جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

برقراری روابط مثبت و سازنده با کارمندان دورکار

author منتشر کننده
بدون نظر 7 0
برقراری روابط مثبت و سازنده با کارمندان دورکار

یکی از ضروریات جامعه ی امروزی، ایجاد روابط  کاری مثبت و سازنده می‌باشد. همانطور که می‌دانیم، طی چند سال اخیر ماهیت و ساختار کارها و شرکت ها تغییر یافته است. یکی از این تغییرات ساختاری را می‌توان در شیوه‌ی استخدام کارمند مشاهده کرد که تحت عنوان استخدام غیرحضوری، کارمند دورکار، کار در منزل و .. شناخته می‌شود.

برقراری ارتباط با کارمندان دورکار و ایجاد روابط حرفه ‌ای با آن‌ها، دقیقاً به‌ اندازه‌ ی روابط موجود در محیط  کار مهم هستند. در این مقاله‌ به نکاتی خواهیم پرداخت که موجب بهبود این روابط خواهند شد.

طبق تحقیقات دانشمندان حوزه ی رفتارشناسی که در مورد تعامل کارمندان صورت گرفته است، مشخص شده که کارمندان دورکار، میزان رضایت بالایی از شغل خود دارند. ولی آن‌ها به ‌اندازه‌‌ی کارمندان داخل دفتر، خواستار حفظ حریم خصوصی و ایجاد فضایی مناسب می‌باشند و این امر برای آن‌ها بسیار مهم می‌باشد، کارمندان دورکار خود را عضوی از مجموعه ی کاری می‌دانند و بدون داشتن حریم خصوصی یا فضای مناسب، ممکن است شغل خود را ترک نموده و به ‌جای دیگری بروند.

هر کارفرما و یا مدیر استخدامی این موضوع را به خوبی درک می‌کند که یافتن کارمند با مهارت بالا و استعدادهای کاری، بسیار دشوار می‌باشد. مطمئناً شما به هیچ عنوان نمی‌‌خواهید که یک کارمند قوی را از دست بدهید.

به همین دلیل بسیارمهم است که نحوه ‌ی برقراری ارتباط شما با کارمندان دورکار، بسیار حرفه ای و مطابق اصول و قوانین باشد، هرچند ممکن است شما هرگز آن ‌ها را به ‌صورت حضوری ملاقات نکنید. ولی نحوه ی برخورد و نوع  تعامل با کارمندان دورکار روشی صحیح برای نگهداشت آن‌هاست.

بیشتر بخوانید: نقش ارتباطات فردی قدرتمند در موفقیت های اجتماعی

از آنجایی که برقراری ارتباط با کارمندان از راه دور متفاوت تر از کارمندان حضوری در شرکت می‌باشد و شما باید از مواردی چون تماس‌ های تلفنی و تصویری، ارسال پیام، اسکایپ، اسلک و یا کنفرانس‌های ویدیویی استفاده کنید. طبعا در این شرایط، برقراری و توسعه‌‌ی یک ارتباط مؤثر، امری دشوار خواهد بود.

کارمندان دورکار

در اینجا نکاتی مبنی بر نحوه‌ی برقراری ارتباط و ایجاد تعامل سازنده و طولانی مدت با کارمندان دورکار، به روشی که برای همه ‌ی افراد راحت باشد، آورده شده است:

سؤالات شخصی از کارمندان دورکار خود نپرسید

اگر چه که برقراری ارتباط با کارمندان دورکار یکی از ضروریات انجام کار می‌باشد، اما باید نهایت دقت را به کار برد تا از پرسیدن بیش ‌از حد سؤالات شخصی خودداری نمود.

در عین حال که روابط دوستانه و صمیمانه برقرار می‌کنید، بایستی مرز مشخصی را بین زندگی شخصی و حرفه ‌ای در نظر بگیرید. برخی افراد ترجیح می‌دهند در مورد همسر، فرزندان و یا حتی برنامه‌ های آخر هفته ‌ی خود صحبت نکنند.

و برخی از آن‌ها ممکن است در مورد جزئیات زندگی شخصی خود با شما صحبت ‌کنند و به این معناست که آن‌ ها درمورد این موضوع احساس راحتی می‌‌کنند.

نکته ای که باید مد نظر داشته باشید اینست که دانستن اطلاعات جزئی در مورد کارمندان دورکار به شما کمک خواهد کرد که درک بهتری از انگیزه و سبک ‌کاری آن‌ ها داشته باشید و در برقراری تعامل با کارمندان به خوبی عمل کنید. اما نباید در طول مکالمات بعدی، کنجکاوی کنید.

بیشتر بخوانید: نکاتی برای جذب مخاطب در اینستاگرام

پیگیر فعالیت های کارمندان دورکار در رسانه‌های اجتماعی نباشید

نقش رسانه های اجتماعی را نمی توان نادیده گرفت و تقریبا تمام افراد در آن فعالیت می‌کنند و به این طریق با یکدیگر ارتباط دارند ولی باید بدانید که پیگیری فعالیت کارمند در رسانه های اجتماعی باید در حد اعتدال باشد، زیرا برقراری ارتباط در فیسبوک، اینستاگرام و سایر شبکه ‌های اجتماعی، به منزله ی مورد قبل و پرسیدن بیش ‌از حد سؤالات شخصی می‌باشد و در برخی موارد ممکن است احساس عدم امنیت و تجاوز به حریم خصوصی را به کارمند شما منتقل کند.

آنچه افراد در پروفایل خود به اشتراک می‌گذارند، شامل تصاویر، فعالیت‌ ها و نظرات مختلف می‌باشد که ممکن است با نظر شما متفاوت باشد. این اختلافات جزئی منجر به آسیب رسیدن به یک رابطه‌‌ی کاری می‌شود.

به ‌عنوان‌ مثال، از آنجا که کارمندان دورکار دارای برنامه‌ هایی انعطاف‌ پذیرتر نسبت به دیگر کارمندان هستند، ممکن است تصویری را منتشر سازند که در حال صرف ناهار با دوستان خود هستند و یا در یک مسابقه‌ ی ورزشی برای کودک خود حضور داشته باشند. در این‌ گونه مواقع اولین فکری که به ذهن شما خطور می‌کند این است که، چرا آن‌ ها کار نمی‌کنند؟

اما در واقعیت، ممکن است آن‌ها جزء آن دسته افرادی باشند که هرگز هیچ فرصتی را برای انجام کار خود از دست نمی‌دهند و حتی کارآمدترین کارمند شما باشند. دنبال کردن آن ‌ها در فضای مجازی ممکن است موجب تخریب تصور شما نسبت به آن‌ها شده و فراموش کنید که آن‌ ها همواره پرتلاش بوده‌اند.

توصیه می‌شود یکدیگر را در شبکه ‌های تخصصی تر، مانند لینکدین دنبال کنید. این کار به ایجاد رابطه‌ی رسمی ‌تر، تمرکز بر روی کار، به اشتراک ‌گذاری متن و محتوای تخصصی و.. کمک می‌کند.

کارمندان دورکار

بیشتر بخوانید: چگونه در رسانه های اجتماعی از هشتگ ها استفاده کنیم؟

با کارمندان دورکار در مورد موضوعات سیاسی و مذهبی بحث نکنید

همواره گفته می‌‌شود که در روند فعالیت‌ های اجتماعی، در مورد سیاست و مذهب بحث نکنید. بهتر است که این موضوع را در مورد کارمندان دورکار خود به کار برده و از بحث پیرامون موضوعاتی مانند سیاست و مذهب اجتناب کنید.

این موضوع بدان معناست که نظر شما و کارمندان تان در مورد سیاست و مذهب باید برای خودتان محفوظ بماند، هراندازه آن نظر یا احساس برای شما مهم باشد، نباید موضوعی برای بحث و گفتگوی شما باشد و بهتر است روی مباحث عمومی‌ تر مانند اوقات فراغت و سرگرمی، مسافرت، فیلم یا موسیقی تمرکز کرده و گفتگو کنید. این موضوع باعث می‌شود که در برقراری ارتباط با کارمندان دورکار خود موفق تر ظاهر شوید.

ساعات مشخصی را برای ارتباط با کارمندان دورکار در نظر بگیرید

برقراری تماس در مورد پروژه‌ های مرتبط با کار در طی ساعات کاری، امری قابل ‌قبول است، اما تماس مداوم و  خارج از ساعات کاری، پسندیده نمی‌باشد. زیرا انجام این کار ممکن است موجب برهم خوردن تعادل زندگی کاری و شخصی کارمندان دورکار شود.

شما می‌توانید، برای هر یک از کارمندان، یک توافق ‌نامه یا برنامه‌ی زمان ‌بندی ایجاد کنید که نشان ‌دهنده‌ی ساعات در دسترس بودن آن‌‌ها ‌باشد و زمان های برقراری تماس و جلسات کاری را به ‌وضوح برای آن‌ها مشخص کنید. بنابراین شما می‌‌توانید در یک ‌زمان تعیین شده، انتظار پاسخ‌ دهی از آن‌ها را داشته باشید.

حتی اگر آن ‌ها در ساعات کاری پاسخ شما را نمی‌دهند، مرتباً با آن‌ ها تماس نگیرید. زیرا در آن لحظه ممکن است درگیر یک موضوع مهم بوده و نیاز داشته باشند که توجه خود را معطوف به مسئله ‌ای دیگر نمایند. شما بایستی تعادل را در برقراری ارتباط با کارمندان دورکار حفظ کنید، چرا که یک رابطه‌ی کاری متعادل می‌‌تواند روابط کاری هر دو طرف را بهبود بخشد.

در پایان توصیه می‌شود که به کارمندان دورکار خود اعتماد داشته باشید، اگرچه کار کردن از راه دور بسیار متفاوت است، اما با بکار گیری موضوعاتی که در این مقاله مطرح شد، می‌توانید روابط کاری خود را با آن‌ها بهبود بخشید.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید