جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

چرا باید بهداشت فردی را رعایت کنیم؟

author منتشر کننده
بدون نظر 1 0
چرا باید بهداشت فردی را رعایت کنیم؟

رعایت بهداشت فردی یک مسئله ضروری است. روزانه ما بطور ناخودآگاه با مسائل بهداشتی روبروییم که خودمان کمتر متوجه آن ها هستیم. برای مثال حمام می­کنیم، دستانمان را می­شوییم، مسواک می­زنیم، ناخن ­هایمان را می‌­گیریم و ... . بعضی از افراد دارای وسواس بهداشتی هستند. یعنی ممکن است روزی چند بار دوش بگیرند و دستانشان را بیش از حد بشویند. شست و شوی زیاد یک وسواس و نوعی بیماری است که نه تنها به شما کمک نمی‌­کند، بلکه شما را از بهداشت واقعی دور می‌­کند. رعایت بهداشت فردی به شما زندگی سالم تر و ظاهر با طراوتی را هدیه می‌­دهد.

چرا اهمیت به بهداشت مسئله مهمی است؟

در سالی که گذشت با وجود بیماری کرونا، دیگر رعایت بهداشت تنها برای زیبایی نبود. ما در سال اخیر با رعایت بهداشت، سلامتی­مان را تضمین کردیم. از آنجایی که این بیماری مستقیماً با مسائل بهداشتی رابطه دارد، برای دور شدن هرچه بیشتر آن مجبور به شستن چند باره­ ی دستانمان و پاک کردن آلودگی هرچه بیشتر از سطوح هستیم. در حالت عادی اهمیت به بهداشت فردی وجوهات مختلفی دارد. برای مثال مسواک زدن باعث پیشگیری خرابی در دندان می­‌شود. شستن دست­ ها باعث از بین رفتن آلودگی­ می‌­شود و در نتیجه سلامت و طول عمر را تضمین می­کند.

بهداشت دهان چگونه رعایت می‌شود؟

رعایت بهداشت دهان بسیار مهم است. پس از هر وعده­ ی غذایی، از مسواک و نخ دندان استفاده کنید. ماندن بیش از اندازه مواد غذایی روی دندان ­هایتان باعث خرابی آن ها می­‌شود. قندها یکی از دشمنان دندان ­ها هستند. مصرف شیرینی جات و نوشابه تاثیر مستقیمی روی دندان می­‌گذارند و باعث پوسیدگی می­‌شوند. از مصرف این مواد قندی برای جلوگیری از پوسیدگی دندان­ ها خودداری کنید. از قندهای طبیعی استفاده کنید. نوشیدنی شیر برای استحکام دندان ­ها بسیار مفید است و دارای مقداری قند طبیعی است که برای بدن مضر نیست. اگر شیرینی مصرف می­‌کنید، حتماً پس از آن مسواک بزنید تا مواد قندی ساعات کمتری را روی دندان­ هایتان قرار داشته باشند.

بهداشت دهان چگونه رعایت می‌شود؟

چرا بهداشت پوست مهم است؟

پوست بعنوان عنصر بسیار مهمی در زیبایی شناخته می­‌شود. توجه به پوست باعث زیبایی دو چندان ظاهر شما می­‌شود. پوست انسان خشک، چرب یا نرمال است. اگر پوست چربی دارید باید بسیار زیاد مراقب عادات غذایی خود باشید. مصرف فست فود و چربی­ های مضر به طور مستقیم روی پوست شما تاثیر می­‌گذارد. اگر پوست خشکی دارید باید از انواع روغن­ های گیاهی مثل روغن زیتون یا نارگیل استفاده کنید. پوست صورت خود را حتما صبح و شب با فوم یا ژل شست و شو بشویید. با نشستن گرد و خاک روی پوست و یا ماندن مواد آرایشی بر روی آن شما به آسیب­ های پوستی نزدیک می­‌شوید.

بیشتر بخوانید: خوراکی های مفید برای سلامتی پوست و مو چه چیزهایی هستند؟

چرا بهداشت مو مهم است؟

موی خود را بشناسید. اگر از موی خود غافل شوید، خیلی زود موهایتان دچار آسیب­ های مختلفی می­‌شود. اگر زیاد سشوار بکشید یا از اتوی مو زیاد استفاده کنید، موهایتان را می­‌سوزانید و به آن ها آسیب غیرقابل جبرانی وارد می­کنید. مواد شیمیایی مثل رنگ مو و اکسیدان نیز برای مو به شدت مضر است. برای رعایت بهداشت مو باید آن را چند وقت یک بار کوتاه کنید و از شر موخوره­ها راحت شوید. به اندازه­ ی مناسب و کافی استحمام کنید و با شست و شوی زیاد موها، چربی لازم برای مو را از آن نگیرید. با شانه زدن مو­ها و استفاده از شوینده­ های گیاهی و مواد غیر شیمیایی به سلامت موهایتان کمک کرده­اید. عواملی مثل تغذیه نادرست، مصرف سیگار، شست و شوی زیاد مو با شامپو، استفاده زیاد از رنگ موهای با آمونیاک و ... باعث ریزش، پوسیدگی و آسیب زدن به مو می­‌شود.

بهداشت کودکان

کودکان بدلیل بدن آسیب پذیری که دارند، بیش از بقیه در معرض خطر هستند. پس باید بیش از بزرگسالان بهداشت را رعایت کنند. رعایت بهداشت کودکان وابسته به انجام کارهایی است که پدر یا مادر برای آن ها انجام بدهند. برای مثال دستان کودکان پس از بازی در پارک، مهد کودک و ... باید شسته شود. کودکان عادت دارند که دستان خود را بی محابا به دهان خود بزنند، پس شستن دستان پس از لمس کردن وسایل بازی و ... شیوه­ ی خوبی برای پیشگیری از بیماری است. مسواک زدن یکی از کارهایی است که معمولاً کودکان فراموش می­‌کنند و یا از انجام آن طفره می­‌روند. پدر یا مادر وظیفه دارند مسواک زدن را به کودکان یادآوری کنند.

بهداشت در جامعه معاصر

جامعه معاصر نسبت به گذشته بسیار پیشرفته تر شده است. در گذشته بعلت کثیفی و رعایت نکردن بهداشت، ریشه ­ی بسیاری از بیماری­ ها آلودگی بود. در آن زمان انسان­ ها خیلی راحت تر در مقابل بی ارزش­ترین بیماری­ ها می­‌مردند اما در حال حاضر حتی بدترین انواع سرطان­ ها نیز تا حدی قابل درمان شده ­اند. بهداشت در جامعه ­ی معاصر با وجود کرونا به مسئله ­ای بسیار جدی تر از گذشته تبدیل شده است. کارخانه­ هایی که مواد اولیه­ ی غذایی را تولید می­‌کنند با پروانه بهداشت و نظارت مستقیم سازمان بهداشت در حال فعالیت اند و کمتر دچار سرپیچی­ های بهداشتی می­‌شوند.

دانستن چه نکاتی برای رعایت بهداشت مهم است؟

با فهمیدن تاثیری که بهداشت در زندگی ما می­گذارد و ارزشی که دارد باید به رعایت برخی از نکات بهداشتی توجه کنیم. برای مثال مسواک زدن یکی از کارهایی است که بسیاری از افراد انجام نمی­‌دهند. آمار خرابی­ های دندان نشان از رعایت نکردن بهداشت دندان دارد. یکی دیگر از مواردی که در انسان ­ها زیاد دیده می­‌شود، خرابی­ ها و آسیب­ های مربوط به مو است. مصرف زیاد فست فود و رعایت نکردن موارد بهداشتی، محیط آلوده و ... باعث آسیب زدن به سیستم درونی بدن شده است و در نتیجه این آسیب­ ها خودشان را در موهای چرب و بد فرم، دندان­ های زرد و پوسیده، پوست غیر شفاف و پر از آکنه و انواع بیماری ­ها نشان می­‌دهند.

دانستن چه نکاتی برای رعایت بهداشت مهم است؟

بهداشت در گذشته به چه شکلی وجود داشته است؟

ریشه­ ی مهم­ترین بیماری­ های بشر در گذشته رعایت نکردن بهداشت بوده است. برای مثال بیماری طاعون بدلیل زندگی آلوده­ ی افراد در گذشته بوده است که کشته­ های زیادی به جا گذاشت. حمام رفتن که یک امر بهداشتی است، در گذشته بسیار دیر به دیر انجام می‌­شده است و دلیل آن امکانات پایین بوده است. در گذشته محصولات بهداشتی به این شکل وجود نداشته است و تمام بیماری­ ها با امکانات گیاهی درمان می­‌شده که در بسیاری از موارد تاثیر زیادی روی فرد بیمار نداشته است. به مرور با پیشرفت علم و فناوری، بهداشت نیز جدی تر تلقی شد.

بهداشت زنان

زنان از نظر بدنی بسیار متفاوت با مردان هستند و رعایت بهداشت برای آن ها نیز متفاوت است. مسائل مربوط به قاعدگی و بیماری­ های مربوط به آن بخش مهمی از بیماری زنان را تشکیل داده است. زنان بیش از مردان موظف به رعایت موارد بهداشتی هستند چرا که زودتر از آن ها به بیماری­ های داخلی دچار می­ شوند. بهداشت زنان توجه زیاد آن ها به مو، پوست، اندام و ... را نیز شامل می­‌شود. زنان بدلیل لوازم آرایشی که استفاده می­‌کنند، بیش از مردان باید به پوستشان توجه کنند. انواع کرم­ های آرایشی بهداشتی روی پوست مانع از تنفس پوست می­‌شود و در مدت طولانی خودش را به شکل جوش و آکنه نشان می‌­دهد. علاوه بر این، زنان موهای خودشان را دائماً در معرض ترکیبات شیمیایی قرار می­‌دهند و باعث شکستگی، سوختگی  و آسیب جدی به مو می‌­شوند. زنان بدلیل مسائل مربوط به قاعدگی باید به خوراکشان بیشتر اهمیت دهند و ورزش و فعالیت­ های بدنی را جدی بگیرند.

بیشتر بخوانید: ده قدم تا سلامت بدن

رعایت بهداشت در بیماری کرونا

در سال اخیر رعایت بهداشت بسیار جدی تر شده است. کرونا که خطرناک ترین ویروس در سال های اخیر شناخته شده است، خودش را در آلودگی­ ها و محیط ­های آلوده بیشتر نشان می‌­دهد. در سال اخیر استفاده از الکل بر روی دست ­ها و شستن مداوم شان یکی امر عادی شده است. شاید تا سال پیش مفهوم شستن وسایل و مواد غذایی بسیار عجیب به شمار می‌رفته اما امسال با شناخت این ویروس متوجه شدیم که یک مواد خوراکی که از بیرون تهیه می­‌شود، چقدر می­‌تواند خطرناک باشد. بیماری کرونا خودش را در مکان ­های شلوغ بیشتر نشان می­‌دهد. این موضوع نشان می‌­دهد که بیماری در مکان ­های شلوغ امکان سرایت بیشتری دارد. این بیماری با تمام بدی ­هایی که داشت، درس بزرگی به ما داد و آن جدی گرفتن بهداشت بود که تا پیش از این کمتر مورد توجه قرار می‌­گرفت.

چرا این روزها بهداشت مهم تر شده است؟

با فاکتور گرفتن بیماری کرونا در سال اخیر، بهداشت در سال های معاصر بیشتر جدی گرفته می­‌شود. برای مثال رستوران­ ها و اغذیه فروشی ­ها تمیز تر و بهداشتی تر شده اند و محیط­ هایی مثل بیمارستان به شدت استریل شده اند. یکی از دلایل این موضوع فهم بیشتر بشر است. با پیشرفت علوم پزشکی انسان متوجه شد که ریشه ­ی بسیاری از بیماری­ ها آلودگی است. البته در دسترس بودن مکان ­های بهداشتی نیز دلیل خوبی برای مهم شدن بهداشت است. در گذشته امکان دسترسی به حمام کم بوده است و بالطبع مردم کمتر از آن استفاده می‌­کردند اما امروزه هر انسان بطور متوسط یک روز در میان به حمام می­‌رود و مسواک می‌­زند. وجود اینترنت و فضای مجازی نیز باعث شده است که ما ناخودآگاه به بسیاری از زندگی­ ها وارد شویم. ورود ما به زندگی افراد موفق باعث می­‌شود که از آن ها بعنوان یک الگو یاد کنیم و طرز زندگی آن ها را نیز دنبال کنیم. تماشای زندگی افراد معروف ما را مجبور به استفاده بیشتر از وسایل بهداشتی می­‌کند.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید