جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

چگونه یک فروشگاه اینترنتی راه اندازی کنیم؟

author منتشر کننده
بدون نظر 4 0
چگونه یک فروشگاه اینترنتی راه اندازی کنیم؟

این روزها با افزایش جمعیت و ترافیک سنگین شهرها خیلی از افراد، روزانه برای خریدن مایحتاج زندگی  هم زمان کم می‌آورند و هم همیشه شرایط دسترسی به مراکز خرید شهر را ندارند. این مشکل را فروشگاه های اینترنتی حل کرده اند. فروشگاه هایی که برای همه مان تقریبا شناخته شده اند. درگاه های اینترنتی که محصولات مهم و متفاوتی را دراختیار مشتریان و کاربران خودش قرار می‌دهند. یک فروشگاه اینترنتی در بستر وب برای تامین و ارائه خدمات فروشگاهی به مشتریان از تخصص های گوناگونی استفاده می‌کند. خیلی از واسطه های بازار برای کاهش هزینه های حمل و نقل، مکان، فسادپذیری اجناس و... به راه اندازی فروشگاه اینترنتی روی آورده اند.

فروشگاه اینترنتی

راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی عملی سهل و ممتنع است یعنی هم سخت است و هم آسان. سختی کار به دلیل استفاده از ترفندهای بازاریابی و ارائه محصولات خاص و باب میل مشتری است که خدمات فنی راه اندازی را هم شامل می‌شود. آسانی کار به آن دلیل است که بریا راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی از حداقل امکانات موجود می‌توان بهره لازم را برد. این روزها بازار اقتصادی کشورها بر بستر دیجیتال مارکتینگ روتق فراوانی گرفته است. حذف واسطه گری و به دنبال آن حذف مخارج و سرمایه های اضافی حاصل از فضای فیزیکی برای راه اندازی یک کسب و کار و خدمت، خیلی از فعالان بازار را به فکر راه اندازی فروشگاه اینترنتی انداخته است.

بیشتر بخوانید: اهمیت ارائه خدمات آنلاین به مشتری

با پیشرفت علم کامپیوتر و توسعه وبسایت های اینترنتی، وب مسترها با راه اندازی کسب و کار اینترنتی انقلابی بزرگ در عرصه اقتصاد کشورها ایجاد کردند. فروشگاه های اینترنتی بزرگی مانند آمازون که ادر سراسر دنیا شعبه های فعال دارد و بیش از چند میلیون کاربر در سرتاسر دنیا خریدهای آنلاین شان را از طریق این درگاه انجام می‌دهند؛ نمونه یک کسب و کار اینترنتی شاخص در دنیاست. وبسایت علی بابا که یکی از بزرگترین درگاه های فروش بلیط مسافرتی در دنیاست نیز از شاخص ترین ها در نوع خود در عرصه دیجیتال مارکتینگ است.

فروشگاه اینترنتی

دولت ها با افزایش جمعیت جوان و فعال جوامع شان و با وجود اینکه منابع اقتصادی برای همه به طور یکسان توزیع نیم شود برای پویایی و فعال نگه داشتن اقتصاد کشورشان افراد را به کارآفرینی در تمام عرصه های اقتصادی سوق می‌دهند. این دولت ها با ارائه تسهیلات پولی و ایجاد بسترهای لازم در صددند تا جوامع خود اقتصادشان را رقم بزنند. بنگاه های معروف و بزرگ اقتصادی نیز برمبنای همین تفکر یعنی کارآفرینی و ایجاد اشتغال پایدار شکل گرفته اند. متخصصان علم اقتصاد عصر جدید را عصر طلایی اقتصاد نام نهاده اند چراکه افراد جوامع پویا تر از گذشته در چرخه تولید و خدمات جامعه ادغام شده  و دیگر دولت ها صرفا نقش مجریان اقتصادی را ایفا نمی‌کنند.

راه اندازی فروشگاه اینترنتی یکی از روش های رونق و توسعه بازار است. این بستر در عرصه وب در پایین ترین سطع به صورت فردی در محیط های کوچک محلی و در بستر کلان توسط گروه های اقتصادی در سطح وسیعی از یک شهر، یک کشور و حتی در بستر جهانی شکل می‌گیرد. یک فروشگاه اینترنتی براساس نیاز بازار و مشتریان شکل می‌گیرد. ارائه یک محصول منحصربفرد یا چندین محصول مشابه در بستر وب از طریق درگاه های پرداخت آنلاین راحت ترین شکل یک کسب و کار اینترنتی است. دانش کامپیوتر و برنامه نویسی، تخصص های گرافیکی و ترفندهای بازاریابی از مهمترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ در راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی است.

بیشتر بخوانید: از ایده تا اجرا

چه محصولی در فروشگاه اینترنتی بفروشیم؟

شاید در وهله اول برای کسانی که به دنبال راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی هستند این سوال سخت باشد که چه محصولی در بازار اینترنتی شان بفروشند؟ انتخاب محصول برای عرضه در یک فروشگاه اینترنتی سخت نیست. فقط کافی است تا نیاز مشتریان را بدانیم. در یک محیط کوچک محلی مثلا یک روستا یا یک دهکده، معمولا دسترسی اهالی به خدمات و کالاهای اساسی نسبت به جامعه بزرگتر مانند شهرها و کلانشهرها کمتر است. دراین میان ارائه کالاهایی که توسط خرده فروشی ها تامین و توزیع می‌شود توسط یک فروشگاه اینترنتی از امتیازات یک کسب و کار اینترنتی محسوب می‌شود.

فروشگاه اینترنتی

دربرخی مواقع خلاقیت و ایده هایی به فکر افراد خطور می کند که می‌تواند در راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی راهگشا باشد.مثلا برندسازی برای محصولاتی که به صورت فله ای در بازار ارائه می‌شوند. خیلی از فروشگاه های اینترنتی برندهای معروف را به فروش می‌رسانند که ممکن است قیمت شان نسبت به سایر کالاها بیشتر باشد ولی برای کسانی که به تازگی به فکر راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی و کارآفرینی در این زمینه هستند شروع کردن با برندهای کم اهمیت تر یا حتی برندسازی دراین زمینه می‌تواند موفقیت هایی در آینده برایشان به ارمغان بیاورد.

اگر خودتان تولید کننده محصولی هستید پیشنهاد ما راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی برای ارائه محصولات تان است. مثلا اگر تولیدات کشاورزی رائه می‌دهید و زمان و هزینه زیادی باید صرف کنید تا آن محصول را وارد بازار عرضه کنید بهتر از دست به ابتکار عمل بزنید. فروشگاه اینترنتی تان را راه اندازی کنید. واسطه گری را حذف کنید و به جای هزینه های گزاف حمل و نقل و بازاریابی، برند مختص خودتان را بسیازید،بسته بندی کنید و در فضای وب جهانی محصول خودتان را جهانی کنید.

شاید هم یک هنرمند هستید که گهگاهی برای دل خودتان اثری هنری خلق می‌کنید. خیلی از افراد به دنبال هنر شما هستند. کافی است یک گالری آنلاین راه اندازی کنید. ترفندهای  دیجیتال مارکتینگ را یاد بگیرید و شروع کنید به راه اندازی فروشگاه اینترنتی مختص خودتان.آن وقت است که خواهید دید آثار هنری تان در دورترین نقطه محل زندگی تان هم مشتری های خودش را می‌یابد.

ایده های زیادی برای فروش محصولات وجود دارد از جمله: فروش محصولات مازاد کشاورزان، کالاهای دست دوم خانواده ها،صنایع دستی و تزیینی دست ساز برخی هنرمندان گمنام، محتواهای آموزشی کمیاب،کالاهای دیجیتال، راه اندازی فروشگاه اینترنتی غذاهای محلی، راه اندازی گالری های آنلاین و مزایده های ماهانه، فروش کتاب های دست دوم و کمیاب، فروشگاه اینترنتی اتومبیل های دست دوم و ارزان قیمت،صنایع کوچک تبدیلی و....

چه امکاناتی برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی نیاز داریم؟

همان طور که اشاره شد برای راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی نسبت به کسب و کار های دیگر امکانات و سرمایه محدودتری نیاز است. برای راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی در وهله اول به تخصص نیاز است. دانش فنی در عرصه وب، آشنایی با دنیای مجازی و اینترنت، ترفندهای بازاریابی و مشتری مداری و درکنار آن شرایط سنجی و بازارشناسی از مهمترین اصول اولیه در راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی است. در کنار آن؛ انتخاب محصول مناسب و راه های دسترسی به کالاهای ارزان قیمت در بازار اقتصادی نیز شرط اساسی در موفقیت یک کسب و کار اینترنتی است.

ایده راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی از اولین تصمیم شما برای شروع تا تامین کالا و جذب مشتری تمام مراحلی است که باید طی کنید تا کسب و کارتان رونق بگیرد. طراحی وبسایت فروشگاه،مهارت های گرافیکی و زیبایی های بصری شکل و ساختار فروشگاه اینترنتی تان، تامین کالا از طریق واسطه ها، کسب مجوزهای لازم فعالیت های اینترنتی از مراجع ذیربط، یادگیری ترفندهای بازیابی و جذب مشتری و ارائه خدمات و تخفیف های جذاب از جمله مراحلی است که برای راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی نیاز است. داشتن ابزارهایی مانند کامپیوتر، لب تاب یا گوشی موبایل پیشرفته و پشتیبان قوی فنی نیز از دیگر امکانات ضروری و لازم برای کسب کار اینترنتی تان است.

فراموش نکنید کارآفرینی علاوه بر سرمایه گذاری نیاز به برنامه ریزی هم دارد. برای شروع یک کسب و کار اینترنتی باید برنامه ریزی دقیقی صورت بگیرد. مدیریت در کسب و کار حرف اول را می‌زند. خدمات فروش آنلاین و بازاریابی محصولات یکی از فعالیت هایی است که نیاز به تخصص هم دارد و علاوه بر تجربه و تخصص به اعتماد به نفس نیز متکی است.

فروشگاه اینترنتی

فروشگاه اینترنتی رقیب را دست کم نگیرید

بازار اقتصادی بازار رقابت است.از آنجایی که رقابت حرف اول را در راه اندازی هر کسب و کاری می‌زند در راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی نیز باید از رقیبان عقب نماند. کسب و کارهای اینترنتی زیادی به دنبال جای پا باز کردن در میان جامعه هستند.برخی کالا عرضه می‌کنند و برخی خدمات آموزشی، تولیدی و حتی فروش مواد اولیه. دراین بین آنچه برای مشتری اهمیت دارد کیفیت و قیمت خدمات و کالاهاست. یک فروشگاه اینترنتی موفق تمام تلاشش این است تا مشتری بیشتری جذب کند. تخفیف های باورنکردنی، کیفیت کالاهای ارائه شده و برندسازی از جمله راهکارهای ماندن در عرصه رقابت کسب و کارهای اینترنتی است.

این روزها فروشگاه های اینترنتی برای رقابت هرچه بیشتر با همنوعانشان به ترفندهای جالبی دست می‌زند. مثلا پرداخت های درب منزل یا ضمانت های برگشت کالا در صورت عدم رضایت مشتری. حتی برخی پارا فراتر می‌گذارد و درکنار خدمات اصلی خدمت فرعی هم ارائه می‌دهند. مثلا یک فروشگاه اینترنتی فعال در عرصه فرآورده های گوشتی درکنار فروش محصولاتش راه های مراقبت از محصولات را در اختیار کاربران قرار می‌دهد یا حتی نحوه پختن غذاهای متفاوت را در وبسایتش آموزش می‌دهد.

یک فروشگاه اینترنتی نوپا برای ماندن دراین عرصه و جلب مشتری باید محدودیت های خود را شناسایی کند و امکانات موجود را رصد کند، رقبا را بشناسد و حتی از آن‌ها ایده بگیرد. گاهی پیش می‌آید یک ایده پیش و پا افتاده تبدیل به یک موقعیت موفقیت آمیز برای کسب و کار شود. نباید به سادگی از کنار ایده های پیش و پا افتاده گذشت.

حالا که تمام مراحل راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی را یاد گرفتید دست به کار شوید. ایده های خودتان را عملی کنید. برای راه اندازی یک کسب و کار کوچک اینترنتی هیچ وقت دیر نیست کافی است خلاقیت های خودتان را بروز دهید.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید