جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

ویژگی های گیاه آلوئه ورا

author منتشر کننده
بدون نظر 3 0
ویژگی های گیاه آلوئه ورا

آلوئه ورا یک گیاه علفی و دارویی از راسته ی مارچوبه ای هاست. این گیاه ساقه ندارد و برگ های آن نیزه ای، گوشتی و با لبه های دانه دار است. این گیاه ترکیبات بسیار مهمی مثل گلوکز، مانوز و سلولز دارد. رنگ آن سبز خاکستری می باشد. گل های آن بر روی سنبله ای می روید که گاه تا نود سانتی متر درازا دارد. گیاه آلوئه ورا دارای آنزیم ‌های اکسیداز، آمیلاز و کاتالاز، همچنین ویتامین‌ هایی نظیر: B1، B2، B6، C، E و اسید فولیک و مواد معدنی مثل: کلیسم، سدیم، منیزیم، روی، مس و کروم می ‌باشد. این گیاه هزاران سال است که برای معالجه در شرایط مختلف بهداشتی استفاده می شود. به طور کلی استفاده از گیاه آلوورا به طور مستقیم بی خطر است و یا می توانید آن را به صورت ژل خریداری کنید.

بیشتر بخوانید: مراحل تولید زعفران گلخانه ای

چگونه با آلوئه ورا درآمدزایی کنیم؟

طبق تحقیقات صورت گرفته پرورش گیاه آلوئه ورا نیاز به هزینه کمی برای راه اندازی یک استارت آپ دارد و از طرفی سود خوبی هم خواهد داد. به عنوان مثال نیاز بسیار کم آلوئه ورا به آبیاری و یا کود و آفت‌ کش‌ها و همچنین تجهیزات و ادوات گران قیمت کشاورزی موجب به صرفه بودن این کارآفرینی می شود.

غیر از مواردی که گفته شد آلوئه‌ ورا ویژگی‌ های زیستی خاصی دارد و حتی می تواند در زمین ‌های خارج از رده و غیرحاصل خیز ثمر بدهد و همین مسئله به همراه دیگر مزیت ‌های اقتصادی اش موجب شده است کشت و کار آلوئه ‌ورا به یک کسب و کار ارزان با درآمد زایی بالا تبدیل شود. روش های نوین پرورش گیاه آلوئه ورا در گلخانه های کوچک و با صرفه اقتصادی سبب سود چند برابری این گیاه نسبت به روش عادی و زمین کشاورزی می گردد پس پیشنهاد ما این است که حتما قبل از راه اندازی پرورش آلوئه ورا آموزش این دوره را در مراکز معتبر بگذرانید.

ویژگی های گیاه آلوئه ورا

استارت آپ آلوئه ورا

اگر بخواهیم به جزییات بیشتری بپردازیم و در واقع گیاه آلوئه ورا را از همه لحاظ آنالیز کنیم تا ببینیم آیا توجیه اقتصادی دارد و می تواند به عنوان یک استارت آپ خوب عمل کند باید آن را به طور کامل بررسی کنیم و همه خصوصیات این گیاه را بداین تا دچار اشتباه نشویم در ادامه همه ی این موارد توضیح داده شده است، پس با ما همراه باشید:

- گیاه آلوئه‌ ورا بدون قارچ و آفت است و همین مسئله گیاه را از تمام آفت‌ کش‌ها و سمپاشی ها بی مبرا می‌ کند و همان گونه که می‌ دانید یکی از پفاکتور های پر زحمت و پر هزینه در کشاورزی همین موضوع آفت کش ها و تهیه سموم است پس در این رابطه شما نیازی به تهیه آنها ندارید و می توانید با سرمایه ای اندک شروع به کار کنید. ناگفته نماند که آلوئه ورا نیاز به هیچ‌ گونه کود شیمیایی و اصولا تغذیه با کود ندارد که این دو مورد هزینه کشت آلوئه ‌ورا را مجددا می کاهد و به خاطر ارگانیک بودن محصول مزایای تجاری آن را بالا می رود.

- مورد مهمی که در مورد سایر گیاهان صادق است موضوع برداشت است. گیاهان دیگر زمان برداشت مشخصی دارند و به طور مثال اگر دیر برداشته شوند بلا استفاده و یا خراب خواهند شد اما در مورد گیاه آلوئه ‌ورا لزومی برای برداشت وجود ندارد. یعنی مثلا در صورتی که برگ ‌های گیاه مدت زمان بیشتری سر بوته بماند نه ‌تنها ارزش تجاری خود را از دست نمی ‌دهد بلکه با ایجاد ضخامت بیشتر برگ، هم عصاره و هم وزن محصول افزایش می یابد و موجب درآمد مازادی برای شما خواهد شد.

- به غیر از مواردی که در بالا گفته شد هزینه لازم برای کارگر در مناطق کشت آلوئه‌ ورا کم تر از سایر مناطق است و این مورد هم از هزینه های شما می کاهد.

- این گیاه توانایی زندگی در شرایط سخت را دارد و به همیت دلیل گیاهی بسیار ایده آل در ایران است. مثلا پا جوش هایی که شش یا حتی هفت ماه از گیاه جدا شده اند و از ساقه و رشه خود جدا شده اند با کاشتن دوباره دوباره سبز می شوند و تبدیل به یک گیاه مادر شاداب خواهند شد.

- این گیاه می تواند در فقیر ترین اراضی هم زندگی کند. یعنی هر زمین کشاورزی که شرایط کشت و حاصل خیزی خود را از دست بدهد می‌تواند زیر کشت آلوئه ‌ورا برود و دوباره احیا شود. حتی تحقیقات نشان داده است که گیاه آلوئه‌ ورا می تواند بدون آبیاری تا یک‌ سال هم زنده بماند.

- موضوع فروش آلوئه ‌ورا در کشور از چند سال پیش رواج شدیدی پیدا کرده و متفاوت ‌تر شده است. این گیاه در حجم بالا جهت استفاده در کارخانجات تولید مواد غذایی مثل نوشیدنی، مربا، کمپوت و… خریداری می ‌شود. به جز این ژل و پودر ژل آلوئه ‌ورا مصارف بهداشتی دارد و توسط کارخانه‌ های تولید لوازم بهداشتی و آرایشی خریداری می گردد.

- همه این موارد گیاه آلوئه ورا را تبدیل به گیاهی ارزشمند کرده و صنعت این گیاه روز به روز در حال افزایش است زیرا به صرفه بوده و می تواند سود زیادی به ما برساند.

بیشتر بخوانید: کسب درآمد از محصولات آموزشی

شرایط نگه داری آلوئه ورا

شاید این سوال برایتان پیش بیاید که آلوئه ورا چگونه می توان نگه داشت؟ برای پاسخ به این سوال می توان گفت که این گیاه را می توان هم در یخچال و هم در فریزر نگهداری کرد اما هر کدام روش های خاص خود را دارد که موجب می شود بتوانید به مدت طولانی تری آن را ذخیره کنید.

بیشتر افراد فقط بخشی از یک برگ آلوئه ورا را استفاده می کنند، چه برای مشکلات پوستی و چه برای افزایش زیبایی و در نهایت ما بقی آن را دور انداخته می شود که این عمل اسراف است و این منبع ارزشمند بیهوده نابود می شود، در حالی که شما می توانید باقیمانده آن را درون یخچال نگهداری کنید و بعدها از آن استفاده کنید.

نحوه نگهداری آلوئه ورا در یخچال

1- نگه داری برگ های آلوئه ورا

راحت ترین و احتمالا بهترین راه برای ذخیره این گیاه نگهداری کل برگ های آن است، از آنجایی که اکسیداسیون ژل باعث فساد سریع تر آن می شود، نگه داری تمام برگ از تماس ژل با هوا جلوگیری می کند. برای این کار برگ های آلوئه ورا را در بسته بندی پلاستیکی بگذارید و آن را در یخچال نگهداری کنید، و درب آن را گره بزنید، این کیسه را تا هر وقت که نیاز داشتید در یخچال نگه دارید، مرطوب ماندن، برگ های آلوئه ورا را تا بیست الی بیست و پنج روز سالم نگه میدارد.

2-  ژل آلوئه ورا را نگهداری کنید

به این خاطر که خارج کردن ژل از یک برگ آلوئه ورا تلاش فراوان نیاز دارد، اما ممکن است بخواهید ژل آن را بیرون بیاورید و نگهداری کنید. برای این کار ژل آن را درون شیشه ای محفوظ از هوا نگهداری کنید این ژل به مدت شش الی هفت روز سالم در یخچال باقی خواهد ماند.

3- ژل آلوئه ورا را با عسل ترکیب کنید

شما می توانید ژل آلوئه ورا کمی عسل ترکیب کنید زیرا از آن جایی که عسل شکر دارد و هیدروژن پراکسید تولید می کند، می تواند به عنوان یک باکتری کش عمل کرده و به افزایش طول عمر ژل کمک کند.

4- نگهداری مکعب های ژل آلوئه ورا

انجماد کردن هرچیز تازه ای زمان نگهداری آن را تا چند ماه بالا می برد، این عمل برای ژل آلوئه ورا نیز عمل می کند. برای اینکار شما می بایست ژل را برش های ضخیم مکعبی شکل بزنید و در کیسه های زیپ کیپ منجمد کنید با این کار شما تا مدت زمانی حدودا دو هفته می توانید از ژل آلوئه ورا استفاده کنید.

مخاطبان آلوئه ورا

این گیاه در بین بانوان بسیار رایج تر است زیرا مطالعات نشان داده است که برای پوست بسیار مفید بوده و می تواند بسیاری از مشکلات پوستی را درمان کند. بنابراین می توان گفت که مخاطب اصلی این گیاه خانم ها هستند اما بنا به نیاز افراد می تواند طرفداران متفاوتی داشته باشد. در ادامه این پاراگراف در مورد خواص این گیاه صحبت شده است که می توانید مطالعه کنید و با توجه به نیاز خودتان آلوئه ورا مصرف کنید.

ویژگی های گیاه آلوئه ورا

خواص شگفت انگیز آلوئه ورا

این گیاه دارای خواص فوق العاده ای می باشد که در ادامه هر کدام از این خواص به همراه توضیح مختصری آمده است:

1. بهبود سوختگی با آلوئه ورا

آلوئه ورا به خاطر داشتن خواص تسکین دهندگی، مرطوب و خنک کننده بود غالبا در درمان سوختگی مورد استفاده قرار می گیرد.

2. آلوئه ورا سلامت گوارش را بهبود می بخشد

امکان دارد مصرف آلوئه ورا به نفع دستگاه گوارش شما باشد و به تسکین و درمان بیماری های معده، مثل سندرم روده تحریک پذیر (IBS) کمک کند. به غیر از این مورد، آلوئه ورا می تواند به مهار رشد باکتری H. پیلوری، که در دستگاه گوارش شما یافت می شود و منجر به زخم می شود، کمک شایانی کند.

3. سلامت دهان را بالا می برد

با استفاده از خمیر دندان هایی که حاوی ترکیبات آلوئه ورا هستند می توانید سلامت دهان و دندان خود را بالا ببرید.

4- آلوئه ورا آکنه را پاک می کند

استفاده از آلوئه ورا تازه بر روی صورت به پاکسازی آکنه ها کمک می کند. پاک کننده ها ، تونرها و کرم هایی به کمک آلوئه ورا ساخته شده اند که می توانید آن ها را خریداری کنید و از فواید آن لذت ببرید.

بیشتر بخوانید: چگونه با مواد موجود در خانه ماسک خانگی بسازیم؟

5- تسکین شکاف های مقعد به کمک آلوئه ورا

کرم آلوئه ورا می تواند به بهبودی شکاف های مقعد کمک کند. محققان در مطالعه ای به این نتیجه رسیده اند که استفاده از کرم هایی که آلوئه ورا دارند در درمان شقاق مزمن مقعد مؤثر است.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید