جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

چگونه زندگی هدفمند داشته باشیم؟

author منتشر کننده
نظرات (1) 6 0
چگونه زندگی هدفمند داشته باشیم؟

بدون شک همه ما استعدادها، توانایی‌ها و قابلیت‌هایی داریم که دوست داریم آن ها را شکوفا کنیم و هر روز به موفقیت‌های چشمگیر دست یابیم. بنابراین برای رسیدن به این مرحله لازم است زندگی هدفمند داشته باشیم. حال منظور از زندگی هدفمند چیست و چطور باید به آن دست یافت موضوعی است که در این نوشتار بدان پرداخته می‌شود. اگر علاقه‌مند به کسب اطلاعات در این زمینه هستید می‌توانید تا انتهای این نوشتار همراه ما باشید.

راه‌های رسیدن به زندگی هدفمند

برای داشتن زندگی هدفمند لازم است:

چگونه زندگی هدفمند داشته باشیم؟

حس کنجکاوی خود را تحریک نمایید

اگر بخواهیم کنجکاوی را به طور خلاصه تعریف نماییم باید بگوییم کنجکاوی میل و اشتیاق به یاد گرفتن و دانستن است. میلی که باعث می‌شود ذهن پویا و روشن باقی بماند. بنابراین برای داشتن زندگی هدفمند هرگز نباید حس کنجکاوی و قدرت آن را نادیده بگیرید. چرا که شما با کمک آن به دنبال چیزی که نمی‌دانید می‌گردید و با آن به دانستن اشتیاق پیدا می‌کنید و تلاش مضاعف می‌نمایید. لذا حس کنجکاوی به منزله نیروی محرک‌هایی است که شما را به سوی هدف سوق داده و باعث می‌شود زندگی هدفمندی داشته باشید. اگر می‌خواهید بدانید آدم‌های کنجکاو چه ویژگی‌هایی دارند باید بدانید که آن ها در مورد چیزی که نمی‌دانند سوال می‌پرسند، تا پاسخ سوال را خود را پیدا نکرده از پای نمی‌نشینند، برای حل مشکلات قدیمی خود به دنبال راه حل‌ها و مسیرهای تازه می‌گردند به طوری که یک مشکل را با ذهن باز و با دید تازه بررسی می‌نمایند و در نهایت پس از رسیدن به یک راه حل نوآورانه و خلاق آرام می‌گیرند. آدم‌های خلاق در هر موقعیتی به دنبال کسب اطلاعات جدید هستند و مدام از اطرافیان خود می‌خواهند که به او بازخورد دهند. پرسیدن سوالات عمیق و متفکرانه نیز یکی از ویژگی‌های بارز آن‌هاست. بنابراین برای رسیدن به حس کنجکاوی و از طریق آن برای داشتن یک زندگی هدفمند همواره به دنبال اطلاعات تازه باشید و با در نظر گرفتن منابع خود آن ها را گسترش دهید. پیدا کردن یک الگو که می‌تواند الهام بخشتان باشد نیز در این راه کمک شایانی به شما خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: شخصیت شما چقدر در موفقیت شما تاثیر دارد؟

انگیزه‌های خود را مورد بررسی قرار دهید

برای کسب موفقیت و داشتن زندگی هدفمند داشتن انگیزه‌های صادقانه و خالصانه لازم و ضروری است. زمانی انگیزه منجر به پیشرفت و رسیدن به هدف می‌شود که از درون آدمی سرچشمه بگیرد. انگیزه وقتی از درون سرچشمه بگیرد با یک تلنگر دچار تزلزل نمی‌شود در نتیجه رسیدن به نتایج معتبر را که همان اهداف زندگی هستند سهل و آسان می‌نماید. برای داشتن انگیزه درونی باید اعتماد به نفس خود را افزایش دهید تا از این طریق شخصیت خود را تقویت نمایید. سعی با تمام اطرافیان خود مهربان باشید. دست بده داشته باشید تا دست بگیر حتی در مقابل آن کسی که نمی‌تواند برای شما کاری انجام دهد. پس به دقت انگیزه‌های خود را مورد بررسی قرار دهید حتی اگر در موقعیت مناسبی نیستید. اگر این کار را انجام ندهید به جای داشتن زندگی هدفمند، زندگی متزلزلی خواهید داشت که هر لحظه ممکن است فرو بریزد. به جای این که درگیر نتایج خاص شوید سعی کنید زندگی خود را با اهداف جداگانه‌ای در نظر بگیرید پس به نتایج متفاوت بیندیشید، از کنترل نتایج خودداری کنید، انتقاد بی‌مورد نکنید تا به آرامش درونی که شما را به هدف می‌رساند برسید. در ضمن هرگز این نکته را از یاد نبرید که هدف چیزی است که در درون شما وجود دارد نه چیزی بیرون از وجود شما.

بیشتر بخوانید: مقالات انگیزشی و کسب موفیت را پیشنهاد می‌شود حتما مطالعه نمایید

بخش‌های مهم و اصلی زندگی خود را مورد ارزیابی قرار دهید

اگر حس می‌کنید بی‌تجربه هستید، اگر حس می‌کنید در هیچ زمینه‌ای مهارت ندارید، اگر حس می‌کنید در یک کار تکراری گیر کرده‌اید، اگر حس می‌کنید در زمینه‌ای خاص آموز کافی ندیده‌اید باید به شما بگویم که متاسفانه یا در مسیر هدف زندگی قرار نگرفته‌اید و یا این که اصلاً در زندگی هدفی ندارید. اما از کجا باید بفهمید که هدفتان در زندگی چیست؟

برای پی بردن به هدف‌های زندگی خود و در نتیجه داشتن یک زندگی هدفمند شما باید بخش‌های مهم و اصلی زندگی خود را مورد ارزیابی قرار دهید. بخش‌هایی همچون جسم و ذهنتان، خانواده و دوستانتان و ... . سپس سوالاتی در مورد زندگیتان از خودتان بپرسید. به عنوان مثال از خودتان بپرسید: در بخش‌های مهم زندگی چه کارهایی کرده‌ام. در بخش‌های مهم زندگی چه کارهایی می‌توانم بکنم و یا این که در چه بخش‌هایی عالی هستم و در چه بخش‌هایی نقص دارم، در انجام چه کارهایی مهارت دارم و چه کارهایی را اصلاً نمی‌توانم انجام دهم و ... با پاسخ دادن به این سوالات شما پی می‌برید که چه مشکلی دارید، چه چیزی شما را می‌آزارد، چه فرصت‌هایی در زندگی دارید و ... به عبارت دیگر با پاسخ دادن به این سوالات شما به واقعیت‌های موجود در بخش‌های مهم و اصلی زندگی خود پی می‌برید و در نتیجه به راحتی می‌توانید هدف خود را تعیین کرده و در مسیر آن گام بردارید.

عادت‌های موثر و اثرگذار خود را تقویت نمایید

شناسایی عادت‌های موثر در زندگی و تقویت آن‌ها یکی از مهم‌ترین چیزها برای داشتن یک زندگی هدفمند است چرا که عادت‌هایی که همسو با رویاهای قلبی شما هستند به شما کمک می‌کنند در مسیر هدفتان سریع‌تر حرکت نمایید و در عوض عادت‌هایی که تاثیر گذاری پایینی دارند انرژی شما را تحلیل برده و شما را از شور و اشتیاق وا می‌دارند و مانع از آن می‌شوند که شما هدف زندگی خود را به درستی پیدا کنید. از جمله عادت‌هایی که تقویت آن ها رسیدن به هدف را محقق می‌سازد عادت مراقبت از زمان و انرژی است چرا که هر کاری که با این دو انجام شود تعیین کننده نتیجه زندگی خواهد بود. برای داشتن زندگی هدفمند باید عادت‌های بی‌اثر را از زندگی حذف کرد و در ساعت‌هایی که آن‌ها را ساعت‌های قدرت می‌نامند به خود روحیه و انرژی داد. 20 دقیقه مراقبه کردن در طول روز، 20 دقیقه ورزش کردن در طول روز و 20 دقیقه با صدای بلند مطالعه کردن در طول روز بهترین شیوه برای تقویت عادت‌های موثر است که ذهن، روح و قلب را در جهت هدف باز و انعطاف پذیر نگه می‌دارد.

 هرگز این نکته را از یاد نبرید زندگی هدفمند یعنی هر روز با هیجان از خواب بیدار شدن، منعطف پذیر شدن در برابر تغییرات، لبخند زدن به مشکلات زندگی و از پای درآوردن آن‌ها، یافتن راه حل‌های هیجان انگیز و در نهایت با رضایت خاطر سر به بالین گذاشتن آن هم به خاطر داشتن یک روز پر بار.

ویژگی‌های یک هدف خوب و مناسب

برای داشتن یک زندگی هدفمند باید یک یا چند هدف تعیین کرد و برای رسیدن به آن ها تلاش نمود. اما نمی‌شود هر هدفی را تعیین کرد و به آن رسید. هدف‌هایی قابل دستیابی هستند که دارای ویژگی‌های زیر باشند:

واقعی باشند

شما باید در انتخاب هدف واقع بین باشید تا بتوانید هدف‌های واقعی تعیین کرده و برای رسیدن به آن ها گام بردارید و تلاش کنید. باید بدانید که هدف‌های غیر واقع بینانه و تخلیلی چون قابل دسترسی نیستند به مرور زمان شما را سرخورده کرده و انرژی شما را کاهش می‌دهند. بنابراین روراست بودن در تعیین هدف  و نیز ابزارهایی که رسیدن به هدف را آسان می‌نمایند همچون مهارت‌ها، دانش، منابع و زمان می‌توانند شما را در داشتن یک زندگی هدفمند لازم و ضروری هستند. برای درک بهتر این مطالب بهتر است مثال زیر را در نظر بگیرید: فرض کنید می‌خواهید وزن خود را با ورزش کردن کم کنید بنابراین ورزش کردن در طول روز را هدف خود قرار می‌دهید. بعد از گذشت مدت زمان کوتاهی پس از تعیین هدف سرخورده می‌شوید و این موضوع ملکه ذهنتان می‌شود که هرگز نمی‌توانید وزن خود را کم کنید می‌دانید چرا چون شما هدف خود را واقع بینانه تعیین نکرده‌اید آن هم به این دلیل که شما از همان ابتدا اصلاً در طول روز وقت کافی برای ورزش کردن ندارید. ببینید چطور یک هدف به ظاهر واقع بینانه و آسان برای شما تبدیل به یک هدف غیر واقعی شد. پس همواره سعی کنید در تعیین هدف واقع بین باشید.

شخصی باشند

هدف‌های شما در زندگی مختص شما هستند و این شما هستید که تعیین کننده آن‌ها هستید نه دیگران. پس این خود شما هستید که باید هدف‌های زندگی خود را تعیین کنید تا زندگی هدفمند داشته باشید.

پرمعنا باشند

هدف‌هایی که شما تعیین می‌کنید باید برای شخص شما دارای معنی و ارزش باشند. هر روز اهداف خود را بررسی کنید. آن‌ها را به خود یادآوری نمایید و سعی کنید معنا دار بودن آن‌ها را همواره بسنجید. اگر هدف‌ها معنی دار باشند انگیزه شما را برای انجام کارها دو چندان می‌نمایند. 

قابل اندازه گیری و دقیق باشند

هدف‌ها باید به گونه‌ای باشند که در پایان بتوان آن ها را سنجید و در مورد موفقیت و یا عدم موفقیت در آن‌ها به نتیجه رسید. چنانچه هدف‌ها تخیلی باشند هرگز نمی‌توان آن‌ها را سنجید و به طور دقیق میزان موفقیت را ارزیابی کرد. پس هدف‌ها باید دقیق انتخاب شوند و قابل اندازه گیری نیز باشند.

انعطاف پذیر باشند

در نوشتن هدف‌های خود آن ها را با انعطاف بنویسید. چند راه برای رسیدن به آن‌ها تعیین کنید و هر کدام را در موقعیت خاص خود به کار برید.

هیجان انگیز و چالش برانگیز باشند

یک هدف زمانی منجر به حرکت خواهد شد که برای شخص جذابیت داشته باشد. پس باید اهداف را تا جایی که می‌شود چالش برانگیز و هیجان انگیز کرد.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه ها (1)

  1. عالیه ممنون از سایت خوبتون

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید