جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

چگونگی دستیابی به افزایش تمرکز

author منتشر کننده
بدون نظر 2 0
چگونگی دستیابی به افزایش تمرکز

به نظر شما یک فرد ورزشکار حرفه ای که در سطح بین المللی به مبارزه با حریف می‌پردازد و برنده ی مسابقات می‌شود و به عنوان قهرمان مسابقه معرفی می‌شود، چطورو چگونه به این مرحله رسیده است؟ یک نوازنده‌ی ساز، چگونه تبدیل به یک هنرمند مشهور و محبوب می‌شود؟ یک بازیکن شطرنج چگونه قهرمان جهان می‌شود؟ در پاسخ به این نوع سوالات، باید گفت که انجام تمرینات مداوم و تقویت مهارت و توانایی منجر به کسب موفقیت می‌شود و لازمه‌ی آن افزایش تمرکز و بهره وری بیشتر از قدرت ذهن است.

بنابراین تلاش کنید و مهارت کنترل ذهن خود را با انجام تمریناتی مبنی بر افزایش تمرکز، تقویت کنید، زیرا داشتن قدرت تمرکزعمیق، یکی از مهم‌ ترین و موثرترین عوامل موفقیت در زندگی هر فردی می‌باشد.

افزایش تمرکز

تعریف افزایش تمرکز

تمرکز یکی از توانایی های انسان محسوب می‌شود و به معنای توانایی کنترل و متمرکز نمودن ذهن بر روی یک موضوع و بیرون جستن از تمام افکار مزاحم  است. در تعریف دقیق تر برایرسیدن به تمرکز می‌توان آن را اینگونه بیان داشت، به ‌جای اینکه از این شاخه به آن شاخه و از این تصمیم به آن تصمیم بپردازید و باعث هدر دادن انرژی و توان و زمان شوید، باید سعی کنید بر یک موضوع تمرکز کرده و  تنها یک کار را انجام دهید.

اگر شما در بیشتر مواقع ناراحت و ناراضی هستید که نمی‌توانید بیشتر از چند دقیقه بر روی یک موضوع خاص متمرکز شوید و معمولا تعداد زیادی پروژه‌‌ی ناتمام دارید و حتی از زمان انجام آن ها مدتی گذشته است و ایده ‌هایی نیمه کاره‌ در مغزتان وجود دارد که دائما باعث می‌شوند حسرت بخورید و دچار استرس شوید. پس باید گفت که ذهن شما تمرکز لازم را ندارد و مدام از یک موضوع به موضوعی دیگر، منحرف می‌شوید. بنابراین نیاز به افزایش تمرکز دارید.

مغز انسان مانند یک عضله است و همچون سایر عضلات بدن‌، نیاز به تمرینات مفید و مداوم دارد تا بتواند میزان تمرکز خود را افزایش داده و بهبود بخشد. انجام تمرینات افزایش تمرکز فراوانی وجود دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید به تقویت قدرت تمرکز ذهن ‌تان بپردازید و یا تمرینات جالب و مخصوص به خودتان را ایجاد کنید.

افزایش تمرکز یک توانایی است و تنها از طریق تمرین ‌های افزایش تمرکز امکان ‌پذیر است و با استفاده از آن، می‌توانید ذهن خود را بر انجام وظایف کاری و شخصی خود، درس و مطالعه و حتی کارهای ناخوشایندی که مجبور به انجام آن‌ها هستید، متمرکز کنید و باید گفت که موضوع افزایش تمرکز و کنترل ذهن در تمام جنبه‌ های زندگی انسان اثرگذار است.

بیشتر بخوانید: نکاتی برای دستیابی به ﺗﻤﺮﮐﺰ ﺣﻮاس و غلبه بر افکار مزاحم

اقدامات مفید برای رسیدن به افزایش تمرکز

ایجاد انگیزه: در بسیاری از مواقع اتفاق می‌افتد که نمی‌توانیم بر کاری که قرار است انجام دهیم، تمرکز نماییم و علت اصلی آن نداشتن انگیزه و یا مبهم بودن آن است. به عبارتی به هیچ عنوان نمی‌دانیم که چرا این  کار را انجام می‌دهیم و یا اصلا نمی‌دانیم که چرا برای دستیابی به هدفی تلاش می‌کنیم. در زمان هایی که انگیزه ی فرد برای انجام کار مشخص باشد و هدف از انجام آن کار برای وی مشخص و واضح باشد، طبعا نگرش وی تغییر کرده و روش انجام کار برای وی متفاوت خواهد بود. اگر دقت داشته باشید در زمان هایی که واقعا نسبت به انجام  کاری علاقه‌ مند و مشتاق هستید، تمرکز کردن بر آن کار، برای شما بسیار آسان خواهد شد.

تنفس عمیق: برای انجام این تمرین بر روی یک صندلی بنشینید و کمر خود را صاف نگاه دارید، سپس یک انگشت خود را بر روی سوراخ بینی سمت راست بگذارید و در این حالت یک نفس عمیق و طولانی بکشید و به آرامی هوا را به داخل ریه ‌هایتان بکشید و در این حالت تا ده بشمارید و با ده شمارش بعدی، هوا را از سوراخ بینی راست ‌تان خارج کنید. این تمرین را با سوراخ بینی چپ هم تکرار کنید. به اندازه ی بیست مرتبه در هر بار، این تمرین را انجام دهید و تنفس عمیق و آرام باعث انقباض عضلات می‌شود و آرامش جسم و ذهن که از طریق تنفس عمیق به دست می‌آید، مهم ‌ترین و اساسی ‌ترین عامل در داشتن تمرکز است. بنابراین باید گفت که این تمرین بسیار مفید می‌باشد و از مهم‌ ترین مزایایی که برای  تنفس عمیق می‌توان برشمرد، دستیابی به آرامش است.

تمرکز بر درون بدن: برای انجام این تمرین باید عضلات بدن خود را کاملا آرام کرده و بر روی ضربان قلب خود تمرکز کنید و در این هنگام به هیچ موضوع دیگری توجه نکنید و تنها به این موضوع دقت کنید که هم اکنون قلب شما، در حال خون رسانی به تمام بخش ‌های بدن ‌تان است و تجسم کنید که خون از مخزن خارج شده و به سمت پاهای شما در حرکت و جریان است. با انجام این تمرین و پس از کمی  تکرار آن، به صورت واقعی خواهید توانست جریان خون را در سراسر بدن خود حس کنید.

 این تمرین نوعی مدیتیشن است که برای کسب آرامش و افزایش تمرکز ذهن به کار برده می‌شود. شما برای انجام مدیتیشن باید یک محیط آرام و نسبتا ساکتی را انتخاب کنید و نور محیط باید ملایم باشد و زمانی به انجام عمل مدیتیشن بپردازید که خسته‌ و خواب ‌آلود نباشید.

تمرکز بر حس بویایی: برای انجام این تمرین باید سعی کنید در هر هنگام و انجام امور مختلف مثل، غذا پختن، پیاده روی، رانندگی، گردش در فضای سبز و یا وقتی از کنار یک باغ گل رد می‌شوید، بر بوی گل ‌ها و گیاهان آن تمرکز کنید و متوجه شوید که در آن لحظه چند بوی مختلف می‌توانید تشخیص دهید. سپس یک بوی خاص را انتخاب کرده و سعی کنید فقط آن را حس کنید. متوجه خواهید شد که این کار حس بویایی شما را به شدت تقویت کرده و در نهایت منجر به افزایش تمرکز در شما خواهد شد.

دوری از تکنولوژی: اگر به زندگی روزمره‌ی خود دقت کنید متوجه می‌شوید که یکی از دلایل مهم کاهش تمرکز ما، استفاده‌ی مداوم از فناوری و تکنولوژی است. در توضیح این موضوع باید گفت که سیستم مغز انسان بدین گونه است که  وقتی مغز با کارهایی مواجه می‌شود که به یک اندازه اهمیت دارند، در این شرایط کار ساده ‌تر را انتخاب می‌کند و باید گفت که همیشه انتخاب تکنولوژی و استفاده از آن و گذران وقت، کار ساده ‌تر است. حتی اگر به خاطر شغلی که دارید، کنار گذاشتنِ تکنولوژی برای شما غیرممکن است، سعی کنید محدودیت‌ هایی را برای استفاده از تکنولوژی برای خود در نظر بگیرید. در نهایت خواهید دید که با استفاده‌ی مشخص و تعیین شده در استفاده و کاربرد تکنولوژی در زندگی خود، خواهید توانست به افزایش تمرکز بهتر و بهینه تری دست یابید.

بیشتر بخوانید: چگونه برای رسیدن به هدف با انگیزه بمانیم

تکنیک های افزایش تمرکز

در هر زمان فقط یک کار انجام دهید

اگر شما در انجام کارهای خود رویکرد چند وظیفه ‌ای را در پیش گیرید، این امر باعث می‌شود که تنها بخشی از تمرکز ذهن خود را بر روی کار معطوف کنید که در نتیجه نسبت به یک ذهن کاملا متمرکز، دستاورد کمتری داشته باشید و مرتکب اشتباهات فراوان تری شوید. بنابراین به شما توصیه می‌شود که همواره پس از انجام و به پایان رسانیدن یک کار، استراحتی کوتاه نموده و به ذهن خود آرامش دهید و سپس به سراغ کار بعدی بروی تا بتوانید با تمرکز و دقت بالاتری کار مورد نظر را انجام دهید و به نتایح مطلوب تری دست یابید.

ذهن خود را سازماندهی کنید

موقعیتی را در نظر بگیرید که زمان مورد نظر برای انجام و تحویل پروژه‌ی کاری شما در حال اتمام است و کم ‌کم از راه می‌رسد و شما همچنان در فکر مواردی از درگیری و کارهای شخصی که باید انجام دهید مثل، ماشین لباسشویی تخلیه نشده، تلفن زدن به مادر، بیمه پرداخت نشده ماشین و برگزاری مهمانی آخر هفته و بسیاری امور دیگر، تمرکز ذهن شما را از بین می‌برند.

برای دوری از این عدم تمرکز و جلوگیری از دغدغه ی ذهنی توصیه می‌شود که قبل از شروع به انجام هر کاری، لیستی از کارهایی که باید انجام شود را تهیه کرده و آن‌ها را  به ترتیب اهمیت، اولویت‌ بندی کنید تا بتوانید ذهن خود را متمرکز کنید. کارهایی را که نیاز به تمرکز ذهن کمتری دارند را د زمان‌هایی انجام دهید که نیروی ذهن‌ تان کاهش می‌یابد.

به ذهن خود استراحت دهید

گشت و گذار در یک طبیعت می‌تواند به راحتی یک ذهن خسته و پریشان را آرام می‌کند و قدرت پردازش مغز را بهتر کند و این در حالی است که محیط شهری به مغز تنش وارد می‌کند. اگر در نزدیکی محل زندگی شما، پارک قرار دارد، حتما زمانی را به قدم زدن و گردش در آن اختصاص دهید. انجام تمرینات ورزشی نیز به افزایش قدرت مغز و تمرکز ذهن و کاهش استرس کمک به سزایی می‌کند.

و مورد دیگر برای  کمک به پردازش ذهنی بهتر و همچنین افزایش تمرکز این است که شما باید در هنگام کار، عواملی که منجر به حواس ‌پرتی در شما می‌شود را حذف کنید. اگر شما هنگام نوشتن گزارش کارتان، پیام هایتان را مدام چک می‌کنید، باید بدانید که مغزتان اطلاعات را از حافظه‌ی کوتاه‌ مدت به حافظه‌ی بلند مدت پردازش نخواهد کرد. بنابراین برای انجام کار دقیق باید قبل از تمرکز بر انجام یک کار، صفحه های خود در شبکه های اجتماعی را  ببندید و گوشی همراه خود را سایلنت کنید. اگر شلوغی و سر و صدای محیط  کار، باعث بر هم خوردن تمرکزتان می‌شود، کمی قدم بزنید و به روند انجام کار‌تان فکر کنید.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید