جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

مروری بر تاریخچه شرکت های موفق دنیا

author منتشر کننده
بدون نظر 4 0
مروری بر تاریخچه شرکت های موفق دنیا

داستان شکل گیری شرکت های موفق دنیا

اغلب افراد با شنیدن نام شرکت های برتر اقتصادی یا فنی و تولید کننده جهان گمان می کنند، موفقیت و توسعه یافتگی آن شرکت ها به سبب شرایط خاص اقتصادی آن واحدها یا حتی قرارگیری آن شرت ها در موقعیت های خاص جغرافیایی است، در حالی که موفقیت در هر سطحی تنها مرهون تلاش هوشمندانه، سختکوشی وبه کارگیری دقیق استراتژی های درست مدیریتی است. برای موفق بودن لازم به متفاوت بودن نیست، تنها کافیست کارها را به شکلی متفاوت از سایر افراد به انجام رساند. با این همه امروز در این مقاله سعی داریم داستان های شگفت انگیز از فراز و نشیب شکل گیری، برجا ماندن و موفقیت شرکت های موفق و معروف جهان را با شما در میان بگذاریم و ببینیم که در این داستان ها تلاش، استراتژی های هوشمند و بخت و اقبال چگونه به یاری مدیران آن شرکت ها شتافته و نام آن ها را درلیست برترین شرکت های جهان قرار داده است.

1) تحریم ناجی کوکاکولا (Coca-Cola)

خالق و سازنده کوکاکولا تنها با هدف تسکین اثرات ترک اعتیاد خود به مورفین، تصمیم به ساخت یک نوشیدنی انرژی زا الکلی گرفت و نام آن را شراب کوکای فرانسوی گذاشت، اما تنها بعد از مدت کوتاهی از ساخت و عرضه آن در سال 1886 میلادی در آتلانتا قانونی برای منع مصرف آن وضع شد و این سرهنگ بازنشسته خوش ذوق با اعمال تغییراتی در فرمول ترکیب آن، ترکیب فعلی بدون الکل کوکاکولا را به دست آورد که به سرعت به یک نوشیدنی محبوب تبدیل شد و تا به امروز نیز همچنان محبوبیت آن برند به جا مانده است.

2) UPS شرکتی با شروعی کوچک و شکوفایی شکوهمند

این شرکت پستی که موسس آن یک نوجوان 19 ساله به نام جیمز کیسی است در سال 1907 کارش را به عنوان یک شرکت پستی کوچک بین محله ای آغاز کرد و هم اکنون به عنوان بزرگترین شرکت پستی دنیا شناخته می شود. داستان شروع به کار این شرکت با داشتن سرمایه تنها 100 دلار و یک دوچرخه قرض گرفته شده می تواند داستانی الهام بخش از شجاعت شروع به کار و تلاش برای موفق شدن باشد.

3) باز هم تحریم، عامل خلاقیت ساخت نوشیدنی فانتا (Fanta)

مدیر عامل شعبه شرکت کوکاکولا در آلمان، هنگام جنگ جهانی دوم که آلمان هدف تحریم های زیادی قرار گرفته بود و مواد سازنده اولیه کوکاکولا در اختیار آن شرکت قرار نداشت، تصمیم به ساخت یک نوشیدنی خوشمزه با مواد در اختیار و موجود در آن کشور مخصوص آلمانی ها گرفت و به همین دلیل نام آن نوشیدنی را Fanta  گذاشتند که از واژه Fantasie  شده است چرا که برای ساخت آن مجبور بودند از هر ماده اولیه ممکنی استفاده کنند.

4) شکست در جنگ، مقدمه موفقیت شرکت BMW

شاید خیلی از افراد هنوز نمی دانند که شرکت بی ام و در ابتدا شرکت تولید کننده هواپیما بود و به ناچار روی به موتورسیکلت و سپس اتومبیل آورد. پس از شکست آلمان در جنگ جهانی اول و عقد معاهده ورسای تمام شرکت های تولید کننده هواپیما ناچار به توقف خط تولید هواپیما شدند و بعد از آن بی ام و ناچار به تولید موتورسیکلت و سپس اتومبیل شد. اجباری که موفقیت بی شماری برای آن شرکت به دنبال داشت . جالب است که بدانید که لوگوی شرکت بی ام و نمادی از سوابق این شرکت در صنعت هوانوردی است.

5) لامبورگینی لوکس تقدیری از یک سازنده تراکتور

فروچیو لامبورگینی که مالک و سازنده تراکتور بود به صورت خیلی اتفاقی متوجه شد که کلاچ شکسته شده اتومبیل فراری اش بشدت مشابه با کلاچ تراکتورهای شرکت خودش است ، خشن و با عملکردی نامناسب خودروهای اسپرت و به همین دلیل حین گوشزد این نکته به انزو فراری از او خواست که یک کلاچ جایگزین بهتر برای اتومبیلش تهیه کند. طبیعتا انزو فراری ضمن رد درخواست او، به او گفت که یک سازنده تراکتور چیزی درباره ماشین های مسابقه ای نمی دانی. لامبورگینی از خشم خود از پاسخ انزو فراری برای اوج گرفتن در مسیر موفقیت استفاده کرد، تصمیم گرفت خط تولید تراکتور را متوقف کرده و دست به تولید خودروی اسپرت و لوکس لامبورگینی بزند. لامبورگینی هم اکنون از موفق ترین شرکت های خودروسازی جهان محسوب می شود و همچنان در رقابت با خودروهای فراری و سایر برندها قرار دارد.

6) قماری که شرکت FedEx را نجات داد

شرکت FedEx در سال های اول تاسیس خود در آستانه ورشکستگی قرار گرفته بود، طی کمتر از یک متحمل بیش از یک میلیون دلار ضرر شده بود و مدیران قادر به تامین تعهدات مالی شرکت در قبال مشتریان نبودند.موسس و مدیر این شرکت به نام فرد اسمیت اما بدون از دست دادن امیدش بلیطی به مقصد لاس وگاس تهیه کرد و با شرط بندی در بازی بلک جک 27 هزار دلار پول برنده شد و با همان پول توانست شرکتش را ورشکستگی نجات دهد و موفقیت آن را تدوام ببخشد، این داستان، داستانی از همراهی بخت و اقبال برای نجات یک شرکت بود اما حقیقت این است پس از عبور از بحران شرکت فدکس توانست راه خود را به خوبی پیدا کند و ادامه دهد.

7) شوخی که Snapchat را پایه ریزی کرد

ایده ساخت اپلیکیشن اسنپ چت زمانی شکل گرفت که سه دانشجو به نام های ایوان اشپیگل، رگی براون و بابی مورفی مشغول کار بر روی ایده های کارآفرنی خود بودند که رگی براون حین کار با گوشی همذاهش رو به دوستانش گفت کاش عکس هایی که برای دوستم ارسال می کنم خود به خود ناپدید شوند و همین حرف او ایده ساخت یک اپلیکیشن محبوب را به این 3 جوان دانشجو داد. البته اپلیکیشن اولیه به نام Picaboo طراحی و عرضه شد اما بعد از بروز مشکلات میان صاحب ایده رگی براون با دو دوستش، راه آنها از هم جدا شد و اپلیکیشن جدید با قابلیت های بیشتر به نام Snapchat به راه موفقیت خود ادامه داد.

8) فیسبوک، طوفانی که از یک انتقام شروع شد

داستان ساخت فیسبوک از انتقام اینترنتی و و بلاگ نویسی مارک زاکربرگ 19 ساله دانشجوی باهوش و خلاق دانشگاه هاروارد از دوست دخترش آغاز شد. بعد از آن شب و استقبال دانشجویان زاکربرگ یک شبکه اجتماعی داخلی تنها برای دانشجویان دانشگاه هاروارد ایجاد کرد که با محبوبیت آن، وسعت استفاده از آن را برای دانشجویان دانشگاه های دیگر نیز گسترش داد و سر انجام ایده شبکه اجتماعی او جهانی شد، امروزه مارک زاکر برگ در لیست ثروتمندترین افراد جهان قرار دارد و همزمان مالک شرکت فیسبوک، اینستاگرام و واتساپ است.داستان زاکربرگ نشان دهنده خلق موقعیت و تلاش و ایستادگی اوست.

9) دردسرهای پیدا کردن تاکسی، خالق ایده Uber

تراویس کالانیک و گرت کمپ، پس از خروج از محل کنفرانس کاری خود در پاریس همانطور که خسته و کوفته در حال شکایت از سختی پیدا کردن تاکسی بودند، ایده پیدا کردن یک تاکسی امن و راحت اینترنتی در هر ساعت از شبانه روز و در هر کجای شهر را با هم بررسی و به مرحله اجرا درآوردند. این داستان به ما نشان می دهد چطور یک ایده ساده در یک شرایط خاص را تبدیل به یک استارتاپ موفق جهانی کنیم.

معرفی شرکت های موفق دنیا

- شرکت GOOGLE گوگل

ارزش شرکت: 120.9 میلیارد دلار

درصد تغییر از سال گذشته: 10 % +

رتبه رنکینگ:1

- شرکت APPLE اپل

ارزش شرکت: 146.3 میلیارد دلار

درصد تغییر از سال گذشته: 37 % +

رتبه رنکینگ: 2

- شرکت AMAZON آمازون

ارزش شرکت: 150.8 میلیارد دلار

درصد تغییر از سال گذشته: 42 % +

رتبه رنکینگ: 3

- شرکت AT&T (ای تی اند تی)

ارزش شرکت: 82.4 میلیارد دلار

درصد تغییر از سال گذشته: 5 % –

رتبه رنکینگ: 4

- شرکت MICROSOFT (مایکروسافت)

ارزش شرکت: 81.2 میلیارد دلار

درصد تغییر از سال گذشته: 6 % +

رتبه رنکینگ : 5

- شرکت SAMSUNG سامسونگ

ارزش شرکت : 92.3 میلیارد دلار

درصد تغییر از سال گذشته: 39 % +

رتبه رنکینگ: 6

- شرکت VERIZON وریزن

ارزش شرکت: 62.8 میلیارد دلار

درصد تغییر از سال گذشته: -%5

رتبه رنکینگ: 7

- شرکت WALMART (والمارت)

ارزش شرکت : 61.5 میلیارد دلار

درصد تغییر از سال گذشته: 1%-

رتبه رنکینگ:8

- شرکت FACEBOOK (فیس بوک)

ارزش شرکت: 89.7 میلیارد دلار

درصد تغییر از سال گذشته: 45 % +

رتبه رنکینگ :9

- شرکت ICBC (بانک صنعتی و بازرگانی چین)

ارزش شرکت: 59.2 میلیارد دلار

درصد تغییر از سال گذشته: 24 % +

رتبه رنکینگ: 10

استراتژی شرکت های موفق

1- تعهد به ماهیت شرکت

شرکت های موفق نسبت به شرکت های دارای عملکرد پایین زمان بیشتری را صرف تعریف استراتژی ها و هم سو و هم تراز کردن آن استراتژی ها با اهداف شرکت می کنند و به همین دلیل می توانند بخش های قابل اجرای استراتژی ها را شناسایی کرده و آن ها را جزو اهداف تیم خود قرار دهند.

2- استراتژی را در قالب وظایف و جریان روزمره شرکت پیاده می کنند

شرکت های موفق بر عملیات مالی شرکت، اهداف آن، تخصیص بودجه و نیازهای شرکت تمرکز می کنند و استراتژی های قابل اجرا را در جریان روزمره شرکت پیاده سازی می کنند.

3- بر رشد فرهنگی شرکت تمرکز می کنند

شرکت های موفق دوگانگی های فرهنگی  موانع فرهنگی را شناسایی کرده با استراتژی های همسو با منافع کارکنان و شرکت آن موانع را برطرف می کنند.

4- شرکت های موفق بر آینده تمرکز می کنند

تیم های مدیریتی شرکت های موفق همیشه آینده را در نظر می گیرند و در حال جذب سهام داران و سرمایه گذاران هستند . این شرکت ها همواره در حال خلق بینش برای آینده و تعریف استراتژی برای ساخت مسیر موفقیت آینده شرکت  هستند.

5- آنها از رقبای خود آگاهند و از آنها پیشی می گیرند

در تمام شرکت های موفق تیمی ولو بسیار کوچک برای شناخت رقبا و آگاهی از وضعیت اقتصادی آن شرکت ها وجود دارد. آنها سعی می کنند خلاق تر از رقبای خود عمل کنند، جلوتر از آنها حرکت کنند، نسبت به آنها متفاوت بیندیشند و به جای درگیر شدن با مسائل حاشیه ای، بی تفاوت و رو به جلو حرکت کنند.

6- شرکت های موفق با ثبات و پایدارند

ایجاد ثبات در ارائه خدمات شرکت، مشتریان آنها را وفادار ساخته و هیچ سردرگمی برای مشتریان ایجاد نمی کندف اتخاذ استراتژی ثبات در ارائه خدمات به تحقق اهداف شرکت کمک کرده و خود یک پاداش برای یک برند موفق محسوب می شود.

7) شرکت های موفق برای برند خود ارزش آفرینی می کنند

شرکت های موفق از همان ابتدا سعی می کنند ارزش واقعی محصول یا خدمت خود را به روشنی برای مشتریان آشکار کنند تا آنها با خیال راحت بابت خرید آن کالا یا خدمت پول بپردازند. برای نیل به این هدف شرکت های موفق ضمن ارائه بهترین کالا یا خدمت با بالاترین سطح استاندارد، محصول یا خدمات خود را به خوبی و روشنی به مشتریان معرفی کرده تا مشتری با آگاهی کامل از هویت محصول و برند قادر به تصمیم گیری در خصوص استفاده از آن باشد.

8) شرکت های موفق زیر گذشته خط می کشند

شرکت های موفق از اشتباهات گذشته خود درس می گیرند، آن را مارک کرده تا همواره آن را به خاطر داشته باشند و در آینده مجدد مرتکب آن اشتباهات نشوند اما آن را با خود چون یک وزنه سنگین به دوش نمی کشند.

9) شرکت های موفق یک منشور سازمانی منحصر به فرد دارند

شرکت های موفق با هم اندیشی مدیران و حتی کارکنان، ارزش های خود را مشخص می کنند تا یک بنیاد یکپارچه و هماهنگ باشند، آنها از اهداف و ارش های خود یک منشور می سازند و انگاه کارکنان و مدیران همگی ملزم به پایبندی به آن خواهند بود.

10) آنها افراد درستکار را در سیستم خود استخدام می کنند

نقش افراد درستکار در کسب موفقیت برای شرکت ها بسیار روشن و مهم است، افراد درستکار به کار خود و انجام آن به نحو احسن متعهد هستند، با هم بر سر حرکت رو به جلو رقابتی سالم دارند و با همه توان در تلاش برای انجام وظایف خود مطابق با منشور شرکت هستند. شرکت های موفق برای استخدام کارکنان مناسب هر فرد را طی چند مرحله آزمون استخدامی به کار می گیرند تا از عواقب بعدی استخدام افراد ناکارآمد که تنها سبب زیان های جبران ناپذیر می شوند، جلوگیری کنند.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید