جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

همه چیزهایی که برای زندگی در خوابگاه دانشجویی باید بدانید!

author منتشر کننده
بدون نظر 5 0
همه چیزهایی که برای زندگی در خوابگاه دانشجویی باید بدانید!

یکی از تغییرات مهم و خوشایندی که در زندگی هر نوجوانی می‌تواند اتفاق بیفتد ورود به دانشگاه است چرا که هر نوجوانی در دبیرستان فعالیت‌های خود را معطوف به قبولی در دانشگاه می‌کند. از این روست که بعد از قبولی در دانشگاه احساس خوشایند و آسودگی می‌کند. اما ممکن است باشند نوجوانانی که از قبولی خود در دانشگاه زیاد احساس خوشحالی نکنند چرا که زندگی دانشجویی در زندگی هر نوجوانی با تغییراتی همراه خواهد بود. این تغییرات برای دانشجویانی که قرار است در شهری غیر از محل سکونت خود، تحصیل کنند شدیدتر است. چرا که این دست از افراد علاوه بر جدایی از خانواده مجبور به تجربه استقلال فردی هم هستند که ویژگی‌های خاص خود را دارد و همراه با تجربه‌های جدید و سختی‌ها و مشکلات زیادی است. در مقاله‌ای که پیش روی شماست قرار است شما را با همه چیزهایی که برای زندگی در خوابگاه دانشجویی باید بدانید آشنا کنیم، امیدواریم که پس از مطالعه این مقاله بتوانید زندگی بهتری را در خوابگاه دانشجویی تجربه نمائید.

بیشتر بخوانید: اهمیت مهارت ارتباط اجتماعی

اصول اولیه برای زندگی در خوابگاه دانشجویی

محیط دانشگاه و زندگی در خوابگاه یکی از مهم‌ترین مکان‌هایی است که اختلاف‌ها و تفاوت‌هایی که بین افراد وجود دارد به وضوح دیده می‌شود. چرا که دانشجویان در خانواده و شهری متفاوت و با فرهنگی مختلف از همدیگر بزرگ شده و رشد یافته‌اند از این رو این تفاوت‌ها بسیار طبیعی است. البته این تفاوت‌ها مهم نیست، مهم یادگیری برطرف کردن اختلاف‌هایی است که بر اثر این اتفاقات ایجاد می‌شوند. بنابراین یادگیری این مهارت‌ها بسیار مهم است. مهارت‌های اعم از کنترل استرس، خودآگاهی، کنترل هیجان‌های منفی، تصمیم‌گیری، همدلی، برقراری ارتباط موثر، حل مسئله و ... . همراه با این قبیل از مهارت‌ها، یادگیری آداب معاشرت با هم اتاقی‌ها از اصول اولیه برای زندگی در خوابگاه دانشجویی است. افزون بر این در ادامه به چندی از این اصول اشاره شده است:

داشتن رفتار محترمانه و مودبانه: در هر شرایطی باادب باشید و هنگام صحبت با دیگران بالاخص با هم اتاقی‌های خود احترام آنها را نگه دارید. این موضوع به معنای صمیمی شدن با هم اتاقی‌هایتان نیست، تنها رعایت احترام و ادب کفایت می‌کند.

ایجاد مزاحمت نکردن برای هم اتاقی‌ها: یکی از منابع مهم برای حفظ انرژی یک دانشجو، خوابیدن کافی است. پس چنانچه زمانی به خوابگاه رسیدید که هم اتاقی‌تان خواب است و یا در ساعات خواب دوست دارید که بیدار بمانید ملزم به رعایت حقوق هم اتاقی‌های خود می‌باشید و نباید مزاحم خواب آن‌ها شوید.

آسیب نرساندن به وسایل هم اتاقی‌ها: تا جایی که امکان دارد از وسایل هم اتاقی‌های خود مراقبت کنید و چنانچه چیزی را شکستید و یا به وسیله‌ای آسیب رساندید عذرخواهی کنید و خسارتی را که وارد نموده‌اید جبران نمائید. اینکه به روی خود نیاورید و یا انکار کنید موجب اختلاف خواهد شد.

تمیز نگهداشتن اطراف خود: هر چند که ممکن است زمان شروع امتحانات و زمانی‌که چندین کار مهم انجام نشده دارید، اینکه اتاق خود را نظافت کنید موضوع بی‌اهمیتی به نظر آید اما باید بدانید که این اتاق تنها به شما تعلق ندارد. از این رو کثیف کردن و به هم ریختن آن می‌تواند نوعی جسارت به حساب بیاید. حتما لباس‌های کثیف خود را برای شست‌وشو در جای مخصوصی بگذارید. وسایلی که اضافی هستند و قرار است آنها را دور بریزید جمع کنید. تخت خود را پس از هر بار استفاده مرتب نمائید. این را هم به خاطر بسپارید که شما در یک اتاق با چند نفر زندگی می‌کنید و جمع کردن یک اتاق زمان‌بر نخواهد بود.

و ... .

مقررات نانوشته خوابگاه دانشجویی

دانشجویان خوابگاهی به خصوص آنهایی که جدیدالورود هستند باید این نکته را به خاطر بسپارند که زندگی در هر جایی قواعد مخصوص به خود را دارد. گاهی اوقات این قواعد در قالب آیین‌نامه خوابگاه‌های دانشگاهی توسط مسئولان آموزش عالی به دانشگاه‌ها ابلاغ می‌گردد و یا این‌که از قواعد نانوشته‌ی خوابگاه‌های دانشجویی می‌باشند که توسط خود دانشجویان و  مسئولان خوابگاهی ایجاد می‌شوند که طبیعتا برای داشتن زندگی همراه با راحتی و آسایش بایستی به آنها عمل کرد. چندی از این مقررات نانوشته خوابگاه دانشجویی در ادامه آورده شده است:

زمان رفت و آمد در خوابگاه: ساعت تردد دانشجویان به خوابگاه توسط مسئولان آموزش عالی تعیین شده است بنابراین دانشجویان در خارج از این ساعت‌ها اجازه ورود و خروج ندارند. این ساعت برای خوابگاه دختران از ساعت 6 الی 22 و در خوابگاه پسران از ساعت 6 الی 24 می‌باشد. با این حال تردد حتی در ساعت‌های مجاز منوط به ارائه کارت شناسایی و تایید انتظامات می‌باشد. علاوه بر این در خوابگاه‌های دخترانه حداکثر به مدت نیم ساعت پس از پایان ساعت مجاز رفت و آمد به عنوان بازه تاخیر در نظر گرفته شده است. از این رو انتظامات، اسامی دانشجویانی را که در این محدوده می‌خواهند وارد خوابگاه شوند را ثبت می‌کند و آن را به اداره امور دختران تحویل می‌دهند. علاوه بر همه این‌ها باید گفت که دانشجویان دختر اگر با یکی از بستگان درجه اول خود که شامل پدر، مادر، همسر، خواهر و برادر می‌شود، باشند نهایتا تا ساعت 23 مجاز به ورود به خوابگاه هستند.

چگونگی حضور و غیاب شبانه دانشجویان دختر در خوابگاه: غیبت شبانه به عدم حضور دانشجو بعد از ساعت تعیین شده در خوابگاه گفته می‌شود. در این صورت دانشجو باید قبل از خروج از خوابگاه علت حضور نداشتن خود و نیز مقصد مورد نظر را همراه با شماره تماس ثابت محلی که مقصدش می‌باشد به طور کامل در فرم مربوطه به ثبت برساند. در صورتی‌که این فرم را تکمیل نکنند و یا اطلاعاتی که در آن ثبت شده است مخدوش باشد، غیبت غیر موجه به حساب می‌آید و حسب مورد، احضار، اخذ تعهد، تذکر و دیگر اقدامات لازم را برای دانشجو در پی خواهد داشت و حتی در روز بعد کاری،  موارد عدم حضور شبانه دانشجو توسط اداره امور خوابگاه‌ها رسیدگی می‌شود و بنابر موضوع به والدین دانشجو اطلاع داده خواهد شد. البته گفتنی است که برای دانشجویان دختر غیبت‌های مجاز هم تعیین شده است. به این معنا که دانشجو فقط در چهار مورد زیر می‌تواند غیبت موجه شبانه داشته باشد:

- حضور در منزل اقوام و دوستانی که مورد تایید ولی دانشجو هستند.

- بازگشت به منزل که در شهری غیر از محل تحصیل دانشجو می‌باشد.

- حضور در اردوهایی که از مراجع رسمی دانشگاه مجوز دارند.

- همراه بودن با همسر.

ورود به خوابگاه در ساعت‌های غیر مجاز: در خوابگاه‌های دخترانه ورود به خوابگاه در ساعت‌های 22 الی 6 صبح روز بعد و در خوابگاه‌های پسرانه در ساعت‌های 24 الی 6 صبح روز بعد غیر مجاز می‌باشد. با این حال برای هر دانشجویی ممکن است اتفاقی بیفتد که او را مجبور به ورود به خوابگاه در ساعت‌های غیر مجاز نماید. در این زمان، دانشجو وظیفه دارد قبلا دیر رسیدن خود را به مسئول خوابگاه اطلاع دهد. در صورتی هم که دانشجو دلیل قانع کننده‌ای داشته باشد مسئول خوابگاه وظیفه دارد موضوع را به انتظامات اطلاع دهد. انتظامات هم وظیفه دارد برای درج در بایگانی امضای مسئول خوابگاه را اخذ نماید و اجازه ورود دانشجو را بدهد. با این همه دانشجو پس از این‌که از سفر بازگشت، می‌تواند ته برگ بلیت خود به انتظامات نشان داده و بدون اینکه با مسئول خوابگاه هماهنگ نماید، وارد خوابگاه شود. چنانچه دانشجویی نتواند دیر رسیدن خود را به اطلاع مسئول خوابگاه برساند، انتظامات وظیفه دارد در خوابگاه را باز کرده و کارت دانشجویی او را بگیرد، گزارشی را تنظیم نماید و کارت را به گزارش مذکور ضمیمه نموده و در اولین وقت اداری آن را تحویل اداره امور خوابگاه‌ها دهد.

مدت زمان اقامت میهمان در خوابگاه: دانشجویان خوابگاهی یا اقوام درجه یک میزبان، قادر هستند به مدت 120 ساعت به صورت رایگان میهمان خوابگاه‌های دانشگاهی باشند. البته دانشجویان غیر خوابگاهی فقط 72 ساعت می‌توانند به صورت رایگان میهمان خوابگاه باشند. البته این مدت در صورتی‌که مسئول خوابگاه اجازه دهد به مدت 48 ساعت دیگر هم قابل تمدید خواهد بود اما باید خاطر نشان کرد که در صورت تمدید مدت زمان میهمانی هزینه‌ای از میزبان اخذ خواهد شد. نکته قابل توجه این است که خویشان  مذکر دانشجویان دختر و بستگان مونث دانشجویان پسر تحت هیچ شرایطی اجازه ورود به خوابگاه آنها را ندارند و در این حالت دیدار با اقوام فقط در بیرون را خوابگاه امکان پذیر می‌باشد.

و .... .

اصول استفاده بهینه از خوابگاه دانشجویی برای موفقیت تحصیلی

اینکه خوابگاه برای شما خوب باشد یا بد بستگی به رفتار خودتان دارد. شما می‌توانید با داشتن رفتارهای صحیح از بودن در خوابگاه تجربه‌های خوبی کسب کنید و به پیشرفت تحصیلی برسید، فقط کافیست برخی از اصول اولیه‌ای که برای استفاده بهینه از خوابگاه وجود دارد بیاموزید. برای اینکه از خوابگاه دانشجویی به صورت بهینه برای موفقیت تحصیلی بهره ببرید بهتر است به اصولی از قبیل اصول زیر توجه داشته باشید:

به تمامی خواسته‌هایی که هم اتاقی‌هایتان دارند جواب مثبت ندهید. مثلا اگر شروع امتحاناتتان نزدیک است و شما کلی درس برای خواندن دارید، چنانچه هم اتاقی‌هایتان پیشنهاد دهند که با هم بیرون بروید، پیشنهادشان را نپذیرید، برای این کار لازم است که مهارت نه گفتن را یاد بگیرید.

از انجام کارهایی که در دانشگاه غیر ضروری است صرف نظر کنید و بیشتر به تحصیل، کارهای فرهنگی و از این دست کارها بپردازید.

زمانیکه کلاس ندارید و در خوابگاه هستید ولی هم اتاقی‌هایتان کلاس دارند و در خوابگاه حضور ندارند از فرصت استفاده کنید و به انجام کارهای عقب مانده و مطالعه دروسی را که قرار است مطالعه کنید بپردازید.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید