جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

مقایسه ی سه گوشی تاشو پر طرفدار از دو برند سامسونگ و موتورولا

author منتشر کننده
بدون نظر 5 0
مقایسه ی سه گوشی تاشو پر طرفدار از دو برند سامسونگ و موتورولا

شرکت سامسونگ گوشی تاشو مدل Galaxy Z Flip را در تاریخ یازدهم فوریه 2020 در رویداد Samsung Unpacked معرفی کرد. معرفی مدل جدید Galaxy Z Flip در این رویداد، پافشاری بر سبک گوشی های تاشو توسط این شرکت به حساب می آید. آغاز این رویه با به بازار آمدن مدل Galaxy Fold Samsung در ماه فوریه سال گذشته بود. حالا مدل Galaxy Z Flip قرار است به مصاف مدل تاشوی Razr از برند Motorola برود که طراحی مشابهی دارد و به قیمت 1،499 دلار موجود است. هر دو مدل گوشی های تاشوی Z Flip و Fold از فناوری صفحه نمایش Infinity Flex سامسونگ بهره می‌برند. شرکت این فناوری را برای ایجاد قابلیت تا شدن بدنه‌ی گوشی به تعداد صدها هزار بار بدون شکستن ابداع کرده است. حسگر اثر انگشت گوشی Z Flip مانند مدل Galaxy Fold، با دکمه پاور در لبه‌ی صاف سمت راست گوشی ترکیب شده است. مانند دیگر دستگاه های اندروید با کمی بیشتر فشار دادن آن، دوربین گوشی فعال می‌شود. برخلاف مدل Galaxy Fold که دارای صفحه نمایش 7/3 اینچی است و مانند یک کتاب باز و بسته می‌شود؛ مدل Z Flip طراحی صدفی شکل با استفاده از لولای مخفی دارد. همچنین، دارای صفحه نمایش 6/7 اینچی و دو دوربین با وضوح 12 مگاپیکسلی دوگانه است. حسگر نوع عریض دوربین (wide) به ویژه برای طبیعی تر به نظر رسیدن عکس های سلفی بسیار کارآمد است. این گوشی 1380 دلاری از هر زاویه ای بیننده را شگفت زده می‌کند.

Samsung Galaxy Z Flip

Samsung Galaxy Z Flip؛ اولین گوشی تاشو در جهان با نمایشگر شیشه ای تاشو

تا این زمان صفحه نمایشگر این گوشی تاشو تاثیر گذارتر از مدل Motorola Razr بوده است. شرکت سامسونگ با دو مشخصه‌ی منحصر به فرد مدل خود که گوشی مدل Razr دقیقا فاقد آن است، به رقابت با Motorola Razr می‌پردازد. یک صفحه نمایشگر شیشه ای تاشو که در وهله ی اول یک نوع آوری به شمار می‌آید و یک لولای مخفی که به گوشی امکان می‌دهد پیش ازآن که به طور کامل باز ویا بسته شود، در چند زاویه ی مختلف باز بماند .گوشی Samsung Galaxy Z Flip همچنین ارزان قیمت تر Motorola Razr است؛ یعنی قیمت 1380 دلاری دربرابر 1499 دلار. تعداد دوربین های آن نیز بیشتر است. در نگاه اول، Razr گوشی دوست داشتنی به نظر می‌رسد و با وجود تعدادی نقص، همچنان مورد پسند است .اما در اولین سطح، گوشی Z Flip می‌تواند از آن برتر باشد. طبق آزمایش انجام شده بر روی نسخه های دموی این دو گوشی، برخلاف Motorola Razr، صفحه نمایش  Z Flip زمانی که آن را باز می‌کنید صدا نمی‌دهد! بدنه ی شیشه ای Samsung Z Flip واقعا مانند یک آینه است و جای انگشتان به سرعت روی آن نمایان می‌شود.

تجربه‌ی استفاده از Galaxy Z Flip چگونه است؟ چگونه قسمت لولای آن برای تا شدن کار می‌کند؟ نقاط قوت و ضعف این مدل در کجاست؟ استفاده از یک صفحه‌ی شیشه ای تاشو به جای یک صفحه از جنس پلاستیک چه حسی دارد؟

ممکن است برای این اظهار نظر خیلی زود باشد اما خط تای صفحه نمایشگر نسبت به چیزی که تا به حال کارشناسان دیده اند به نظر کمتر از میزانی که هست اعلام شده است. هنوز می توانید نوری را ببینید که از نقطه تا شدن منعکس می‌شود و زمانی که نوک انگشت خود را در طول خط میانی آن حرکت می‌دهید کمی  فرو رفتگی احساس می‌کنید. بی شک این حالت فرورفتگی در Z Flip نسبت به مدل Fold کمتر احساس می‌شود. اگر بر روی شیشه‌ی Z Flip با انگشتتان ضربه بزنید، صدای به هم خوردن دو شیشه که احتمالا درباره آن شنیده اید به گوشتان نمی‌رسد. باید به این خاطرباشد که شیشه این گوشی بسیار نازک است. از زمان اولین ایده‌ی فکری درباره ی گوشی های تاشو، استفاده از شیشه هدف مطلوب صفحه نمایشگرهای تاشو بوده است. شیشه ای که به اندازه کافی برای تا شدن نازک باشد بدون این که بشکند؛ به همراه ایجاد حفاظی موثرتر برای نمایشگر حساس OLED در زیر آن نسبت به ورقی از جنس پلاستیک.

بیشتر بخوانید: گلکسی S20 اولترا و رونمایی از اولین های تاریخ گوشی های هوشمند

گوشی تاشو Z Flip، صدفی که خودش به طور عمودی می‌ایستد

علاوه بر صفحه‌ی شیشه ای تاشو، ویژگی شگفت انگیز دیگر گوشی تاشو مدل Z Flip این است که لولای آن به اندازه کافی محکم طراحی شده تا صفحه نمایش بدون نیاز به پایه بدون اینکه به تدریج‌ باز یا بسته شود به طورعمودی بایستد. از زمانی که اولین نمونه های گوشی های تاشو را دیده ایم، صفحه نمایشگری که به تنهایی عمودی می‌ایستد در سطح بالای لیست این نوع گوشی ها قرار  گرفته است. به خصوص اگر شما بتوانید تصویر یا ویدیویی را در نیمه‌ی بالایی صفحه ی آن ببینید، درحالی که درنیمه پایینی صفحه مشغول تایپ کردن یا انجام کار دیگری هستید! در طراحی باریک تر و بلندتری مثل طراحی مدل Z Flip، کاربر راحتی تماشای یک ویدیو بدون نیاز به استفاده از دست را خواهد داشت. اگرچه نمایش آن در بعد کوچک تری نسبت به بعد 7.3 اینچی مدل Galaxy Ford است که کاربر می‌توانست کاملا بدون تا شدن گوشی ویدیویی را تماشا کند. شرکت سامسونگ همچنین با شرکت گوگل (به طور خاص یوتیوب) شریک شده است تا زمانی که گوشی Galaxy z Flip تا می شود، برنامه یوتیوب را بر روی صفحه به دو قسمت تقسیم کند. ایده ی آن به این صورت است که کاربر در نیمه ی بالایی صفحه، ویدیو های یوتیوب را تماشا می‌کند در حین این که نظرات مرتبط با ویدیو را در نیمه‌ی پایینی صفحه نمایشگر گوشی می‌خواند. نمود این ویژگی را در برنامه دوربین هم می‌توان دید. پس از این که ردیفی از گزینه ها برای کنترل برنامه در صفحه‌ی پایینی ظاهر می‌شود، تصویر به نیمه ی بالایی صفحه بر می‌گردد. برای نظر دادن درباره ی این که در عمل تا چه حد این مشخصه خوب کار می کند به برنامه های بیشتری برای بررسی نیاز خواهیم داشت.

بیشتر بخوانید:‌ معرفی گوشی شیائومی می میکس آلفا با نمایشگر آبشاری

میزان دوام صفحه نمایشگر یک گوشی تاشو

مهم ترین مسئله در ساخت یک گوشی تاشو، به طور خاص مدل Galaxy Z Flip، استحکام و انعطاف صفحه نمایشگر آن است. آیا واقعا شیشه ی بسیار نازک این گوشی تاشو در طول مدت عمر گوشی از پایداری در تا شدن آن به تعداد 200000 بار، آن گونه که سامسونگ می گوید پشتیبانی می‌کند؟ چقدراحتمال شکستن شیشه‌ی آن وجود دارد و آیا خط تای صفحه‌ی نمایش برای کاربر در زمان استفاده از گوشی مشکل ایجاد می‌کند؟

شرکت سامسونگ ادعا می‌کند هر دو مدل گوشی های Z Flip و Fold می‌توانند 200000 بار بدون شکستن تا شوند. این ادعا با در نظر گرفتن تعداد دفعاتی است که کاربر گوشی خود را طی مدت زمان 5 سال از استفاده باز و بسته می‌کند. اما، زمانی که کارشناسان این ادعا را مورد آزمایش قرار دادند، مدل Galaxy Fold تنها حدود 120000 بار برای تا شدن دوام آورد. شرکت سامسونگ مدعی است که صفحه نمایشگر گوشی مدل Galaxy Z Flip سامسونگ 200000 ضربه کوچک را بدون آسیب دیدن تحمل می‌کند یا در حدود آسیبی که پس از گذشت 5 سال از استفاده معمولا به گوشی وارد می‌شود. این رقم بیانگر استهلاک صفحه نمایش و لولای گوشی است که از باز شدن و بسته شدن گوشی به طور مکرر ناشی می‌شود. آزمایشی برای تخمین میزان توان باز و بسته شدن مدل Fold و Razr با ماشینی به نام Foldbot انجام شد که پایداری مدل  Fold برای تا شدن 120000 بار و برای مدل Razr این تعداد 27000 بار بود. این ارقام تخمینی و به طور علمی قطعی نیستند. به عبارت دیگر، این نتایج تقریبی، معیاری برای مقایسه گوشی ها به طور دقیق نیست و مدل Motorola Razr نتایج آزمایش با ماشین را به چالش می‌کشد.

Motorola Razr

همه‌ی این ها برای اشاره به این مسئله است که هنوز نمی‌دانیم در واقعیت چه مدت گوشی دوام خواهد داشت یا حتی مهمتر از آن در مقابل چه نوعی از آسیب محیطی ناشی از آب، رطوبت، گرد وغبار، شن و برخورد چیزهای عادی مثل ناخن ها یا کلید، سیستم صفحه نمایش و لولا می تواند مقاومت کند. می‌دانیم که شرکت سامسونگ رشته هایی با فناوری برش فوق ریز داخل قسمت لولای گوشی قرار داده است که مانند فیلتر عمل می‌کنند تا گرد و غبار و خرده های مواد زائد از این قسمت دور بماند. از طرفی، شیشه ی تاشوی نازک، از گوشی در مقابل خش ها و آسیب ناشی از آب حفاظت می‌کند.

Galaxy Fold

چقدر ریسک تکرار اشتباهات صورت گرفته در ساخت مدل Galaxy Fold وجود دارد؟

انتظار می‌رود در صفحه نمایشگر شیشه ای Z Flip، عمده ترین آسیب پذیری های اولیه در مدل Fold، مانند آسیب ناشی از فشار بر صفحه برطرف شده باشد. سامسونگ همچنین از سرپوش های پلاستیکی برای لبه های لولای گوشی استفاده کرده است. این کار حاصل طراحی مجدد مدل Galaxy Fold است و هدف آن استحکام بخشیدن به قسمت لولای گوشی است که می‌تواند بیشتر مستعد نفوذ ماده ای چسبنده باشد که در زیر صفحه نمایش گیر می‌کند و باعث برآمدگی ها یا آسیب داخلی می‌شود.

بیشتر بخوانید: گلکسی s20، جدیدترین محصول سامسونگ در رویداد آنپکد

کاربرد درپوش صفحه نمایش در یک گوشی تاشو

کاربران احتمالا در 95 درصد مواقع از یک گوشی تاشو به شکل باز استفاده می‌کنند. این احتمال در رابطه با گوشی  Z Flip نیز صدق می‌کند؛ به این علت که درپوش صفحه نمایشگر آن تنها 1.1 اینچ قطر دارد که جز برای نشان دادن کوچک ترین آیکون های اعلان، به کاربر فضای زیادی برای استفاده نمی‌دهد. تنها گزینه فعال سازی Ticker message و مواردی مانند آیکون Wi-Fi، تماس های پاسخ داده نشده، زنگ ساعت و اعلان های دیگر را روی آن خواهید دید.

Galaxy Z Flip

در مقایسه، درپوش صفحه نمایشگر 2.7 اینچی Motorola Razr کوچک به نظر می‌رسد اما دست کم به شما امکان انتخاب پاسخ های از پیش تعیین شده به پیام و استفاده از فرمان های صوتی را می‌دهد. در حالی که مدل Fold یک درپوش صفحه نمایشگر 4.6 اینچی دارد که به شما اجازه می‌دهد از همه‌ی قابلیت های اندروید گوشی خود استفاده کنید. اما، ابعاد آن برای اینکه بتوانید به راحتی با آن تایپ کنید بسیار کوچک است.

در تصاویر زیر تصاویر دو گوشی Motorola Razr و Galaxy Fold را می‌بینید:

گوشی تاشو

گوشی تاشو

گوشی تاشو

 

 

در جدول زیرمشخصات جزئی گوشی تاشو Samsung Galaxy Z Flip در مقابل دو گوشی تاشوی دیگر Samsung Galaxy Fold و Motorola Razr را به طور اجمالی می‌بینید.

گوشی تاشو

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید