جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

نحوه پرورش قارچ (درآمد زایی با پرورش قارچ)

author منتشر کننده
بدون نظر 4 0
نحوه پرورش قارچ (درآمد زایی با پرورش قارچ)

پرورش قارچ

احتمالا این عبارت برای شما آشناست چون از زمان های زیادی است که این صنعت وجود داشته و افرادی مشغول به کاشت و پرورش قارچ بوده اند. این صنعت مخاطبان زیادی دارد و به همین دلیل در حال حاضر تبدیل به یک موضوع خوب برای کسب درآمد شده است. پرورش قارچ نیز مانند پرورش دادن هر چیز دیگری نیازمند آموزش است و شما می بایست برای شروع کار در این زمینه تجاربی به دست آورید و بعد دست به اقدام بزنید. با ما همراه باشید تا بتوانید به اطلاعات کاملی در این زمینه برسید و بعد تصمیم بگیرید که آیا می توانید وارد این حیطه شوید یا نه.

قارچ ماده خوراکی پر کاربرد

محصولات زیادی وجود دارند که در ترکیباتشان قارچ میبینید مثل سوپ قارچ، بسیاری از فست فود ها نظیر پیتزا، پاستا، اسپاگتی، ماکارونی و غیره. این یعنی قارچ ماده ایست که همه به آن نیاز دارند و اگر نباشد فقدان آن حس می شود پس اگر در مورد بازار کار جهت فروش این محصول مستاصل هستید، خیالتان راحت باشد به راحتی می توانید بازار مناسب را پیدا کنید و قارچ های خود را بفروشید.

قارچ ماده خوراکی پر کاربرد

درآمد زایی با پرورش قارچ

کسب درآمد با پرورش قارچ به سان باقی استارت آپ ها، یک سری دغدغه ها دارد که می بایست حتما به آن توجه کنیم.  از چندی پیش پروراندن قارچ مخاطبان بسیاری پیدا کرده است و علاوه بر اکثریت مردم، توجه کارآفرینان را هم به خود جلب کرده است. در واقع میزان درآمد یک تولید کننده قارچ به سرمایه ی اولیه اش بستگی دارد و جهت محاسبه این مسئله نیز باید هزینه های جاری او را از میزان فروشش کم کنید تا بتوانید درآمد پرورش قارچ را مشخص کنید.

نکته ای که در مورد پرورش قارچ بسیار حائز اهمیت است این است که شما با سرمایه ای ناچیز و کم می توانید به سراغ این شغل بروید را شروع کنید و به مرور زمان آن را بگسترانید. به طور مثال برای تاسیس یک کارگاه خانگی و زیرپله ای می توانید با سرمایه ای یک و نیم میلیون تومانی هم پرورش قارچ را آغاز کنید و به درآمد بالا برسید. شما حتی می توانید در زیرزمین یا انباری خود اقدام به پرورش قارچ کنید و این یعنی بحث هزینه ی لازم برای احداث فضا حذف می شود و این بسیار زیاد به نفع شماست.

بیشتر بخوانید: مراحل تولید زعفران گلخانه ای

سرمایه لازم برای ورود به صنعت پرورش قارچ

احتمالا اولین سوالی که در ذهنتان می آید این است که سرمایه ی دقیق برای شروع این استارت آپ چقدر است؟ همانطور که در بالا گفته شد شما حتی با یک و نیم میلیون تومان هم می توانید استارت کار خود را بزنید اما اگر بخواهید حرفه ای تر فعالیت کنید نیازمند دو سالن تولید و پرورش قارچ، یک سیستم سرمایشی با قیمتی حدود 15 میلیون تومان هستید ضمن اینکه، باز هم تجهیزات دیگری برای پرورش قارچ مورد نیاز است که در نهایت حجم سرمایه گذاری در زمینه قارچ را افزایش می دهد.

نحوه پرورش قارچ

بعد از مشخص کردن تکلیف هزینه های مورد نیاز برای وارد شدن به عرصه تولید قارچ شما باید نحوه تولید این خوراکی پر کاربرد، وقت مناسب برای کاشت و حجم تولید آن را نیز تعیین کنید، قارچ در فضایی رشد می کند که به آن را کمپوست می نامند. کمپوست یک مدل کود گیاهی است که ترکیبی از کاه و کلش است و به طور میانگین از هر تن کمپوست، تقریبا صد و پنجاه تا سیصد کیلو قارچ بدست می آید که البته بازدهی کارگاه بستگی به تجهیزات و تجربه تولیدکننده دارد. پس شما در قدم اول باید همه ی هزینه های لازم برای تولید کمپوست و باقی موارد را در نظر بگیرید و بعد شروع به کار کنید.

مراحل تولید قارچ

همانطور که گفتیم برای پرورش قارچ سالن نیاز دارید که اندازه آن به میزان تولید قارچ هدفتان بستگی دارد ولی به طور میانگین، یک سالن چهل متری برای پرورش پنج تن قارچ کافی است، علاوه بر سالن، نیاز به اقداماتی مثل عایق کاری سالن جهت جلوگیری از اتلاف گرما و سرما، قفسه ‌بندی و ... حس می شود.

 بعد اینکه تجهیزات را تهیه کردید، موظفید که موارد زیر را به اجرا در آورید تا بتوانید به تولید قارچ دست پیدا کنید، این موراد به صورت خلاصه آمده اند:

1- سالن را ضد عفونی کنید.

2- کمپوست ها را به سالن وارد کنید و آن ها را در قفسه ها بچینید.

3-  میسلیوم رانی

4-  کیسه های روی بلوک ‌ها را باید ببرید و تخته کوبی انجام دهید

5- خاک دهی و آبیاری خاک

6- روی بستر روزنامه بیندازید و آنها را مرطوب نگه دارید.

7- پنجه کشی

8- برداشت روزنامه ها و شوک دادن در روز اول

9- ایجاد شوک در روز دوم

10- شوک دهی روز سوم

11-  تخلیه کمپوست و نظافت کردن

بیشتر بخوانید: درآمد بالا با پرورش شتر مرغ

زمان مورد نیاز برای تولید قارچ

تقریبا دو ماه جهت پرورش قارچ، زمان لازم است که این زمان امکان دارد یک هفته جا به جا شود البته در صورتی که تایم تولید کمپوست را هم مد نظر قرار دهیم این زمان به 3 ماه می رسد. یکی از فعالین حوزه پرورش قارچ بیان می کند که بهره گیری از سیستم های پیشرفته، تولید کمپوست را به حدود بیست روز رسانده که بعد از تهیه کمپوست، این مواد وارد سالن های پرورش قارچ می شوند و در دمای مشخص قرار می گیرند و یک ماه بعد از بذرپاشی، قارچ ها آماده و طی دو تا سه هفته چیده خواهند شد. به طور کلی پرورش و بهره برداری از قارچ چهل و پنج تا یک ماه طول می کشد و بیست روز تا یک ماه هم تولید کمپوست زمان خواهد برد.

پرورش قارچ در منزل

شما حتی در منزلتان و بدون توجه به اقلیم و رطوبت می توانید صنعت پرورش نحوه پرورش قارچ راه اندازی کنید. بنابراین در صورتی که در منزل خود فضای مناسبی برای کشت دارید بهتر است از همین الان جهت افزایش درآمد خود اقدام کنید. مخصوصا که به خاطر کوچک بودن محیط تولید، قارچ هایی که بدست می آیند از کیفیت بهتری برخوردار اند و میتوانید با قیمتی بالاتر از سوپر مارکت ها قارچ را به فروش برسانید. بهترین زمان جهت پرورش قارچ در منزل بین ماه های مهر تا آذر است اما اگر امکانات تهویه هوا و متعادل نمودن درجه حرارت محیط محل پرورش وجود داشته باشد می توانید پرورش قارچ را در ماه های دیگر سال نیز انجام دهید.

آموزش پرورش قارچ در منزل

اگر میخواهید استارت آپ کاشت و پرورش قارچ در منزلتان راه بیندازید، ابتدا باید نوع قارچی که می خواهید پرورش دهید را انتخاب کنید. نام انواع قارچ ها در زیر آمده است:

- قارچ صدفی

- دکمه ای سفید

- شیتاکه (قارچ دارویی خوراکی)

روش کاشت این سه نوع قارچ مشابه هم است، اما این ها بسترهای کاشت گوناگونی دارند. قارچ های صدفی نیازمند بستری از جنس کاه و پوشال یا تفاله ی قهوه اند، قارچ های شیتاکه، در پوشال های خشک درختان کاشت می شوند و قارچ های دکمه ای، در کود های کمپوست، بهترین رشد را خواهند داشت. در واقع بستر کشت مختلف، نیاز های تغذیه ای مختلف هر گونه ی قارچ را نمایان می کند. البته هر سه نوع قارچ را می توان به راحتی در بستر کاه و یا پوشال کاشت که اگر از پوشال استفاده کردید، مطمئن شوید از چوب های سالم باشد. انتخاب نوع قارچ برای کاشت، جهت انتخاب طعم و مزه ی آن است. پس آن قارچی را که خودتان مصرف می کنید و به طعم آن علاقه بیشتری دارید را برای کاشت در خانه انتخاب کنید.

آموزش پرورش قارچ در منزل

وسایل لازم جهت پرورش قارچ

برای اینکه بخواهیم سالن پرورش قارچ را راه اندازی کنیم نیازمند یک سری وسایل هستیم که د زیر توضیح داده شده است:

قفسه بندی برای کاشت قارچ

قفسه بندی برای ابعاد سالن پنج در هشت دو ردیف قفسه با عرض صد و چهل سانتی متری در طول هفت متر با سه طبقه می توان در نظر گرفت. فاصله بین هر طبقه معمولاً شصت و پنج تا هفتاد سانتی متر در نظر گرفته می شود. بهتر است قفسه ها از لوله های گالوانیزه انتخاب شود و با سیم گالوانیزه بسته شوند.

سیستم گردش هوا جهت کاشت قارچ

سیستم گردش هوا را می توان از وسط یا کناره های سالن تعبیه کرد. در واحد های کوچک به خاطر اینکه سیرکوله وجود ندارد و فقط ورود هوا داریم، هوا دهی از وسط می باشد و کانال هوا را باید از وسط راهرو بکشیم. می بایست یک اگزوز خروجی در انتهای سالن تعبیه کنیم که با هوای آزاد ارتباط داشته باشد و اگر به هوای آزاد ارتباطی نداشته باشد باید از راه کانالی آن را به هوای آزاد خروجی دهیم.

رطوبت ساز برای پرورش قارچ

در صورتی که با صدایی که از رطوبت ساز خارج می شود مسئله ای ندارید می توانید از رطوبت ساز های کوچک بهره ببرید که نیازی به کولر و خنک کردن هوا ندارند و این رطوبت ساز ها هم هوا را خنک می کند و هم رطوبت را تامین می کنند.

کانال های هواساز جهت پروراندن قارچ

ترجیحا کانال های هواساز از داکت های پلاستیکی با عرض پنجاه سانتی متر ساخته شوند در غیر این حالت می توانید با پلاستیک های پلی اتیلنی کانال های هواساز را بسازید به صورتی که اولین سوراخ آن در محل ورود هواساز به سالن زده شود و سوراخ های بعدی به فاصله 50 سانتی متر با قطر 5 سانتی متر زده شود.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید