جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

چگونه به حفظ محیط زیست کمک کنیم؟

author منتشر کننده
بدون نظر 0 0
چگونه به حفظ محیط زیست کمک کنیم؟

متأسفانه انسان ها در طول سالیان متمادی مهمانان چندان خوبی برای سیاره زمین نبوده اند. به همین دلیل، همه ما باید گام های فعال تری برای حفظ محیط زیست برداریم و بیشتر از گذشته به فکر محافظت از کره زمین برای فرزندان و نسل های آینده باشیم.

بیشتر آسیب هایی که به محیط زیست وارد می شود، ناشی از مصرف گرا بودن است. اینکه چه چیزی مصرف می کنیم، چقدر مصرف می کنیم و چند بار مصرف می کنیم، همگی از عوامل مهمی هستند که روی محیط زیست تاثیر دارند. استفاده بیش از حد از گاز، غذا، پوشاک، اتومبیل، مبلمان، آب، اسباب بازی، وسایل الکترونیکی، لوازم خانگی یا سایر کالاها می‌ تواند به زمین آسیب بزند. برای حفاظت از محیط زیست لازم نیست استفاده از همه چیز را به طور کامل کنار بگذاریم، بلکه باید نسبت به عادات مصرفی خود و اینکه هر خرید یا اقدام چه تاثیری بر اکوسیستم دارد، آگاه باشیم.

خبر خوب این است که دوستدار محیط زیست شدن خیلی سخت، پرهزینه یا ناخوشایند نیست. حتی شروع آن می تواند برای شما، خانواده و همکاران تان یک چالش سرگرم کننده باشد. اگرچه ممکن است تغییرات کوچک در سطح فردی بی اهمیت به نظر برسند، اما به این فکر کنید که اگر همه افراد حتی چند مورد از اصلاحات رفتاری زیر را انجام دهند، سیاره زمین چقدر تمیزتر می شود. با توجه به اهمیت محیط زیست، در این مقاله به 12 راهکار ساده برای حفاظت از آن اشاره می کنیم. با ما همراه باشید.

راه های حفظ محیط زیست

اگر می خواهید در مسیر حفاظت از کره زمین گام بردارید، توصیه های زیر را به خاطر بسپارید:

کمتر مصرف کنید

کاهش مصرف می تواند تاثیر زیادی روی محیط زیست داشته باشد. این روزها ترکیب سه کلمه که با حرف «R» شروع می شوند، یعنی کاهش (Reduce)، استفاده مجدد (Reuse) و بازیافت (Recycle)، توجه زیادی را به خود جلب کرده است. با این حال، سیاره زمین می‌تواند از تمرکز روی کلمه دیگری به نام امتناع (Refuse) هم که کمتر به آن پرداخته شده، سود ببرد. سخت است که عادت به زیاد خرید کردن را کنار بگذارید و به خرید بعضی از چیزها «نه» بگویید. با این حال اگر با دقت نگاه کنید، بسیاری از چیزهایی که می خرید غیرضروری هستند و در نهایت وارد سطل زباله می شوند یا در کمد و پشت انبوه وسایل به فراموشی سپرده می شوند.

دفعه بعد که وسوسه شدید یک کالای غیرضروری را بخرید یا بپذیرید، به این فکر کنید که آیا واقعا داشتن آن زندگی شما را بهبود می بخشد یا خیر. اگر پاسخ تان منفی است، بهتر است فقط بگویید: «نه، متشکرم!». امتناع از ورود وسایل غیرضروری به زندگی می تواند باعث صرفه جویی در هزینه های شما شود و میزان به هم ریختگی خانه تان را کاهش دهد.

کمپوست تولید کنید

یکی از کارهایی که می توان برای حفظ محیط زیست انجام داد، اما توجه زیادی به آن نمی شود، تولید کمپوست است. به جای اینکه مواد غذایی و زباله های خود را به محل دفن زباله بفرستید، آن ها را داخل حیاط خانه دفن کنید تا به طور طبیعی در خاک پوسیده و به کمپوست تبدیل شوند.

کمپوست کردن زباله ها و ضایعات غذا نه تنها حجم زباله را به طور باورنکردنی کم می کند، بلکه خاک رایگان و غنی برای استفاده در باغچه در اختیار شما قرار می‌ دهد. در بعضی از شهرها سطل های مخصوص زباله های ارگانیک را در کنار سطل های معمولی قرار می دهند تا توسط سازمان بازیافت تخلیه شوند. اگر در محل زندگی خود به این خدمات دسترسی ندارید، نگران نباشید. شما می توانید این کار را خودتان در حیاط خانه انجام دهید.

از وسایل چند بار مصرف استفاده کنید

به این فکر کنید که روزانه چند نفر را در حال نوشیدن مایعات از لیوان یا بطری های یکبار مصرف، استفاده از نی های یکبار مصرف، حمل کیسه های پلاستیکی مواد غذایی و غذا خوردن از بشقاب ها یا ظروف یکبار مصرف می بینید. در نهایت، تمام این پلاستیک های یکبار مصرف در جایی به شکل زباله جمع آوری می شوند و تاثیر مخربی روی خاک، اقیانوس ‌ها و زندگی موجودات دریایی می گذارند.

همه مواردی که در بالا به آن ها اشاره شد و سایر وسایل مصرفی، جایگزین های مناسبی دارند که می توان از آن ها چند بار استفاده کرد. پس به جای استفاده از ظروف یکبار مصرف سعی کنید تا حد امکان از وسایل قابل شستشو و چند بار مصرف استفاده کنید تا زباله های کمتری تولید شود.

وسایل قدیمی را بازسازی کنید

بیایید به وسایل قدیمی خود از زاویه جدیدی نگاه کنید. با رنگ کردن یا تعمیر کردن می توانید از تعداد زیادی از این وسایل دوباره استفاده کنید. فقط کافی است کمی خلاقیت و سلیقه به خرج دهید تا این زباله ها به گنج تبدیل شوند. خلق چیزهای جدید مثل کارهای هنری، اسباب بازی و... حجم زباله را کاهش می دهد و با جلوگیری از انباشته شدن آن ها در طبیعت به حفظ محیط زیست کمک می کند. علاوه بر این، از خرید اقلام جدیدی که تولید آن ها به منابع زیادی نیاز دارد، جلوگیری می کند و باعث صرفه جویی در هزینه های شما می شود.

خلق چیزهای جدید سرگرم کننده است. کودکان عاشق این کار هستند. بنابراین، قبل از اینکه با هم برای خرید وسایل کاردستی به فروشگاه بروید، ابتدا وسایل قدیمی و سطل بازیافت خود را بررسی کنید. استفاده از وسایل دور ریختنی و قدیمی برای درست کردن کاردرستی می تواند خلاقیت کودکان را به اوج برساند.

چگونه به حفظ محیط زیست کمک کنیم؟

بیشتر بخوانید: مبدل‌های کاتالیستی نانو آلودگی‌های محیطی را کمتر کرد

بازیافت کنید

اگر نمی توانید از خرید چیزی خودداری کنید، وسایل تان را به دیگران ببخشید، میزان مصرف را کاهش دهید، با زباله هایی که دارید کمپوست تولید کنید یا با آن ها وسایل جدید بسازید و دوباره استفاده کنید، بهتر است به بازیافت روی بیاورید. بسیاری از چیزهایی که داخل سطل زباله می ریزید، قابل بازیافت هستند. فقط باید با زباله های قابل بازیافت و غیرقابل بازیافت آشنا شوید.

با بازیافت کردن می توان حجم زباله ها را کاهش داد و به حفظ محیط زیست کمک کرد. بسیاری از وسایل مانند لوازم الکترونیکی، باتری و لوازم خانگی قابل بازیافت هستند. با شهرداری محل زندگی خود تماس بگیرید تا پایگاه تحویل زباله های قابل بازیافت را به شما معرفی کند.

وسایل دست دوم بخرید

آیا می دانستید برای کشت پنبه مورد نیاز جهت تولید یک تی شرت ساده بیش از 700 گالن آب مصرف می شود؟ به جای اینکه برای خرید لباس های جدید به پاساژها و مراکز خرید بروید، ابتدا به فروشگاه های لباس دست دوم مراجعه کنید یا به خرید و فروش لباس با دوستان تان فکر کنید. شما می توانید بدون هدر دادن منابع گرانبهای مورد نیاز برای تولید لباس های جدید، جان تازه ای به کمد لباس تان بدهید. علاوه بر لباس، سایر کالاهای مصرفی را هم می توان به صورت دست دوم خرید. به عنوان مثال، می توانید اسباب بازی، کفش، لوازم خانگی، مبلمان، ماشین و موارد دیگر را از سایت های فروش وسایل دست دوم بخرید.

از فروشندگان محلی خرید کنید

به مسیری که وسایل مورد نیازتان برای رسیدن به شما طی می کنند، فکر کنید. اگر از فروشگاه هایی که فاصله زیادی با محل سکونت شما دارند خرید کنید، به مواد زیادی برای بسته بندی کردن خریدهایتان نیاز است و سوخت قابل توجهی برای تحویل آن ها مصرف می شود که همه این ها می تواند واقعا به محیط زیست آسیب وارد کند. در عوض، با خرید از فروشندگان و کشاورزان محلی هم به محصولات تازه و ارزان قیمت دسترسی پیدا می کنید و هم بسته بندی و حمل و نقل را از چرخه خرید حذف می کنید. از این به بعد، قبل از خرید هر چیزی ابتدا فروشگاه های نزدیک محل زندگی خود را بررسی کنید.

از مواد شیمیایی کمتری استفاده کنید

اگر می خواهید به حفظ محیط زیست کمک کنید، میزان استفاده از مواد شیمیایی مضر را کاهش دهید. نمی توان به راحتی اثرات منفی ناشی از مصرف طولانی مدت مواد شیمیایی را بر بدن و کره زمین اثبات کرد. با این حال، بهتر است تا حد امکان از مصرف آن ها اجتناب کنید. سعی کنید برای مراقبت از باغچه و گلدان‌ های خود به سراغ مواد غیرشیمیایی بروید و از محصولات آرایشی و بهداشتی کاملا طبیعی و همچنین پاک کننده های خانگی طبیعی استفاده کنید.

پیاده روی و دوچرخه سواری را فراموش نکنید

طبق گزارش آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده (EPA)، یک وسیله نقلیه مسافربری معمولی هر سال حدود 4/6 تن دی اکسید کربن منتشر می کند. بنابراین اگر بتوانید استفاده از خودرو را کاهش دهید، کمک بزرگی به حفظ محیط زیست می کنید.

برای سفرهای کوتاه، پیاده ‌روی یا دوچرخه ‌سواری را امتحان کنید. با این کار بدون اینکه مجبور باشید به باشگاه بروید، ورزش کرده و میزان فعالیت بدنی خود را افزایش داده اید. اگر رفت و آمد با پای پیاده یا با دوچرخه امکان پذیر نیست، سعی کنید با یک دوست، همسایه یا همکار هم مسیر شده و از یک اتومبیل استفاده کنید. اگر هیچ کدام از این راهکارها شدنی نبود و مجبور به رانندگی با ماشین خودتان شدید، کوتاه ترین مسیر را انتخاب کنید یا کارهایی را که باید انجام دهید مشخص کرده و بر اساس آن ها مسیرتان را تعیین کنید.

آب کمتری مصرف کنید

صرفه جویی در مصرف آب در خانه، یکی از ساده ترین راه ها برای حفاظت از محیط زیست است. به تمام زمان هایی که آب مصرف می کنید، چه در داخل و چه در خارج از خانه، فکر کنید. سپس تا جایی که می توانید میزان مصرف را کاهش دهید. مثلا:

- هنگام مسواک زدن شیر آب را ببندید.

- شیرهای آبی را که چکه می‌ کنند، تعمیر کنید.

- با استفاده از شیرهای آبی که میزان مصرف را کاهش می دهند یا سردوش های کاهنده مصرف در استفاده از آب صرفه جویی کنید.

- آب باران را برای آبیاری گیاهان جمع آوری کنید.

- زمان دوش گرفتن خود را چند دقیقه کوتاه تر کنید یا اگر آن روز واقعا به دوش گرفتن نیاز ندارید، آن را به طور کلی از برنامه تان حذف کنید.

- ماشین ظرفشویی یا ماشین لباسشویی خود را فقط زمانی روشن کنید که کاملا پر باشند.

اینها فقط اصول اولیه هستند. وقتی در مورد صرفه جویی در آب صحبت می کنیم، می توانید از روش های خلاقانه استفاده کنید.

هوشمندانه خرید کنید

نکته مثبت در مورد مصرف کننده بودن این است که ما قدرت انتخاب محل خرج کردن پول های خود را داریم. از پول خود برای داشتن یک سیاره تمیزتر استفاده کنید. پول تان را عاقلانه صرف خرید کالاها و خدماتی کنید که تاثیر منفی کمتری روی زمین به جا می گذارند. محصولات شرکت ‌هایی را انتخاب کنید که دوستدار محیط زیست هستند، از منابع انرژی تجدیدپذیر استفاده می ‌کنند و در راستای حفظ محیط ‌زیست گام بر می دارند. اگر افراد زیادی از قدرت خرید خود برای محافظت از زمین استفاده کنند، تقاضا برای شیوه های پایدار بیشتر می شود و کسب‌ و کارها خود را ملزم به رعایت آن می کنند.

در مصرف برق صرفه جویی کنید

هر زمان که بتوانید از برق کمتری استفاده کنید، زمین موفق به کسب یک پیروزی شده است. برای صرفه جویی در برق و حفظ محیط زیست می توانید راه های زیر را امتحان کنید:

- لامپ های رشته ای را با لامپ های کم مصرف تر جایگزین کنید.

- سیم های برق هوشمند را انتخاب کنید تا وقتی از وسایل برقی استفاده نمی کنید، جریان برق آن ها را قطع کند. اگر به این سیم ها دسترسی ندارید، هر وقت از وسایل برقی خود استفاده نمی کنید، سیم برق را از پریز خارج کنید.

- از ترموستات قابل برنامه ریزی یا هوشمند استفاده کنید.

- سیستم گرمایش، سرمایش و تهویه خود را بررسی کرده و در صورت لزوم تعمیر کنید.

- وقتی می خواهید یک دستگاه جدید بخرید، مدل هایی را که انرژی کمتری مصرف می کنند، انتخاب کنید.

- راه های ورود و خروج هوا را در اطراف درها و پنجره ها ببندید.

- از عایق بندی خانه خود در مقابل گرما و سرمای محیط بیرون مطمئن شوید.

- از پنکه های سقفی برای گردش هوای گرم در زمستان و هوای سرد در تابستان استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید