جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

نکاتی برای کاهش استرس و مدیریت صحیح آن

author منتشر کننده
بدون نظر 5 0
نکاتی برای کاهش استرس و مدیریت صحیح آن

استرس یک عامل مخرب و مضر برای انسان محسوب می‌شود و وجود آن باعث می‌شود که یک فرد نتواند به خوبی از عهده ی انجام وظایف خویش برآید و یا به نحو احسن آن را انجام دهد و به پایان رساند و آثار منفی استرس، مشکلاتی را به وجود می‌آورد و تهدیدی بر سلامت بدن محسوب می‌شود و منجر به بروز بیماری های زیادی می‌شود.

به عبارتی باید گفت که استرس هر فردی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و این امر برای بسیاری از مدیران و صاحبان مشاغل و کارآفرینان که در روند کار خود باید به مدیریت تعداد زیادی از افراد بپردازند، دردسر ایجاد کرده و در طولانی مدت نیز بار مشکلات آن ها زیاد تر می‌کند، زیرا کارآفرینان دارای عوامل استرس ‌زای متعددی هستند که در اثر شرایط و موقعیت های مختلف کارشان ایجاد می‌شود. بیشتر عملکرد آن‌ها بدون پشتیبانی است، اما به دلیل این‌ که معمولا حجم زیادی از یک کسب ‌و کار و تجارت را تحمل می‌کنند و مسئولیت‌ های متعددی را بر عهده ‌دارند، آن‌ها شب و روز مستعد عوارض جانبی مدیریت آن هستند. بنابراین باید به مدیریت استرس پرداخته و بهتر بتوانند امور و فعالیت های مورد نظر خویش را به انجام رسانند.

حال موقعیتی را در نظر بگیرید که به دلیل وجود مشکلات و مشغله ی کاری فراوان در زندگی شخصی و یا زندگی کاری، در حال غرق شدن زیر بار فشار استرس هستید، چگونه سعی می‌کنید تا آثار منفی استرس را از بین برده و به بهترین وجه با آن مقابله کنید.

برای  هر فردی، یادگیری مدیریت استرس می تواند یک چالش جدی باشد‎.‎‏ برای ایجاد تعادل سالم تر بین زندگی ‏کاری و زندگی شخصی خود می‌توانید از تکنیک هایی که در زیر ارائه شده است استفاده کنید‎ و در طولانی مدت آثار مثبت کاهش استرس را مشاهده نمایید.

بیشتر بخوانید: راهکارهایی برای کاهش استرس و از بین بردن آن

برای کاهش استرس به میزان کافی بخوابید

یکی از مواردی که منجر به کاهش استرس و به عبارتی حذف آن می‌شود، به میزان کافی خوابیدن است. زیرا مغز به خوبی استراحت کرده و پردازش بهتری خواهد داشت. حتی در مواقعی که احساس می‌کنید حجم کاری زیادی دارید که باید آن‌ها را انجام دهید و زمان کافی در اختیار ندارید، خواب یکی از اولین کارهایی است که باید انجام دهید. به هیچ عنوان نگران عقب افتادن کارهایتان نباشید، زیرا عدم خواب کافی منجر به خستگی ذهن می‌شود و شما نمی‌توانید به خوبی از پس انجام کارهای روزانه ی خود برآیید و همین عامل منجر به ایجاد استرس در شما می‌شود. اگر شما زمانی را برای خواب لازم و کافی اختصاص ندهید کم کم کسالت و رخوت در شما بروز کرده و انجام کارهای شما بیشتر طول می‌کشد. شما استرس بیشتری را تجربه می‌کنید و در خلال  آن نمی‌توانید به درستی فکر کنید و حتی اگر زمان بیشتری را در محل کار سپری می‌کنید، نمی‌توانید کارهایتان را پیش ببرید. توصیه می‌شود که حتی در زمان فشار کاری، از میزان خواب خود نکاهید و به خوبی استراحت کنید.

باید گفت که خواب و استرس رابطه متقابل دارند.  خواب ناکافی باعث می‌شود استرس بیشتری داشته باشید و استرس بیشتر باعث می‌شود خواب کمتری داشته باشید.

برای اینکه بتوانید زمان مورد نظر و کافی را به خوابیدن خود اختصاص دهید در روند برنامه ‌ریزی برای انجام امور و فعالیت های خود سعی کنید که زمان مشخصی را از کار فاصله بگیرید و از آن دور باشید، این کار را فقط برای تنظیم مجدد بدن خود و از بین بردن چرخه ی خواب نامنظم انجام دهید. بعد از یک هفته‌ ی شلوغ‌ کاری، برنامه‌ ریزی کنید که در طول تعطیلات آخر هفته وقت بگذارید تا بتوانید به حالت عادی بازگردید.

برای کاهش استرس وقت خود را مدیریت کنید

دوره ها و کارگاه های آموزشی مختلفی که در زمینه مدیریت استرس توسط اساتید و صاحب نظران برگزار می‌شود، تاکید زیادی بر مدیریت زمان دارند. زیرا آن‌ها بیان می‌کنند، هنگامی که امور خود را اولویت بندی نمی‌کنید و برنامه ی مشخصی برای انجام کارهای خود در نظر نمی‌گیرید پس از مدتی دچار آشفتگی و استرس می‌شوید.

یکی از اموری که برای مدیریت استرس خویش باید انجام دهید این است که تلاش کنید تا میزان بهره‌ وری خود را به حداکثر برسانید، برای این امر می‌توانید، لیستی از امور مهم را برای خود اولویت بندی کنید که در روز کاری بعد و یا هفته ی کاری جاری انجام دهید و به ترتیب  همان مواردی که برای خود اولویت بندی نموده اید، عمل نمایید و پس از اتمام هر یک به سراغ مورد بعدی روید و هر کاری که انجام ‌نشده را به لیست روز بعد منتقل کنید.

این نکته ی مهمی است و به شما کمک می‌کند تا کارهای خود را به راحتی و به دور از دغدغه و آشفتگی فکری و استرس انجام دهید و حتی بهتر و مفید تر از قبل، آن ها را به انجام رسانید. این تکنیک به شما کمک می‌کند تا پربارتر از همیشه عمل نمایید. فقط اطمینان حاصل کنید که روز خود را به‌ طور جدی مدیریت می‌کنید و اجازه نمی‌دهید که  امورات منفی شما را مدیریت کند.

کاهش استرس

بیشتر بخوانید: چطوری باید اعتماد به نفس مون رو افزایش بدیم؟

برای کاهش استرس یک نماینده برای خود انتخاب کنید

یکی از مواردی که منجر به بروز استرس در شما می‌شود و شاید خودتان بدان آگاه نباشید ولی ناغافل در آن غرق شوید، انجام دادن کار بیش از حد و یا بدون اختصاص زمان برای استراحت دادن به فکر و بدن است. اگر شما میزان زیادی از کارها و فعالیت های کسب و کارتان را خودتان به تنهایی انجام می‌دهید و  اینگونه احساس می‌کنید که هیچ ‌کس دیگری نمی‌تواند به همان اندازه این کار را انجام دهد، باید بدانید که به خودتان و کسب و کارتان آسیب می‌رسانید.

بسیاری از افراد و صاحبان مشاغل گوناگون، بسیار زیاد کار می‌کنند و توانایی انجام تمام امور را دارند و همچنین این اطمینان را دارند که می‌توانند بخشی و در برخی موارد، تمام کار را به دیگر افراد بسپارند.

هیچ فردی نمی‌تواند در تمامی حوزه ها متخصص شود و حتی اگر تصور می‌کنید که  می‌توانید تمام کارها را به تنهایی بهتر انجام دهید، باید گفت که غیرممکن است که خودتان بتوانید همه ی کارها را به تنهایی انجام دهید. این امر منجر به بروز آشفتگی و اختلال در روند انجام کارها می‌شود زیرا شما زمان کافی برای به انجام رساندن تمام کارهای خویش را ندارید و کمبود وقت نیز باعث بروز استرس و نگرانی در شما می‌شود. بنابراین یکی از روش هایی که می‌توانید به کار گیرید و به کمک آن دغدغه و مشغله های کاری خویش را از بین ببرید و در طولانی مدت نیز شاهد آثار مثبت کاهش استرس در خودتان باشید این است که یک نماینده برای خود استخدام کنید این فرد به راحتی و با نهایت دقت کارهای شما را پیگیری خواهد نمود و بخش زیادی از کارهای شما را مدیریت می‌نماید و شما می‌توانید زمان خود را به امور مهم تر و بهتر اختصاص دهید و به این شیوه روشی را برای از بین رفتن استرس در خودتان ایجاد کنید.

این نکته را هرگز فراموش نکنید که شما اگر تمایل دارید که در آینده یک رهبر مؤثر و یک کارآفرین بزرگ و مشهور باشید، باید یاد بگیرید که امور خود را به یک نماینده واگذار کنید و انتخاب کنید که کدام کارها و فعالیت ها از ارزش بالاتر و مهم تری برخوردارند و سپس زمان کاری خود را صرفا بر روی همان مجموعه از فعالیت‌ها متمرکز کنید که بالاترین ارزش را به سازمان شما ارائه ‌دهند.

برای کاهش استرس بین کار و زندگی تعادل برقرار کنید

گاهی اوقات به شدت درگیر انجام فعالیت های کاری و پیشبرد پروژه‌ی مورد نظر خود هستید که زمان لازم را برای امور شخصی از دست می‌دهید و حتی زمانی را که باید صرف امور شخصی و خانوادگی نمایید را صرف کار و تجارت خود نموده اید. به عبارتی شغل شما باغث شده که شما به این نتیجه برسید که تمام هویت شخصی شما در تجارت و کار سرمایه گذاری شده است، باید گفت این شرایط نرمال نمی‌باشد و یک رابطه سالم نخواهد بود و در طولانی مدت منجر به بروز مشکلات بزرگ تر و جدی تر می‌شود. یک زندگی خوب به تعادل نیاز دارد. شما برای از بین بردن استرس و اضطراب ناشی از کار و مشغله ی زیاد باید سعی کنید تا برنامه ریزی نموده و بین زندگی کاری و زندگی شخصی خود نیز تعادل برقرار نمایید.

اگر شما به این توصیه عمل نموده و سعی در برقراری تعادل نمایید، به مرور زمان به این موضوع پی می‌برید که اکنون روزهای بهتری را می‌گذرانم و زندگی ‌ام را دوباره پیدا کرده‌ام و نه ‌تنها به امور مورد نظر خودم، بلکه بر روی فعالیت‌ های دیگر نیز متمرکز شده‌ام. البته نیازی نیست که شما تمرکز خود را در جهت ‌های مختلف تقسیم بندی کنید. اما این نکته را در می‌یابید که گذراندن وقت با خانواده، حضور در مسابقات ورزشی و کلاس های آموزشی، به شما انرژی لازم و کافی را برای تأثیرگذاری بیشتر در کارتان ارائه می‌دهد.

طبق مطالعات و تحقیقات مختلفی که در حوزه ی  کسب ‌و کارها انجام گرفته است، دو چیز برای  داشتن رضایت شغلی مهم است که یکی داشتن زندگی شخصی و خارج از محدو ده ی کار و دیگری داشتن پول برای پرداخت هزینه های آن است. اگر متوجه شده‌اید که زمان زیادی را درگیر کار هستید به طوری که به هیچ یک از موارد و امورات خارج از محیط کارتان نمی‌رسید باید قدمی به عقب بردارید و ارزیابی کنید که چه عوامل و امکاناتی را باید برای رفاه کلی خود در نظر بگیرید و چه مواردی را باید تغییر دهید. مواردی را برای خود لیست کنید و  انجام دهید که با صرف وقت برای  آن‌ها انرژی دوباره بیابید.

کاهش استرس

برای کاهش استرس مهارت نه گفتن را فرا گیرید

اگر شما نمی‌توانید در مقابل خواسته های ناگهانی دیگران که زمان زیادی از وقت شما را می‌گیرد و نمی‌توانید به خوبی از پس انجام کارهای خویش برآیید، مقاومت کنید و آن را می‌پذیرید و انجام می‌هید، باید یاد بگیرید که نه بگویید. زیرا اینگونه شما زمان زیادی را از دست می‌دهید که باعث می‌شود دچار استرس شوید، بنابراین برای کاهش استرس و مدیریت امور خود، مهارت نه گفتن را فرا گیرید.

این نکته را در نظر داشته باشید که وقت شما با ارزش است و این امر در زمان تحویل پروژه های کاری به مشتریان، بیشتر اهمیت خود را نشان می‌دهد و اعتبار شما را در نزد آن‌ها افزایش می‌دهد. به عنوان رهبر سازمان، اثربخشی شما به‌ شدت به فرصت‌ هایی که برای گذراندن وقت خود انتخاب می‌کنید، بستگی دارد.

اگر می‌خواهید زندگی شما دچار تنش و استرس کمتری باشد و از فشار کاری خود جلوگیری کنید باید بدانید که چه چیزی برای شما از اهمیت بالاتری برخوردار است و کدام مورد میزان و درجه ی پایین تری دارد و این تشخیص به شما کمک می‌کند تا در مواقع لازم بتوانید، نه بگویید.

شما با آموختن مهارت نه گفتن یاد می‌گیرید که فرصت‌های زیادی را که یا وقت ندارید یا نمی‌توانید تمرکز خود را بر هر یک از آن‌ها تقسیم کنید، به راحتی رد ‌کنید و یا زمان مناسبی را برای انجام آن در نظر بگیرید. این امر به شما کمک می‌کند تا بر امور مهم تر تمرکز کرده و بسیاری از عوامل استرس ‌زای اضافی را کاهش دهید.

اگر نه گفتن  برای شما دشوار است سعی کنید که قبل از واقع شدن در موقعیت مورد نظر، تمرین کنید و اطمینان حاصل کنید که به درخواست ها  پاسخ نه می‌دهید، نه به شخص. به این شیوه سختی و دشواری نه گفتن برای شما آسان تر خواهد شد. ممکن است کار کمی طول بکشد، اما در درازمدت مفید واقع می‌شود و نتیجه‌ی مهمی که از آن عاید می‌شود، دوری گزیدن از هرگونه فشار کاری و استرس است. اجازه ایجاد استرس در هر کار، مشکل بزرگی است و مدیریت آن مهم است. اگر تعادل مناسب پیدا کنید بسیار سازنده ‌تر خواهید بود و شما نیز فردی سالم ‌تر و شادتر خواهید بود. بنابراین از این نکات استفاده کنید تا کنترل زندگی خود را به دست آورید.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید