جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

مشخصات خودروی کوییک

author منتشر کننده
بدون نظر 0 0
مشخصات خودروی کوییک

در کشورمان ایران، صنعت خودروسازی به عنوان یکی از بزرگترین صنایع کشور شناخته می‌شود. در این بین، دو شرکت ایران خودرو و سایپا نقش بسزایی دارند که در اینجا قصد معرفی یکی از محصولات جدید سایپا به نام سایپا کوییک را داریم. محبوبیت فوق‌العاده کراس‌اوورها در بازارهای جهانی و به‌تبع آن در ایران بر کسی پوشیده نیست، همین قاعده باعث شده بسیاری از خودروسازان در راه تولید کراس هاچ‌بک تلاش کنند. سایپا کوییک نیز خودرویی سواری و در اصل نسخه‌ی هاچ‌بک ساینا است که پیش از عرضه با نام سایپا ۲۱۲ شناخته می‌شد. این خودرو در شانزدهم اسفند ماه سال ۱۳۹۵ شمسی با حضور علی لاریجانی رئیس سابق مجلس شورای اسلامی ایران و محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت رونمایی شد.

اواخر دهه هشتاد در سال 1389 یعنی حدود شش سال قبل از رونمایی از اولین نسخه این خودرو هاچ‌بک بود که شرکت خودروسازی سایپا در راستای نزدیک شدن به استانداردهای جهانی اصلاحاتی را در پلتفرم پراید اعمال نمود و موفق شد پلتفرمی ایمن‌تر به نام X100 را طراحی کرده و محصولاتی چون ۱۱۱ و ۱۳۲ را بر پایه آن تولید و روانه بازار کند. پس از آن، شرکت سایپا برای محصولات جدید خود پلتفرم جدیدی را طراحی کرد که بر اساس ادعای مسئولین این شرکت، نسبت به مدل پایه (پراید) کاملا مورد بازنگری قرار گرفته و اصلاحات بسیاری در بخش پیشرانه، گیربکس و سیستم ترمز آن انجام شد. خودروهایی همچون تیبا، ساینا و کوییک نیز بر پایه همین پلتفرم با نام X200 شکل‌گرفتند.

ویژگی‌های فنی و ظاهری سایپا کوییک

در سر تا سر جهان، یکی از مهمترین و اصلی ترین ملاک افراد برای انتخاب خودروی شخصی خود، مشخصات فنی و ظاهری آن است. موتور مورد استفاده برای این خودروی ملی که مجهزترین عضو خانواده X200 نیز محسوب می‌شود، موتور ام۱۵ یعنی همان موتور استفاده شده در تیبا و ساینا با ۱٫۵ لیتر حجم و ۸۷ اسب بخار قدرت است که در واقع موتور ارتقاء یافته و حجم خورده پراید به حساب می‌آید و همانند موتور پراید دارای یک میل سوپاپ در بالا بوده اما دریچه گاز آن برقی است. این موتور منطبق با استاندارد یورو ۴ و یورو ۵ اروپا است.

هملن طور که خودتان بهتر می دانید یکی از کمپانی های مشهور تولید خودرو در ایران سایپا است و اگر با محصولات خودرویی شرکت سایپا آشنایی داشته باشید، می فهمید که نمای جلوی سایپا کوییک تفاوت آنچنان زیادی با خودرو ساینا ندارد و تنها تغییراتی در سپر جلو این خودرو اعمال شده است که در جهت اسپرت نشان دادن چهره خودرو می‌باشد. اضافه شدن دو روف لاین (باربند پایه کوتاه) و بچه گلگیرهای پلاستیکی در جهت شبیه کردن کوییک به خودروهای کراس ‌اوور انجام شده و در نمای عقب نیز شاهد استفاده از یک سپر اسپرت و چراغ‌هایی متفاوت با ساینا و شبیه به ب‌ام‌و ایکس۱ هستیم.

یک مدل این خودرو نیز همانند اکثر خودروهای جدید بازار، به سیستم دنده اتوماتیک تجهیز شده است. این مدل مجهز به یک گیربکس CVT است و سامانه فرمان آن بر خلاف مدل دنده دستی، از نوع برقی است. مصرف سوخت مدل اتوماتیک کوییک و مدل دنده دستی آن به ترتیب ۷٫۲ و 7 لیتر در هر صد کیلومتر می‌باشد. در بخش ابعاد خارجی این خودرو بسیار نزدیک به تیبا ۲ است به‌طوری‌که طول آن معادل ۴۰۰۵ میلی‌متر، عرض آن ۱۶۷۸ میلی‌متر و ارتفاع آن هم ۱۵۳۲ میلی‌متر است. سامانه ترمز کوییک در جلو از نوع دیسکی و در عقب از نوع کاسه‌ای است که به سامانه ضد بلوکه نیز مجهز هستند و در داخل رینگ‌های ۱۴ اینچی آلومینیومی قرار گرفته‌اند.

مشخصات خودروی کوییک

امکانات ایمنی و رفاهی

یکی دیگر از معیارهای انتخاب خودرو، داشتن احساس امنیت و آرامش توسط سرنشینان آن است. بر همین اساس شرکت خودروسازی سایپا در میان همه مشکلات و محدودیت‌ها، تلاش خود را در این راستا به ثمر نشانده است به طوری که طبق اعلام خود شرکت سایپا، کوییک این خودرو ملی دارای ویژگی‌ها و تجهیزات زیر می‌باشد:

- طراحی شده بر مبنای استاندارد محافظت از عابر پیاده

- کیسه هوای راننده و سرنشین جلو

- مجهز به سامانه ترمز ABS + EBD

- سامانه کمکی ترمز (BA)

- سامانه کنترل پایداری خودرو (ESC) (آپشن)

- سامانه پایش فشار باد تایرها (TPMS)

- سامانه هشدار سرقت با بوق خودرو (VAS)

- سامانه ضد سرقت (Immobilizer)

- چراغ‌های روشنایی در روز (DRL)(در نسخه اتوماتیک)

- قفل شدن اتوماتیک درب‌ها در سرعت بالای 10 km/h(در نسخه اتوماتیک)

- قفل مرکزی

- صندلی عقب مجهز به نگهدارنده صندلی کودک (Iso-Fix)

- قفل ایمنی کودک برای دربها

- نشانگر بازبودن درب‌ها

- بازشدن اتوماتیک درب‌ها هنگام تصادف

- کمربند ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع

- چراغ‌های جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع

- هشدار محدودیت سرعت بالای ۱۲۰ km/h

- سامانه استارت دکمه‌ای (در نسخه اتوماتیک)

- فرمان برقی

- سامانه ورود به خودرو بدون سوئیچ

- نمایشگر لمسی ۷ اینچیپ

- مجهز به مسیر یاب (Navigation)

- مجهز به Bluetooth

- دوربین دید عقب

- سنسور پارک دنده عقب

- کروز کنترل و محدودکننده سرعت

- سامانه کنترل صوتی روی فرمان سامانه تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک

- صندلی برقی

- نشانگر تعویض دنده در حالت گیربکس دستی (GSI)

- چراغ‌های همراهی تا در منزل (Follow Me Home)

- کانسپت جدید دستگیره‌ها (آسان بازشو)

- شیشه بالابرهای برقی جلو و عقب

- نمایش دمای محیط بیرون

- شیشه‌های دودی عقب

- آینه‌های جانبی با قابلیت تنظیم برقی

- گرمکن شیشه عقب

- خروجی USB جهت شارژ

- موبایل غربیلک فرمان Dshape

- رینگ اسپرت

انواع مدل‌های کوییک

- سایپا کوییک R

بسیاری از خودرو ها انواع مختلف دارند و هر کدام از این خودروها دارای ویژگی های منحصر به فردی می باشند. برای پی بردن به این که هر خودرو چه ویژگی ای دارد باید در رابطه با آن ها دقیق تحقیق کنید. این خودرو در واقع همان کوییک معمولی است که همراه با کد R می ‌باشد. تنها تفاوت این مدل با نسخه اولیه در رنگ آمیزی بدنه و رینگ‌های چرخ آلومینیومی است وگرنه از لحاظ فنی هیچ تفاوتی با کوییک معمولی ندارد. به برخی اجزای داخلی و خارجی این مدل، رنگ‌های قرمز و مشکی اضافه شده است تا شاید مرهمی بر چهره نه چندان زیبای سایپا کوییک معمولی باشد و جذابیت این اتومبیل برای مشتریان ایرانی افزایش پیدا کند. فروش کوییک آر از اواسط آبان ۱۳۹۸ آغاز شد.

- سایپا کوییک S

بر اساس بررسی ها مشخص شد که این کمپانی بعد از موفقیت قابل توجه دو مدل قبل، تصمیم گرفت تا این خانواده را بزرگ‌تر کند و نتیجه‌ی این تصمیم یک فیس‌لیفت جدید به نام کوییک s بود. مهمترین و اساسی‌ترین تغییر کوییک s به نسبت مدل معمولی، الگوی سپر جلو، بخش‌های جلو پنجره، چراغ‌های عقب جدید، خط جانبی روی گلگیر و درب‌های جلو و همینطور تغییرات کمی در برخی اجزای داخلی ماشین است. کوئیک اس نیز مانند کوئیک R به صورت دو رنگ عرضه می‌شود؛ یعنی سقف‌ها و آئینه‌ها رنگ متفاوت از رنگ بدنه دارند.

ویژگی هایی مثل کیسه هوای راننده و سرنشین، ترمز ای بی اس و بی ای و ای بی دی، فرمان هیدرولیک، غربیلک فرمان طرح D، دسته دنده جدید، شیشه‌ها و آینه‌های برقی، تهویه دستی الکتریکی، چراغ روشنایی روز، جلو آمپر جدید، سنسور پارک عقب، رایانه سفر، نمایشگر تعویض دنده GSI، سامانه مدیریتی BCM و باربند تزئینی و در نمونه فول آپشن که کوییک G نام‌گذاری شد، علاوه بر امکانات نمونه معمولی(کوییک S) دارای شیشه‌های عقب دودی، رینگ آلومینیومی، سنسور نور، نمایشگر لمسی ۷ اینچی، رهیاب ماهواره‌ای، دوربین عقب، سنسور باد لاستیک، قابلیت نمایش صفحه تلفن همراه بر روی نمایشگر، کنترل سامانه صوتی از روی فرمان و تریم داخلی چرم است. این خودرو از لحاظ فنی نسبت به کوییک پیش از فیس‌لیفت بدون تغییر مانده‌است.

معایب کوییک اتوماتیک

مشخصات خودروی کوییک

بیشتر بخوانید: مشخصات فنی خودروی ایرانی تارا

- گیربکس ناکارآمد

کمپانی سایپا گفته است که نمونه‌های فول و پلاس این خودرو مجهز به یک گیربکس ضریب متغیر ساخته شده توسط یک شرکت بلژیکی شده‌اند؛ به‌عبارتی یک گیربکس CVT مسئولیت انتقال نیروی پیشرانه خودرو به چرخ‌های جلو را بر عهده دارد. حال نکته اینجاست که به دلیل ضعف سیستم خنک‌کنندگی گیربکس CVT سایپا کوییک، دمای گیربکس این خودرو در ترافیک‌های سنگین به شدت افزایش یافته که در بسیاری از مواقع سبب توقف عملکرد گیربکس و از کار افتادن خودرو خواهد شد. علاوه بر این بدلیل عدم هماهنگی دریچه گاز برقی خودرو با پدال گاز، پیشرانه و گیربکس خودرو نسبت به فشردن پدال گاز عکس‌العمل ضعیفی از خود نشان می‌دهد. مطمئنا چنین مشکلی در مواقعی که به افزایش سرعت ناگهانی نیاز دارید می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد.

- پیشرانه ضعیف و قدیمی

همان طور که از عنوان پیداست در این قسمت می خواهیم از پیشرانه ها صحبت کنیم. این شرکت برای این خودرو پیشرانه ای مشابه پراید را در نظر گرفته است که برخی اصلاحات در آن انجام شده است. کوییک دارای یک موتور ۴ سیلندر ۸ سوپاپ است که از حجم  ۱۵۰۳ سی‌سی برخوردار می‌باشد. توان خروجی این موتور، ۸۷ اسب بخار  در ۵۳۰۰ دور در دقیقه و گشتاور آن برابر با ۱۲۸ نیوتون متر در ۴۰۰۰ دور بر دقیقه است که برای به حرکت در آوردن یک هاچبک ۱۱۰۵ کیلوگرمی چندان کافی به نظر نمی‌رسد. با وجود تمامی اطلاحاتی که در این پیشرانه قدیمی انجام شده است، چالاکی آن بسیار کمتر از مقداری است که می‌توان از آن انتظار داشت.

احتمالا با خود میگویید که این پیشرانه برای رانندگی در فضای شهری کافی است اما باید یادآور شد که بر اساس بررسی‌های میدانی انجام شده، نسخه‌ای از این خودرو که به گیربکس اتوماتیک مجهز شده است، برای اینکه بتواند سرعت خود را از حالت سکون به صد کیلومتر بر ساعت افزایش دهد، به حدود ۱۴ ثانیه زمان نیاز دارد. حال فرض کنید که ظرفیت سرنشینان سایپا کوییک تکمیل باشد یا چنانچه بخواهید از امکانات دیگر خودرو همانند سیستم سرمایش و گرمایش استفاده کنید، در این حالت اوضاع از آن چه که هست بدتر هم خواهد شد.

- مشکلات برقی فراوان

شاید برای شما هم سوال باشد که علت این همه اشتیاق برای خرید این خودرو از طرف هموطنانمان چیست! علاوه بر رنج قیمتی که برای این محصول در نظر گرفته شده است، مهمترین مزیتی که می‌تواند بیش از هر چیز دیگری مشتریان را به خرید سایپا کوئیک ترغیب ‌کند آپشن‌های متنوع این خودرو است، اما نکته‌ای که در این میان از دید همه پنهان مانده این است که تجهیزات به کار رفته در این خودرو از کیفیت بسیار پایینی برخوردار هستند. براساس تحقیقات به عمل آمده اغلب این تجهیزات توسط کشور چین ساخته شده‌اند و به دلیل کیفیت پایین ساخت، مرتبا دچار نقص‌های مختلف می‌شود.

- طراحی ناموزون

همیشه به یاد داشته باشید که مشخصات ظاهری خودروی شخصی شما چنان اهمیت دارد که وقت بیشتری و یا حتی هزینه بالاتری را صرف انتخاب صحیح و مناسب کنید. به هر حال به طور کلی شباهت‌‌های فراوانی میان این خودرو و ساینا به چشم می‌‌خورد، به همین دلیل بسیاری از کارشناسان آن را نمونه هاچ‌بک ساینا می‌دانند. بخش جلویی سایپا کوییک کاملا مشابه ساینا طراحی شده است و تنها در بخش‌هایی همچون سپر و جلو پنجره با هم تفاوت دارند، البته باید گفت چراغ‌های کوییک از سمت داخل دودی شده‌اند!

همچنین در نمای جانبی با نگاه کردن به ستون‌ها و درب‌های این خودرو به وضوح می‌توان شاهد اجزای مشترکش با ساینا و تیبا بود که سازندگان آن سعی کرده‌اند با قطعاتی همچون رکاب تیره رنگ، باربند سقفی، زه پلاستیکی اطراف گلگیر به خودروهای کراس شباهت پیدا کند. نمای پشتی سایپا کوییک تا حدودی امیدوار کننده‌تر از سایر بخش‌های این خودرو به نظر می‌رسد، اما به هر حال چراغ خودرو کمی بیش از حد بزرگ بوده و ممکن است برای بسیاری از افراد چندان جذاب و موثر به نظر نرسد.

کابین خودرو

همانطور که می‌توان انتظار داشت کابین این خودرو از کیفیت بسیار پایینی برخوردار است و هیچگونه ابتکار و خلاقیتی در آن دیده نمی‌شود. مانیتور بالای کنسول میانی و طرح جدید فرمان، تنها تفاوت میان کابین کوییک و ساینا را رقم زده است. حتی صندلی‌های سایپا کوییک نیز کاملا مشابه ساینا طراحی شده‌اند و شرکت سایپا برای پوشش آن‌ها از رویه پارچه‌ای مشکی‌ رنگی استفاده کرده که از دوخت قرمز برای زیبایی و تفاوت بیشتر آن نسبت به صندلی‌های ساینا استفاده ‌شده است. علاوه بر بحث طراحی، یکی دیگر از مشکلات مربوط به کابین کوییک، عایق بندی ضعیف آن است که در کنار سر و صدای موتور قدیمی این خودرو باعث شده تا صدای موتور مخصوصا در دورهای بالا به طور کاملا واضح وارد کابین شود.

کلام آخر

امیدواریم اطلاعات مفیدی را از سایپا کوییک در اختیار شما قرار داده باشیم و اگر قصد خرید آن را داشته‌اید، اکنون به جمع‌بندی رسیده باشید اما به عنوان حرف آخر، شاید این محصول به اصطلاح جدید سایپا در نگاه اول هاچبکی مدرن و پر آپشن به نظر برسد اما در یک جمع‌بندی کارشناسانه باید گفت که شرکت سایپا با تولید سایپا کوییک با اضافه کردن امکاناتی همچون دکمه استارت، دوربین دید عقب، کروزکنترل یا گیربکس اتوماتیک سعی کرده این خودرو را به رقیبی جدی برای خودروهای چینی و تازه‌نفس بازار بدل کند، اما مطمئنا تمامی این امکانات نمی‌تواند باعث پنهان شدن نواقص فراوان پلتفرم قدیمی X200 یا افزایش ارزش خرید سایپا کوییک شود.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید