جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

پورشه غول دنیای خودروسازی

author منتشر کننده
بدون نظر 3 0
پورشه غول دنیای خودروسازی

پورشه، نامی که با شنیدن آن، به سرعت تصویر خودروهای لوکس و اسپرت در ذهن مان نقش می بندد، نام یک شرکت هلدینگ خودروسازی آلمانی است که با تولید انبوه خودروهای بسیار شیک تبدیل به غول دنیای خودروسازی شده است.

این شرکت که فعالیت عمده آن طراحی و ساخت خودروهای لوکس است در اوایل دهه سی قرن بیستم میلادی توسط فردیناند پورشه بنا نهاده شد و در طی سالیان دراز پس از طی فراز و نشیب های بسیار موفق به کسب جایگاهی ممتاز در بازار جهانی خودرو شده است.

دفتر مرکزی و کارخانه اصلی این شرکت در شهر اشتوتگارت ایالت بادن وورتمبرگ واقع شده است. همه ما تا به حال به احتمال زیاد، بارها و حتی برای یک بار خودروهای سواری پورشه را در خیابان های شهر تماشا کرده ایم، خودروهایی اسپرت با طراحی شیک و منحصر به فرد که در میان جوانان بسیار محبوب و پرطرفدارند. تا پایان مقاله با ما همراه باشید تا بیشتر درباره پورشه بدانیم.

درباره شرکت پورشه

شرکت پورشه در سال 1931 توسط فردیناند پورشه در شهر اشتوتگارت ایالت بادن وورتمبرگ تاسیس شد. در آن زمان فردیناند پورشه به دنبال طراحی و بهبود موتورهای خودرو و ارائه مشاوره مهندسی به مشتریانی مانند شرکت های مطرح خودروسازی آن زمان مانند: اوپل، دایملر-بنز، مرسدس بنز، آئودی و ... بود.

اما با گذر زمان و تولید اولین نمونه خودروهای لوکس و توسعه خط تولید خودروهای اسپرت، سهام این شرکت ارزش بسیار زیادی یافت . هم اکنون حدود 07/50 درصد سهام این شرکت در اختیار دو خانواده پورشه و پیک قرار دارد و بخشی دیگر از سهام آن در بازار بورس آلمان معامله می گردد. شرکت پورشه که از سالهای بسیار دور با شرکت فولکس واگن ارتباطی تنگاتنگ داشته، در سال 2012 صد درصد سهام شرکت پورشه هلدینگ از زیرمجموعه های خود را به شرکت فولکس واگن واگذار کرده است.

تاریخچه شرکت پورشه

اولین پروژه مهمی که شرکت پورشه با موفقیت به انجام رساند و مقدمه ای برای پیشرفت این شرکت فراهم کرد، پروژه ساخت اتومبیل فولکس واگن بود که حتی تا به امروز نیز، به عنوان یکی از موفق ترین خودروهای ساخته شده در تاریخ اتوموبیل سازی شناخته می شود. در دهه 1930 فردیناند پورشه همراه با پسر بزرگش فری پورشه که در زمینه مهندسی و ریاضیات تبحر بالایی داشت، در بحبوبه آغاز و طی دوران جنگ جهانی دوم با دعوت هیتلر رهبر آلمان که به شدت به دنبال بازسازی و گسترش صنایع در آلمان بود، مدیریت کارخانه های فولکس واگن، اتو یونیون و واندرر را بر عهده گرفت. طی دوران جنگ جهانی بیشتر تمرکز فردیناند پورشه بر طراحی و ساخت ماشین آلات جنگی مانند تانک تایگر یک و تانک تایگر دو قرار داشت با این حال در دوران جنگ جهانی دوم،  اولین خودرو پورشه به نام پورشه 64 ساخته و به بازار عرضه شد.

پورشه غول دنیای خودروسازی

پس از پایان جنگ فردیناند پورشه و پسرش توسط نیروهای فرانسوی اسیر شدند، این در حالی بود که خانواده آنها تنها قادر به پرداخت هزینه وثیقه آزادی فری پورشه بودند، پورشه پدر در اسرات فرانسوی ها باقی ماند و پورشه پسر با بازگشت به آلمان قصد بازگشایی کارخانه پورشه و توسعه خط تولید آن را داشت که با مخالفت متفقین روبرو شد و به همین سبب راهی اتریش گشت و یک کارخانه کوچک در زمینه تولید پمپ آب راه اندازی نمود. با گذشت کمتر از یکسال پورشه پسر با مشارکت خواهرش و شوهر او آنتوان پیک اقدام به تاسیس شرکت پورشه هلدینگ در کشور اتریش نمود، در آغاز راه شرکت پورشه هلدینگ خودروهای آلمانی را به اتریش وارد می نمود که همین قراردادهای واردات خودرو با شرکت های خودروسازی آلمانی پورشه پسر را به فکر طراحی و ساخت یک خودروی خاص انداخت. طرح این خودرو با نام پورشه 356 که در سال 1947 وارد بازار خودروی اروپا و سپس جهان شد، توسط پورشه پدر طراحی شده بود و فری پورشه آن را تکمیل و روانه بازار خودرو نمود.

تولید این خودرو که دومین خودروی ساخته شده با نام پورشه بود، پورشه پسر را واداشت تا به اشتوتگارت برگشته و کارخانه پورشه در آنجا بنا نهد. در پایان دهه پنجاه میلادی و درگذشت پورشه پدر، نیمی از سهام پورشه به پسرش فری و نیم دیگر آن به دختر و داماد او رسید. در آغاز دهه پنجاه شرکت پورشه با تولید پورشه 1/356 اولین سری خودروهای اسپرت خود را به دنیای خودرو عرضه نمود.

در سال 1963 شرکت پورشه با تولید پورشه 911 که سرعتی بسیار بالا و همچنین ایمنی زیادی داشت، دنیای مسابقات اتومبیلرانی را در اختیار خود قرار داد، زمان زیادی نگذشته بود که سری پورشه 911 کلاسیک نیز روانه بازار شد، سری پورشه ای که اتاقک آن غیر فلزی بود. تا آغاز دهه هفتاد پورشه با ارتقا امکانات پیشرفته خودروهایش توانست مشتریانی پر و پا قرص در دنیای خودرو برای خود پیدا کند که البته تولید خودروهای پیشرفته از قبل، همچنان یکی از استراتژی های مهم این شرکت است.

بیشتر بخوانید: ماشین های لاکچری

به جرات می توان آغاز دهه هفتاد میلادی را آغاز دوره رکود این شرکت دانست که حدود بیست سال به طول انجامید، این رکود مالی و تولیدی کارخانه پورشه به دلیل بروز اختلافات مالی میان خانواده پورشه و پیک ایجاد شد، اختلافاتی که سبب شد طی این دوره بیست ساله تنها فروش خودروهای کلاس اسپرت این کارخانه ادامه پیدا کند. سرانجام فری پورشه بخشی از سهام خود را در بازار بورس واگذار کرد که نتیجه آن تزریق سرمایه به کارخانه و شکوفایی مجدد پورشه در آغاز دهه 90 میلادی شد. در این دهه با انتصاب وندلاین وایدکینگ به سمت مدیر عامل و رییس هیئت مدیره شرکت پورشه، انقلابی در سطح تولید این کارخانه به وقوع پیوست به نحوی که پس از گذشت کمتر از دو سال میزان تولید خودروهای پورشه به نزدیک تعداد 22 هزار خودرو در سال رسید و به زودی شرکت پورشه به سود آوری بالا و جایگاهی مناسب در بازار خودروی جهان رسید. طی 17 سال مدیریت وندلاین وایدکینگ شرکت پورشه نه تنها از خطر ورشکستگی و انحلال نجات یافت بلکه به یکی از موفق ترین و پر تولید ترین خودروسازی جهان تبدیل شد. با آغاز قرن بیست و یکم پورشه همچنان به سیر رشد و شکوفایی خود ادامه داده و در حال حاضر یکی از برترین کارخانه های هلدینگ و تولید خودروی جهان است که میزان درآمد و دارایی آن با رقمی بسیار بالا برآورد شده است، خودروهای تولیدی این شرکت همواره در کلاس خودروهای لوکس و گران قیمت جهان رده بندی می شوند.

مدل های برتر پورشه از ابتدا تا کنون

پورشه 356 امریکا رودستر تولید سال 1952 میلادی

پورشه 356 امریکا رودستر، خودرویی با وزن سبک 600 کیلوگرمی، قدرت 70 اسب بخار و طراحی کروک اسپرت، طی سال 1952 و تا سالها پس از آن خودروی محبوب رانندگان مسابقات اتومبیل رانی بود.

پورشه غول دنیای خودروسازی

پورشه 356 کاررا 2000 تولید سال 1962 میلادی

یک خودروی اسپرت تمام عیار با قدرت 130 اسب بخار،فرمانی چوبی و طراحی بسیار زیبا که هنوز جزو محبوب ترین خودروهای اسپرت کلاسیک تولید شرکت پورشه محسوب می شود.

پورشه غول دنیای خودروسازی

پورشه 911 توربو S  تولید سال 1993 میلادی

یک کوپه اسپرت با داشتن پیشرانه هوا خنک و طراحی بسیار خیره کننده که با گذشت سالها هنوز رکورد فروش خود در بازار خودروسازی جهان را حفظ نموده است.

پورشه غول دنیای خودروسازی

پورشه کاررا GT تولید سال 2003 میلادی

به طور کلی واژه کاررا به خودروهای اسپرت اطلاق می شود اما این مدل پورشه با داشتن قدرت 612 اسب بخار، پیشرانه 10 سیلندر، کابین لوکس و دسته دنده تمام چوبی، یک خودروی اسپرت بدون نقص است که با آن می توان هم در مسابقه اتومبیل رانی شرکت کرد و هم در خیابان های سنگفرش و زیبا رانندگی نمود.

 

پورشه غول دنیای خودروسازی

پورشه پانامرا توربو E-Hybrid  تولید سال 2017 میلادی

خودرویی هیبرید با طراحی بسیار شیک و قدرت 680 اسب بخار که برای سفرهای جاده ای و یا رانندگی در خیابان های شهر بسیار مناسب است.

پورشه غول دنیای خودروسازی

همه چیز در مورد زیر مجموعه های شرکت پورشه

گروه پورشه دیزاین Porsche Design Group

شرکتی آلمانی که از زیر مجموعه های شرکت خودرو سازی پورشه محسوب می شود وتوسط نوه فردیناند پورشه تاسیس شده ، این شرکت که تخصص اصلی آن طراحی صنعتی است به تولید محصولاتی چون لباس، کفش، ساعت، عینک، چمدان، کیف پول، سیگار برگ، عطر، جواهر، فندک، پیپ، قطب‌نما و چاقوی جیبی می پردازد.

شرکت پورشه هلدینگ

همان شرکت اتریشی که در سال 1947 و همزمان با اسارت فردیناند پورشه به دست فرانسویان، توسط فرزندانش در اتریش تاسیس شده بود که البته کل سهام آن در سال 2011 توسط شرکت فولکس واگن خریداری شد. این شرکت هلدینگ که از بزرگترین وارد و توزیع کنندگان خودرو در سطح اروپا به شمار می آید، خدمات مالی و فناوری اطلاعات به مشتریان خود در سرتاسر جهان ارائه می نماید.

شرکت مهندسی پورشه Porsche Engineering

شرکتی آلمانی که با ارائه خدمات فنی و مهندسی در زمینه مکانیک و مهندسی خودرو به مشتریانش در سر تاسر اروپا و جهان شناخته می شود. این شرکت همچنین به شرکت مرسدس بنز، لادا، آئودی، اوپل و فولکس واگن خدمات مهندسی ارایه می کند.

شرکت پورشه اس ای

یک شرکت هلدینگ سرمایه گذاری آلمانی است که بخش سرمایه گذاری شرکت پورشه و فولکس واگن را اداره می کند.

پورشه در ایران

واردات پورشه از پیش از انقلاب به ایران آغاز شده و تا کنون روند این واردات برند پورشه ادامه دارد. البته به دلیل تورم و گران بودن ارز و مشکلات گمرکی تنها قشر خاصی از مردم ایران قادر به خرید پورشه هستند. عمده واردات پورشه به ایران از کشور امارات صورت می گیرد، البته واردات مستقیم خودروهای پورشه از آلمان و اتریش نیز صورت می پذیرد. پورشه پانامرا، پورشه کاین، پورشه کیمن، پورشه کررا و پورشه باکستر مدل های محبوب وارداتی پورشه به ایران هستند.

پورشه غول دنیای خودروسازی

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید