جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

چگونه در حوزه‌ی برقراری ارتباط با مشتری، موفق تر ظاهر شویم

author منتشر کننده
بدون نظر 6 0
چگونه در حوزه‌ی برقراری ارتباط با مشتری، موفق تر ظاهر شویم

تقریبا می‌توان گفت تمامی افراد که مشتری یک برند هستند، انتظار واکنش‌ سریع و پاسخ ‌دهی‌ فوری را از طرف برند مورد نظر دارند و این موضوع اهمیت برقراری ارتباط با مشتری را نشان می‌دهد. در صورتی ‌که دارای یک کسب ‌و کار هستید و می‌خواهید به اهداف و آرمان های در نظر گرفته شده دست یابید باید نحوه‌ی برقراری ارتباط با دیگران و مشتریان خود را دریابید، واقعیت این است که مشتریان، انتظار ارتباط به ‌موقع و موثر از سمت شما را دارند.

انسان‌ ها همواره با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند، اما این بدان معنا نیست که ارتباط برقرار کردن امر بسیار ساده و آسانی می‌باشد و نیاز به دقت و بررسی برای انجام بهتر ‌آن وجود ندارد. اگر می‌خواهید مشتری‌ های مناسبی را جذب و حفظ  کنید، باید یک رابط فوق‌ العاده باشید.

نحوه ی صحبت شما با مشتریان تاثیر زیادی بر دیدگاه و نظر آن‌ها در مورد برند تجاری شما دارد. در واقع، هیچ چیز به اندازه ی رفتار شما و ارتباطی که با مشتریان برقرار می‌کنید نمی‌تواند رضایت آن ها را جلب کند.

رفتار شما با مشتری برای او از هرگونه تخفیف و امتیاز ویژه ای بهتر خواهد بود. اما به نظر شما آیا برای ارتباط بهتر با مشتریان باید استراتژی خاصی داشت؟ در ادامه به بررسی چگونگی رفتار با مشتریان می پردازیم و پیشنهاداتی به شما ارائه خواهیم داد.

برقراری ارتباط

بیشتر بخوانید: چگونگی برقراری ارتباط گسترده با دیگران

اهمیت برقراری ارتباط با مشتری

به ارتباطات نمی‌توان به چشم یک استراتژی ساده و پیش پا افتاده نظر داشت، زیرا برقراری ارتباط یک فرآیند منسجم است که به تمرین و ممارست فراوان جهت حرفه‌ ای شدن، نیاز دارد. هنگامی‌ که مهارت‌ های ارتباطی خود را افزایش می‌دهید، به ‌احتمال ‌زیاد مزایای زیادی را برای برند خود به دست خواهید آورد.

در این شرایط شما به درک و بینش عمیق تری نسبت به انتظاراتی که مشتریان از شما دارند، دست خواهید یافت. مهم‌ ترین مسئله این است که تمام اطلاعات مربوط به برندتان را برای مشتریان خود شفاف‌ سازی کنید، به ‌عنوان ‌مثال، انتظاراتی که مشتری از شما در مورد نحوه‌ ی قیمت ‌گذاری ‌ها و یا کیفیت محصولات دارد را در اختیار آن‌ها قرار دهید و در نظر داشت هباشید که ارتباطات نادرست برای شما هزینه‌ بر خواهد بود. سو تفاهم باعث ایجاد شکاف بین شما و مشتری می‌شود. برقرار نمودن ارتباط به شکل مناسب، از سو تفاهم ‌هایی که برای شما هزینه ‌بر است، جلوگیری می کند. همچنین می‌تواند مشتریان شما را راضی تر کند.

شما به این شیوه می‌توانید به میزان فروش بیشتری برسید. هنگامی که زمان و هزینه‌ ی زیادی را صرف ایجاد چشم‌ اندازهای گوناگون برای مشتریان می‌کنید، هرچه ارتباطات بهتری با مشتریان داشته باشید، سطح فروش شما افزایش بیشتری یافته و حتی فروش ‌های بسیار سخت را به‌ راحتی انجام خواهید داد. بنابراین ارتباطات مکرر و سازنده با مشتریان را فراموش نکنید.

شما می‌توانید تمهیداتی را برای افزایش وفاداری مشتری نسبت به برند تجاری تان ایجاد کنید و در نظر داشته باشید، زمانی که یک مشتری را به سمت خود جذب نمودید، کار شما به پایان نمی‌رسد و شما ملزم هستند که خدمات فوق ‌العاده‌ای را به مشتریان خود ارائه نمائید تا برند تجاری شما پایدار باقی مانده و به موفقیت بیشتر دست یابد. برای شما مقرون‌ به ‌صرفه تر می‌باشد که مشتریان فعلی خود را حفظ کنید و سطح  فروش تان را از طریق آن‌ها افزایش دهید. ماندگاری هر مشتری را می‌توانید با ایجاد روابط بهتر، افزایش دهید.

روش های برقراری ارتباط موفقیت ‌آمیز با مشتری

شما می‌توانید مشکلات تجاری خود را با استفاده از برنامه‌ی برقراری ارتباط موثر، حل ‌و فصل نموده و از بروز دوباره‌ی آن‌ها جلوگیری کنید. در حالی ‌که بهترین استراتژی اغلب به مشتریان خاص شما بستگی دارد اما تکنیک هایی وجود دارد که می‌توانید برای ایجاد ارتباط بهتر از آن استفاده کنید. به ادامه مطلب و نکات بیان شده توجه کنید.

جلسات هفتگی در نظر بگیرید: اصطلاح دوری و دوستی در کسب ‌و کار وجود نداشته و هیچ کاربردی ندارد. اگر مشتریان شما با شما صحبت نکنند، به این معناست که آن‌ها به شما فکر نمی‌کنند و اگر آن‌ها به شما فکر نکنند، احتمال کمی وجود دارد که به سمت شما جذب شده و از شما خرید کنند.

از چک کردن مداوم مشتریان هراس نداشته باشید. سعی کنید به‌ صورت هفتگی و یا ماهانه یک جلسه‌ ی ملاقات با مشتریان تشکیل دهید. اما دقت کنید که محتوای این جلسات مفید و برنامه ‌ریزی ‌شده باشند. اگر مشتری احساس کند که زمان او را با یک جلسه‌ی غیر ضروری هدر می‌دهید این استراتژی می‌تواند نتیجه‌‌ی معکوسی داشته باشد. با ایده‌ های جدید و گزارش‌ های پیشرفت، ارزش خود را به مشتری نشان دهید.

مشتریان را مطمئن سازید که به نظرات آن‌ها توجه می‌کنید: مشتریان شما می‌خواهند مطمئن شوند هنگامی‌ که به شما نیاز دارند، در کنارشان هستید و این موضوع از طریق دادن پاسخ مناسب و به ‌موقع به سؤالات آن‌ها، شکل می‌گیرد و این امر به مشتریان شما نشان می‌دهد که شما به خواسته ‌ها و نیازهای آن‌ها اهمیت می‌دهید و همواره در دسترس آن‌ها هستید.

دقت کنید که به‌ طور مرتب رسانه‌ های اجتماعی، برنامه‌ های پیام ‌رسان و پیغام‌ های مشتریان را چک می‌کنید. اگر مشغله‌ های کاری شما زیاد است، یک دستیار برای مدیریت پیغام‌ های خود اتخاذ کنید، زیرا در این صورت شما اطمینان خواهید داشت که هیچ پیغامی از مشتریان خود را از دست نخواهید داد و نارضایتی برای مشتری ایجاد نمی‌شود.

شفاف باشید: آنچه در کسب و کار و تجارت مهم و ارزشمند است اعتماد می‌باشد و شفافیت در ارائه‌ی اطلاعات بهترین راه برای ایجاد اعتماد در مشتری است. اجازه دهید  آن‌ها از برخی موارد و موضوعات باخبر باشند و بتوانند فرآیند کار، تولید محصول و نتایج شما را درک کنند. اگر فکر می‌کنید که کامل نیستید، یا اگر نتایجی را که به آن امیدوار بودید را به دست نیاورید، مشکلی نیست. مشتریان معمولاً به شفافیت شما احترام می‌گذارند و در مورد نحوه‌‌ی دستیابی به نتایجی که از شما انتظار دارند با دید روشن نگاه می‌کنند و همین امر منجر به کشش آن ها به سمت شما و ایجاد ارتباط موثر می‌شود.

ارتباط موثر ایجاد کنید: سعی کنید با مشتریان خود همچون یک انسان معمولی رفتار کنید. از ارتباطات برای پرورش و تقویت پیوندهایی عمیق با مشتریان خود استفاده کنید و در نظر داشته باشید که قرار نیست شما بهترین دوست آن‌ها شوید، اما در طول زمان، دانستن چند مورد از جزئیات شخصی درباره‌ ی خانواده و سرگرمی ‌های آن‌ها، خوب است و به شما کمک می‌کند تا در برقراری ارتباط با آن‌ها موفق تر ظاهر شوید. اگر می‌خواهید که مشتریانتان همواره در اطراف شما باشند و از ارتباط با شما لذت ببرند، بدانید که ایجاد روابط انسانی بهترین گزینه است.

بیشتر بخوانید: برقراری روابط مثبت و سازنده با کارمندان دورکار

نکاتی برای برقراری ارتباط موثر با مشتری

آنچه که در فرایند برقراری ارتباط با مشتری مهم است و حتی باعث بازگرداندن آن‌ها به سمت شما می‌شود، نحوه ی عکس العمل و پاسخگویی شما به آن‌هاست. به عنوان مثال، اگر زمانی مشتری از یک محصول ناراضی است و شکایت دارد که این محصول نقص دارد، پذیرا باشید و به هیچ عنوان نگویید که حتما خودتان آن را خراب کرده‌اید، سعی کنید با پرسش هایی از آن‌ها راهکارهای مناسب ارائه دهید و رضایت آن‌ها را جلب نمایید. مشتری به این خاطر به سمت شما می‌آید که فکر می‌کند محصول یا خدمات شما می‌تواند مشکلش را حل کند پس سعی کنید گره از کارش باز کنید و نه اینکه با عصبانیت و برخورد نا مناسب او را برنجانید. در نظر داشته باشید که حتی یک احوالپرسی ساده می‌تواند کاری کند شما در ذهن او بمانید. به طور مداوم با مشتری در ارتباط باشید، پیگیری را فراموش نکنید. مثلاً وقتی محصولی را از شما خریداری نمود، از او بپرسید که تا به حال به مشکلی بر نخورده است و اگر به خدمات جانبی برای راه اندازی محصول نیاز داشت به وی بگویید که آماده خدمت رسانی هستید.

به قول های خود عمل کنید و اگر  گفته اید در زمانی که  یک محصول با نقصی روبرو شد، آن را تعویض می‌کنید، پس واقعا همین کار را انجام دهید. وقتی به مشتری می‌گویید هر زمان محصول مورد نظر او را آوردید به او اطلاع می دهید پس حتما به او خبر دهید.

به مشتری گوش دهید و از او سوال بپرسید و پیش از پرسیدن سوال از آن‌ها اجازه بگیرید. با خودتان تمرین کنید تا از کلمات مثبت استفاده کنید. اگر نمی‌توانید به تلفن های مشتریان پاسخ دهید از منشی تلفنی استفاده کنید و بگویید که سریعا با آن ها تماس خواهید گرفت. سعی نکنید خواسته های مشتری را حدس بزنید. به حرف های مشتری به طور کامل و دقیق گوش دهید، تا بتوانید نیازهای مشتری را کشف کنید.

برقراری ارتباط موثر، همان مهارتی است که می‌تواند شما را به سمت موفقیت سوق دهد و برای این امر، شما باید بتوانید نیاز مشتری را مطابق با خواسته‌ های او برآورده نمایید و مهارت‌ های ارتباطی خود را بهبود دهید، از روش‌ ها و ابزارهایی برای ارائه ‌ی خدمات بهتر استفاده کنید. در نهایت به نتیجه‌ی مطلوب و مورد نظر خود که همانا دستیابی به مشتری وفادار است، خواهید رسید.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید