جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

چگونه یک جراح سرطان پستان پیدا کنیم

author منتشر کننده
بدون نظر 3 0
چگونه یک جراح سرطان پستان پیدا کنیم

انتخاب انکولوژیست جراحی (جراح سرطان پستان) مناسب

اگر به سرطان پستان مبتلا شده باشید، اغلب اولین کاری که می خواهید انجام دهید، پیدا کردن یک انکولوژیست (سرطان شناس) جراحی است. یک انکولوژیست جراحی برای برداشتن تومورها و سایر بافت های سرطانی برای درمان سرطان آموزش دیده است. آن ها همچنین می‌توانند بیوپسی (نمونه گیری) پستان را برای تأیید تشخیص یا مرحله بیماری انجام دهند. یک انکولوژیست جراحی ممکن است یکی از چندین پزشکی باشد که هنگام مواجهه با سرطان پستان، به آن ها روی می آورید. دیگران ممکن است یک انکولوژیست پزشکی باشند که سرطان را با دارو معالجه می‌کند (و به طور معمول بر درمان و مراقبت نظارت می‌کند) و یک انکولوژیست پرتونگاری که سرطان را با پرتو درمان می‌کند.

ارزش تجربه جراح سرطان پستان

نوع و مرحله سرطان پستان شما هرچه باشد، انتخاب یک انکولوژیست جراحی مناسب حیاتی است. مهارت در جراحی نه تنها به پاسخ بهتر در شیمی درمانی منجر می‌شود بلکه ممکن است باعث افزایش مدت بقای شما نیز شود. در این زمینه، تجربه واقعاً به حساب می‌آید. طبق تحقیقات سال 2016 از سوئد، که میزان بقا در افراد مبتلا به سرطان مری را مورد بررسی قرار داده بود، انکولوژیست های جراحی که برای 35 تا 59 بیمار ازوفاژکتومی (مری‌برداری) انجام داده بودند نسبت به آن ها که که 15 تا 22 مورد را انجام داده بودند، نتایج طولانی مدت بهتری داشتند. ارزش تجربه آنقدر مهم بود که میزان بقای پنج ساله، در بین جراحان با تجربه تر، 30 درصد بیشتر بود. (اگرچه این مطالعه در مورد سرطان پستان نبود، اما منجر شدن تجربه پزشک به نتایج بهتر، به طور گسترده ای به عنوان یک واقعیت در میان انجمن پزشکی پذیرفته شده است.)

به همین دلیل این ممکن است به نفع شما نباشد که اجازه دهید شخص دیگری جراح خودش را برای شما انتخاب کند. در حالی که بسیار مهم است که هنگام مراجعه به پزشک خود ایمان داشته باشید، شما باید وظایف خود را نیز انجام دهید. به یاد داشته باشید که پزشکان به طور معمول شما را به جراحانی که وابسته به همان بیمارستان هایی هستند که در آن امتیاز دارند، ارجاع می‌دهند. این بدان معنی نیست که پزشک شما قلبا بهترین منافع را برای شما در نظر ندارد (یا اینکه جراحی که شما به آن مراجعه می کنید عالی نیست)، اما این موضوع انتخاب و توانایی شما در تصمیم گیری آگاهانه را محدود می‌کند.

بیشتر بخوانید: از سرطان سینه فاصله بگیرید

تخصص‌ها، سطح تخصص و تجربه جراح سرطان پستان

بر خلاف انکولوژی پزشکی، که یک تخصص پزشکی داخلی است، انکولوژی جراحی یک تخصص جراحی عمومی است. برای تبدیل شدن به یک انکولوژیست جراحی، ابتدا باید یک دوره پنج ساله را در جراحی عمومی تکمیل کنید، پس از آن می‌توانید یک دوره سه ساله در زمینه انکولوژی جراحی را شروع کنید. پس از آن برخی از انکولوژیست های جراحی برای تخصص در انواع خاصی از سرطان مانند سرطان سینه آموزش های اضافی دیگری را دنبال می‌کنند. برخی حتی ممکن است در روش های خاصی تخصص پیدا کنند. با توجه به این پارامترها، می توان تنوع زیادی از مهارت های که یک جراح را (به معنای واقعی کلمه) در یک جدول آورد. ممکن است شما به یک انکولوژیست جراحی مراجعه کنید که در زمینه های مختلف انکولوژی عمل می‌کند. در بعضی از بیمارستان ها، به ویژه در موارد کوچکتر، ممکن است روش هایی مانند بیوپسی جراحی یا لامپکتومی توسط یک جراح عمومی انجام شود. این بدان معنا نیست که این جراحان از توانایی کمتری در انجام این روش ها برخوردار هستند. بلکه بدین معناست که ممکن است لازم باشد که شما دو برابر سختی بکشید تا تعیین کنید که کیفیت آن ها در درمان سرطان چقدر است. در مقایسه با سایر جراحان، یک متخصص انکولوژیست جراحی که در پستان متخصص است آموزش میبیند تا انواع مختلفی از روش ها چه معمول و چه غیر معمول را انجام دهد. در میان موارد دیگر، اینها شامل:

- لامپکتومی (Lumpectomy، برداشتن تومور و برخی از بافت های اطراف). تصویر زیر یک برش ممکن را نشان می‌دهد که می‌تواند برای این روش استفاده شود، اگرچه جراح شما رویکردی را که برای وضعیت خاص شما مناسب است تعیین می‌کند.

- ماستکتومی کامل (Total mastectomy، برداشتن کل پستان از جمله نوک پستان و حلقه ی رنگين دور نوک پستان (آرئولا))

سرطان پستان

- کوادرانکتومی (Quadranectomy، ماستکتومی جزئی که شامل برداشتن یک چهارم از بافت پستان شما است)

- ماستکتومی با حفظ پوست (Skin-sparing mastectomy، که در آن پوست پستان حفظ می‌شود اما نوک پستان یا آرئولا حفظ نمی شوند)

- ماستکتومی با حفظ نوک پستان/ آرئولا (Nipple/areola-sparing mastectomy، برداشتن بافت پستان از طریق ایجاد برشی که در آن نوک پستان و آرئولا حفظ می شوند). تصویر زیر دو نمونه از برش های متداول را که برای این روش استفاده می‌شود نشان می‌دهد، اگرچه جراح شما رویکردی را که برای وضعیت خاص شما مناسب است تعیین می‌کند.

سرطان پستان

- بیوپسی غدد لنفاوی سنتینل (Sentinel lymph node biopsy، برداشت حداقل تهاجمی چند غده لنفاوی در بغل)

- بیوپسی غدد لنفاوی آگزیلاری (Axillary lymph node biopsy، برداشتن غدد لنفاوی زیر بازو)

برخی از انکولوژیست های جراحی حتی در انجام جراحی بازسازی پستان نیز مهارت دارند، اگرچه اغلب موارد، جراح پلاستیک این عمل را انجام می‌دهد. جراحان سرطان پستان با جراحان پلاستیک که بازسازی پستان را انجام می‌دهند، از نزدیک همکاری می کنند. اگر قصد دارید بازسازی پستان را انجام دهید، برای بحث در مورد این گزینه ها نیز قرار ملاقات بگذارید.

طبق مطالعه‌ای که در مجله انکولوژی منتشر شده بود، تقریباً 14000 انکولوژیست در سال 2011 در ایالات متحده مشغول به کار بودند. از این تعداد، کمتر از 500 نفر انکولوژیست جراحی بودند. از آن زمان تاکنون، این تعداد به 800 تا 900 انکولوژیست جراحی افزایش یافته است که هم اکنون توسط انجمن انکولوژی بالینی آمریکا (ASCO) تأیید شده اند. علیرغم این افزایش، هنوز هم انکولوژیست های جراحی به تعداد اندکی هستند و تمایل دارند که در مراکز شهری که دارای بیمارستانهای اصلی هستند، دسته بندی شوند. براساس ASCO، تقریباً یک انکولوژیست به ازای هر 20،000 نفر در مراکز شهری وجود دارد، اما در مناطق روستایی فقط یک انکولوژیست به ازای هر 100000 نفر وجو دارد.

یافتن یک متخصص انکولوژیست جراحی می تواند مشکل باشد، اما مراحلی وجود دارد که می‌توانید انجام دهید:

- به یک ارجاع حرفه ای دست پیدا کنید. پزشک یا انکولوژیست پزشکی شما معمولاً جراحان شایسته را در منطقه شما می‌شناسند. همچنین می توانید با مرتبط ساختن کد پستی خود به پزشک یاب ASCO، یک جستجوی آنلاین انجام دهید.

-  گواهی پزشک را بررسی کنید. زمانی که نام پزشکانی که می‌خواهید به آن ها مراجعه کنید در دست دارید، شما می توانید گواهی پزشک را با تماس با انجمن متخصصان پزشکی آمریکا (ABMS یا با استفاده از درگاه تأیید آنلاین، که توسط انجمن جراحی آمریکا (ABS) اداره می شود، تأیید کنید.

- سابقه او را بخوانید. از وب سایت DocInfo که توسط فدراسیون انجمن های پزشکی ایالت ارائه شده است استفاده کنید، که می‌تواند جزئیات مربوط به تحصیلات جراح، مجوزهای فعال در ایالت های مختلف و هرگونه اقدامات انضباطی یا حقوقی علیه پزشک را در اختیار شما قرار دهد.

بعد از اینکه لیست خود را مرتب و آماده کردید، می‌توانید برنامه ریزی را با کمتر از دو قرار ملاقات چهره به چهره شروع کنید.

- صحبت با فردی عاقل. درخواست مراجعه به دوستان، حتی از افرادی که به سرطان پستان مبتلا شده اند، ممکن است گول زننده باشد؛ زیرا آنچه که آن ها به عنوان بیمار لازم داشته اند، ممکن است به هیچ وجه با نیازهای شما مطابقت نداشته باشد. هنگام درخواست مشاوره، این امر را در نظر داشته باشید.

- سؤالاتی که باید بپرسید. هنگام ترتیب دادن یک ملاقات، اولین چیزی که باید بپرسید این است که آیا اداره بیمه شما را می‌پذیرد یا خیر. از سوی دیگر، شما می توانید با ارائه دهنده بیمه خود برای تعیین جراح ارائه دهنده خدمات داخل یا خارج از شبکه تماس بگیرید. این می‌تواند تفاوت زیادی در میزان پرداخت از جیب شما ایجاد کند. اگر جراح بیمه شما را قبول نمی‌کند یا شما پوشش ندارید، سؤال کنید که آیا اداره دارای برنامه پرداخت ماهانه است یا یک هزینه تخفیف برای پرداخت پیش رو دارد. اگر اینگونه نیست، جراح ممکن است در صورت لزوم بتواند شما را به کسی که با شرکت بیمه شما همراه است هدایت کند. از پرسیدن نترسید.

اگر تصمیم دارید که رو به جلو حرکت کنید، قبل از تشکیل جلسه خود، لیستی از تمام سؤالاتی را که باید بپرسید تهیه کنید. شما همیشه باید در مورد صلاحیت یک پزشک تردید کنید؛ اهمیتی ندارد که چقدر ممکن است تهدید آمیز به نظر برسد.

سؤالاتی که ممکن است بخواهید بپرسید عبارتند از:

- چند بار این روش را انجام داده اید؟

- آیا شما فقط عمل جراحی پستان یا انواع دیگری را نیز انجام می دهید؟

- چه نوع آموزشی برای این روش داشته اید؟

- کدام روش جراحی برای مورد خاص من بهترین است؟

- چرا این عمل جراحی مورد مناسب برای من است؟

- آیا کسان دیگری هستند که من باید در نظر بگیرم؟

- چه میزان موفقیت برای این عمل جراحی داشته اید؟

- آیا این عمل می تواند توسط جراح عمومی انجام شود؟ اگر نه، چرا؟

- چه مقدار از پستان من نیاز به برداشته شدن دارد؟

- آیا همزمان سینه سالم من هم باید برداشته شود؟

- چه تعداد عمل جراحی نیاز خواهم داشت؟

- برای به حداقل رساندن آسیب به ظاهر پستان من، چه کاری می‌توانید انجام دهید؟

- آیا بازسازی پستان من می تواند همزمان با عمل جراحی سرطان شروع شود؟

- آیا می‌توانید تصویری از سایر افرادی که این مراحل را پشت سر گذاشته اند، به من نشان دهید؟

- چه مدت زمانی را در بیمارستان می‌گذرانم؟

- چه مدت زمانی را برای بهبودی نیاز دارم؟ چه موقع می‌توانم به سر کار برگردم؟

- اگر یک عضو خانواده با شرایط من داشتید، چه توصیه ای به او می‌کردید؟

بیشتر بخوانید: با سرطان خون بیشتر آشنا شوید

این سوالات کمک می‌کنند تا درک اساسی از سرطان و درمان های موجود داشته باشید. این به شما کمک می‌کند درباره گزینه های مختلف و مزایا یا معایب آن ها، به جای اینکه گفتگو را فقط به یک یا دو مورد محدود کنید بحث کنید.

آسودگی و راحتی نباید فاکتور تعیین کننده در هنگام انتخاب جراح باشد؛ اما بدون شک نقشی را بازی می‌کند. حتما از جراح خود درباره اینکه آزمایش های قبل از عمل شما در یک یا چندین مرکز انجام خواهد شد سوال کنید. پاسخ هر چه باشد، بررسی کنید که این مراکز آیا امکانات بیمه شما را می پذیرند یا خیر. همین امر در مورد متخصص بیهوشی شما که جدا از جراح به او پرداخت خواهد شد؛ نیز صدق می‌کند. اگر یک جراح نتواند پاسخهای لازم را به شما بدهد یا در مورد یک روش توصیه شده مطمئن نیستید، تردید نکنید و نظر دیگری را بدست آورید یا با کارمندان مرکز گفتگو کنید. این بدان معنا نیست که شما باید جراح را از لیست خود خارج کنید؛ فقط بدین معنا است که شما نیاز به اطلاعات بیشتری برای احساس اطمینان به انتخاب آن ها دارید. اگرچه مطمانا شما باید سطحی از راحتی را با جراحی که انتخاب کردید پیدا کنید؛ نباید دوست داشتنی بودن یک پزشک را با توانایی او اشتباه بگیرید. به جای اینکه با یک جراح با صلاحیت کمتر که شما اورا دوست دارید کار کنید، ابتدا روی مهارت ها، آموزش ها و صلاحیت های یک جراح تمرکز کنید. با توجه به آنچه که گفته شد، جستجوی خود را گسترش دهید تا جراحی پیدا کنید که نه تنها به او اطمینان دارید بلکه مطمان هستید که صحبت های شما را می شنود.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید