جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

معرفی بازی پرسونا

author منتشر کننده
بدون نظر 5 0
معرفی بازی پرسونا

امروزه بسیاری از بازی­‌های خارجی به شکل کلون شده ایزانیزه و راهی بازارهای داخلی می‌شوند. بازی­ هایی که ممکن است در بازارهای داخلی با نصب قابل قبول از سوی کاربران، موفق عمل کرده و مورد پذیرش واقع شوند و یا این که شکست خورده و به فراموشی سپرده شوند. بازی پرسونا یکی از همین بازی­ هاست که بعد از ایرانیزه شدن وارد بازارهای داخلی شده و مورد پذیرش بسیاری از کاربران ایرانی قرار گرفته است. این نوشتار قصد دارد با معرفی بازی پرسونا و بررسی نقاط قوت و ضعف آن یکی از پرطرفدارترین بازی ­های موبایلی را خدمت شما مخاطبان عزیز معرفی نماید.

بازی پرسونا

داستان بازی پرسونا

داستان بازی پرسونا از این قرار است که گیمر با ساختن یک شخصیت به درون سایر آدم‌­ها سفر می‌کند. سفری مرموز که پر از ناشناخته­ هاست. دختر و پسرهای زیادی قدم در این بازی می‌گذارند تا بتوانند به شناخت بهتری از خود دست یابند و البته در برخی مواقع نیمه گمشده خود را در آن بیابند. در بازی پرسونا هیچ چیز غیرممکن نیست. گیمر با طراحی شخصیت ایده آلی که در ذهن خود دارد و یا با شبیه سازی شخصیت خود در بازی ممکن است چنان محبوبیتی به دست آورد که افراد برای دیدن او لحظه شماری کنند و یا این که ممکن است چنان شخصیتی داشته باشد که هیچ کس حاضر نباشد با او و شخصیتش آشنا شود. این بازی سبب می‌­شود افراد گام مهمی در جهت خودشناسی بردارند و از این طریق رشد در دنیای واقعی را در پیش بگیرند.

روند انجام بازی پرسونا

روند انجام بازی پرسونا که ترکیبی از یک بازی متن محور، نقش آفرینی و شبیه سازی است به این شکل است که گیمر ابتدا دست به طراحی شخصیت می‌زند. این شخصیت می­ تواند شبیه شخصیت خود او باشد و یا این که همانند شخصیت ایده آل او باشد. سپس گیمر به این شخصیت علاقه و احساس می‌بخشد و از این طریق هم به صورت آنلاین به دنبال نیمه گمشده مجازی خود می‌گردد و هم این که با سلایق و خصوصیات دیگران آشنا می‌­شود. در این بازی گیمر با استفاده از شخصیتی که درون بازی ساخته است می‌­تواند از نظراتی که دیگر بازیکنان آنلاین در مورد او دارند، مطلع شود. در بازی پرسونا که محوریت آن آشنایی و شناخت جنس مخالف در راستای ازدواج است، این امکان برای گیمر فراهم می‌شود که با برقراری ارتباط با سایر بازیکنان در برخی از موضوعات دسته بندی شده به دنبال نقاط مشترک با آنان بگردد. گیمر در بازی پرسونا پس از ورود به بازی برخی از مشخصات اولیه همچون جنسیت، محل سکونت، ظاهر کاراکتر، سن و ... را ثبت می‌­نماید. سپس ظاهر پرسونا و یا شخصیت بازی خود را مشاهده می‌­کند. از آن‌جایی که در بازی پرسونا قابلیت­‌های متنوعی برای شخصی سازی بازی وجود دارد، گیمر می­‌تواند ظاهر شخصیت خود را که از دید سایر بازیکنان از اهمیت به سزایی برخوردار است و می‌تواند حتی روی تصمیم نهایی شان تاثیر بسیاری داشته باشد تغییر دهد. سپس گیمر با ورود به لیست پرسوناها یک کاربر را انتخاب کرده و صحبت خود را با او شروع می‌کند. بعد از گفتگوهای اولیه که اغلب شامل سلام و احوالپرسی و معرفی اولیه است، گیمر با چند دسته از سوالات که در زمینه فوتبال، هنر، روانشناسی و ... هستند مواجه می‌­شود. او از میان این دسته­ ها یک زمینه را انتخاب می­‌کند تا سوالات مرتبط با آن مطرح شود. در صورتی که پاسخ گیمر با پاسخ بازیکن مقابل که همان پرسونای انتخابی است، یکی باشد، میزان تفاهم بین آن دو افزایش می­‌یابد. اوج بازی زمانی است که فرد مقابل در مورد شخصیت خودش از گیمر سوال می‌­کند و این گیمر است که در بی­ اطلاعی کامل و با توسل به شانس یکی از گزینه ­های پیش رو را انتخاب می‌نماید.

نقاط قوت و ضعف بازی پرسونا

بازی پرسونا که توسط استودیو بازی سازی اسکلیپر در سال 1394 طراحی شده است، همانند دیگر بازی‌های موبایلی دارای نقاط قوت و ضعف است که از جمله آن‌ها می ­توان به موارد زیر اشاره کرد:

نقاط قوت بازی پرسونا

پرسونا محیطی را به تصویر می­ کشد که در آن فرهنگ رنگارنگ ایرانی مشهود است. در پرسونا عاشقان زبان فارسی گرد هم می ­آیند تا اصطلاحات و ضرب المثل‌­های ناب ایرانی آن‌ها را سر ذوق آورد.

در بازی پرسونا هر شخص مختار است خود به طراحی شخصیت دست زند.

در بازی پرسونا هر شخص آداب و رسوم، گویش و فرهنگ خود را به پرسوناهای دیگر نشان می‌دهد و اماکن دیدنی، غذاهای محلی و ... را معرفی می‌نماید. از این طریق این بازی بستر مناسبی برای افزایش سطح اطلاعات عمومی و یادگیری مستمر است.

بازی پرسونا محیطی را برای گیمر به وجود می‌ورد که حس کند در خانه شخصی خودش است، لذا این بازی با این محیط طراحی شده آرامش را برای گیمر به ارمغان می‌آورد.

شناخت بیشتر محیط، خودشناسی و آزمودن علایق از دیگر نقاط مثبت بازی پرسونا می‌­باشد.

نقاط ضعف بازی پرسونا

در بازی پرسونا اطلاعات شخصی نسبتاً کاملی از گیمر گرفته می‌­شود، اطلاعاتی همچون سن، جنسیت، محل سکونت و ... در برخی مواقع این عامل ممکن است عواقب خطرناکی برای گیمر داشته باشد، لذا این ویژگی یکی از نقاط ضعف بازی پرسونا به حساب می‌آید.

از آن‌جایی که در بازی پرسونا بازیکنان باید از سوال‌­های از پیش طراحی شده استفاده نمایند لذا آزادی عمل هر بازیکن به سوال‌های از پیش طراحی شده محدود می‌شود.

در بازی پرسونا دیالوگ ­هایی که بین طرفین رد و بدل می‌­شود از پیش تعیین شده است، لذا طرفین هیچ عکس العمل و یا واکنش طبیعی ندارند. لذا این امر نیز به نوبه خود می‌تواند از میزان محبوبیت این بازی بکاهد.

در بازی پرسونا کاربران واقعی از ربات­‌ها در قالب شخصیت‌های بازی قابل تشخیص نیستند و این یکی دیگر از ایرادات وارده به این بازی می‌باشد.

هدف از طراحی بازی پرسونا

همانطور که پیشتر نیز بیان شد، پرسونا با محوریت آشنایی و شناخت جنس مقابل در راستای ازدواج طراحی شده است. با این حال هدف از بازی پرسونا می‌­تواند برای هر بازیکن و گیمری متفاوت باشد. ممکن است بازیکنی با هدف جامعه عمل پوشاندن به آرزوهای خود این بازی را انجام دهد و بازیکن دیگری با هدف آشنایی با جنس مخالف، حتی ممکن است بازیکنی بخواهد خود را در موقعیتی ایده آل قرار دهد و در آن موقعیت واکنش طرف مقابل را مشاهده نماید.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید