جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

معرفی شرکت اپل

author منتشر کننده
بدون نظر 4 0
معرفی شرکت اپل

یکی از مشهورترین کمپانی هایی که در حیطه ی ساخت لوازم الکترونیکی مصرفی و طراحی و نرم ‌افزار کامپیوتر در حال فعالیت است کمپانی اپل می باشد. این شرکت در ابتدا یک شرکت کامپیوتری در شهر کوپرتینو در ایالت کالیفورنیا، واقع در دره سیلیکون کشور آمریکا بود و در دههٔ هفتاد میلادی با معرفی ریز رایانه‌ های اپل  I، اپل  II، اپل III و پس از آن مکینتاش به بازار به آغاز و گسترش نوعی رایانه شخصی کمک فراوانی کرد. این برند معمولاً به تولید سخت‌ افزارهای جدید و دارای طراحی صحیح شهرت دارد.

همانطور که تقریبا همه ی شما می دانید مدیر این کمپانی استیو جابز بوده ‌است و او یک ماه پیش از مرگش از ریاست این شرکت انصراف داد و به جای آن تیم کوکریاست این شرکت را بر عهده گرفتند. استیو جابز به کمک استیو وزنیاک و رونالد وین این شرکت را تاسیس کردند اما در کمتر از دو هفته رونالد وین پس از تأسیس شرکت سهام خود را به جابز و وزنیاک واگذار کرد. این شرکت در سال 2017 برای دهمین سال متوالی، عنوان تحسین شده ‌ترین شرکت فناوری اطلاعات در جهان را به خود اختصاص داد و همچنین از طرف مجله فوربز یکی از مشهورترین مجله‌های اقتصادی آمریکا و جهان برای هشتمین سال پیاپی منتخب (از سال 2011 تا سال 2018) با ارزش‌ترین برند جهان شد.

معرفی شرکت اپل

استیو جابز و راه اندازی شرکت اپل

استیو جابز متولد سال 1955 در سان‌ فرانسیسکو می باشد. همانطور که اکثریت می دانید این فرد موفق، از چهره‌ های به نام در صنعت رایانه، مدیر کمپانی اپل، کارآفرین، موسس و مخترع است. او در سال 1976، به کمک دوستش وزنیاک 26 ساله، شرکت اپل را راه اندازی کردند. ابتدایی ترین رایانهٔ شخصی ‌ای که این شرکت به بازار معرفی کرد، اپل I نام داشت. یک سال بعد اپل II نیز راهی بازار شد. در طی سال های بعد طی یک اختلاف مدیریتی، جابز اپل را ترک و در همان سال شرکت نکست را احداث کرد. از مهمترین محصولات شرکت نکست می‌توان به نکست کامپیوتر اشاره کرد که بعد ها میزبان اولین مرورگر وب شد. در سال بعد کمپانی اپل، شرکت نکست را به مبلغ 429 میلیون دلار خرید. بعد از این معامله استیو جابز، دوباره به اپل بازگشت. از سری اتفاقات مهم بعد از این مسئله در اپل می ‌توان به معرفی آی ‌پاد در سال 2001، پرده ‌برداری از آی ‌تیونزاستور در سال 2003 و معرفی آی ‌فون و آی‌ پد در سال‌ های بعدی اش اشاره کرد.

از آن جایی استیوفردی بسیار اکتیو بود در سال 1986 یک گروه گرافیکی به نام پیکسار ایجاد کرد و از طریق آن توانست فیلم‌ های پویا نمایی بسیار فوق العاده ای تولید کند. در سال 2006 شرکت والت دیزنی، پیکسار را خرید. پس از این معامله جابز به سهام ‌دار اصلی والت دیزنی تبدیل شد و به عضویت هیئت مدیرهٔ آن درآمد. در اکتبر 2003 سرطان جابز تشخیص داده شد و در اوت 2011، او از سمت مدیر عاملی اپل استعفا داد. تیم کوک، از مدیران ارشد اپل، مدیرعامل شد و جابز به عنوان رئیس هیئت مدیره به فعالیت‌هایش ادامه داد. استیو جابز در نهایت بر اثر عوارض ناشی از سرطان لوزالمعده، در تاریخ چهارشنبه 5 اکتبر 2011 در سن 56 سالگی درگذشت.

تاریخچه شرکت اپل

در این بخش قصد داریم به بررسى تاریخچه این کمپانی مشغول شویم، داستان از این قرار است که در ابتدای امر به واسطه ی یک دوست مشترک به نام بیل فرناندز استیو جابز و استیو وازنیک با یکدیگر آشنا شدند، کسی که بعدها به عنوان یکی از اولین کارکنان شرکت اپل در این شرکت مشغول به کار شد. همکاری جابز و وازنیاک در ابتدا به ساخت قطعه ای به نام جعبه آبی منجر شد. جعبه آبی یک ابزار تکنولوژی بود که تماس های تلفنی راه دور را به صورت رایگان از طریق اپراتور AT&T میسر می ساخت، که اولین همکاری جابز و وازنیاک بود، البته تماس های تلفنی با این دستگاه غیرقانونی بودند. طبق بیانات استیو وازنیک " اگر این جعبه های آبی نبودند، هیچ اپل وجود نداشت."

ساخت اپل دو توسط دو استیو

در یکی از روزهای ماه آوریل سال 1976، کمپانى اپل به وسیله استیو جابز، استیو وازنیک و رونالد وین در حیطه توسعه و فروش رایانه شخصی اپل 1 وازنیک راه اندازی شد. در سال 1977 میلادى اَپل از گاراژ خانه جابز به عنوان شرکت کامپیوتر اپل به بازار تکنولوژى ورود پیدا کرد که با  فروش رایانه هاى خود که به وسیله استیو وازنیک با دست ساخته شده بود، کار خود را آغار کرد که به عنوان اَپل 1 در 50 نسخه به مبلغ 666 دلار فروخته شد، ولى این شرکت با معرفى و عرضه ى رایانه شخصى اپل 2 به سرعت رشد نمود و به موفقیت چشمگیرى دست یافت. بعد از آن در طول چند سال متمادی دو استیو کارکنانی برای بخش های طراحى رایانه استخدام کردند و همچنین خط تولید خود را راه اندازى نمودند. در سال 1980 میلادى، به سرعت شرکت اپل با عرضه اولیه سهام خود به موفقیت مالی بسیارى خوبی رسید. سپس طی چند سال بعد، اپل کامپیوترهای جدیدی با رابط کاربری گرافیکی نوین همچون  مکینتاش اوالیه را در سال 1984 میلادى عرضه کرد و تبلیغات اپل برای محصولاتش با موج گسترده اى از تحسین منتقدان مواجه شد. با این حال، قیمت بالای محصولات، کاربردی محدود باعث مشکلات شدیدى براى این شرکت شد و در همچنین مبارزه های قدرت بین مدیران اجرایی مشکلاتى دیگرى را نیز براى اَپل ایجاد نمود. در سال 1985 میلادى، استیو وازنیک اپل را ترک کرد و تنها به عنوان یک کارمند افتخاری باقی ماند، در حالی که استیو جابز شرکت نکست (NeXT) راه اندازى کرد.

رازهای موفقیت شرکت اپل

حتما تا به اینجا مقاله سوالاتی برایتان پیش آمده و حدس میزنیم مهم ترین آن این باشد که حقیقتا راز موفقیت این برند و یا کمپانی چه بوده است که آن را تا به این حد به شهرت رسانده است تا شاید با به کارگیری این اصول بتوانیم به موفقیت نزدیک شویم. در ادامه به طور خلاصه این تکنیک ها بازگو شده اند:

از نگاه استیو جابز کارشناسان هیچ‌ چیز نمی ‌دانند

به گفته ی جابز یک اصل وجود دارد و آن هم این است که کارشناسان و یا راهبران خودشان راه درست را نمی ‌دانند و تنها به شما مشاوره می ‌دهند. آن‌ها به تو خواهند گفت چه چیزی در محصول تو وجود دارد که خوب عمل نمی‌ کند اما نمی توانند محصولی بهتر را بسازند. آن‌ها می‌ توانند به تو بگویند چگونه یک محصول را بفروشی اما خود قادر به فروش آن نیستند. آن‌ ها می‌توانند فقط به تو توضیح دهند چگونه گروه‌ های کاری بزرگ تشکیل‌ دهی اما خودشان بدترین دفاتر را دارند پس دائما به حرف آن ها گوش نکن و به دنبال ندای دلت برو.

مشتریان نمی ‌دانند چگونه چیزی را كه می ‌خواهند به تو بگویند

یکی از اصول موفقیت این برند، نیم‌ کره راست مغز استیو بود که با نیم ‌کره چپ حرف مي ‌زد. اگر از مشتریان بپرسی که چه چیزی می ‌خواهند، آن‌ها به تو می ‌گویند: «بهترین، سریع‌ ترین و ارزان‌ ترین». اما این صدای یکنواخت تکراری بویی از یک تغییر انقلابی نبرده است. مشتریان فقط می ‌توانند آرزوهای خود را در قالب کلماتی به زبان بیاورند که هنوز در حال استفاده از آن ها هستند؛ در دوره ‌ای که در آن مکینتاش تولید می ‌شد، همه می‌گفتند می‌ خواهند رایانه‌ای با بهترین، سریع‌ ترین و ارزان‌ ترین سیستم عامل داشته باشند. بهترین چیز برای یک شروع، تولید محصولی است که تو می‌ خواهی استفاده کنی؛ این چیزی است که استیو جابز و استیو وزنیاک انجام دادند.

اهمیت جهش به جلو از نگاه استیو جابز

همیشه تغییرات بزرگ زمانی اتفاق می افتند که گامی بالاتر از قدم‌ های یکنواختمان برداریم. بهترین تولید کنندگان چاپگرهای چرخشی در ابتدا شروع به تعریف ویژگی‌ های جدیدی کردند که متفاوت بودند. اپل یک جهش رو به جلو برداشت و آن هم چاپگرهای لیزری بود. به آن‌ هایی فکر کنید که یخ جمع می ‌کردند. به شرکت‌هایی فکر کنید که یخ را تولید می ‌کردند و به آن‌هایی فکر کنید که یخچال‌ها را می ‌سازند. آیا هنوز هم امروز کسی هست که در طول زمستان یخ جمع کند؟

روی طراحی حساب کن

جابز افراد گوناگونی را با درخواست‌ های متفاوت خود در رابطه با طراحی، دیوانه می ‌کرد یعنی مثلا طراحی های آن منحصر به فرد بودند. انسان‌ های فنا پذیر عادی فکر می‌ کنند، رنگ سیاه سیاه است و خاکستری خاکستری اما جابز یک فرد کمال‌ گرا بود و حق داشت؛ بعضی افراد طراحی را در دل دارند، در حالی‌ که بسیاری دیگر تنها به آن توجه می ‌کنند.

وقتی که از گرافیک ‌های بزرگ و حروف درشت استفاده می ‌کنی امکان ندارد اشتباه کنی

اگر دقت کرده باشید اسلاید های ارائه جابز فونتی در سایز هفتاد داشتند، حال رونمایی ‌هایی را تصور کنید که افراد دیگر که در بخش فن ‌آوری مشغول به کار هستند، انجام می ‌دهند. آن‌ ها از فونت با سایز هشت استفاده می‌ کنند و عناصر گرافیکی در رونمایی ‌های آن‌ ها دیده نمی شود. بسیاری از مردم می‌ گویند استیو بزرگ ‌ترین معرفی‌ کننده برای محصولات جدید بود اما تا به حال شده که از خود بپرسید چرا افراد بسیار کمی ‌هستند که از سبک وی تقلید می‌کنند؟

به اعتقاد استیو تغییر ایده نشانه ‌ای از هوش است

وقتی که هیچ برنامه ی جانبی ای وجود نداشت اپل اولین «آی فن» را ارائه کرد. برنامه‌های جانبی یا همان  اپ ها را استیو به وجود آورد. آن‌ ها ایده بدی بودند چون هرگز نمی‌ دانستی با تلفن تو چه کار می خواهند بکنند. در ابتدا تعریف برنامه ‌های جانبی وب در داخل مرورگر «سافاری» تنها امکانی بود که می‌ توانست تصور شود. اما بعد از 6 ماه، استیو تصمیم گرفت برنامه‌ های جانبی را به عنوان ابزارهای مناسبی به کار ببرد. اپل در مدت زمان کوتاهی راه‌ های بسیاری را پیمود تا به شعار معروف خود برسد: (برای هر چیزی یک برنامه جانبی وجود دارد).

ارزش با قیمت فرق دارد

اگر فکر می کنید همه‌ چیز به قیمت بستگی دارد بیچاره اید و باز هم بیچاره ‌تر هستید اگر فکر می کنید تنها می‌ توان روی قیمت با دیگران رقابت کرد. قیمت کل آن چیزی نیست که شما باید روی آن حساب کنید! چیزی که باید روی آن حساب باز کرد، حداقل به اعتقاد تعداد کمی ‌از مردم، ارزش است. ارزش است که باید در آماده‌ سازی محصول خود به آن فکر کنید تا بتوانید لذت استفاده از بهترین دستگاه موجود را به مشتری بدهید. می‌توانیم به جرئت بگوییم هیچ‌‌ کس محصولات اپل را به خاطر قیمت پایین آن‌ها نمی‌ خرد.

نمایش‌ های مدیر اجرایی

جابز توانایی این را داشت که 2 بار در سال و در دوره رونمایی‌ هایش به هزاران نفر توضیح دهد آی پد ها، آیفون ها و مک بوک ها چگونه کار می‌ کنند. چرا بسیاری از مدیران اجرایی، معاونان یا سایر مدیران ارشد خود را روی صحنه مراسم رونمایی صدا می ‌زنند؟ احتمالا برای اینکه نشان دهند در پس یک محصول، مجموعه ‌ای پرقدرت قرار گرفته است یا شاید به این دلیل که مدیر اجرایی عمق کاری را که شرکتش انجام می ‌دهد نمی ‌داند یا نمی ‌فهمد، ‌بنابراین نمی ‌تواند آن را به خوبی توضیح دهد.

استیو جابز می گوید برای اینکه بعضی چیزها را ببینی باید ابتدا آن‌ها را باور کنی!

هنگامی که تلاش می کنی تا گامی به جلو برداری، به دنبال راهی برای فرار از دست کارشناسان می‌ گردی، در پی چالش‌ های بزرگ هستی، وسواس طراحی داری و تمام توجه خود را روی ارزش واحد پروژه معطوف می ‌کنی، تو باید مردم را متقاعد کنی تا کاری را که مشغول انجام آن هستی باور کنند. مردم برای دیدن مکینتاش آن را باور کردند و به همین دلیل به واقعیت بدل شد. این اتفاق در مورد iPod، iPhone و iPad هم اتفاق افتاد. نقطه آغاز برای تغییر دنیا تغییر ایده‌ هاست؛ این بزرگ‌ترین درسی است که از استیو می توان آموخت.

معرفی شرکت اپل

محصولات اپل

این کمپانی محصولات بیشماری دارد که بدون شک شما این محصولات را دیده اید و می دانید که تا چه حدی در بین مردم از شهرت برخوردارند. از محصولات سخت ‌افزاری این شرکت می ‌توان آیپد، آی‌مک، مک بوکو آی پاد و آیفون و اپل واچ و اپل تی وی و محصولات نرم‌ افزاری این برند آی ‌تونز، آی‌ لایف، آی ورک و سیستم‌ عامل مورد استفاده در رایانه‌ های این شرکت مک او اس ده را نام برد.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید