جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

چگونه یک ذهن سالم داشته باشیم

author منتشر کننده
نظرات (4) 6 0
چگونه یک ذهن سالم داشته باشیم

هر یک از ما اطلاعات زیادی در مورد چگونگی صرف غذا و اهمیت وعده های غذایی و مصرف روزانه میوه جات یا سبزیجات را برای حفظ سلامت بدنمان داریم و آن را رعایت می‌کنیم زیرا اطمینان داریم که تغذیه خوب برای حفظ سلامتی و پرورش اندام بسیار مهم بوده و غیر قابل انکار است. موضوع سلامت بدن و حفظ آن ازطریق مصرف مواد غذایی و خوراکی های مفید بر کسی پوشیده نیست و مکررا از سوی کارشناسان و پزشکان تغذیه توصیه می‌شود.

اما سلامت ذهن چه می‌شود و برای داشتن یک ذهن سالم چه کارهایی را باید انجام دهیم؟ در مورد داشتن ذهن سالم نیز توصیه هایی وجود دارد که می‌توان آن را به کار گرفت و همچنین مواردی که باید از آن اجتناب نمود تا  بتوانیم به تقویت ذهن پرداخته و  یک ذهن سالم داشته باشیم.

ذهن سالم

اهمیت داشتن یک ذهن سالم

اگر چه که خوردن غذای مناسب روش مناسب و صحیحی برای سلامتی فیزیکی محسوب می‌شود اما باید گفت که این موضوع در مورد داشتن ذهن سالم نیز صدق می‌کند.

ممکن است در ابتدا این تصور ایجاد شود که این موضوع یعنی رژیم غذایی و خوراکی مناسب، درباره اصطلاحی به نام غذاهای ویژه است و غذاهای ویژه به آن گروه از خوراکی هایی اشاره دارد که دارای مواد مغذی و مفید برای قسمت های مختلف بدن هستند. با توجه به موضوع بیان شده ممکن است اینگونه به نظر برسد که این غذاها دارای قدرت ‌های جادویی برای بهبود سلامت ذهن و بدن هستند. برخی افراد این ایده را دارند که این بیانات تنها برای تبلیغات و گرفتن یک برنامه و رژیم غذایی مفید برای افراد است و برخی منابع نشان می‌دهند که این اصطلاح تنها یک ابزار بازاریابی ساده است.

البته باید این موضوع مهم را دانست که یک رژیم غذایی خوب، تاثیر زیادی برای سلامت ذهن دارد و بسیار مهم است که از یک رژیم بهینه و متناسب با ویژگی های هر فردی پیروی کرد. زیرا تحقیقات مختلف نشان داده اند که رژیم غذایی می‌تواند نقش مهمی در مدیریت و جلوگیری از بروز  برخی بیماری های خاص ذهنی و روحی همچون شیزوفرنی، افسردگی و آلزایمر داشته باشد. البته باید به این نکته نیز اشاره داشت که رژیم غذایی می‌تواند این شرایط را کنترل ‌کند و منجر به تقویت ذهن شود و اینکه بایستی در کنار سایر درمان ‌ها، یک رژیم غذایی مفید را دنبال کرد. با این حال رژیم غذایی ممکن است در کنار تمامی راهکارها و درمان ‌ها برای داشتن ذهن سالم، نقش مهمی ایفا کند.

برای صحت مطلب بیان شده به این موضوع توجه داشته باشید که آمارها اعلام می‌دارند که کمتر از نیمی از افرادی که دچار مشکلات ذهنی هستند به طور روزانه میوه تازه مصرف می‌کنند و آن را در برنامه غذایی خود گنجانده ‌اند و این در مقایسه با افراد دیگری است که بیان می‌دارد، بیش از دو سوم آن هایی که میوه تازه را در برنامه غذایی خود قرار داده‌اند و مصرف می‌کنند، تقریبا با هیچ گونه مشکل ذهنی مواجه نشده ‌اند و گزارشی اعلام نشده است. بنابراین باید گفت که یک رژیم غذایی ضعیف ممکن است باعث بروز مشکلات زیادی ‌شود و یا اینکه مشکلات ذهنی می‌توانند عدم تمایل به تغذیه سالم را ایجاد نمایند.

در هر صورت شکی نیست که احساس سلامتی در صورت مصرف رژیم غذایی سالم که شامل کربوهیدرات، پروتئین، ویتامین، مواد معدنی و آب سالم شود، به دست می‌آید و در خلال آن و با رعایت آن می‌توان یک ذهن سالم داشت.

ذهن سالم

بیشتر بخوانید: چگونگی دستیابی به افزایش تمرکز

فعالیت های ضروری برای ذهن سالم

حال که با موضوع تغذیه سالم و نقش آن در داشتن ذهن سالم آشنا شدیم این سوال مطرح می‌شود که فعالیت های ضروری برای ذهن سالم چیست و در مورد مشغول نگه داشتن ذهن چه کارهایی را می‌توان انجام داد تا بتوان به کمک آن به تقویت ذهن پرداخته و از فعال نگه داشتن آن اطمینان داشت. زیرا یکی از رموز داشتن ذهن سالم این است که ذهن را فعال نگه داشت تا از زوال آن و بیماری هایی که ممکن است بر اثر این عارضه برای انسان ایجاد شود، جلوگیری نمود.

در طی سالیان متمادی گمانه زنی‌ ها و توصیه های متعدد و فراوانی در زمینه‌ی فعالیت هایی برای جلوگیری از زوال تدریجی مغز و مبارزه با بیماری ‌هایی مانند آلزایمر صورت گرفته است. به عنوان مثال برخی افراد توصیه می‌کنند که برای فعال نگه داشتن ذهن می‌توان اقدام به انجام بازی‌ های فکری مانند  حل جدول و ساختن پازل نمود.

یک ضرب المثل معروف در این زمینه وجود دارد که ؛ عقل سالم در بدن سالم است؛ و این ضرب المثل به این معنی است که اگر بدن انسان سالم باشد ذهن نیز سالم خواهد بود، بنابراین باید گفت که مراقبت از بدن و ذهن نتیجه خوبی به همراه دارد و در نهایت منجر به داشتن ذهن سالم و فعال خواهد شد.

نوعی باور عمومی و به اصل مهم و اساسی نسبت به داشتن ذهن سالم و بدن سالم وجود دارد و بیان می‌دارد که مفیدترین کاری که  هر کسی می‌تواند برای سلامت ذهن خود انجام دهد این است که روزانه سی دقیقه را به انجام ورزش هوازی و پیاده روی سبک و آرام اختصاص دهد. زیرا این نوع ورزش تمام قسمت های مغز را تحریک نموده و انرژی آن را بازمی‌گرداند و برای داشتن ذهن سالم بسیار موثر است و در طولانی مدت تاثیرات زیادی  را برای سلامت بدن به همراه خواهد داشت.

دانشمندان با تحقیقات مختلفی که در این زمینه انجام داده‌اند، به این موضوع پی بردند و بیان می‌دارند که ورزش هوازی تمام رگ ‌های خونی بدن را منبسط می‌کند و در نتیجه ی آن، ظرفیت متابولیکی مغز تغییر خواهد کرد. ورزش هوازی مواد شیمیایی خاصی را در ذهن ترشح می‌کند که به سالم نگه داشتن ذهن و متغیر بودن نرون ها کمک زیادی خواهد کرد. در نهایت تمام اینها برای ذهن و بدن مفید هستند.

نکاتی برای داشتن یک ذهن سالم

نکته ای که باید در مورد آن صحبت کنیم این است که داشتن ذهن سالم تنها به منزله ی برخورداری از سلامت ذهنی نیست و معنایی فراتر دارد و علاوه بر جلوگیری از زوال ذهن، دربردارنده ی فعالیت هایی برای یک ذهن خوب می‌باشد. ذهن خوب و سالم به معنای ذهنیت مثبت نسبت به امور مختلف و سبک زندگی سالم و مدیریت خود در برخورد با موانع و مشکلات احتمالی، دشواری و سختی های پیش رو و هر آنچه که ممکن است مطلوب یک فرد نباشد را شامل می‌شود و با ذهنیت مثبت می‌توان بر تمام دشواری ها فائق آمده و به خوبی آن را مدیریت نمود و از آن عبور کرد. این طرز نگرش بیانگر داشتن ذهن خوب است.

ذهن انسان مبتنی بر تمام تجربیات، ایده‌ ها و افکاری  است که در معرضشان قرار می‌گیرد و بر همان اساس نیز شکل می‌گیرد. بنابراین نکته ی مهم  این است که هر فردی می‌تواند به طور موثر غذای ذهن خود را مانند غذای فیزیکی انتخاب نماید. در نظر داشته باشید، شما روزانه هر آنچه را که برای ذهن تان مصرف می‌کنید را می‌توانید به عنوان رژیم غذایی ذهن تان در نظر بگیرید که در بردارنده ی افکار و ایده ها و طرز نگرش و برخورد با امور و مسائل مختلفی که با آن مواجه می‌شوید، است.

بیشتر بخوانید: برخورداری از ذهن آرام چگونه به دست می‌آید؟

اگر به این موضوع پی ببرید و باور داشته باشید که رژیم غذایی ذهن شما می‌تواند تا حدود زیادی ذهن را سالم و فعال نگه دارد و در طولانی مدت آن را از آسیب و زوال حفظ کند، برای داشتن یک ذهن سالم اقدام به  داشتن ذهنیت مثبت همراه با مثبت اندیشی می‌کنید.

به رژیم ذهن تان اهمیت دهید و خود را موظف کنید تا همواره آن را به کار گیرید، مثلا می‌توانید برنامه هایی که مورد علاقه تان است را پیگیری کنید تا با ذوق و شوق به تمرین پرداخته و مهارت جدیدی به دست آورید. بدین شیوه ذهن شما نیز همواره فعال خواهد بود و دچار خستگی و فرسودگی نمی‌شود. همچنین می‌توانید به کتاب خواندن روی آورید و روزانه میزان مشخصی کتاب و یا مقالاتی را در زمینه‌ی تخصصی و مورد علاقه‌ی خود مطالعه کنید و دقت داشته باشید، مطالبی را برای مطالعه انتخاب کنید که ذهن شما را به چالش بکشد و شما را به تفکر وا دارد.

بی شک مانند بیماری ‌های فیزیکی که می‌توانند بر روی هر کسی تاثیر بگذارند، بیماری ذهنی هم فارغ از سبک زندگی افراد، آن‌ها را متاثر می‌کند، پس بهتر است هر چه سریع تر برنامه ای را برای داشتن ذهن سالم در نظر بگیرید و آن را به کاربندید. موارد زیادی وجود دارند که می‌توانید برای سالم نگه داشتن بدن و  تقویت ذهن خود انجام دهید و در مبارزه با انواع بیماری ‌ها مقاومت بیشتری داشته باشید.

اگر به دنبال رژیم ذهنی ایده آل هستید، سعی کنید در ابتدا در مورد فردی فکر کنید که شما را همواره تشویق می‌کند و این فرد و تفکرات و ایده ‌ها و تجربیاتی که ذهن او را شکل داده‌اند، درنظر بگیرید. در مورد متناسب ‌ترین امور و فعالیت ها برای خودتان فکر کنید و آن را در برنامه‌ی خود بگنجانید. ممکن است نیاز باشد که از دوستان و خانواده ‌تان بخواهید تا شما را حمایت کنند و با کمک آن‌ها بتوانید به تعادل رسیده و ذهن خود را بهبود بخشید.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه ها (4)

  1. اگر امکان داشته باشد که غذاها و خوراکی هایی که برای فعالیت بیشتر مغز مفید هستند را معرفی کنید ممنون میشم

  1. عالی. تا ذهن سالم نداشته باشیم بدن سالم هم نخواهیم داشت

  1. خیلی ممنون اگر مشخصا غذاها و نحوه زندگی که به فعالیت بیشتر ذهن منجر میشود را معرفی کنید عالیست

  1. خیلی بود بود اگر مطالب تون کاربردی تر بود. ممنون از شما

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید