جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

کتاب «آینده پژوهی رسانه» درباره رسانه، چیستی و کارکردش منتشر شد

author منتشر کننده
بدون نظر 0 0
کتاب «آینده پژوهی رسانه» درباره رسانه، چیستی و کارکردش منتشر شد

کتاب «آینده پژوهی رسانه» تألیف امید جهانشاهی توسط انتشارات سیمای شرق منتشر و راهی بازار نشر شد.» تألیف امید جهانشاهی توسط انتشارات سیمای شرق منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «آینده پژوهی رسانه» تألیف امید جهانشاهی به تازگی توسط انتشارات سیمای شرق منتشر و روانه بازار نشر شده است.

نویسنده این‌کتاب، دکترای مدیریت رسانه و پژوهشگر حوزه ارتباطات و رسانه‌هاست. وی در حوزه آینده پژوهی رسانه پژوهش می‌کند و مقالات متعددی در این حوزه منتشر کرده است و هدف از نگارش این کتاب را آشنایی مدیران و دست‌اندرکاران رسانه‌ها، روزنامه‌نگاران، دانشجویان و پژوهشگران حوزه مدیریت رسانه و ارتباطات با آینده‌نگری و روش‌های آینده‌پژوهی اعلام کرده است.

جهانشاهی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره نگارش این کتاب گفت: رسانه، چیستی و کارکردهای آن، از دیرباز دغدغه و مساله من بوده است؛ از همان ایام جوانی یعنی نیمه دهه ۷۰ که با شوق در کار نوشتن برای رسانه‌ها شدم تا امروز که حرفه و مشغله‌ام، مطالعه و پژوهش در حوزه روزنامه نگاری و رسانه‌ها است در کنار همان نوشتن چند سالی است بر حوزه آینده‌پژوهی رسانه متمرکز شده‌ام؛ حوزه‌ای مغفول میان ما اما بسیار مقبول در جهان رسانه‌ها.

وی افزود: آینده‌پژوهی در حوزه ارتباطات و رسانه‌ها در ایران کمرنگ و کمیاب است و این مسئله ریشه در فقدان شناخت اصحاب ارتباطات، روزنامه‌نگاری و مدیریت رسانه‌ها با حوزه آینده‌پژوهی دارد. به تدریج علاقه‌مندانی در این حوزه یافتم و توفیق داشتم و مشاور چند رساله دکتری شدم.

جهانشاهی گفت: در ادامه این مباحث دریافتم که برای آشنایی همکاران، روزنامه‌نگاران، دانشجویان و مدیران رسانه‌ها باید پنجره‌ای باز کنم تا علاقه‌مندان بیشتری جذب شوند. ضمن اینکه گام برداشتن و کام یافتن در این عرصه بدون شناخت اصول، ادبیات، چارچوب‌ها و روش‌ها ممکن نیست. از این رو بر آن شدم تا مروری بر ادبیات آینده‌پژوهی از منظر رسانه داشته باشم تا اهل رسانه از آن استفاده کنند.

نویسنده کتاب «آینده پژوهی رسانه» افزود: این اثر دو فصل دارد که یکی مروری بر ادبیات و آشنایی با اهداف و انواع آینده‌پژوهی است و فصل دیگر در مورد سناریونویسی است که ستون فقرات آینده پژوهی به شمار می‌رود.

وی گفت: این کتاب تلاشی است تا روشن و جامع، اصول و مبانی آینده پژوهی را ارائه کند تا بتوانیم آگاهانه و روشمند به پرسش‌های مربوط به دغدغه فردا بیندیشیم برای مثال با چه چارچوبی می‌توانیم به آینده حرفه روزنامه‌نگاری، یک مؤسسه رسانه‌ای یا کسب و کار رسانه‌ای فکر کنیم؟ برای پژوهش و یا تفکر در مورد آینده یک مؤسسه یا حرفه رسانه‌ای از کجا باید شروع کنیم؟ چگونه احتمالات مختلف ممکن آینده را شناسایی کنیم؟ اهمیت این دست سوالات بر کسی پوشیده نیست اما چون واژه «آینده» به غلط، دوردست و غبارآلود بر ذهن نشسته است و آدمی از دوری و ابهام پرهیز دارد، یا به کلیشه‌ها دل می بازد یا کمتر به آن میل می‌کند.

جهانشاهی افزود: اندیشیدن به آینده همیشه با حس وحالی هم هوسناک و هم هولناک همراه بوده است. بی‌جهت نیست که دوراندیشی را از دیرباز یکی از چهار فضیلت اصلی دانسته‌اند در کنار شجاعت، میانه‌روی و عدالت، و باز از این میان، دوراندیشی است که سه فضیلت دیگر را هدایت می‌کند… با وجود همه ستایشی که در فضیلت دوراندیشی رفته است، با هزار اندوه و افسوس، باید گفت یکی از فراموش شده‌ترین امور در جامعة امروز ما مسئله آینده و آینده‌پژوهی است و پرسش اساسی در این باب که چه باید بکنیم که وضعیت بهتری داشته باشیم.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:

اندیشیدن به آینده همیشه با حس وحالی هم هوس‌ناک و هم هول‌ناک همراه بوده است. بی‌جهت نیست که دوراندیشی را از دیرباز یکی از چهار فضیلت اصلی دانسته‌اند در کنار شجاعت، میانه‌روی و عدالت، و باز از این میان، دوراندیشی است که سه فضیلت دیگر را هدایت می‌کند.

«رواقیون» دوراندیشی را یک علم می‌دانستند؛ علمی که می‌گفت «شرط عقل است فلان اقدامی را انجام دهیم یا ندهیم.» ارسطو دوراندیشی را یک فضیلت عقلانی می‌دانست؛ چیزی که به انسان کمک می‌کند چه کند و چه مسیری در پیش گیرد.

با وجود این همه ستایشی که در فضیلت دوراندیشی رفته است؛ با هزار اندوه و افسوس باید گفت یکی از فراموش شده‌ترین امور در جامعه امروز ما مسئله آینده و آینده‌پژوهی است و پرسش اساسی در این باب که چه باید بکنیم که وضعیت بهتری داشته باشیم. چه می‌کنیم و این اقدامات امروزمان ما را به کجا رهنمون خواهد شد. جهان فردا چگونه جهانی است، چه ویژگی‌ها و شرایطی دارد ایران ما چه وضعیتی در آن خواهد داشت.

این کتاب در ۱۲۰ صفحه، قطع رقعی و قیمت ۱۲۰ هزار تومان عرضه شده است.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید