جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

پیر چشمی چیست؟

author منتشر کننده
بدون نظر 1 0
پیر چشمی چیست؟

همه ما تاکنون افرادی با سن بالا را دیده ایم که عینک بزنند یا برای دیدن اشیاء نزدیک و خواندن متن کتاب دچار مشکل شده باشند. توانایی بینایی در سنین و در دوره های مختلف زندگی دچار دگرگونی هایی می شود. با افزایش سن عدسی چشم انعطاف پذیری خود را به مرور از دست می دهد و دیگر توانایی تطابق را همانند گذشته نخواهد داشت. این اختلال از حدوداً سن ۴۰ سالگی تا ۵۰ سالگی رخ می دهد. به این عارضه پیر چشمی می گویند که معمولاً برای همه اتفاق می‌افتد. این بیماری به عنوان یک رویداد عاطفی نیز قلمداد می شود زیرا نشانه افزایش سن می باشد و نادیده گرفتن و همچنین پنهان کردن آن غیرممکن است.

در افراد مبتلا به دوربینی ممکن است در سنین پایین تر نیز بروز کند. نکته جالب در مورد این عارضه این است که در افرادی که قبلاً مبتلا به نزدیک بینی بوده‌اند شدت و دردسر آن کمتر است زیرا، نزدیک بینی تا اندازه ای پیرچشمی را خنثی می کند. افراد مبتلا به این بیماری همگی به عینک وابسته هستند به علت نزدیک بینی. تخمین زده شده است که نزدیک به ۲ میلیارد نفر در جهان مبتلا به این بیماری هستند و با استناد بر این تحقیق به عمل آمده، می توان گفت که از پیر چشمی نمی‌توان فرار کرد! اما، می توان از بروز آن در سنین پایین جلوگیری کرد.

علل پیر چشمی؟

یکی از وظایفی که عدسی دارد این است که با تغییر ضخامت خود ، به ما برای دیدن اشیا چه نزدیک و چه دور کمک می کند و باعث می شود که تصویر شی روی شبکیه به درستی ایجاد شود. با افزایش سن، عدسی قدرت انعطاف پذیری خود را از دست می دهد و به مرور سخت تر می شود و قادر به تشکیل تصویر بر روی شبکیه با وضوح کامل نیست. به طور کلی برخی از تغییرات در بدن با افزایش سن ایجاد می شود و پیر چشمی از جمله این موارد است. در پیر چشمی عوامل متعددی دخیل هستند و سخت شدن پوسته عدسی یکی از عوامل بروز آن می‌باشد.

از دیگر عوامل پیر چشمی می توان به، شغل، جنس (مذکر یا مونث)، فشار خون بالا، دیابت، سوء تغذیه، سابقه ضربه به سر، کم خونی، بیماری قلب و عروق و نارسایی عروقی اشاره کرد. همچنین محل سکونت و آب و هوای منطقه در میزان ابتلا به این بیماری موثر است است به همین سبب درصد ابتلا به پیر چشمی در نقاط مختلف جهان متفاوت است. قرار گرفتن در مقابل اشعه ماورای بنفش نیز برای چشم بسیار مضر است، به همین سبب، افرادی که در مناطق جغرافیایی گرم و خشک زندگی می کنند، چون تابش نور خورشید شدیدتر است.

 اشعه فرابنفش در فضا به همان میزان بیشتر است، پس افراد ساکن در این مناطق بیش از دیگران به این بیماری مبتلا می شوند. برخی از داروها و اختلالات نیز موثر بر بروز این بیماری هستند؛ همانند: داروهای ضد اضطراب، داروهای ضد افسردگی، آنتی هیستامین ها و غیره. داروهای ضد افسردگی، آنتی هیستامین ها و غیره. داروها میزان انعطاف پذیری لنز چشم را پایین می آورند. طبق تحقیقات به عمل آمده بیان شده است که این بیماری در زنان جوان زودتر بروز می کند و همچنین در سیاه پوستان نیز در سنین پایین تری رخ می دهد.

پیر چشمی چیست؟

علائم پیر چشمی؟

در برخی افراد با افزایش سن خواندن متونی با خط ریز و نیز انجام کارهایی که احتیاج به دید صحیح دارد دچار مشکل می شوند و برای انجام این امور فرد احتیاج به نور مستقیم و مکان روشن پیدا می کند. این مشکل که نام پیر چشمی را به دنبال دارد علائم گوناگونی نیز دارا می باشد. افرادی که کارشان وابسته به رایانه، مطالعه و یا کارهای ظریف است زودتر متوجه این علائم می شوند. علائم این بیماری شباهت هایی به علائم دوربینی دارد اما این دو بیماری دلیل‌های بروز متفاوتی دارند. از جمله علائم دید دوربین، می‌توان به، تاری دید، اشکال در دیدن اجسام نزدیک و تنبلی چشم اشاره کرد.

از علائم دیگر این بیماری:

۱ ) خستگی چشم به هنگام مطالعه

۲ ) سردرد به هنگام انجام کارهایی که احتیاج به دید نزدیک دارند.

۳ ) خواب آلودگی زودهنگام هنگام مطالعه

۴ ) نیاز به دور نگه داشتن اشیا برای دید مناسب تر

۵ ) سوزش چشم ها

و ...

پیشگیری از پیرچشمی؟

برای همه ما عیان است که از بالا رفتن سن نمی توان جلوگیری کرد و این افزایش سن ملزوم به تحلیل رفتن برخی از ویژگی های انسانی است؛ از جمله مشکل در بینایی. اما روشهایی وجود دارد که اگر به صورت متداوم و با حوصله انجام شود، در سلامتی چشمان ما تاثیر بسزایی خواهد داشت و فرایند ایجاد اختلال در بینایی یا همان پیر چشمی را به تعویق می‌اندازد. از جمله این کارها می توان به این اشاره کرد که سالی یک بار به چشم پزشک مراجعه کنیم ، تا از وضعیت، شماره و سلامتی چشمان خود مطمئن شویم.

کارهای گوناگونی را می‌توان برای پیشگیری از ابتلا به این عارضه انجام داد. وجود نور کافی در هنگام مطالعه یا انجام کارهایی که احتیاج به دقت و ظرافت دارد به سلامت چشمان ما کمک خواهد کرد. ورزش کردن نیز یکی از اموری است که برای پیشگیری از تمام بیماری ها کاربرد دارد! بدن را از نعمت آب محروم نکنید و به اندازه کافی آب بنوشید. هنگامی که در مکان هایی حضور دارید که نور خورشید زیاد وجود دارد، از عینک آفتابی استفاده کنید و از بافت چشمانتان در برابر اشعه های زیان آور فرابنفش محافظت کنید. چشم ها را نیز به طور غیر ضروری مالش ندهید.

با افزایش سن بدن احتیاج به داروهای مکمل نیز پیدا می کند و این مکمل ها نیازهای کلی بدن را تکمیل و یا تامین می کنند. همچنین این مکمل ها در پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری‌ها نیز تاثیر گذار هستند. در شیوه های زندگی امروزه که تغذیه نامناسب رواج پیدا کرده است کمبود انواع ویتامین ها و پروتئین ها در بدن انسان نیز به طور چشمگیری افزایش یافته است. تغذیه مناسب و رژیم غذایی مناسب داشتند سبب سلامت چشم آن نیز می شود. استفاده از میوه ها و مرکباتی که ویتامین c و a دارند لازمه ی پیشگیری از پیرچشمی هستند. همچنین مصرف سبزیجاتی که دارای برگ سبز هستند به این پیشگیری یاری می رسانند.

همانطور که واضح است چشم انسان از جمله اعضای مهم بدن به شمار می رود، زیرا نه تنها از لحاظ زیبایی حائز اهمیت است، بلکه سلامت چشم موضوعی است که به راحتی از آن نمی توان گذشت. با وجود این اشارات، متاسفانه اکثر افراد به این مسئله توجه چندانی ندارند و برای داشتن چشم هایی سالم موارد بهداشتی، دارویی و غذایی را رعایت نمی کنند. به همین سبب، دریافت ویتامین ها و مواد معدنی برای چشم بسیار مفید است. رژیم غذایی که حاوی موادی چون مس، روی، سلنیوم و غیره باشد به تقویت چشم کمک می کند و همچنین جلوگیری از پیر چشمی را به عمل می آورد.

یکی از موارد دیگر در پیشگیری از پیرچشمی توجه به کیفیت خواب در طول شبانه روز می باشد که به توصیه دانشمندان خواب مفید در شبانه روز ۸ ساعت می باشد. همچنین دوری از دخانیات کمک کننده است. اگر جزو افرادی هستید که کار با رایانه در اولویت امور شغلی شما می باشد بهتر است به چشمان خود استراحت کافی دهید. پس با تمام مواردی که ذکر شد درست است که که از پیر چشمی نمی توان فرار کرد اما می توان با تغییر شیوه زندگی و رسیدگی به سلامت جسم ابتلا به این بیماری را عقب انداخت.

تقویت چشم با گیاهان دارویی نیز امکان پذیر است. در طب سنتی برخی مواد غذایی برای سلامت چشم توصیه شده است که شامل: زردچوبه، هویج ، آویشن، شلغم، رازیانه، مغزها زعفران، کندر، دارچین و غیره می باشد. هویج به سبب داشتن ویتامین a مفید است و همچنین اسفناج می تواند مانع بروز اختلال هایی مانند آب مروارید نیز بشود. علاوه بر اینها کلان بروکلی نیز از چشم ها محافظت می کند و از تاری دید و پیر چشمی پیشگیری می‌کند. لازم به ذکر است که برای جلوگیری از هر نوع بیماری علی الخصوص پیرچشمی باید همیشه از لوازم آرایش با کیفیت خوب استفاده کرد و دقت زیادی روی تاریخ مصرف لوازم آرایش چشم داشت.

درمان پیر چشمی؟

امروزه روش های گوناگونی وجود دارد که افراد هر چه کمتر از عینک استفاده کنند و وابستگی چشم به عینک کم شود که البته این روش ها حاوی مضرات و مزایای گوناگونی می باشند. با وجود پیشرفت علم برای دوری هرچه بیشتر از عینک، اما همچنان یکی از قدیمی ترین، اصلی ترین و شاید سالم ترین روش ها برای درمان پیرچشمی، استفاده از عینک نزدیک می باشد. از رایج ترین عینک هایی که برای بیماری پیرچشمی استفاده می شود عینک های دید نزدیک، عینک های دو کانونی و تدریجی است.

عینک نزدیک برای مطالعه و دیدن اشیا نزدیک استفاده می شود. عینک دو کانونی نیز به صورتی طراحی شده است که قسمت اصلی عینک برای دید دور و قسمت پایین عدسی برای دید نزدیک استفاده می شود. عینک های تدریجی نیز به تدریج بینایی را اصلاح می‌کنند. لنز تماسی نیز از دیگر موارد درمان پیر چشمی چیست. این درمان که به آن اصطلاح تک چشمی می دهند بدین گونه است که یک چشم را برای دید دور و چشم دیگر برای دیدن نزدیک اصلاح می کنند. روش لنز تماسی مضراتی دارد که از جمله آن کاهش بینایی و دید سه بعدی را می توان نام برد.

پیر چشمی چیست؟

بیشتر بخوانید: افتادگی پلک چیست؟

در حقیقت می توان اظهار داشت که برای این بیماری درمان قطعی وجود ندارد اما به واسطه پیشرفت پزشکی در سلامت چشم روشهای گوناگونی پدید آمده است که به بیمار برای بهبود دید کمک می کند. در روش های درمان عینک و لنز تماسی شماره چشم به طور دائم تغییر می کند و برخی از بیماران از این امر احساس نارضایتی می کنند و به همین سبب استفاده از انواع جراحی و لیزر را گزینه اول خود انتخاب می کنند. البته استفاده از این نوع درمان لازمه شرایط مناسب به بیمار را نیز دارد. این شیوه درمان برگشت ناپذیر است و به همین سبب لازم است که قبل از انجام عمل جراحی با پزشک مشورت شود.

عمل جراحی از مواردی است که بیماران از آن استقبال زیادی می کنند و توسط عمل، ضعف رشته های متصل به عدسی چشم برطرف می شود و قدرت تمرکز و انطباق به عدسی بازمی گردد؛ اما خطراتی نظیر، پارگی کره چشم، فرسایش چشم، عفونت و غیره را نیز دارد که این گزینه را با محدودیت مواجه می سازد. به همین سبب تمام بیماران ویژگی های لازم برای انتخاب این گزینه از درمان را ندارند. عمل های جراحی نیز انواع مختلفی دارند، از جمله کراتوپلاستی هدایتی، کاشت حلقه و رینگ های داخل قرنیه، استفاده از لنزهای چند کانونه.

بر اساس آمار به دست آمده یکی از به روزترین روش های درمان این بیماری عمل کمرا است. این عمل کمتر از ۱۵ دقیقه زمان می برد. نیازی به بخیه ندارد و زمان بهبودی در افراد مختلف متفاوت است. عمل هایی که به عنوان لیزیک از آنها یاد می شود بر کاهش مشکلات دید نزدیک موثر است اما محدودیت هایی نیز از نظر دید ایجاد می‌کند، زیرا هر دو چشم به صورت تیمی با هم کار می‌کنند. از جمله درمان های سنتی درمان به واسطه زالو است! باید توجه بسیار داشت که برای درمان های طبی از زالوی استفاده شود که در آبهای خزه دار که محل زیست قورباغه ها می باشد پرورش یافته است.

باید به این نکته توجه داشت، که قبل از درمان وقتی به چشم پزشک مراجعه می‌کنیم، پزشک طی معاینه کامل چشم، انواع بیماری های چشم را مورد بررسی قرار می‌دهد و پس از تشخیص بیماری پیر چشمی به کمک تست استاندارد بینایی، میزان پیرچشمی شما را تعیین می‌کند. پزشک متخصص مشکل عدسی یا عیب انکساری چشم را تعیین و اگر درمان به صورت تجویز عینک باشد عینک مناسب با چشم را تجویز خواهد کرد. اگر در مورد مناسب جراحی باشد پزشک شما مناسب ترین روش جراحی را به شما معرفی خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید