جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

چگونه می توانیم یک محیط کاری شاد برای کارکنان خود بسازیم؟

author منتشر کننده
بدون نظر 6 0
چگونه می توانیم یک محیط کاری شاد برای کارکنان خود بسازیم؟

از نخستین روزی که افراد به تیم کاری شما در سازمان ملحق می‌شوند باید از آمدن به محل کار خود احساس شادی و شعف داشته باشند. حقیقت دارد که می‌گویند برداشت ها و حس اولیه افراد نسبت به محیطی که قرار است در آن کار کنند اهمیت دارد! متأسفانه اغلب شرکت ها بیشتر بر چگونگی دستیابی به سود بیشتر به واسطه ی استخدام یک شخص تمرکز می‌کنند تا نحوه‌ی به هم پیوستن اعضای دیگر آن تیم برای ایجاد یک محیط کاری شاد. در واقع فراهم سازی این محیط، اغلب آخرین چیزی است که به ذهن مدیران خطور می‌کند و این مسئله خوب به نظر نمی‌رسد!

کارکنان، مهم ترین منابعی هستند که یک شرکت یا هر سازمانی می‌تواند داشته باشد و شما به عنوان کارفرما باید در نحوه‌ی برخورد با آنان رفتاری درخور این میزان اهمیت نشان دهید.

تصور کنید زمانی که کارکنان با خوشحالی و رغبت وارد محل کار خود شوند، فعالیت آن ها تا چه حد برای سازمان کارآمد و موثر واقع واقع خواهد شد و به چه میزان تعداد غیبت های کاری کاهش خواهد یافت. از آن جایی کارمندان از کار کردن در سازمان شما لذت می‌برند اینگونه به نظر می‌آید که کار کردن برای آن ها مانند سر گرمی ست.

محیط کاری شاد

بیشتر بخوانید: چگونه در حوزه‌ی برقراری ارتباط با مشتری، موفق تر ظاهر شویم

راهکار های عملی برای ایجاد یک محیط کاری شاد

موارد بسیار زیادی می‌توانید به لیست چیزهایی که برای داشتن یک محیط کاری شاد نیاز دارید اضافه کنید. در این قسمت، تعدادی ایده پیشنهاد شده است که می توانید با برنامه ریزی، آن ها را در سازمان خود پیاده سازی کنید.

طرح های خوش آمد گویی شخصی سازی شده

یکی از بهترین روش ها برای خوش آمد گویی به نیرویی جدید به مناسبت ملحق شدن به تیم کاری شما، اعطای بسته ای ویژه است. افرادی که تازه استخدام شده اند زمان آمدن به دفتر کاری خود باید احساس راحتی داشته باشند. شما ممکن است در این بسته چیزهایی که کارکنان جدیدالورود احتمالا نیاز به استفاده از آن ها را دارند یعنی الزامات آن شغل مانند یک لپ تاپ، گوشی موبایل، تی شرت، فنجان قهوه یا یک خودش آمد گویی ساده که توسط همه‌ی اعضای تیم تدارک دیده شده است را قرار دهید.

بسته‌ی خوش آمد گویی باید پیش از ورود فرد بر روی میز کار وی گذاشته شود تا خود او آن را باز کند. نتیجه‌ی این عمل به ایجاد حس قدردانی و خوش آمد در کارمند در بدو ورود به تیم کاری کمک شایانی می‌کند. این کار باید متناسب و نشان دهنده‌ی موقعیت شغلی فرد در شرکت باشد.

نوشته های دست نویس جهت قدردانی

موفقیت شرکت شما در گرو سخت کوشی و موفقیت کارکنان است. البته یک روز کاری عادی کاملا کسل کننده است و شما را مشغول می‌کند؛ اما شما و تیمتان نباید تا حدی درگیر کارتان شوید که برای تشخیص اهدافی که کارکنان شما توانایی دستیابی دارند زمانی نداشته باشید. اگر هم تیمی ها و همکارانتان عملکرد خوبی در انجام کاری در طول روز یا هفته داشته اند، همیشه زمانی را برای نوشتن یادداشت های قدردانی برای آن ها اختصاص دهید. باید برنامه ریزی کنید که این یاداشت های تشویقی بر روی میز کار آن ها قرار بگیرد. گرچه ممکن است چیز ساده ای به نظر برسد، قدرت شگفتی برای برانگيختن و وادار کردن کارکنان برای عملکرد بهتر آن ها دارد. این روش می‌تواند به طور قابل ملاحظه ای به از میان برداشتن موانع  و وحدت تیم کاری کمک کند.

بیشتر بخوانید: مقالات شرکت های موفق در کسب و کار را از اینجا دنبال نمایید

اعلام حضور مراجعان به محل کار

یکی از مواردی که بسیاری از شرکت ها فراموش می کنند این است که چگونه با مراجعانی که به محل کار می‌آیند رفتار کنند. تهیه لیست و اعلام افرادی که قرار است در هفته یا ماه آینده به شرکت مراجعه کنند به وسیله ایجاد یک پلتفرم گفت و گوی گروهی اعضای شرکت، راهکاری موثر برای ایجاد فرهنگ سازمانی منحصر به فرد و مثبت است. می‌توانید برنامه زمانی حضور بازدیدکنندگان از شرکت را به طور همگانی اعلام کنید تا افراد دیگر بعد اتمام جلسات بتوانند با این بازدیدکنندگان ملاقات داشته باشند و شبکه ارتباطی بهتری شکل بگیرد.

تولد اعضای شرکت را جشن بگیرید

تولدها موقعیت هایی خاص هستند و چیزی نیست که بتوان از زیر آن شانه خالی کرد! همیشه برای جشن گرفتن روزهای تولد همکاران و اعضای تیم کاری خود زمانی اختصاص دهید. تهیه کیک تولد های گوناگون و دکور اتاق کار آن ها هر بار با تم های مختلف، راهکار هایی ست برای نشان دادن این که به آن ها اهمیت می دهید. کافیست خلاق باشید و همکاران خود را سوپرایز کنید.

البته یکی از بهترین راه ها برای تبریک تولد افراد، هدیه دادن به آن هاست. کسی که جشن تولد برایش برگزار شده باید هدیه ای برای همکارش که روز تولدش نزدیک است بخرد! به این طریق کارکنان در روز تولد خود هدیه ای دريافت می‌کنند که به آن ها حس خاص بودن می‌دهد. از طرفی، با خرید هدیه برای اعضای تیم خود بیشتر از ویژگی های شخصیتی آن ها اگاهی می‌یابند.

قرار دادن زنگ تشویقی

هر روزه کارمندان، کار قابل توجهی انجام می‌دهند که به شرکت و سازمان در تحقق اهداف تعیین شده‌ی ماهانه کمک می‌کند. داشتن ابزاری برای اعلام این دست آورد ها ایده جالبی به نظر می‌رسد. شاید بهترین روش برای کمک به اعضای تیم خودتان جهت ابراز و شرح دست آوردشان برای سازمان به وسیله‌ی گذاشتن یک زنگ تزئینی در دفتر کار است! هر زمان که عضوی از تیم شما اقدامی در جهت پیشبرد اهداف کوتاه مدت و بلند مدت مجموعه انجام می‌دهد می‌تواند با ضربه زدن به زنگ این پیشرفت کاری خود را با هم تیمی هایش جشن بگیرد! با این روش اعضای تیم های دیگر مجموعه برای تلاش بیشتر در حیطه وظایف خود و ارتقاء عملکرد تیمی مشتاق تر می‌شوند و البته چه کسی از کمی تفریح در محل کار بدش می آید؟!

دیواری از تاریخچه ی فعالیت های تیم خود بسازید

می‌توانید تصاویر و یادداشتی هایی درباره ی موفقیت هایی که در قالب یه تیم به آن دست يافته اید را بر روی یک دیوار بچسبانید. دیواری را در راهرو یا لابی شرکت انتخاب و به این امر اختصاص دهید و همکاران خود را تشویق کنید که برای نشان دادن  پیشبرد ها و دستاوردهای های خود از آن استفاده کنند. همه‌ی افراد دوست دارند که دستاوردهای خود را به نمايش بگذارند و این روشی عالی برای قدردانی کردن از افراد و معرفی رویداد های موثر است.

این ها چند نمونه از مواردی بود که شما می‌توانید برای داشتن یک محیط کاری شاد انجام دهید.

لزوم کار در محیط کاری شاد

چرا کارفرمایان باید برای تغییر جو سازمان و فراهم سازی محیط کاری شاد تلاش کنند؟

کارمندان شاد بهتر می‌توانند در راستای موفقیت تیم با هم همکاری و مشارکت کنند.

در دنیای تجارت، برند ها و کمپانی های برجسته متوجه این نکته شده اند که کار در محیط شاد احتمال استعفا از شغل را کاهش‌ می‌دهد و از طرفی حس تعلق و وفاداری به سازمان را در افراد افزایش می دهد. با این حال حتی مشتری مدار ترین سازمان ها اغلب از این اصل که باید برای رضایت کارکنانشان هم برنامه ای ویژه داشته باشند غفلت می‌کنند.

شرکت های خواهان پیشرفت باید بر تنوع، جو مناسب، فعالیت های سرگرم کننده و رشد یک فرهنگ سازمانی هدف محور و ارزش مدار که اعضا را در راستای تحقق هدف بزرگتری بر می‌انگیزد تمرکز کنند.

محیط کاری شاد، محیطی مهیج و چالش برانگیز است

می‌ خواهید محیط کاری شاد داشته باشید؟ فضای محیط را کمی مهیج کنید!

به روزهای کاری تغییرات هیجان انگیزی اضافه کنید مانند بازی کردن! که می‌تواند بسته به فضای فیزیکی و امکانات متفاوت باشد.

راه دیگر این است که هنر را به محیط کاری بیاورید

محیطی را فراهم کنید تا کارمندان بتوانند از علاقه خود به هنر بهره بگیرند. طرح ایده ها و معرفی محصولات از طرف آن ها می‌تواند با اتکا بر میزان خلاقیت فردی، همراه با به کارگیری عناصر هنری باشد. امکان گوش دادن به موسیقی، دخالت دادن نظرات آن ها برای طراحی فضا و دکور اتاق هایشان می تواند از دیگر گزینه های ترکیب کار و هنر باشد.

برای افراد سازمان ماموریتی چالش برانگیز تعیین کنید

جملاتی مانند: (ماموریت ما بهبود زندگی افراد است) به گونه ای نخ نما شده است و کارمندان شما با هر بار شنیدن آن احتمالا تنها سر خودشان را به نشانه تایید تکان می دهند! اما اگر به بحث برانگیزی و عینیت بیانیه ای مانند شرکت آمازون یعنی: (نقطه دید ما برای آینده مشتری مدار ترین شرکت بر روی سطح کره‌ی زمین است!) باشد، این جمله به نوعی الزام واقعی را فرا می‌خواند. اگر چشم اندازی که برای آینده شرکت ترسیم می کنید همه را خوشنود سازد از ابتدا تعهد را در کارکنان به وجود خواهد آورد و با اشتیاق بیشتری فعالیت می‌کنند .اگر مورد توافق همه ی اعضا نباشد حالت دو قطبی شدن را در بین کارکنان ایجاد می کند اما همچنان کسانی که می‌خواهند این هدف را محقق سازند را با شما همراه می‌سازد. پس برای اینکه  مأموریت خود را به درستی و با دقت انتخاب کنید، وقت بگذارید.

در سازمان چیزهایی را به عنوان راز نگه دارید

شفافیت از ویژگی های بارز یک فرهنگ مثبت سازمانی است. اما با داشتن رازهایی و افشای آن در موقع مناسب می توانید کارمندان را سوپرایز کنید!

حرف پایانی

به طور مسلم ما نمی‌توانیم هر روز در محل کارمان شاد باشیم. شادی در ماهیت خود تجربه و امری است که گاهاً اتفاق می‌افتد و به طور کامل قابلیت ساختن و اندازه گیری ندارد. اما بدون شادی در محیط کار، کارکنان تبدیل به ربات هایی بی روح خواهند شد!

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید