جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

اهمیت مهارت ارتباط اجتماعی

author منتشر کننده
نظرات (1) 4 0
اهمیت مهارت ارتباط اجتماعی

یکی از با ارزش ترین مهارت ها و توانایی های هر انسانی در زندگی این است که مهارت برقراری ارتباط اجتماعی با افراد مختلفی که همواره با آن‌ها سروکار دارد را داشته باشد و به گونه ای موثر، از این مهارت خویش در جهت تقویت روابط جمعی استفاده نماید. امروزه به نقش ارتباطات اجتماعی توجه زیادی می‌شود و درجه اهمیت آن به قدری است که به مهم ترین بخش زندگی انسان ها در حوزه روابط جمعی و اجتماعی تبدیل شده است و در این زمینه اطلاعات و آموزه های بی شماری وجود دارد که به افراد می‌آموزد چگونه روابط خود با دیگران را بهبود دهند و بر اساس اصول صحیح و درست پیش روند تا به مطلوبیت بهتری دست یابند.

تمام انسان ها ذاتا موجوداتی اجتماعی هستند، به همین دلیل تاکید زیادی بر تقویت مهارت برقرای ارتباط اجتماعی می‌شود زیرا این عامل یکی از اصول اساسی محسوب شده و از آن طریق می‌توان به موفقیت ‌های عالی و منحصر به فردی دست یافت. در حقیقت برقراری ارتباطات اجتماعی خوب و سازنده، نتایج مثبت و مفیدی را به همراه دارد و به افراد کمک می‌کند تا در موقعیت های مختلف کاری و شخصی خود به بهترین طریق ممکن عمل نموده و روابط خود را بی دلیل و بیهوده دستخوش آسیب و تخریب قرار ندهند.

ارتباط اجتماعی

بیشتر بخوانید: مدیریت مناسب چگونه به دست می آید؟

ارتباط اجتماعی چیست؟

آنچه که تعیین کننده‌ی توانایی هر فرد در برقراری ارتباط اجتماعی با دیگر افراد جامعه است، به چگونگی انتقال اطلاعات و دریافت آن ها بستگی دارد و زمانی که با توجه به اصول مورد نظر، این دریافت و انتقال صورت گیرد، نتیجه ی آن بازخورد موثر طرفین از  آن ارتباط شکل گرفته، است و در این صورت می‌توان به تقویت روابط جمعی امیدوار بود.

ارتقاء مهارت برقراری ارتباط موثر می تواند نقش به سزایی در روند سرعت و پیشرفت در تمامی ابعاد زندگی شخصی فرد تا زندگی شغلی و حرفه ای و یا سطوح اجتماعی حرفه ای تر و مهم تر داشته باشد.

از اساسی ترین نیاز های زندگی اجتماعی برای بشر امروزی، داشتن توانایی  و مهارت لازم در چگونگی انتقال صحیح پیام و اطلاعات، برقراری ارتباط بهینه و درک درست و صحیح مفاهیم پیام دریافت شده از سوی مخاطب است که توانایی درک و شناخت آن قطعا جز موارد مهم و ضروری خواهد بود. زیرا بدون آن نمی‌توان هیچ دوست و یاوری داشت و یا نمی‌توان در جلسات کاری موفق ظاهر شد و به رشد و پیشرفت مورد نظر دست یافت. مهارت برقرای ارتباط موثر شما را به سمت اهدافی که برای خود در نظر دارید سوق خواهد داد. برای تقویت سطح ارتباطات اجتماعی هیچگاه دیر نیست و هر لحظه که تصور کنید در این زمینه دارای ضعف هستید، می‌توانید با اقدام به بهبود بخشی آن، کیفیت زندگی، رشد کسب و کار و همچنین وجهه و اعتبار خود را افزایش دهید.

برخورداری از مهارت ‌های ارتباط اجتماعی مناسب به افراد کمک می‌کند تا در روابط خود اضطراب و نگرانی کم‌ تری را تجربه کنند و عملکرد بهتری را در جریان ارتباط با دیگران از خود  بروز دهند.  برخورداری از مهارت ‌های اجتماعی و تلاش برای افزایش آن، منجر به شکل‌گیری شبکه ای گسترده از افراد در اطراف شما خواهد شد و شما از حمایت اجتماعی آن‌ها برخوردار خواهید بود که به نوبه ی خود همین شبکه ی گسترده از دوستان منجر به تقویت اعتماد به نفس خواهد شد که مزایای زیادی را برای شما به ارمغان خواهد آورد. زمانی که با افراد زیادی در ارتباط باشید و عضوی از گروه دوستی آن‌ها باشید، در زمان هایی که با  مشکل و چالش بزرگی مواجه شدید، حمایت و پشتیبانی آن‌ها را خواهید داشت و به شما کمک می‌کند که قدرت سازگاری بیشتری با شرایط گوناگون و حتی دشوار را داشته باشید. اگر از مهارت و توانایی لازم در برقراری ارتباط موثر با دیگران برخوردار نیستید و از فقدان ‌ارتباط اجتماعی خود رنج می‌برید و تلاش دارید که راه‌ و روش هایی مفید و کاربردی را برای بهبود روابط اجتماعی خود بیابید، به نکاتی که در ادامه بدان ها اشاره شده است توجه کنید و در هر یک از آن‌ها ضعف دارید در صدد رفع آن برآیید، خواهید دید که پس از مدت زمانی کوتاه، مهارت برقراری ارتباط با دیگران را به دست آورده اید و می‌توانید در خلال آن به تقویت روابط جمعی نیز بپردازید.

ارتباط اجتماعی

چگونگی دستیابی به ارتباط اجتماعی

نقش ارتباطات اجتماعی در زندگی آنقدر مهم و پررنگ است که باید از آن استفاده نمود و چگونگی دستیابی به آن را نیز فرا گرفت. اولین قدم برای افزایش مهارت برقراری ارتباط موثر با دیگران، خوب گوش سپردن به آنهاست. تلاش برای تبدیل شدن به یک فرد شنوده و مستمع خوب از جمله موارد مهم است که برای ارتقا سطح ارتباطات اجتماعی خود باید مد نظر قرار دهید. برای این امر، شما بایستی فرا بگیرید که علاوه بر شنیدن، به مفاهیم نهفته میان کلمات  نیز توجه داشته باشید. برای دریافت سطح بیشتری از اطلاعات از جانب مخاطب خود، به صحبت های فرد مقابل گوش سپرده و آن را از نکات مهم به نکات غیر ضروری دسته بندی نموده و هر نکته را به ترتیب اهمیت آن بررسی کنید،  با این عمل شما تبدیل به شنونده ای تمام عیار می‌شوید زیرا برای افراد مهم است که شنیده شوند و به گفته هایشان ترتیب اثر داده شود.  

موضوع مهم دیگری که باید مورد توجه قرار دهید این است که به عواطف و احساسات مخاطب خود توجه کنید و در راستای نیاز وی پاسخ مناسب ارائه دهید. همراهی با افراد باعث می‌شود به عنوان فردی اجتماعی و پرشور شناخته شوید. همواره سعی کنید تا به تاثیراتی که هر جمله ی شما در فرد مقابل می‌گذارد دقت کرده و آن ها را متناسب وی انتخاب  کرده و به کار برید و استاندارد های رفتاری افراد را در نظر داشته باشید و برای ارتقا کیفیت مهارت های اجتماعی خود، در  همان چهارچوب و اصول عمل کنید.

آنچه که باعث می‌شود شما در روند ارتباط اجتماعی ضعیف ظاهر شوید و موفق نباشید، ریشه در نگرش ها و قضاوت های بی مورد شما دارد. همواره سعی کنید که مسائل و موضوعات پیش آمده را را از نقطه نظر و دیدگاه طرف مقابل خود نیز ببینید. بدین شیوه شما از قضاوت های نا به جا فاصله گرفته و می‌توانید یک ارتباط سازنده ایجاد کنید. برای این منظور سعی کنید که در حین درک دیدگاه و نظر  افراد دیگر، نقطه نظرات خود را روشن و صادقانه بیان کنید تا از ایجاد  ابهام جلوگیری کنید  و ملایم و محتاط پیش روید.

بیشتر بخوانید: چگونه شرایط بحرانی را مدیریت کنیم

برای تقویت ارتباط اجتماعی خود، مثبت باشید و به دیگران اجازه دهید تا در خلال برقراری ارتباط با شما، احساس ارزشمندی داشته باشند و جایگاه درست خود را در ارتباط با شما دریابند، شما می‌توانید برای ایجاد احساس بیشتر و بهتر و  انتقال مفاهیم به وسیله‌ی حرکات دست و صورت و یا به طریق غیر شفاهی آن را ارائه دهید.

برای آن که بتوانید به گونه ای موثر ارتباط برقرار کنید، باید پیش از هر جمله ای که بر زبان می آورید به دقت تفکر کرده و تاثیرات آن را مورد بررسی قرار دهید. به صحبت ها و همچنین شیوه بیان آن‌ها دقت نمایید. هدف خود را بر اساس نحوه دریافت پیغام در مخاطب انجام دهید، به وسیله رعایت این اصول نه تنها در ارتباطات اجتماعی خود قوی تر می‌شوید بلکه ویژگی های مثبت فردی بسیاری را نیز به طور خود به خود پرورش می‌دهید.

نکته ی دیگر در چگونگی برقراری ارتباط موثر، برخورداری از شوخ طبعی و خوشرویی است. هیچگاه از شوخ طبعی واهمه نداشته باشید، ولی اطمینان داشته باشید که این رفتار متناسب با موقعیت مورد نظر باشد. زیرا موقعیت های مختلف، رفتارهای خاص و متناسب با همان موقعیت را می‌طلبند و اگر خارج از آن باشد، رنگ باخته و چه بسا منجر به موارد منفی شود. از عنصر شوخ طبعی می‌توانید برای موقعیت هایی چون، از بین بردن سد ها و موانع ارتباطی، نزدیک کردن افراد به یکدیگر و جلب دوستی دیگران استفاده کنید اما در عین حال جوانب لازم را در نظر داشته باشید.

برای برخی افراد ارتباطات اجتماعی استرس زا هستند و آن‌ها از قرار گرفتن در موقعیت هایی که باید با افراد ارتباط برقرار کرده و هم صحبت شوند ترس و هراس دارند و منجر به ایجاد استرس بیشتر در آن‌ها می‌شود و این استرس در صورت عدم مدیریت ممکن است به مانعی بزرگ در برابر ارتباطات جمعی تبدیل شود. تنها روش کاربردی در غلبه بر این گونه استرس های روحی و رفتاری، حفظ تمرکز به وسیله ایجاد یک محیط آرام بخش است. مثلا می‌توانید برای ساعاتی و یا لحظاتی آن محیط را ترک کرده و در هوای آزاد قدم بزنید تا با تمرکز و آرامش بیشتر بازگشته و بتوانید بر هراس پیش آمده غلبه نمایید.

بهبود مهارت های فردی و تلاش برای تقویت روابط جمعی در دنیای امروزی از لزومات زندگی هر شخص با هر جایگاه اجتماعی محسوب می‌شود. همواره به تقویت مهارت های خود بپردازید و میدان را خالی نکنید و پذیرای موقعیت های جدید و افراد جدید باشید و راهکار ها و نکات بیان شده را نیز تمرین نمایید. در نظر داشته باشید که هیچ نتیجه ی بزرگی بدون تلاش مستمر به دست نخواهد آمد. به ویژه اگر این نتیجه در حیطه ارتباطات و مهارت های اجتماعی باشد که طبعا مجموعه ای گسترده و بزرگ را شامل می شود.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه ها (1)

  1. کلید اصلی موفقیت در زندگی همین ارتباط اجتماعی هست که مهارت فوق العاده مهمی است و خیلی از افراد با استعداد فراوان، بدون این مهارت دچار شکست میشوند.

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید