پر درآمد تولید زعفران هستند اما زمینی برای کشت ندارند. اما این روش هزینه ی بیشتری را به نسبت روش کشت خاکی می طلبد.  

مراحل تولید زعفران گلخانه ای

کشت زعفران گلخانه ای طی سال های اخیر علی الخصوص در ایران رواج یافته به طوری که برخی از کشاورزان تولید سه کیلو زعفران خشک در هر یک تن پیاز زعفران را در سال‌ های ابتدایی احداث گلخانه را اعلام کرده اند. بر اساس بررسی های صورت گرفته به وسیله تکنسین های متخصص آزمایشگاه ها، عیار زعفران کشت شده در گلخانه حداقل دویست و پنجاه و شش می باشد، در حالی که زعفران با عیار تولیدی سیصد و بیست هم در این محیط به چشم خورده است. حواستان باشد که عیار زعفران از اصلی ترین و بارز ترین فاکتور ها برای خرید زعفران به حساب می آید.

شرایط و وسایل لازم جهت کشت زعفران گلخانه ای

- فضایی سر پوشیده و بسته شبیه به انباری

- زمینی به جهت کشاورزی برای منتقل کردن پیاز ها به خاک پس از گل دادن پیاز ها

- دستگاه تولید رطوبت و یا مه پاش

- دستگاهی برای گرم کردن فضا و یا بخاری

- فن و یا کولر

- قفسه‌ و طبق ‌هایی جهت نگه‌ داری پیاز

مراحل تولید زعفران گلخانه ای

مراحل مختلف کشت زعفران گلخانه ای

مرحله 1: فراهم کردن پیاز مرغوب و سایز درشت

بهترین موقع جهت فراهم سازی پیاز زعفران از اواسط خرداد تا اواخر مرداد است. توجه کنید که وزن پیاز های شما بالاتر از 15 گرم باشد. اگر پیازچه ضعیف و سبک تهیه کنید عملکرد تولید زعفران شما خیلی پایین می آید، بنابراین دلیل توصیه می‌ شود که از پیاز های کمتر از 15 گرم در گلخانه استفاده نشود. پس از تهیه پیاز ها در خرداد ماه شما می بایست پیاز ها را در محیطی بسیار خنک و دور از نور خورشید تا اوایل شهریور نگهداری کنید به گونه ای که در این مدت رطوبت به پیازچه نرسد و همچنین دمای محیط پیازچه باید حداکثر بین بیست و سه تا بیست و هفت درجه سانتی گراد بالاتر از صفر باشد تا از رشد و شکستن خواب تابستانی آن ممانعت به عمل آید.

بیشتر بخوانید: درآمد زایی با پرورش عقرب

مرحله 2: آماده کردن محیط سالن کشت زعفران

در کشت زعفران گلخانه ای اصلی ترین فاکتور ها  نور، دما و رطوبت است که شما باید تمام آنها را رعایت کنید. مطلب مهمی که وجود دارد این است که هیچ موقع پیاز های زعفران نباید به طور مستقيم با آب تماس داشته باشند و تنها به وسیله رطوبت هوا آب مورد نیازشان را با استفاده دستگاه های اتوماتیک رطوبت ساز تامین کنند.

محیط مناسب زعفران و در واقع چه آب وهوايى براى كشت زعفران مناسب است؟

زعفران گياهى گرمسيرى است و در مناطقی كه اقلیم معتدل دارند و همچنین تابستان هاى گرم و خشك و آفتابى و پاييز و زمستان تقریبا ملايم دارند بسیار خوب رشد مى كنند.

پس از اینکه شرایط اقلیمی و آماده سازی را تکمیل کردید در این مرحله باید اقدام به تهیه یک مکان مسقف و سالم برای کشت پیازچه کنید، و این محیط مسقف بایستی یک سری ویژگی های خاص داشته باشد که ویژگی ها به شرح زیر هستند :

- محیط مورد نظر نباید آلودگی زیست محیطی داشته باشد.

- این محیط می بایست پنجره برای هوادهی و کنترل دما و رطوبت داشته باشد.

- برای خنک کردن سالن می بایست از کولر استفاده کنید، به گونه ای که وسیله موجود بتواند محیط را تا دمای ده تا سیزده درجه سانتی گراد بالاتر از صفر خنک کند.

-  سالن باید بخاری فن دار برای گرم کردن محیط در بخش برداشت گل داشته باشد.

پس از فراهم ساختن مکان مورد نظر برای کشت باید اقدام به ساخت قفسه های طبقاتی (چهار یا پنج طبقه) با ارتفاع چهل تا جهل و پنج سانتی متری کرد. در کنار قفسه ها نیز می بایست طبقه ‌های چوبی به طول و عرض صد سانتی‌ متر در صد سانتی ‌متر تهیه نمود. جنس این قفسه ها معمولا از چوب بوده اما از فلز نیز می تواند باشد. عرض لازم برای قفسه ‌ها حداکثر صد سانتی متر باید باشد و فاصله بین قفسه ها برای استفاده به عنوان راهرو هشتاد تا صد سانتی ‌متر کفایت می‌کند. در یک سالن پرورش زعفران گلخانه ای که متراژ آن صد متر مربع باشد قفسه های پنج طبقه ای به همراه پنج تا شش تن پیاز زعفران نیاز دارید.

مرحله 3 : منتقل کردن پیاز های زعفران به سالن کشت پیازچه زعفران جهت کشت گلخانه ای

ضد عفونی کردن سالن کشت

پیش از انتقال پیازچه ها به داخل سالن، شما باید سالن را به وسیله مواد ضدعفونی کننده، ضدعفونی کنید و از ورود مواد خارجی آلوده به داخل سالن جلوگیری به عمل آورید.

بعد از ضد عفونی کردن باید اقدام به جدا سازی پیازچه‌ ها از یکدیگر و پاک کردن آنها از خاک، پوشال اضافی و دیگر مواد مزاحم کنید.

ضد عفونی کردن پیاز زعفران

شما می بایست در یک مخزن محلول قارچ‌ کش (قارچ‌ کش کاربندازیم به میزان دو در هزار ) و کنه‌کش (کنه‌کش پروپارژیت به میزان یک و نیم در هزار ) تهیه کنید و پیازچه ‌ها را برای چند دقیقه در این محلول بریزید تا پیازچه ‌ها کاملا ضدعفونی گردند.

چیدن پیاز ها بر روی طبقات

پس از ضد عفونی و خشک کردن پیازچه ‌ها، پیازچه‌ ها در طبقه‌ های مهیا شده بچینید و طبقات را به داخل سالن انتقال بدهید، در این مرحله که اواخر شهریور اتفاق می افتد رطوبت هوا را به هشتاد درصد برسانید.

پس از انتقال پیازچه ها به طبقات آنها شروع به بیدار شدن می کنند و تیج‌ های آن رشد می کند، فراموش نکنید که شما باید از رشد تیج‌ های ضعیف جلوگیری کنید، این عمل به وسیله دست انجام می شود و باعث جلوگیری از اتلاف انرژی اندوخته غذایی پیازچه شه و راندمان تولید را نیز بالا می برد.

وقتی که تمامی پیازچه ها رشد کردند دمای محیط را به هیفده درجه سانتیگراد می رسانیم، این دما دمایی بسیار مناسب برای گلدهی زعفران است. بلافاصله پس از روییدن اولین گل زعفران اقدام به چیدن گل های زعفران می‌کنیم و این عمل از زمان ظاهر شدن گل به مدت ده تا پانزده روز ادامه دارد تا همه پیازچه ها تمامی گل‌ های خود را تولید کنند.

هر پیازچه (پیازچه ای با وزن پانزده تا بیست گرم) در فضای گلخانه ای به طور میانگین دوازده تا چهارده عدد گل تولید می‌کند. مهم ترین بخش برای سود یک گلخانه زعفران این است که شما بتوانید با انجام صحیح مدیریت کودی وزن پیازهایتان را به بیش از سی گرم برسانید و این مسئله باعث افزایش تعداد گل و در نهایت بازدهی کشت شما خواهد شد.

مرحله 4: منتقل کردن پیازچه زعفران به زمین

پس از برداشتن گل های زعفران می بایست هر چه زودتر پیازچه ها را به زمین از قبل آماده شده انتقال دهید و در زمان انتقال به زمین باید مواظب باشید که به برگ های پیازچه آسیبی نزنید و همچنین زیر خاک آن ها را مدفون نکنید. بعد از انتقال پیازچه‌ها به خاک بخش های دیگر کاملا مشابه کشت خاکی باید انجام شود و عناصر ریز مغذی و دیگر عناصر مورد نظر گیاه به وسیله آبیاری و محلول پاشی در دسترس گیاه قرار داده شود. بسیاری از علاقمندان به این حیطه تصور میکنند که جهت کشت زعفران گلخانه ای تنها به یک سالن نیاز است، در حالی که این تصور اصلا صحیح نیست. شما می بایست حتما یک زمین کشاورزی داشته باشید تا پس از اتمام گلدهی زعفران، پیاز ها را به مزرعه منتقل کنید.

از سخت ترین دوراهی ‌هایی که علاقمندان به کشت زعفران در آن قرار می‌گیرند انتخاب کردن نوع کشت زعفران است که کشت خاکی را انتخاب کنند و یا کشت زعفران گلخانه‌ای. برای اتخاذ تصمیم درست باید ویژگی‌ های هر کدام از این روش‌ ها را به طور کامل بدانید و با مزایا و معایب آن ‌ها نیز آشنا شوید. در این جا اقدام به بررسی مزایا و معایب کشت گلخانه ای زعفران کرده ‌ایم تا اگر به این مسیر علاقه دارید بتوانید به راحتی تصمیم‌ گیری کنید.

بررسی مزایا و معایب کشت گلخانه ای زعفران

افراد زیادی در نگاه اول این تصور را دارند که کاشت زعفران گلخانه ‌ای نیاز به زمین ندارد و این را یک مزیت می دانند، اما باید بگوییم که این تصور بسیار غلطی است. کشت گلخانه ‌ای زعفران علاوه بر اینکه به محیطی بسته برای انجام فرایند گلخانه‌ای نیاز دارد به علاوه به یک زمین کشاورزی نیز نیاز دارد و در حقیقت یک کشت دو مرحله‌ای است. سوالی که برای شما امکان دارد پیش بیاید این است که پس مزیت روش کشت گلخانه‌ ای زعفران چیست؟

مراحل تولید زعفران گلخانه ای

مزایای کشت زعفران گلخانه ای

- سهولت و کم شدن ریسک در فرآیند برداشت زعفران

- هزینه پایین تولید به نسبت میزان برداشت

- آب کمتری نیاز دارد و همچنین هدر رفت آب در روش گلخانه ای کمتر است و از طرفی دیگر افزایش بهره وری مصرف آب در این روش خواهیم داشت.

- عیار زعفران تولیدی بالاتر و کیفیت ظاهری زعفران گلخانه ای نیز از حالت کشت خاکی آن ئر اکثر مواقع بیشتر است.

- رشد پیازچه ها را در این روش می توان کنترل کرد به وسیله تنظیم نمودن رطوبت، دما و نور خورشید و باد ورودی به محیط گلخانه و بدین طریق کیفیت زعفران افت نخواهد کرد.

- بالا بودن کیفیت کلاله های زعفران

- افزایش کنترل بر شرایط محیطی و آب و هوایی

- بالا رفتن بازدهی و برداشت محصول زعفران نسبت به روش خاکی

- بالا رفتن کیفیت مسائل بهداشتی

معایب کشت گلخانه ای زعفران

در کشت گلخانه ‌ای زعفران اول از همه باید محیط مناسب از لحاظ نور، دما و رطوبت برای پیاز زعفران فراهم کنید پس از آن پیاز ها را در ماه خرداد از خاک بیرون آورده و در شهریور در طبقات به خصوصی که در محیط گلخانه‌ای وجود دارند، قرار دهید و بعد از یک ماه پیاز ها به مرحله‌ ی برداشت می رسند و پس از برداشت باید آن‌ها را به صورت مجدد به خاک برگردانید؛ که این کارها همه هزینه‌ هایی است که شاید در نگاه اول به آن ها فکر نکنید و از معایب اصلی کشت گلخانه ای زعفران به شمار می آیند.

مورد بعدی در زمان انتقال پیازچه‌ ها به زمین است که امکان دارد با چالش بزرگ ‌تری رو به رو شوید. در ابتدای کار، کاشت یک یا دو تن پیازچه، کار سختی به نظر نمی‌رسد اما وقتی که پیاز در حجم بیشتر و بالای ده تن داشته باشیم دیگر کار کاشت آن‌ ها به سرعت انجام نخواهد گرفت و در اثر یک بارندگی ساده و گل شدن زمین‌ ها، کشت پیازها شاید یک الی دو هفته عقب بیفتد.

از لحاظ بیولوژیکی، پیازچه‌ های در حال رشد وقتی که در خاک نیستند و در غیاب ریشه ‌هایشان، برای سنتز مواد مورد نیاز جهت ساخت برگ ‌ها از اندوخته‌ی غذایی خود استفاده می کنند. در نتیجه هرچه زمان کشت طولانی‌ تر شود، پیازچه پوک‌ تر شده و وزن آن کاهش می یابد.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید