جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

موفقیت اتفاقی نیست

author منتشر کننده
نظرات (1) 3 0
موفقیت اتفاقی نیست

موفقیت اتفاقی نیست، جمله ای که اغلب از افراد مختلفی آن را می شنویم، روی جلد کتاب ها و مجلات آن را می خوانیم و یا از برنامه های رادیو تلویزیون آن را می شنویم. اگر بخواهیم معنای درست این جمله را به خوبی درک کنیم، باید بپذیریم که هیچ چیز خوب و ارزشمندی در این دنیا به صورت اتفاقی و بدون تلاش بدست نمی آید. شاید معدود مواردی از موفقیت ها مرهون اتفاقات تصادفی و چیزی به نام شانس باشند، اما موفقیت حقیقی در هر زمینه ای تنها با تلاش به دست می آید.

اگر از تمام انسان های موفق در سرتاسر دنیا این سوال را بپرسید که رمز موفقیت آن ها چیست؟ به احتمال زیاد پاسخ آنها در سه عبارت  جادویی خلاصه می شود: داشتن انگیزه قوی، تلاش مستمر و برنامه ریزی دقیق و جامع. اگر خوب به اطراف خودمان نگاه کنیم می بینیم دانش آموزانی که درس خواندن آن ها تنها به شب های امتحان موکول می شود در مرحله پذیرش دانشگاهی، انتخاب شغل و سایر مراحل پس از آن نیز به همین شیوه شب امتحان عمل می کنند.

همواره خوشی ها را بر رنج برای تحصیل خوشی مقدم می شمارند و بی آنکه برای کسب موفقیت تلاشی مستمر داشته باشند، تنها در مواقع گرفتاری و در دقایق آخر دست به تلاش هایی می زنند که نتیجه ای جز خستگی و موفقیتی ناچیز برای آن ها به دنبال نخواهد داشت. در مقابل اگر به نحوه عملکرد دانش آموزانی که همیشه در حال یادگیری و تلاش مستمر برای کسب موفقیت هستند نگاه کنیم، می بینیم که چطور خوش گذرانی های لحظه ای و آسایش حال را با رنج و زحمت جایگزین می کنند تا در آینده ای نه چندان دور میوه شیرین موفقیت خود را بچینند.

موفقیت اتفاقی نیست

بیشتر بخوانید: سندروم نتیجه فوری چیست؟

انسان های تنبل و خوشگذران

این افراد در مرحله پذیرش دانشگاهی، انتخاب شغل، دوره حرفه ای خود به همان تلاش مستمر ادامه داده و از موفقیت دائم و پا برجای خود لذت می برند. چنین تعبیری مصداق همان شعر معروف سعدی است که می فرمایند: رهرو آن نیست که گهی تند و گهی خسته رود / رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود. برای پذیرش این حقیقت که موفقیت اتفاقی نیست، باید ارزش خودمان و لحظه ها را درک کنیم، تنها با ارزشمند دانستن خود و لحظه های زندگی می توان با همه وجود خواهان موفقیت بود و برای آن انگیزه کافی داشت و بی وقفه تلاش کرد.

چرا که آدمی که خود را ارزشمند می داند موفقیت را حق خود می داند و برای کسب موفقیت در خور شان و مقام خود تلاش می کند و بهای آن موفقیت را حتی اگر تلاشی شبانه روزی باشد می پردازد .اگر به سر گذشت آدم های موفق دنیا در زمینه های مختلف صنعت، هنر، تجارت و علم نگاه کنیم خواهیم دید که تمام آن انسان ها برای کسب موفقیت تلاش بی پایانی پیشه کرده و راه های سختی که انسان های عادی از آن ها اجتناب می کنند را طی کرده اند تا به آن پیروزی و موفقیت چشم گیر دست یافته اند.

موفقیت اتفاقی نیست

انسان سخت کوش

نکته بسیار جالب در خصوص این افراد این است که حتی پس از کسب موفقیت، انگیزه خود را برای موفق بودن و موفق ماندن از دست نداده اند و دست از تلاش نکشیده اند. این افراد برای تمام حرکات و تصمیم های زندگی خود برنامه ریزی دقیق و جامعی داشته اند که هرگز عمل به آن را کنار نگذاشته اند. تا پایان مقاله با ما  همراه باشید تا تعریف واقعی موفقیت، لازمه کسب آن و نقش برنامه ریزی در کسب موفقیت و چند چون آن را با هم مرور کنیم.

تعریف موفقیت

اگر بگوییم موفقیت برای هر شخصی در این دنیا مفهوم خاص و منحصر به فردی دارد، بیراه نگفته ایم. چرا تعریف انسان ها از زندگی و همچنین انتظارات آن ها از زندگی و حتی خودشان متفاوت است. پیش از تعریف موفقیت باید بدانیم که موفقیت در هیچ یک از ابعاد زندگی پایدار نیست مگر با داشتن نگرشی درست و تلاشی بی وقفه. اما نکته مهمی که باید همیشه به آن توجه داشت این است که در هر شرایطی از تلاش گرفته تا بی حرکتی خودمان باشیم.

خودمان را زندگی کنیم و اولویت نخست زندگی مان آسایش خود واقعی ما باشد. برای موفقیت خود و کسب مطلوب خود تلاش کنیم و نه برای کسب رضایت دیگران یا برآوردن انتظارات دیگران از ما، در آن صورت میتوان گفت که موفقیت ما یک موفقیت کامل و پایدار خواهد بود چرا که مهم ترین نتیجه آن رسیدن به آرامش و رضایت درونی است. ریچارد برانسون کارآفرین مشهور دنیا که نامش در لیست میلیاردرترین افراد دنیا قرار دارد درباره موفقیت اینطور می نویسد :"آدم های زیادی هستند که میزان موفق بودن خود را با مقدار پولی که کسب می کنند یا موقیت آدم هایی که با آن ها در ارتباطند، می سنجند. من فکر می کنم موفقیت حقیقی را با میزان شادی و رضایت شما می توان سنجید."

البته که موفقیت باعث ایجاد حس خوشحالی در افراد می شود، اما اگر از اکثر مردم بخواهیم که تصویر ذهنی خود از موفقیت را تشریح کنند، تصویر آن ها پر از چیزهای مادی مانند اتوموبیل گران قیمت، خانه بسیار لوکس، جواهرات و .... خواهد بود. خب موفقیت خالی از کسب مادیات و رفاه در سطح بالا نیست اما تعریف موفقیت فراتر از تمام این مادیات است. موفقیت می تواند به معنای انجام کاری که دوست داریم باشد ، می تواند به معنای همیشه سرشار از انرژی و انگیزه بودن داشته باشد.

موفقیت می تواند به معنای تلاش دائمی برای نیل به اهداف باشد، موفقیت می تواند برخاستن از دل شکستی و حرکت رو به جلو باشد، موفقیت می تواند تحقق آنچه دوست داریم پس از مرگمان درباره ما بگویند باشد، موفقیت می تواند حصول لبخند خود و اطرافیانمان باشد، موفقیت می تواند مقبولیت در نزد افراد بسیاری باشد، موفقیت می تواند آرامش ذهنی ما باشد. وقتی توانستیم موفقیت را برای خود معنا و تعریف کنیم، در واقع هدف خود را در زندگی و هر روز صبح از خواب برخاستن خواهیم یافت.

مثلا تعریف موفقیت برای من می تواند نوشتن مقالاتی پر بار باشد و این تعریف هدف من را مشخص خواهد یافت و به من انگیزه خواهد داد تا برای تحقق هدف و کسب موفقیت که در اینجا می تواند بازخورد مثبت خوانندگان مقاله ام باشد، برنامه ریزی دقیق انجام دهم و برای عملی کردن آن در تلاشی مستمر به حرکت خود رو به جلو ادامه دهم. اما جز دانستن تعریف موفقیت، مشخص شدن اهداف، داشتن انگیزه، برنامه ریزی دقیق و تلاشی مستمر داشتن روحیات و مهارت های خاص نیز برای موفق شدن لازم است.

این خصوصیات و مهارت ها می توانند ذاتی و همچنین اکتسابی باشند، به همین جهت است که نقش والدین در تربیت فرزندانی موفق و مستعد بسیار مهم است. در ادامه مهارت و روحیات لازم برای کسب موفقیت را برای شما خواهیم گفت.

کسب موفقیت

بیشتر بخوانید: چگونه زندگی هدفمند داشته باشیم؟

لازمه موفقیت

اتلاف نکردن وقت

مهم ترین لازمه موفقیت در کنار داشتن انگیزه، برنامه ریزی دقیق و تلاش مستمر، دانستن ارزش واقعی زمان است. بله دوستان، زمان با ارزش ترین دارایی است که به تمام افراد بشر به طور یکسان و با عدالت بخشیده شده است. همه ما از هر کجای دنیا، در طول یک شبانه روز 24 ساعت وقت داریم تا یک روز خوب و پر بار یا یک روز بد و پر از بیهودگی را پشت سر بگذاریم. بگذارید اینطور بگویم بدترین دمن موفقیت اتلاف وقت است. اجازه دهید از شما سوالی بپرسم، در نیمه اول روز چه کارهایی انجام می دهید؟ کارهای مهم و زمان بر یا انتخاب شما انجام کارهای آسان است.

ارزش زمان

 اگر انجام کارهای سخت و احتمالا همراه با سختی را در اولویت برنامه روزانه و زندگی مان قرار دهیم، می توانیم در عاقبت با خوشی و آسایش سر کنیم. مثل درس خواندن یا یادگیری یک زبان خارجی، در ابتدا برای تسلط بر درس یا زبان خارجی بایستی قید کارهای بیهوده و وقت گیر را بزنیم و با زحمت و مشقت به یادگیری بپردازیم، اما نتیجه زحمت ما بی نظیر و آرامش بخش خواهد بود.

داشتن الگوی منضبط

داشتن الگویی منضبط حتی الگویی درونی برای کسب موفقیت ضروری به نظر می رسد. همه ما در اطرافمان انسان هایی سراغ داریم که بنا بر تعریف ما موفقیت، فرد موفقی محسوب می شود، موفق از نظر تحصیلی، از نظر مالی و یا حتی موفق از نظر روابط. به الگوها نگاه کنیم و با برداشت رفتارهای صحیح و انطباق آن با شخصیت و برنامه خودمان، آن ها را انجام دهیم. همانطور که گفتم گاهی الگوی منضبط ما می تواند الگویی درونی باشد، چرا که همه ما درون خود یک من رویایی از خودمان داریم که می خواهیم همان من رویایی باشیم، من رویایی خود را بشناسیم و به همان طریقتی که از او انتظار و باور داریم عمل کنیم.

موفقیت اتفاقی نیست

به انجام کار اشتیاق داشته باشیم

اشتیاق به انجام کارهای حتی بسیار دشوار ما را به انجام آن هدایت می کند. اشتیاق و عشق، انجام کارها را برای ما آسان و لذت بخش می کند و پس از مدتی تنها برای کسب نتیجه و درآمد کار نخواهیم کرد ، بلکه از انجام کار به بهترین شکل ممکن لذت خواهیم برد و نتیجه و ثروت نیز به سوی ما سرازیر خواهد شد. کاری که با اشتیاق انجام شود نتیجه ای عالی در پی دارد.

سخت کوش باشیم

تمام چیزهای خوب با سخت کوشی به دست می آیند . هیچ چیز خوب و آسانی در این دنیا وجود ندارد، اگر این باور را در خود نهادینه کنیم آنگاه از سخت کوشی نمی هراسیم. کار کردن همیشه سخت است اما اگر یاد بگیریم از انجام کارمان لذت ببریم ، سخت کوشی  ملکه ذهن ما و بخشی از تعریف شخصیت ما خواهد شد. افراد موفقی مانند بیل گیتس یا مارک زاکربرگ معتاد به کار یا دچار طمع به ثروت بیشتر نیستند، آن ها از کاری که انجام می دهند لذت می برند.

تمرکز داشته باشیم، خلاقیت از راه می رسد

وقتی روی کاری که با اشتیاق انجام می دهیم تمرکز کنیم تمام راه های خلاقانه برای نیل زودتر به هدف به روی ما آشکار می شوند. همه ما برای انجام کارمان ایده های خوبی در نظر داریم که تنها با تمرکز بر همان کار و هدف می توانیم ایده های خلاقانه مان را به اجرا در آوریم، اما اگر بجای تمرکز بر کارمان به حاشیه ها و یا حتی کارها و اهداف دیگر توجه کنیم، تمام درهای خلاقیت به روی ما بسته خواهد شد.

در نیل به اهدافتان سمج باشید

سماجت به معنای استقامت در مقابل ناکامی ها، شکست ها، حرفای دلسرد کننده اطرافیان می تواند به اندازه تلاش کردن به ما برای کسب موفقیت کمک کند. در مقابل فقر بایستید و تلاش کنید، در مقبل آنچه نمی خواهید بایستید و تلاش کنید، برای وقوع و حصول آنچه می خواهید تلاش کنید، شما وفق خواهید شد، به قول شاعر اندکی صبر، سحر نزدیک است.

نقش برنامه ریزی در کسب موفقیت

تمام انسان های موفق در هر زمینه ای، از هر کجای دنیا از برنامه ریزی به عنوان مهم ترین ابزار موفقیت خود یاد می کنند. زندگی کردن بدون برنامه ریزی، مانند بودن در یک کشتی سرگردان در دریا است که هیچ مقصد و سرانجامی ندارد. تمام جوانب زندگی ما نیازمند برنامه ریزی اصولی، جامع و دقیق است، زندگی شخصی و حرفه ای ما هر دو می بایست با داشتن هدف، طرح و برنامه پیش بروند.

برنامه ریزی

داشتن برنامه ریزی برای زندگی شخصی می تواند با هدف کنار گذاشتن عادات و رفتارهای بد از شخصیت و نحوه زندگی و یا تقویت رفتار و عادات خوب و پسندیده ما انجام پذیرد. با داشتن برنامه منسجم در زندگی شخصی دچار اضطراب نخواهیم شد، از هدر رفتن وقتمان جلوگیری خواهیم کرد، ایده آل های زندگی و زندگی ایده آل خود را بهتر خواهیم شناخت و مهمتر از همه هدف و مقصد و همچنین راه زندگی خود را به خوبی خواهیم شناخت.

با داشتن برنامه ریزی برای زندگی حرفه ای، سود و زیان حرفه خود را به خوبی خواهیم شناخت، راه های نیل سریع تر به اهداف حرفه ای برایمان روشن خواهد شد، از هدر رفتن منابع و تجهیزات خود جلوگیری می کنیم، وظایف و عملکرد کارکنان خود را به خوبی خواهیم شناخت و همچنین امکان سنجش میزان موفقیت برای ما حاصل خواهد شد. در مقالات بعدی با شما از اصول برنامه ریزی، ویژگی های یک برنامه خوب و نمونه برنامه ها موفق سخن خواهیم گفت. تعریف شما از موفقیت چیست؟

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه ها (1)

  1. به طرز عجیبی من در زندگی هر وقت تلاشم را نسبت به یک کار بیشتر می کنم، انگار در بقیه ی امور هم موفقیت اتفاقی برایم میش می آید. میگن از تو حرکت از خدا ب

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید