جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

معرفی کتاب نیمه تاریک وجود

author منتشر کننده
نظرات (1) 1 0
معرفی کتاب نیمه تاریک وجود

این همه بیگانگی با خود از چه روست؟ دیر آشنایی کافیست! دیگر زمان جدایی ها به سرآمده است. قدمی پیش بگذاریم و به باغ وجودمان سرکشی کنیم، تا از صفا و سرسبزی آن برخوردار شویم. به خود آیید، شما ویرانه ای متروک نیستید. این کاخ تو در تو و پر شکوه هستی شماست که آن را به حال خود واگذاشته اید و همه درهای آن را به روی خویش بسته اید. به روی تمامیت وجودتان در بگشایید! همه اتاق های زیبای این کاخ از آن شماست و تمامی آن ها به هم راه دارند و منتظر شما هستند.

معرفی کتاب نیمه تاریک وجود

کتاب نیمه تاریک وجود (The Dark Side Of The Light Chasers) به قلم دبی فورد یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین کتاب‌ها در حوزه خودشناسی و خودسازی است که از انتشار آن برای اولین بار در سال ۱۹۹۸ تاکنون از جمله پرفروش‌ترین کتاب‌ها درجهان بوده و به 19 زبان جهان نیز ترجمه گردیده است.

کتاب نیمه تاریک وجود در ۱۰ فصل، سفری را از بیرونی ترین پوسته وجود آدمی آغاز می کند و ما را در یافتن راه و روش زندگی وشناخت و استقبال از تاریکی‌های درون‌مان راهنمایی می‌کند و قدم گذاشتن در مسیر خودشناسی را برای ما هموارتر می سازد و لایه های مخفی درونی مارا مورد تجزیه، تحلیل و بررسی قرار می دهد و همچنین راهکارهایی را در اختیارمان قرار می دهد که به کمک آن ها می توانیم توانایی های درونی مان را بشناسیم و به بهترین خود تبدیل شویم.

 دراین کتاب با مفهوم سایه به طور کامل آشنا می شویم و آن را درک می کنیم. سایه یک کوله‌باری نامرئی است که ما آن را در اعماق وجودمان گذاشته ایم و به مرور زمان که از دوران کودکی فاصله می گیریم و بزرگ تر می شویم، تمام جنبه‌هایی را که برای ما‌ و دیگران قابل پذیرش نیستند، در آن جای می‌دهیم.

 رابرت بلای (نویسنده) معتقد است که ما در چند دهه‌ اول زندگی‌مان این کوله را پر می‌کنیم و در باقی عمر درتلاش هستیم که هر آنچه را در کوله‌مان گذاشته‌ایم، بیرون بریزیم تا بارمان را سبک تر بکنیم.

دبی فورد می‌گوید: ما همواره با پنهان کردن سایه درونی خودمان فرافکنی هایش را روی دیگران مشاهده می کنیم و با شناخت سایه ها به این درک می رسیم که هر ویژگی که درون دیگران هست خود ما هم داریم و باعث می شود دست از قضاوت کردن دیگران برداریم و بهتر آن ها را درک کنیم و به آرامش درونی در وجودمان دست یابیم و دنیایمان را تغییر دهیم.

کتاب نیمه‌ تاریک وجود یک کتاب انگیزشی نیست بلکه یک کتاب آموزشی در زمینه‌ روانکاوی و خودشناسی است که دبی فورد بسیار هنرمندانه دنیای درون انسان را توصیف می کند و به تصویر می کشد و می‌گوید جهان درونی هرکس چگونه است، او معتقد است درون هر انسانی نمونه‌ای از جهان بیرونی اوست.

هدف از کتاب نیمه تاریک وجود

هدف دبی فورد از این کتاب پیداکردن و روبرو شدن با ویژگی هایی است که در دیگران دوست داریم یا از آن ها نفرت داریم که دقیقا این ویژگی ها همان سایه های ما هستند که سال هاست دراعماق وجودمان پنهان کرده ایم و هیچوقت نخواستیم آن ها را ببینیم و اینقدر بر روی دیگران فرافکنی می شود تا بالاخره روزی آن ها را ببینیم. وقتی این ویژگی‌های انکارشده را ببینیم و احیا کنیم، دری جدید به دنیای درونمان باز کرده ایم. وقتی با خودمان آشتی کنیم، با دنیای‌مان آشتی می‌کنیم. نویسنده بعد از آنکه درک روشنی از جهان درون‌مان به ما می‌دهد، کمک می‌کند تا آنچه را سال‌هاست مخفی کرده‌ایم از گنجینه‌ وجودمان بیرون بکشیم.

دبی فورد باور دارد که یافتن سایه‌های وجودمان نوعی پذیرش است که باعث می‌شود مشکلاتمان را شناسایی کنیم و برای همیشه از آنها رها شویم. نویسنده در این‌باره می‌گوید: به محض اینکه با سایه‌های زندگی‌تان روبه‌رو شوید و آن را بشناسید، شفا وارد زندگی تان می شود و از پس آن عشق می آید. همان‌طور که دیپاک چوپرا می‌گوید: "در وجود هر انسانی یک الهه یا خدا در حال رشد است که فقط یک آرزو دارد؛ می خواهد متولد شود"

اگر قصد ساختن آینده ای فوق العاده را برای خود دارید باید گذشته را در آغوش بکشید. هنگامی که بیاموزید تمام آنچه را که هستید و تمام آنچه را که پشت سر گذاشته‌اید را در آغوش بگیرید، به تکاملی دست خواهید یافت که تصورش را هم نمی کنید.

دبی فورد در این کتاب به بررسی مهارت‌ها، توانایی‌ها و نیروهای شخصی و درونی هر یک از ما می پردازد و تمرین های بسیار جذابی برای شناخت و تجزیه و تحلیل لایه های درونیمان در نظر گرفته است. هر کسی از مواجه شدن با انرژی‌ها و نیروهای منفی درونی خود احساس ترس دارد، غافل از اینکه این نیروها توانایی این را دارند که ما را به روشنایی‌های زندگی برسانند. درک همه‌ی جنبه‌های وجودی و پذیرفتن آن‌ها موجب می‌شود که نه تنها خودمان، بلکه اطرافیانمان نیز از نتیجه آن بهره‌مند شوند. یونگ می‌گوید: "هیچ‌کس با تصور نور به نور حقیقت نمی‌رسد، ولی به کمک شناخت تاریکی‌ها می‌توان به روشنایی حقیقت دست یافت"

در این کتاب دبی فورد راوی خوش صحبت تجربه های خود و دیگران در مورد پذیرش همه ویژگی های انسانی می باشد. نویسنده با توصیف بالا و پایینی های مسیر زندگی خود و ماجرای کسانی که با شرکت در دوره های آموزشی او توانسته اند قفل های بسته ی روح دردمند خود را بازکنند و آن ها را در آغوش بگیرند، تمرین یکی شدن با خویشتن را با جزئیات آموزش داده است.

معرفی کتاب نیمه تاریک وجود

کتاب نیمه تاریک وجود مناسب چه کسانی است؟

 اگر نسبت به خودتان احساس رضایت درونی ندارید یا اگر مدام در حال قضاوت کردن دیگران هستید، شک نکنید سایه‌ای در درون‌تان منتظرشماست که به سراغش بروید، اگر نمی‌دانید این کار را چگونه انجام بدهید و همچنین از آن دسته افرادی هستید که همیشه خودشان را از دیگران مخفی کرده اند یا کسانی که فکر می کنند لایق زندگی بهتری از زندگی اکنونشان هستند وهمچنین آنها که جهان و انسان های دیگر را مقصر اصلی نرسیدن به موفقیتشان می دانند و در نهایت کسانی که علاقه مند به قدم گذاشتن در مسیر خودشناسی هستند و می خواهند زندگی خود را تغییر دهند و به سمت آن مسیری که دوست دارند حرکت کنند، مطالعه این کتاب برایتان بسیار مفید و حائز اهمیت است.

دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی برتر جهان به تدریس این کتاب پرداخته و کلیه روانکاوان، مشاوران و روانشناسان مشهور در سراسر دنیا نیز خواندن آن را به شدت توصیه می‌کنند. این کتاب تجربه‌ جذابی ازپیشرفت شخصی، خودشناسی و روانکاوی است که حتی ارزش این را دارد که چندین بار خوانده شود.

معرفی دبی فورد

دبی فورد (Debbie Ford) سال 1955 در کالیفرنیا متولد شد و در خانواده ای مذهبی بزرگ شد. پس از یک نوجوانی سخت، او شروع به تحصیل در زمینه روانشناسی و توسعه و رشد شخصی کرد و به سمت گرایش مشاوره‌ی ترک اعتیاد رفت. کار دبی فورد به‌شدت تحت تأثیر آموزه‌های کارل یونگ و مفهوم خود سایه بوده است و این ایده‌ی او که همه ما بخشی از خود را پنهان یا انکار می‌کنیم از این آموزه‌ها تاثیر گرفته است. او معتقد بوده است که با در آغوش گرفتن سایه‌ خودمان، می‌توانیم از پتانسیل کامل خود بهره ببریم و به سطوح بیشتری از رضایت و موفقیت شخصی دست پیدا کنیم.

دبی فورد نمونه کامل از انسانی با مجموعه تناقضات درونی و بیرونی است؛ آنچه کار او را در میان انبوهی از روانشناسان برجسته کرده و اعتماد عده زیادی را به دوره ها و سمینارهایش جلب کرده است، آن وجه درد کشیده و درگیر اوست که باعث شده نگاهی از بالا به پایین به مخاطب خود نداشته باشد و کاملا مخاطب را درک می کند و با آن همزاد پنداری می کند. در حقیقت کار اصلی دبی فورد کار کردن روی خودش است. او که زندگی پرماجرایی داشته، روان شناسی و کار کردن روی خود را به عنوان تنها راه نجات زندگی اش یافته است.

او مدرس، معلم، سخنران و نویسنده‌ای است که بر کاوش بر سایه و نیمه تاریک خود تمرکز داشته است. وی به خاطر کتاب نیمه تاریک وجود به شهرت جهانی دست یافت. این کتاب در سال اول انتشار خود عنوان پرفروش‌ترین کتاب سال را از آن خود کرد. بعد از اینکه اپرا وینفری، مجری معروف آمریکایی این کتاب را در برنامه‌اش مورد نقد و بررسی قرار داد، طی مدت چند هفته اواخر سال 2000 و اوایل 2001 در لیست پرفروش‌ترین‌های نیویورک ‌تایمز جای گرفت. دبی فورد علاوه‌ بر نگارش کتاب‌های حوزه‌ی خودیاری درمربی‌گری در این زمینه نیز فعالیت می کند و در طول ۲۰ سال، کارگاه‌ها و سخنرانی‌هایی در سراسر ایالات متحده ارائه کرد و مربیانی را در مورد «فرآیند سایه» آموزش داد، به‌عنوان مهمان در برنامه‌های تلویزیونی متعددی حضور پیدا کرد و در نهایت به یک سخنران محبوب حوزه‌ی خودیاری تبدیل شد. فورد علاوه ‌بر کار نویسندگی و مربیگری، یک انسان بشردوست بود که بنیاد دبی فورد را تأسیس کرد تا از سازمان‌هایی حمایت ‌کند که به افراد نیازمند کمک می‌کنند.   

دبی فورد سال 2013 در سن 57 سالگی پس از مبارزه طولانی مدت با بیماری سرطان، دیده بر جهان فروبست اما آثار او همچنان به الهام بخشیدن و توانمند سازی مردم در سراسر جهان ادامه می‌دهند. دبی فورد در طول زندگی حرفه‌ای خود بیش از ۱۰ کتاب نوشته است که از تنها بخشی از آثار ارزشمند او می توان به کتاب های در آغوش سایه خود، نامه ای از بهشت، طلاق معنوی، بهترین سال زندگی شما و... اشاره کرد.

جملاتی تاثیرگذار از دبی فورد:

-هیچ چیز وجود ندارد که به فکرتان برسد و نباشید.

- اگر با سایه های خود روبرو نشویم، آن ها با ما مواجه خواهند شد.

- ما نقطه ضعف های خود را به دیگران نسبت می دهیم و مطالبی را به دیگران می گوییم که در واقع باید به خودمان گوشزد کنیم.

-  هرچیزی که شما را به شوق آورد، جنبه ای از وجود شماست.

- تمامی رویدادهای منفی در زندگی، گشایشی را در خود جای داده اند.

- باید برای تک تک جنبه های وجودتان احترام قائل باشید و برای هر یک راهی درست و سالم پیدا کنید.

- تا زمانی که آن چه را که هستیم پذیرش نکنیم، بازتاب سایه قدرت ویرانی شادمانی ما را خواهد داشت.

- چون نمی دانیم چه کسی هستیم و به چه دلیل دراین جهان هستیم احساس تنهایی می کنیم.

- عظمت وجود ما در زیرلایه هایی از درون ما که با آن ها قطع ارتباط کردیم، دفن شده اند.

- هر آنچه درباره دیگران فکر می کنیم و قضاوت می کنیم، در نهایت بخش طرد شده و پذیرش نشده درون خودمان است.

سخن پایانی:

یک وجود یکپارچه، سزاوار زندگی ای سرشار از حس خوب، آرامش و خوشبختی است. نباید به خودمان اجازه دهیم که با دشمنی کردن با خود، یک جهان را علیه خود کنیم. این را دیدگاه کل نگرانه به ما می آموزد و می گوید که تنها راه رسیدن به رویاها مواجه شدن با خود است. وقتی با خودمان روبرو می شویم، می توانیم از ویژگیهای منفی بهره برداری کنیم و ویژگی های مثبت را بیشتر به کار گیریم. در نتیجه، دیگر فکرکردن به آرزوهایمان یک سرگرمی به حساب نمی آید، بلکه می توان آنها را جدی گرفت و بدون هیچ ترسی از مسخره شدن یا ناکام ماندن، پا در راه تحققشان گذاشت. تمرینات این کتاب به ما می آموزند که همه چیز در مشت ما است و بنابراین، جایی برای ترس باقی نمی ماند. چراکه ما باور کردیم که آن کسی که در اعماق تاریک خویش هست، از همه قدرتمندتر و برای زندگی کردن کافی است.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه ها (1)

  1. این کتاب فوق العادست و باید چندین بار خوانده شود و درک شود

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید