جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

ویژگی های ظاهری دنا پلاس توربو

author منتشر کننده
بدون نظر 1 0
ویژگی های ظاهری دنا پلاس توربو

در کشورمان ایران، صنعت خودروسازی به عنوان یکی از بزرگترین صنایع کشور شناخته می‌شود. در این بین، دو شرکت ایران خودرو و سایپا نقش بسزایی دارند که در اینجا قصد معرفی یکی از محصولات ایران خودرو یعنی دنا را داریم که به هدف جایگزینی خودرو سمند و سمند سورن طراحی و ساخته شد اما پس از عرضه این اتفاق رخ نداد و دنا به عنوان محصولی مستقل در کنار این خودروها تولید شد. این خودرو قرار بود سال ۱۳۹۱ وارد بازار داخلی و جهانی گردد که بالاخره پس از کشمکش‌ها و گفتگوهای فراوان بر سر قیمت‌گذاری و با تأخیر زیاد در سال ۱۳۹۳ روانه بازار شد. خودرو دنا با موتور ای‌اف۷ (EF7) بنزینی عرضه شده‌ است.

دنا پلاس توربو

همانطور که اطلاع دارید این خودرو یکی از جدیدترین محصولات شرکت ایران‌خودرو به شمار می‌رود که در اصل نمونه ارتقا یافته‌ دنا پلاس است. پس از فروش بسیار خوب نسخه معمولی در بازار داخلی، مدیران ایران‌خودرو تصمیم گرفتند تا با ایجاد تغییراتی در ظاهر این خودرو و اضافه کردن برخی آپشن‌ها به آن، محصولی به‌مراتب بروزتر و زیباتر از قبل به نام دنا پلاس را روانه بازار کنند. مدتی پس از تولید دنا پلاس، مدیران ارشد ایران‌خودرو اعلام کردند به‌زودی قصد تولید سدانی به نام دنا پلاس توربو را دارند که در کنار تمامی امکانات دنا پلاس، از یک پیشرانه توربوشارژ قدرتمند نیز بهره می‌برد. سرانجام پس از حاشیه‌های فراوان اولین نمونه از این خودرو در دی‌ماه سال 1396 به خریداران تحویل داده شد.

طراحی ظاهری دنا پلاس توربوشارژ

این خودرو همانند دنا و دنا پلاس، یک سدان خانوادگی به حساب می‌آید که در سگمنت D (Large Family Car) جای گرفته است. این محصول در اولین نگاه از نظر ظاهری تفاوت‌های بسیار اندکی با دنا پلاس دارد. در نمای جلویی دنا پلاس توربو، شاهد همان طراحی تهاجمی هستیم که پیش‌تر در دنا پلاس نیز به کار گرفته‌ شده بود، تنها تفاوتی که در این بخش به چشم می‌خورد، اضافه شدن یک نوار دی لایت به چراغ‌های جلویی خودرو و وجود یک نوار پلاستیکی باریک در فضای بین کاپوت و جلو پنجره است که وجود این تغییرات در کنار جلو پنجره بزرگ مشکی ‌رنگ، سپر حجیم و طرح مدرن چراغ‌های جلو باعث شده این خودرو زیباتر و مجهزتر از قبل به نظر برسد.

در سر تا سر جهان، یکی از مهمترین و اصلی ترین ملاک افراد برای انتخاب خودروی شخصی خود، مشخصات و ویژگی‌های ظاهری آن است. ایران خودرو نیز در راستای طراحی هر چه زیباتر محصول خود، نهایت تلاش را انجام داده است به طوری که نمای جانبی دنا پلاس توربو یکی از بخش‌های جذاب این خودرو به شمار می‌رود که نسبت به مدل‌های پایه (سمند و دنا) تغییرات فراوانی را تجربه کرده است. دنا پلاس توربو از رینگ‌های ۱۶ اینچی ۵ پیچ بهره می‌برد که علاوه بر زیبایی هرچه بیشتر نمای جانبی دنا پلاس توربو، تأثیر بسزایی بر افزایش پایداری خودرو دارد.

حجم و ابعاد دنا پلاس توربوشارژ

اگر بخواهیم به طور کوتاه و مختصر به حجم و ابعاد دنا پلاس بپردازیم، باید به نکات زیر اشاره کنیم: این خودرو به ترتیب با طول، عرض و ارتفاع ۴۵۵۹ میلیمتر، ۱۹۴۴ میلیمتر و ۱۴۶۰ میلیمتر طراحی شده است که فاصله بین محور جلو و عقب آن نیز ۲۶۷۱ میلیمتر می‌باشد. وزن خالص نسخه دنده‌ای ۱۲۵۸ کیلوگرم، توربوشارژ ۱۲۶۲ کیلوگرم و توربوشارژ اتوماتیک ۱۴۰۰ کیلوگرم می‌باشد. حجم مخزن سوخت ۶۰ لیتر، حجم صندوق عقب ۵۰۰ لیتر و از نظر تعداد سرنشینان ۵ نفره است. قطر رینگ در نسخه دنده‌ای ۱۵ اینچ و در دو نسخه توربوشارژ ۱۶ اینچی در نظر گرفته شده است. همچنین چرخ‌های (جلو و عقب) به کار رفته در نسخه دنده‌ای R15 195/60 و در دو نسخه توربوشارژ R16 205/50 می‌باشند.

ویژگی های ظاهری دنا پلاس توربو

بیشتر بخوانید: مشخصات فنی خودروی ایرانی تارا

امکانات دنا پلاس توربوشارژ دستی

یکی دیگر از معیارهای انتخاب خودرو، امکانات ایمنی و رفاهی آن است که در اختیار سرنشینان قرار می‌گیرد. بر همین اساس شرکت خودروسازی ایران خودرو در میان همه مشکلات و محدودیت‌ها، تلاش خود را در این راستا به ثمر نشانده است به طوری که دنا پلاس توربو از امکانات بسیار مناسبی بهره می‌برد که سانروف، کروز کنترل، طرح جدید دسته‌دنده، دی لایت، سیستم روشنایی موقت در محیط‌های تاریک، تنظیم زاویه نور چراغ‌های جلو از داخل، نمایشگر دمای محیط، آنتن سقفی (Shark fin)، سیستم عیب‌یابی هوشمند (مالتی پلکس)، مانیتور ۷ اینچ لمسی با رهیاب (GPS) و بلوتوث موبایل، بلندگوهای جلو و عقب تنها بخشی از آن‌ها محسوب می‌شوند.

مشخصات فنی دنا پلاس توربوشارژ دستی

از دیگر مشخصات فنی این خودرو ملی می‌توان به چند نکته دیگر اشاره کرد. اگر به دنبال خودرویی با مصرف سوخت پایین هستید، بدون شک دنا پلاس را به شما معرفی می‌کنیم. پیشرانه EF7، به سیستم زمان‌ بندی متغیر سوپاپ‌ها (VVT) مجهز شده که باعث می‌شود دنا پلاس در مقایسه با برخی محصولات مشابه، از مصرف سوخت و آلایندگی کمتری برخوردار باشد. طبق اعلام رسمی سایت ایران‌ خودرو، مصرف ترکیبی دنا پلاس در هر ۱۰۰ کیلومتر معادل ۷.۹ لیتر است که این عدد در شهر تهران و با توجه به سبک رانندگی و کیفیت بنزین می‌تواند تا ۹ لیتر در هر صد کیلومتر نیز افزایش یابد.

تجهیزات دنا پلاس توربوشارژ دستی

از جمله تجهیزات اصلی و کاربردی این محصول شامل موارد زیر می‌باشند: کروز کنترل، حسگر پارک عقب، دزدگیر فابریک، ترمز ضد قفل، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، دی‌لایت، چراغ مه شکن جلو و عقب، چراغ بدرقه، نورپردازی داخلی، فرمان با روکش چرم، نمایشگر لمسی هفت اینچی، سیستم صوتی ۶ اسپیکر، رهیاب، دوربین عقب، بلوتوث، USB، گیرنده تلویزیون (سفارشی)، ۲ یا ۴ ایربگ (بسته به نوع تیپ)، کمربندهای پیش‌کشنده و محدودکننده، تهویه اتومات، صندلی‌های جلو ۸ حالته برقی، سانروف (سفارشی)، آینه‌های جانبی تاشونده برقی و آنتن کوسه‌ای. همچنین برخی شنیده‌های غیر موثق خبر از وجود سامانه کنترل پایداری در DENA PLUS توربو اتوماتیک می‌دهند که می‌تواند بسیار مثمر ثمر و افزایش‌دهنده میزان پایداری و امنیت این محصول باشد.

تجربه رانندگی با دنا پلاس توربو

تست یکی از گران‌ترین محصولات بومی حس عجیبی دارد! فرمان بسیار قرص و محکم بوده ولی داشبورد بزرگ و آن همه فضای خالی به خصوص برای افراد بلندقد مشکل‌ساز خواهد شد. بلوک ۶ سرعته کار خودش را خوب انجام می‌دهد. مکانیزم توربو کمی دیر وارد مدار می‌شود اما به‌خوبی می‌توان هجوم گشتاور به چرخ‌های جلو را حس کرد. با سابقه تنبلی مفرطی که از پژو ۴۰۵، سمند و پارس داشتیم، این رفتار واقعاً حیرت‌انگیز بود. حداقل در مقایسه با سورن توربو به‌وضوح می‌توان حس کرد که توربوشارژر برای تقویت پیشرانه به در و دیوار نمی‌زند و صدای اضافی ندارد. بوست توربو در لایه‌های مختلف هر دور موتور، بیشتر و بیشتر می‌شود و گیربکس هم با افزایش rpm به راحتی دنده‌ها را بالاتر می‌برد.

در این میان، کمبود یک سری چیزها در ساختار فنی خودرو حس می‌شود؛ چرا که افزودن توربو نیاز به فراهم کردن زیرساخت‌های دیگری هم دارد که به نظر مورد توجه قرار نگرفته‌اند. اما از طرفی حالت تیپ‌ترونیک در دنا پلاس توربو اتوماتیک مطابق با ابتدایی‌ترین تعریف ممکن است؛ یعنی تعویض دنده به دلخواه راننده. این اتفاق به نرم‌ترین حالت ممکن می‌افتد و مطمئن باشید که از این ظرافت در تعویض شگفت‌زده می‌شود. اگر نمی‌خواهید صدای پودر شدن چرخ‌دنده‌ها را بشنوید از معکوس‌های بی‌مورد آن هم در سرعت‌های بالا خودداری کنید. یادمان نرود که ایران‌خودرو می‌توانست مثل خیلی‌های دیگر برود سراغ گیربکس‌های فانتزی CVT ولی حداقل دست روی ۶ سرعته گذاشت تا اوضاع کشش و سرعت بهتر شود.

همچنین کارکرد ترمزها تا حدی حرفه‌ای‌تر از قبل نشان می‌دهند. این حجم از گشتاور در صورت نصب ترمزهای معمولی، وبال گردن راننده می‌شود. دست‌کم تا زمانی که لنت‌ها و دیسک‌ها نو هستند، می‌توانید روی ترمزگیری‌های دقیق آن حساب کنید. تا حرف از گشتاور شد، بگذارید بگوییم که گشتاور در دنده‌های بالا تا حدودی از دست می‌رود. اگرچه این یک پدیده طبیعی است که حداکثر گشتاور در دور موتور معینی به دست می‌آید و در ادامه دیگر چیزی به آن اضافه نمی‌شود ولی در پیشرانه‌های توربو، افت دور موتور در دنده پایینی با رشد آن در دنده بالایی جبران می‌شود که اینجا خبری از آن نیست؛ یعنی علی‌رغم شتاب اولیه قابل ‌قبول، شتاب ثانویه در دنده‌های بالاتر پایدار نبوده و ناامیدکننده است.

نکته قابل تأمل و مهم دیگر این است که وجود سیستم تعلیق قدیمی که با بی‌توجهی با افزایش گشتاور هنوز هم استاندارد می‌باشد، چسبندگی در دنا پلاس را به خطر انداخته است. البته می‌شد برای جبران نسبی این مشکل ارتفاع خودرو را چند میلی‌متر پایین‌تر آورد ولی آن وقت با موجی از اعتراضات مبنی بر کوبیدن فنرها از سوی مشتریان روبرو می‌شدیم. بحث دیگری که خیلی حول ‌و حوش این خودرو مطرح می‌شد، بحث سر و صدای پیشرانه بود. اینکه بگوییم واقعاً نسخه توربو صدا نداشت، بی‌انصافی است ولی انصاف هم نیست اگر بگوییم این صدا آزاردهنده بود.

مزایای دنا پلاس توربوشارژ و قیمت دنا پلاس توربوشارژ دستی در بازار ایران

همان گونه که در مطالب قبلی نیز اشاره شد، اولین نکته مثبتی که در خودرو به چشم می‌خورد، طراحی بدنه آن است که هر چند طرح کلی شبیه به سورن است اما خطوط و حجم‌پردازی‌ها و بدنه کشیده باعث شده تا این محصول ایران خودرو شکل و شمایلی اسپرت‌تر نسبت به دیگر اتومبیل‌های داخلی داشته باشد. افزایش ایمنی و امکانات دیگر مزیت این خودرو نسبت به هم‌رده‌های داخلی خودش است. دنا پلاس اولین خودروی داخلی است که به ایربگ‌های جانبی مجهز می‌شود تا همراه با ایربگ‌های اصلی، به راننده و سرنشینان حس امنیت بیشتری بدهد. همچنین خودروی دنا پلاس از لحاظ امنیت توانسته با ارتقای کیفیت در فرآیند تأمین و تولید، به سطح کیفی چهار ستاره ارتقا یابد.

از مزیت‌ها و آپشن‌های دیگر می‌توان به حسگر و دوربین عقب اشاره کرد که میزان ایمنی این خودرو را افزایش داده است. همچنین در هنگام تصادفات، سیستم سوخت خودرو به طور اتوماتیک قطع می‌شود تا از بروز آتش‌سوزی جلوگیری کند. صندلی راننده دنا پلاس را می‌توان به صورت برقی و در هشت جهت تنظیم کرد که برای خودرویی در این سطح، یک امتیاز محسوب می‌شود. سانروف هم دیگر آپشنی است که مهندسان ایران خودرو برای دنا پلاس در نظر گرفته‌اند. بنابراین با چنین امکاناتی خرید این محصول توصیه می‌شود. لازم به ذکر است در پیش فروش تیر ۱۴۰۰ ایران خودرو، دنا پلاس توربوشارژ دستی با مبلغ پیش پرداخت علی الحساب ۱۴۲ میلیون و ۶۹۹ هزار و ۶۰۰ تومان عرضه شد.

معایب دنا پلاس توربوشارژ

جای سوال است که دلیل این همه اشتیاق برای خرید این خودرو از طرف هموطنانمان چیست! علاوه بر رنج قیمتی این محصول، مهمترین مزیتی که می‌تواند بیش از هر چیز دیگری مشتریان را به خرید دنا پلاس ترغیب ‌کند، آپشن‌های متنوع این خودرو است؛ اما نکته‌ای که در این میان از دید همه پنهان مانده این است که پیشرانه دنا پلاس معمولی و از نوع EF7 است. برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت با دنا پلاس نیاز به ۱۳ ثانیه زمان است و خودرو چندان چابک و چالاکی نیست. دنا پلاس دارای جعبه دنده پنج سرعته دستی است که روی خودروهای قدیمی‌تر خانواده سمند نصب شده بود و چندان سنخیتی با شکل و شمایل اسپرت این خودرو ندارد.

ویژگی های ظاهری دنا پلاس توربو

رقبای دنا پلاس توربو

اصلی‌ترین رقیب این خودرو با توجه به محدوده قیمتی که برای آن در نظر گرفته شده است، BYD F3، برلیانس H330 و جک جی 5 خواهد بود که در این بین شاید دنا پلاس توربو از چالاکی بیشتری نسبت به این رقبا برخوردار باشد اما مطمئنا در بخش امکانات و تجهیزات کفه سنگین ترازو به سمت برلیانس H330 خواهد بود، زیرا علاوه‌بر مجهز بودن به تمامی امکانات موجود در دنا پلاس توربو از گیربکس اتوماتیک تیپ ترونیک و سیستم ورود و استارت بدون کلید نیز بهره می‌برد. ناگفته نماند برلیانس H330 علاوه‌بر تجهیزات بیشتر از صندلی‌های راحت‌تر و سواری نرم‌تری نیز نسبت به دنا پلاس توربو برخوردار است.

ارزش خرید دنا پلاس توربو

امیدواریم اطلاعات مفیدی را از این محصول ایران خودرو در اختیار شما قرار داده باشیم و اگر قصد خرید آن را داشته‌اید، اکنون به جمع‌بندی رسیده باشید اما به عنوان حرف آخر باید گفت که در یک نگاه کوتاه به دنا پلاس توربو، این خودرو در مقایسه با سایر اعضای خانواده دنا از امکانات، تجهیزات و حتی توان فنی بالاتری برخوردار است، اما با در نظر گرفتن نواقصی همچون پلتفرم قدیمی، مصرف و استهلاک بالای پیشرانه و همچنین نبود امکاناتی همچون گیربکس اتوماتیک یا سیستم ورود و استارت بدون کلید مطمئنا به این نتیجه خواهید رسید که باوجود تمامی امکانات و تجهیزات موجود در این خودرو نمی‌توان ارزش خرید بالایی را برای آن تعیین نمود.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید