جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

از خانواده پردازنده های رایزن AMD تا اولین پردازنده ی 64 بیتی آن

author منتشر کننده
بدون نظر 2 0
از خانواده پردازنده های رایزن AMD تا اولین پردازنده ی 64 بیتی آن

سال ها پیش خانواده AMD در ورطه سقوط گام گذاشته بود که Zen (نام معماری پردازنده های AMD) به شرکت AMD کمک کرد تا در مقابل شرکت بزرگ اینتل بایستد و قد علم کند. سقوط آرام AMD با با موفقیت معماری ذن و عرضه پردازنده های رایزن به اوج بی انتهای دنیای تکنولوژی تبدیل شد. خانواده AMD، پردازنده ها را به دسته های مختلفی تقسیم کرد. آخرین نسل پردازنده های AMD، رایزن نام دارد.

پردازنده های رایزن AMD

خانواده پردازنده های رایزن AMD را بشناسیم

خانواده پردازنده های رایزن AMD، در مدل های 3، 5، 7، 9 و Threadripper تقسیم می‌شوند. این تقسیم بندی بیشتر جهت مقایسه عمومی هرچه راحت تر پردازنده های AMD با Intel انجام شده است. البته جدا کردن پردازنده های رایزن در مدل های مختلف کار چندان سختی به نظر نمی‌رسد. سال 2017 بود که اولین نسل پردازنده های رایزن AMD عرضه شد که به آن سری 1000 گفته می شد. سری 2000 سال قبل، و سری 3000 امسال (2019) عرضه شد. همچنین شرکت AMD تصمیم دارد تا سال آینده نسخه 64 بیتی رایزن را عرضه کند. در آخرین نسل پردازنده های رایزن شاهد پیشرفت روزافزونی بودیم. پرچمدار محصولات جدید AMD رایزن 3900X 9 با 12 هسته امسال معرفی شد که با پردازنده 12 هسته ای اینتل در رقابت است. این چیپست قدرتمند از سیستم هفت نانومتری بهره می‌گیرد.

در هنگام خرید پردازنده های AMD توجه داشته باشید که کدام یک از مدل ها بر روی سیستم شما سازگاری دارد. سری های 3، 5، 7 و 9 از سوکت های AM4 پشتیبانی می‌کنند و سبک تر از پردازنده های قدرتمند Threadripper به شمار می‌روند.

پردازنده های رایزن AMD

بیشتر بخوانید:‌ عرضه نسخه‌ی رسمی AMD Radeon Software

تلاش های پردازنده های رایزن AMD جهت بهینه سازی آن

با آمدن ذن به شرکت AMD، پردازنده های رایزن AMD نه تنها پیشرفت چشمگیری پیدا کرد بلکه در زمینه بهینه سازی هم تلاش روزافزونی داشت. کمپانی AMD سال هاست که تلاش می‌کند پردازنده های خود را به بهترین شکل ممکن در ابعاد مناسب و قدرت پردازنده با کیفیت تری ارائه دهد. شرکت AMD چند روز پیش خبر از پیشرفت راندمان جدیدی از سطوح جدید داد. پردازنده های رایزن AMD، به طور اتوماتیک توانایی بررسی دما و ولتاژ مصرفی کیس ها را دارند و عملکرد سیستم را نسبت به دمای مصرفی بررسی، تجزیه و تحلیل می کنند. این امر هم به شما کمک می‌کند پردازنده های مخصوص سیستم خود را بیابید و هم اینکه خود پردازنده ها از حداکثر توانشان استفاده کنند. اگر بخواهیم سیستم خنک کننده پردازنده AMD و پردازنده اینتل را بررسی کنیم، یقیناً پردازنده های AMD، کیفیت خنک کننده مطلوب تری از پردازنده های اینتل دارند؛ چرا که سیستم آن ها به شکل قدرمتندی مجهز به پله های 25 مگاهرتزی است. به حدی قدرت پردازنده‌ی AMD رایزن بالاست که از آن می‌توان به عنوان یک منبع حرارتی برای منازل استفاده کرد. لذا گنجاندن چنین منبع حرارتی در کامپیوترهای شما یک بهینه سازی فوق العاده به شمار می‌رود که این امر از جانب کمپانی AMD روی داده است.

پردازنده های رایزن AMD

عرضه اولین پردازنده های رایزن AMD 64 بیتی در سال دیگر

خبرها حاکی از این است که اولین پردازنده‌های رایزن AMD 64 هسته ای در سال دیگر عرضه خواهند شد. این پردازنده 64 هسته ای را تردریپر 3990X می‌نامند که در سال 2020 در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت. البته هنوز کمپانی AMD جزییات کاملی را از این پردازنده ارائه نداده است. تنها موردی که کمپانی اشاره کرده است، کش 288 مگابایتی آن است که دارای شاخصه TDP (توان طراحی گرمایی) با جزییات بالاست. توان طراحی گرمایی پردازنده رایزن تردریپر 3990X به مانند تراشه های تردریپر فعلی AMD است و 128 ترد قدرتمند در خود دارد. با وجود مشابه بودن تردهای آن تعداد هسته های تردریپر 3990X بیشتر از نسخه فعلی است. کماکان خبری از کلاک CPU منتشر نشده است ولی احتمال کاهش آن می‌رود؛ چرا که کمپانی AMD سعی در حفظ عملکرد گرمایی آن را خواهد داشت. پردازنده های رایزن تردریپر 3990X به خاطر داشتن پردازنده فول قدرتمند 64 هسته ای برای کاربران عادی دست نیافتنی به نظر می‌رسد. قیمت چند هزار دلاری آن برچسب محکمی برای کاربران ثروتمند خواهد بود. البته هر پردازنده ای پس از چند سال دست یافتنی و قابل استفاده برای کاربران معمولی خواهد شد. کمپانی AMD سعی دارد در سال 2020، پردازنده تردریپر 3990X را عرضه کند.

پردازنده‌های رایزن AMD 64

بیشتر بخوانید: AMD جدیدترین مادربرد خود را معرفی کرد

آیا پردازنده های رایزن AMD ارزش سرمایه گذاری دارند؟

مخالف قیاس بسیاری از کاربران پردازنده های رایزن AMD از بهترین چیپست های به کار رفته جهت فعالیت های بزرگ سیستمی و حتی بازی های کامپیوتری با سیستم بالا می‌باشد. لذا پردازنده های رایزن کاملا ارزش سرمایه گذاری دارند و پولی که جهت خرید آن ها مصرف می‌شود، سودی بی نظیر برای شما خواهد داشت. طبق آخرین گیک بنچی که از مشخصات چیپست 3900X شده بود کارآیی شگفت آوری را از خود به نمایش گذاشت. از نقاط قوت رایزن های 64 بیتی می‌توان به میزان PCle بالای آن اشاره کرد. اما کماکان خرید پردازنده های رایزن AMD برای ما ایرانیان در گستره بالا بعید به نظر می‌رسد. خرید همین چیپست 64 بیتی رایزن که 2020 منتشر خواهد شد، برای کاربران ایرانی بعید به نظر می‌رسد. در پردازنده تردریپر 3990X چک شد که هیچ ایرادی در آن به چشم نیامده و قابلیت های مثبت در آن سرشار است. مهم نیست که شما طرفدار کدام یک باشید! مهم این است که AMD حاوی پردازنده های قوی و قدرتمندی است که می‌توان به آن اعتماد کرد.

عرضه سرفیس لپ تاپ 3 با پردازنده های رایزن AMD

چند روز پیش بود که مایکروسافت سرفیس لپ تاپ 3 را حاوی پردازنده های رایزن AMD در دو نسخه 13.5 و 15 اینچی معرفی کرد. معرفی سرفیس لپ تاپ 3 توسط پانوس پانای در رویداد نیویورک صورت گرفت. سرفیس لپ تاپ 3 اولین خانواده در گروه سرفیس هاست که مجهز به چیپست AMD است. سرفیس لپ تا پ 3 از نمایشگرهای 13.5 و 15 اینچی بهره می‌برند و دارای پردازنده رایزن 7 و مجهز به درگاه یو اس بی C هستند. از نکات جالب ماجرا، جدا کردن بخش بالایی کیبورد توسط پانای است که مک بوک هنوز این مشکلات را نتوانسته حل کند. مدل بزرگ سفارشی AMD رایزن 7 نام دارد که قوی ترین تراشه AMD در آن به کار گرفته شده است. لپ تاپ سرفیس 3 دارای 32 گیگابایت رم LPPDR4x است و به یک ترابایت حافظه SSD قدرتمند تجهیز شده است. نکاتی که به آن بایست توجه کرد، این است که SSD هارد آن با دیگر SSD هاردها قابل تعویض هستند. مدل کوچک سرفیس لپ تاپ 3 مجهز به چیپست Cor i7 می‌باشد که نسبت به مدل قبلی اش دو برابر قدرتمندتر است. این لپ تاپ از شارژ سریع و یکساعته استفاده می‌کند و تا حدود 23 ساعت لپ تاپ شما را در حال اجرای نرم افزارها فعال و در دسترس خواهد گذاشت. همچنین امکان مانور بیشتر به این دستگاه اضافه شده است که عامل آن ترک پدی است که نسبت به نسل قبلی 20 درصد افزایش داشته است. در صورتی که قصد خرید این لپ تاپ را دارید پیشنهاد می‌شود مدل 15 اینچی را بردارید که جبهه تصویری بالاتری را برای شما به ارمغان می‌آورد.

سرفیس لپ تاپ 3

نتیجه گیری هایی که می توان از این مقاله گرفت

* Zen، از جمله شرکت هایی بود که خانواده AMD را از پرتگاه نجات داد و به آن جان بخشید.

* خانواده پردازنده رایزن AMD، در مدل Threadripper قدرتمندتر از مدل های 3، 5، 7و 9 به شمار می‌رود.

* AMD، برای بهینه کردن پردازنده های رایزن از دما و ولتاژ مصرفی مناسبی بهره می‌گیرند. به حدی قدرت پردازنده‌ی AMD رایزن بالاست که از آن می‌توان به عنوان یک منبع حرارتی برای منازل استفاده کرد.

* اولین پردازنده رایزن AMD 64 بیتی سال آینده (2020) عرضه خواهد شد.

* پردازنده رایزن AMD 3990X نیز به مانند رایزن 3900X 9، از سیستم هفت نانومتری بهره خواهد گرفت.

* پردازنده نسل جدید رایزن که در سال 2020 معرفی می‌شود تردریپر 3990X نام گذاری شده است.

* طبق گزارشات کمپانی AMD، رایزن تردریپر 3990X دارای 288 مگابایت کش و دارای شاخصه TDP است.

* پردازنده های رایزن AMD ارزش سرمایه گذاری بالایی را دارند.

* دسترسی کاربران ایرانی به این پردازنده امری سخت به نظر می‌رسد.

* سرفیس لپ تاپ 3 در دو نسخه 13.5 و 15 اینچی ارائه می‌شود.

* لپ تاپ سرفیس 3 رایزن 7، مجهز به قوی ترین تراشه AMD، دارای SSD هارد (قابل تعویض) و با 32 گیگابایت رم در صدر بهترین های سرفیس قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید