جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

چگونه برای مقطع کارشناسی مقاله بنویسیم؟

author منتشر کننده
بدون نظر 0 0
چگونه برای مقطع کارشناسی مقاله بنویسیم؟

امروز می‌خواهیم درباره‌ی این موضوع حرف بزنیم که چگونه برای مقطع کارشناسی مقاله‌ی چاپ شده بنویسیم. اصلا در مقطع کارشناسی برای اینکه برای دانشگاه‌ های معتبر و به خصوص دانشگاه‌ های خارج از ایران پذیرش بگیریم، آیا واقعا نیازی به نوشتن مقاله داریم و یا خیر؟ در هر حال جواب هرچه که باشد، شما که این مقاله را می‌خوانید به احتمال زیاد می‌خواهید با مقاله نوشتن راه سفر به دیاری دیگر را بر ببندید، پس این مقاله می‌تواند راه سفر شما را راحت تر کند.

مقاله نوشتن در مقطع کارشناسی به چه صورت است؟

قبل از اینکه مقاله نوشتن برای مقطع کارشناسی و همچنین کارشناسی ارشد را بگوییم، خوب است درباره‌ی این حرف بزنیم که بدانید مقاله اصلا برای مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد اگر معدل دانشگاه و زبان بالایی داشته باشید، اصلا نیازی نیست! در واقع مقاله برای مقطع دیپلم به کارشناسی و همچنین، کارشناسی به کارشناسی ارشد فقط در صورتی نیاز است که شما مدرک زبان پایین و همچنین معدل نامناسبی داشته باشید. اما چرا؟  یعنی چرا در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد نیاز به مقاله نوشتن نیست؟

ببینید در بیشتر کشورهای دنیا مقطع کارشناسی به صورت تئوری و فاقد کارهای عملی می‌باشد. این موضوع را همه‌ی جای دنیا می‌دانند و درک می‌کنند، پس از یک محصل کارشناسی انتظار مقاله چاپ شده ندارند! البته دقت داشته باشید همه جای دنیا کارشناسی به صورت تئوری محور نیست و برای مثال در ژاپن از همان دبیرستان و حتی راهنمایی شروع به یادگیری مطالب عملی می‌کنند! البته این تنها ژاپن نیست که درس‌های به صورت عملی‌ یاد میگیرند و در آلمان و آمریکا هم نه به اندازه‌ی ژاپن اما دروس تا حدود زیادی حداقل در مقطع کارشناسی به صورت عملی هستند.

حالا اگر معدلمان کم بود چگونه برای کارشناسی مقاله بنویسم؟ خب خوبی مقاله نوسی برای اپلای در دوره‌ی کارشناسی این می‌باشد که در دوره‌ی کارشناسی هر دانشجو کلی وقت اضافه دارد، یعنی علاوه بر خواندن برای مدرک زبان شما می‌توانید، در این برهه زمانی مقاله نویسی هم یاد بگیرید. علاوه براین اگر در مقطع کارشناسی مقاله نویسی را شروع کردید و موفق نشدید می‌دانید که باز هم در مقاطع بالاتر فرصت دارید. اما هرچه مقطع بالاتر برود با اینکه نیاز به مقاله نویسی بیشتر می‌شود اما زمان کمتری هم نصیب شما می‌شود! پس درست است که  از نیازها برای اپلای دانشگاهی نوشتن مقاله نیست، اما مقاله می‌تواند شما را بسیار جلو بیاندازد.

برای مقاله نوشتن در مقطع کارشناسی باید خود را حسابی به چالش بکشید، اما چگونه؟ راه‌ های بسیاری برای به چالش کشیده شدن وجود دارد، اول اینکه در همایش ها شرکت کنید. اما چگونه شرکت در همایش ها موجب تقویت مقاله نویسی می‌شود؟ ببینید برای اینکار باید دل را به دریا بزنید و یک مقاله به همایش‌های داخلی ارسال کنید، مقاله‌‌ی ارسالی شما هرچند خوب نباشد اما بررسی شود و می‌تواند از طریق ارزیابی استادان خبره ایرادات شما را بگیرد.

دومین اقدامی که هنگامی مقاله نوشتن باید یه یاد داشته باشید، این می‌باشد که قید جزئیات را بزنید. البته نه به طور کامل! ببینید در ابتدا یک قالب کلی برای مقاله‌‌ی کلی برای مقاله خود در نظر داشته باشید.  مثلا برای مقاله خود خارج از مقدمه و جمع بندی، انواع نمودارها و جدول‌ها را نیز در نظر بگیرید. در هنگام نگارش، جزئیات را وارد نمودارهای و جدول‌ها کنید و از گفتن جزئیات درمتن مقاله صرف نظر کنید.

حالا به سراغ استادی ماهر بروید و از او به عنوان استاد راهنما کمک بگیرید و راهنمایی بخواهید.البته علاوه بر استاد می‌توانید از دانش جویان نخبه نیز راهنمایی بگیرید. با کمک از یک استاد یا دانشجوی بزرگتر و ممتاز شما می‌توانید نسبت به رشته‌ی خود آشنایی بیشتری پیدا کنید. در نهایت این آشنایی موجب می‌شود که اولا بفهمید اصلا به چه صورتی باید رشته‌ی خود را با مقاله انطباق دهید و بعد هم درباره‌ی موضوع مقاله آشنایی پیدا می‌کنید. بعد از مشورت با استاد موضوع را انتخاب کنید.

بعد از پیدا کردن موضوع زمان آن می‌رسد که شروع به نوشتن و نگارش کنید. نوشتن مقاله نیز معضلات خاص خود را دارد. برای مثال باید با نحوه نگارش مقاله نویسی آشنا شوید. مقاله‌ ی شما باید بدون غلط املایی و یا نگارشی و ساختاری باشد. در این زمینه هم اگر سر رشته ندارید می‌توانید راهنمایی بگیرید. اما فقط راهنمایی نگارشی بگیرید و هرگز نخواهید کسی برایتان کلا بنویسید.

در این مرحله مقاله‌‌ی خود را برای یک ژورنال معتبر ارسال کنید. به طور قطع در اولین کارهای خود مقاله را برای مجله‌ی سطح پایین بفرستید و مرور زمان کار خود را گسترش دهید. کاملا مشخص است که با تجربه‌‌ی بیشتر مقاله‌ ی شما هم در ژورنال های معتبر تری چاپ خواهد شد. بعد از چاپ در مجله مقاله شما به سمت هیئت ژوری می‌ رود تا بررسی شود‌. بعد از ارزیابی هیئت داوری ایرادات مقاله‌‌ی شما به خودتان گفته می‌شود. چون احتمالا اولین مقالات خود را برای محموله‌های داخلی می‌فرستید، پس این شانس را دارید که با اساتید معتبر آشنا شوید.

مقاله برای کارشناسی ارشد

از آن‌ جایی که طبق آمار اغلب کسایی که می‌خواهند بروند در مقطع کارشناسی هستند. بنابراین ما هم اپلای و مقاله نویسی را برای مقطع کارشناسی به کارشناسی ارشد می‌گوییم. ببینید اگر مقاله‌ ی گذشته‌ی مارا که درباره‌ی مراحل اپلای بود، دنبال کرده بودید به یاد دارید که در این مقاله گفتیم انتخاب کشور مناسب یکی از ملاک‌های مهم برای اپلای می‌باشد. اما کشور مناسب یعنی کجا؟

اینکه چه کشوری مناسب می‌باشد تا حدود خیلی زیادی به سلیقه‌ی شخصی شما بستگی دارد. اما با توجه به شرایط ایران و ارتباط با آن سایر کشور‌ ها و همچنین وضعیت دانشجویان می‌توانیم بگوئیم که کانادا یکی از بهترین مکان‌ها است. کانادا در طی سالیان اخیر شرایطی را به وجود آورده است که در طی این شرایط دانشجویان ایران و بسیاری از کشورها به راحتی تحصیل کنند. البته فقط تحصیل راحت نیست که زندگی را برای یک دانشجو جذاب می‌سازد بلکه سطح علمی بالای این کشور نیز هست. علاوه بر این‌ها خوب است بدانید هزینه‌های زندگی در کانادا کاملا منصفانه با اوضاع درسی دانشجویان می‌باشد. به یک نحوی می‌شود گفت که کانادا بهشت دانشجویان است! چرا که بر طبق آخرین آمار کانادا با سواد ترین کشور دنیا است!

حالا اگر شما به هر نحوی نخواستید و یا نتوانستید اروپا را برای تحصیل انتخاب کنید، کشورهای دیگری نیز هستند که می‌توانند برای شما یک گزینه‌ی عالی برای سفر باشند. برای مثال کشورهایی مثل آمریکا و اروپا شمالی و همچنین روسیه و حتی برخی از کشورهای آسیایی من جمله چین و ژاپن از این کشورها هستند. نکته اینجا است که شرایط برای مهاجرت به این کشورها در هیچ یک از کشورها مشابه دیگری نیست، بنابراین اگر فردی بخواهد مقاله نوشتن در مقطع کارشناسی ارشد را آغاز کند، باید به نوع خواسته‌ی آن کشور برای مقاله حتما توجه کند.

به طور کلی مرحله‌ی اپلای ابتدا با انگیزه آغاز می‌شود.  بعد باید جسارت را چاشنی کار خود قرار دهید. حالا باید به سراغ مدرک زبان که می‌تواند آیتلس و یا تافل و یا دیگر انواع مدارک زبان باشد. حالا رزمه و انگیزه نامه‌ ای بسیار قوی نگارش کنید. برای این کار می‌توانید از کسی کمک بگیرید، اما ترجیحا خودتان انجام دهید، چراکه اینگونه هم با نحوه نگارش مقاله آشنا می‌شوید و هم یک وقت در کشور مقصد گیر نمی‌افتید!

حالا باید یک فایل اکسل برای تمامی کارهای خود تهیه کنید و بعد شروع به ایمیل زدن بکنید.( درباره‌ی ایمیل در مقاله‌ ی قبلی حرف زدیم.) از همین مرحله بدانید که نباید امید خود را به هیچ وجه از دست بدهید، چرا که واقعیت این است که راهی کمی پیچیده اما شیرینی در پیش دارید. اما چرا شیرین؟ چون ممکن است در این راه با افرادی آشنا شوید که کلا مسیر زندگی‌تان عوض شود! برای مثال ممکن است شما با اساتید دانشگاه خبره ملاقات کنید و یا در طی ایمیل آشنایی پیدا کنید.

خب حالا پس از طی شکست کم کم در این مرحله به پیروزی و امید نزدیک می‌شویم. خودتان را پس دریافت اولین ایمیل امیدوار کننده کم‌ کم آماده رفتن بکنید. البته شتاب زده عمل نکنید، اما با استاد همچنان ارتباط خود را حفظ کنید. اگر این استاد به یکباره ارتباطش با شما قطع شد با اساتید دیگر نیز در ارتباط باشید. اگر رفتنتان صد در صدی شد وسایل مهاجرت و یا سفر طولانی مدت را از یاد نبرید

چگونه برای مقطع کارشناسی مقاله بنویسیم؟

چرا با وجود ضروری نبودن مقاله برای کارشناسی و ارشد اما خوب است آن را بنویسیم؟

یک سوالی که اغلب افراد می‌پرسند این است که چرا وقتی پارامترهای دیگر هست ما مقاله بنویسیم؟ ببینید جواب این سوال را می‌شود با این حساب جواب داد که خب آیا شما همه‌ی پارامترهای مهاجرت تحصیلی را دارید؟ مثلا هم نمره‌ی زبان عالی دارید و هم معدلتان عالی هست و تازه تمکن مالی هم دارید. خب تازه اگر اینها هم داشته باشید، آیا خرج دانشگاه را به راحتی می‌توانید بدهید؟ خب تعداد افرادی که این توانایی ها را دارند، بسیار اندک هستند، پس مقاله نوشتن کار به صرفه‌ ای می‌باشد.

در ضمن شما تمام ملاک‌های فوق هم داشته باشید، باز هم خوب است که مقاله را فراموش نکنید، اما چرا چون در بعضی از کشورها رقابت شدیدی بر سر جایگاه بورسیه در بین دانشجویان رخ می‌دهد. خب در بین این رقابت‌ها کسانی که از کشورهای ثرومندتر می‌آیند راحت تر  می‌توانند تمکن مالی را پر کنند. پس امتیاز شما در این حین مقاله شما است!

چگونه برای مقطع کارشناسی مقاله بنویسیم؟

بیشتر بخوانید: چگونه می توانیم یک محیط کاری شاد برای کارکنان خود بسازیم؟

حالا این سوال پیش می‌آید که اصلا چگونه مقاله بنویسیم؟ اینکه چگونه برای کارشناسی و یا ارشد مقاله بنویسم، مبحث واقعا طولانی و البته تخصصی ای است. به طور قطع این سطح تخصصی بودن برای دکتری بیشتر هم می‌شود. برای همین، خوب است که برای مقاله نویسی وتحقیقات گسترده‌ای انجام دهید. البته ما در مقاله‌ی آینده با شما درباره‌ی نحوه‌ی مقاله نویسی برای دروسی مثل ژنتیک و همچنین گرایش‌های مرتبط با زیست شناسی به طور مفصل حرف می‌زنیم. اما در مطلب امروز فرصت نمی‌شود.

خب به پایان یک مقاله‌ ی دیگر رسیدیم. اگر از کسانی هستید که مایل اند به خارج از کشور از راه تحصیلی مهاجرت کنند، پیشنهاد می‌کنم که مقالات آینده‌ ی ما را نیز دنبال کنید. چراکه ما در این مقاله فقط در باره‌ اینکه چرا باید مقاله بنویسیم، حرف زدیم، اما در مقالات آینده‌ درباره اینکه چگونه مقاله بنویسم حرف می‌زنیم‌ در واقع در مقالات آینده درباره‌ی اینکه چگونه تحقیقات و جمع آوری‌های مربوط به مقاله را انجام دهید حرف می‌زنیم. پس ما را دنبال کنید.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید