جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

مونوپولی چیست؟ - معرفی بازی مونوپولی

author منتشر کننده
نظرات (2) 15 0
مونوپولی چیست؟ - معرفی بازی مونوپولی

مونوپولی جدای از اینکه اسم یک بازی محبوب است، در علم اقتصاد به یکی از روش های سرمایه‌­داری اطلاق می‌شود. توجه ما در این متن به بازی مونوپولی است که در ایران به اسم روپولی و ایروپولی شناخته می‌­شود. واژه­‌ی مونوپولی از دو واژه­ی یونانی گرفته ­شده­ است که به معنای انحصارگر می­‌باشد. مونوپولی یک بازی بسیار قدیمی است که امروزه حتی به شکل اپلیکیشن، به راحتی قابل نصب روی گوشی­‌های هوشمند است. بازی مونوپولی از تعداد دو نفر تا شش نفر قابل بازی کردن است و با تعداد بالای بازیکنان هیجان این بازی برای انحصارگری زمین های فروشی در بازی بیشتر می­‌شود.

آشنایی با بازی مونوپولی معرفی بازی مونوپولی

در بازی مونوپولی با یک صفحه ی بازی مواجه می­‌شوید که تعدادی خانه روی آن قرار دارد. برخی از خانه ها زمین‌­های فروشی است که در سه الی دو رنگ با اسامی متفاوتی روی صفحه قرار گرفته اند. برخی از خانه های روی صفحه، خانه­‌های شانس هستند که بسته به شانس شما یک پیشنهاد خوب یا بد به شما می‌­­کند. در ابتدای بازی مبلغ مشخصی به هر بازیکن داده می­‌شود که می­‌تواند خانه هایی که با تاس به آنها می­رود را بخرد یا در مزایده قرار دهد. اگر در بازی خانه­‌های همرنگ نصیب شما شود، با خرید خانه و هتل روی آنها درصد پول بیشتری از بازیکنان می­گیرید و برنده­ی بازی کسی است که  پول بیشتری درآورده باشد.

مونوپولی چیست

مونوپولی محصول کجاست؟

مونوپولی توسط شرکت برادران پارکر و به صورت بسته‌بندی توسط شرکت هزبرو آمریکا توزیع شد. بازی مونوپولی متاسفانه شانسی را که بازی­‌هایی مانند کلش آف کلنز در میان بازی‌­ها آوردند را نیاورد. این بازی در میان مردم طرفداران زیادی ندارد و بیشتر این بی علاقگی برای ناشناس ماندن مونوپولی میان بازی ها است. اما امروزه به مرور، مردم با شناختی که از مونوپولی به دست آورده­‌اند به سمت این بازی کشیده شده‌­اند. با دسترسی راحت­‌تر مونوپولی توسط اپلیکیشن­‌های رایگان، نصب این بازی و سرگرمی با آن بسیار آسان شده است.

بیشتر بخوانید: معرفی بازی سلطان قلب‌ها

مونوپولی بازی سرمایه داری

بازی مونوپولی در ابتدا بازی سرگرم کننده و ساده ای به نظر می‌­آید که به مرور با درگیر شدن بیشتر با آن متوجه سختی‌­های آن می­‌شویم. در توضیح بازی مونوپولی نیز اشاره مستقیمی به دو عنصر شانس و عقل می­‌شود. مونوپولی بازیکنان را مجبور به تعقل و انتخاب راه­های متفاوتی می­‌کند. اصول اولیه مونوپولی سرمایه گذاری با کمترین پول و بیشترین سود­د‌هی است. در مواقعی که بازیکن حریف پیشنهاد مبادله­ی کارتها را می­‌دهد، برای به دست آوردن سود بیشتر و با در نظر داشتن تمام زوایا باید پیشنهاد را رد یا قبول کنیم. با خرید خانه­ی همرنگ رقیب می­‌توانیم از خانه و هتل زدن حریف روی خانه ها پیش گیری کنیم و مجبور به جریمه‌­ی چند برابر ارزش خانه نباشیم.

استراتژی بازی مونوپولی

مونوپولی یکی از بازی هایی است که علاوه بر اینکه شانس در آن تاثیر زیادی دارد، شگردهای مخصوص به خودش را دارد و همین شگردها باعث می‌شود تا مونوپولی بازی فکری نیز محسوب شود. یکی از چندین شگرد این بازی، سعی بر خالی کردن سرمایه­‌ی حریف و خرید خانه های گران در مزایده به قیمت بسیار ارزان است. بسیاری از افراد تازه کار با خرج کردن سرمایه­‌ی خود در ابتدای بازی، دیگر قادر به خرید خانه هایی حتی با قیمت های مناسب نیستند و به مرور با از دست دادن سرمایه شان از دور مسابقه خارج می­‌شوند.

مونوپولی یک بازی شانسی

اصولا بازی هایی که با تاس شروع به کار می‌­کنند، بازی های شانسی هستند و بالاطبع حتی مونوپولی ساده نیز با شانس سر­­­­­ و­کار دارد. باکس های شانسی که در بازی تاثیر زیادی روی روند بازیکن دارد نیز به طور مشخص تنها به شانس هر بازیکن بستگی دارد. یکی از باکس های تاثیر گذار در میان صفحه­‌ی بازی، باکس­های مالیات است که هر از چندگاهی نصیب یک یا چند بازیکن می­‌شود. با وجود مالیات­های نسبتا کمی که موظیم به بانک بپردازیم، در شرایط بد مالی این مالیات­­ها می­‌توانند ضربه­ی بدی به بازیکن بزند.

آینده اندیشی در بازی مونوپولی

یکی از ثمرات بازی مونوپولی، آشنایی با واژه هایی مثل آینده اندیشی است. در این بازی بازیکن نباید تنها در زمان حال زندگی کند، زیرا این بازی به ما می­آموزد که تا زمان باخت شما، مونوپولی ادامه دارد و فقط در صورت باخت، شما می‌­توانید از دور خارج شوید. مونوپولی یک بازی پایان ناپذیر با فراهم کردن بستری از سرمایه گذاری های خوب است که اگر از موقعیت ها به نحو احسن استفاده کنی، می­توانی تا مدت ها آینده خودت را تضمین کنی. مونوپولی ماکتی ست از یک سرمایه گذاری واقعی که در آن می­‌توانی خودت را محک بزنی.

مونوپولی در رقابت با شطرنج

شطرنج بازی موقعیت هاست که صریحا با فکر و عقل کار دارد. معمولا شطرنج پرچم دار بازی های فکری ست که در موقعیت­‌های مختلف با رویکردی سریع و بدون اشتباه می­‌تواند آینده­ی بازی شما را عوض کند. شیوه­‌ی مونوپولی در انتخاب تصمیمات درست و بجا یادآور شطرنج است. اگر با یک حرکت اشتباه هرچند کوچک موقعیت سرمایه گذاری در نقطه ای را از دست بدهید ممکن است همین یک اشتباه شما را به باخت بدی دچار کند. تصمیمات درست و سریع، تمرکز روی حالت­‌های مختلف خریدن یا نخریدن یک کارت می‌­تواند آینده­ی بازی شما را تغییر دهد.

مونوپولی یک بازی فکری

اساس بسیاری از بازی­های فکری تمرکز چند جانبه میان عناصر مختلف یک بازی است. مونوپولی با قرار دادن آپشن های مختلفی در بازی، باعث می­‌شود تا تمرکز بازیکن به چند جهت پرت شود و در نهایت با یک تصمیم به ادامه‌­ی بازی برگردد. باکس­‌های مختلفی که در مونوپولی قرار گرفته است، صفحه­ی بازی را به زندگی واقعی شبیه می­‌کند. عناصری مثل زندان،  مالیات، مزایده، سرمایه­داری، بانک­، انحصارگری از عواملی ست که مونوپولی را هرچه بیشتر به زندگی عادی شبیه می­‌کند. برنده­ی بازی در واقع کسی است که بیشترین بهره را از این سرمایه گذاری ها برده باشد و بتواند اجاره­ی خوبی از خانه ها و هتل ها بگیرد. این اتفاق یاد آور جریان سرمایه داری درجهان است.                                                                                                            

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه ها (2)

  1. چه جالب . هم بازی میکنی هم چیزی برای زندگی یاد می گیری

    1. بله دقیقا همینطوره ممنونم

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید