جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

یادگیری مهارت در زندگی

author منتشر کننده
بدون نظر 2 0
یادگیری مهارت در زندگی

هر انسان دارای توانایی ­های منحصر بفردی است که ممکن است دیگری از انجام آن عاجز باشد. به این توانایی­ های خاص فردی، مهارت گفته می­‌شود. با استفاده از مهارت در زندگی می‌­توانیم به موفقیت­ های مختلفی دست پیدا کنیم. مهارت در هر انسان ذاتی یا اکتسابی است. برای مثال مهارت و توانایی نقاشی در یک انسان ممکن است ذاتی و بدون هیچ نوع آموزشی پرورش یابد و برعکس در یک انسان دیگر از طریق آموزش و حضور در کلاس­ های نقاشی این مهارت برجسته شود. برای آنکه استعداد، توانایی و مهارت­ هایمان را در زندگی پیدا کنیم باید به ویژگی ­هایی که در وجودمان است، امکان پرورش دهیم. با خودشناسی می­‌توانیم مهارت­ های برتر خود را بیابیم و آن ها را گسترش دهیم.

بیشتر بخوانید: اهمیت مهارت ارتباط اجتماعی

چه مهارت هایی برای یک زندگی موفق لازم است؟

با داشتن اهداف مشخص در زندگی، می‌­توانیم زمینه­ های لازم برای پرورش یک مهارت را پیدا کنیم. نوع نیاز ما و چیزی که از زندگی انتظار داریم، باعث می­‌شود بتوانیم راحت تر برای رویکردمان به زندگی تصمیم بگیریم. اگر بدنبال تجربه ­ی مادر بودن هستیم، بهتر است مهارت ­های پرورش صحیح کودک و خانه داری را یاد بگیریم اما اگر بدنبال گام برداشتن در راستای تحصیلات و علم هستیم، باید مهارت علم آموزی و مطالعه را در خود تقویت کنیم. در میان تمام مهارت­ های شخصی که بنا به هدفمان می­توانند دنبال شوند یا نشوند، مهارت­ هایی وجود دارد که شاید هیچگاه به آن ها بعنوان یک استعداد برتر اشاره نشود، اما مهم و حیاتی اند، مثل مهارت انسانیت، خوش رفتاری، مهرورزی و ... . این مهارت ­های برتر انسانی بعنوان مهم­ترین ویژگی­ های انسانی ما باید بسیار مهم و حیاتی محسوب شوند.

مهارت هایی برای یک زندگی موفق

مهارت و استعداد را از کجا بیاموزیم؟

بسیاری از مهارت ها در وجود ما قرار گرفته ­اند و فقط نیاز به کشف و بازیابی دارند. ما باید خودمان را در موقعیت ­هایی قرار بدهیم که مهارت وجودی­مان شکوفا شود. اما همیشه هم تمام مهارت­ ها در ما وجود ندارد. بسیاری از افراد مهارت ­هایی مثل هنر، فن، ارتباطات و ... را ندارند، اما با تمرین و علم می‌­توانند آن ها را بیاموزند. پروردگار در وجود همه­ ی انسان­ ها استعدادهای خاصی قرار داده است که با کمی کنکاش و جستجو در نفس می‌­توانیم به آن ها دست یابیم. در گذشته که یادگیری مهارت­ بیشتر از طریق کلاس ­های آموزشی و کتاب انجام می­گرفت، بدلیل هزینه ­ای که در برداشت، بسیاری را برای قدم گذاشتن در این راه منصرف می ساخت اما امروزه که بیشتر مهارت­ ها از طریق اینترنت و فضای مجازی قابل یادگیری است، دیگر بهانه­ ای برای تنبلی وجود ندارد.

چگونه مهارت های خودمان را بشناسیم؟

معمولاً ما به سمت مهارت­ هایمان گرایش پیدا می‌­کنیم. برای مثال شخصی که مهارت در نویسندگی دارد حتی در کودکی نیز به سمت نوشتن از نوع انشا، نامه نگاری، یادداشت نویسی و ... کشیده می­‌شود. اما یادگیری مهارت­ ها همیشه بصورت غریزی عمل نمی‌­کند. بسیاری از مهارت­ ها نیاز به فضای مناسب برای شکوفایی دارند. مهارت و خلاقیت در هر امری به خودی خود باعث شکوفایی بسیاری از مهارت­ های دیگر می­‌شود و به رشد همدیگر کمک می­‌کنند. برای آنکه اشتیاقمان برای فراگیری یک مهارت زیاد شود، بهتر است که توانایی خود را برای به پایان رساندن یک مهارت به کار بگیریم. با به سرانجام رساندن یک مهارت، ما احساس تکلیفمان نسبت به خودمان کم می­‌شود و با خیالی آسوده می‌­توانیم خودمان را به موفقیت نزدیک کنیم.

مهارت شخصی را با تمرین بیاموزیم

برای گام برداشتن به سمت موفقیت باید زمان زیادی را به خودتان اختصاص دهید. برای داشتن مهارت زندگی بهتر است بیشتر از آنکه با دیگران معاشرت کنید، با خودتان معاشرت کنید. زمان زیادی را به تمرین و مهارت آموزی اختصاص دهید. هر مهارت با تمرین به دست می‌­آید. هیچ ناممکنی در زندگی وجود ندارد، شاید یک مهارت به سختی و با ممارست همراه باشد، اما در نهایت این تمرین نتیجه ­ی مثبتی به همراه  دارد. با داشتن یک برنامه ریزی دقیق براحتی می‌­توانید به تمام اهداف کوتاه مدت و بلند مدتان برسید. برخی از مهارت­ ها علاوه بر حسنی که به طور خاص دارند، اما تاثیرات مثبتی در آینده در شما می­‌گذارند. برای مثال مهارت مطالعه در زندگی باعث جلوگیری از آلزایمر می­‌شود.

چرا مهارت داشتن در زندگی مهم است؟

خوشبختی و بدبختی هر شخص در زندگی به المان ­های مختلفی بستگی دارد. موفقیت یا عدم موفقیت بنا بر متغیرهای مختلفی در افراد متفاوت است. اما چیزی که روشن است، بهایی است که برای موفقیت باید پرداخت شود. برای موفق شدن باید مهارت آموخت. اگر گنجایش یادگیری مهارت­ های مختلفی را دارید، بهتر است که چند مهارت را هم زمان بیاموزید. اما اگر پتانسیل یادگیری چند مهارت را همزمان ندارید، شاخه به شاخه نپرید و یک مهارت را تا انتها بیاموزید. یکی از مزایایی که مهارت به همراه دارد، احساس طراوت و زندگی است. هر انسان با نزدیک شدن به موفقیت بیشتر احساس مفید بودن می­‌کند. مهارت و موفقیت هر دو وابسته به یکدیگرند و برای زندگی حیاتی اند.

مهارت شغلی خود را بشناسید

قبل از اینکه وارد زندگی حرف ه­ای خود شوید، بهتر است در خودشناسی به اوج رسیده باشید. بسیاری از انسان­ ها با انتخاب یک رشته و شغل نامرتبط با روحیاتشان، تا ابد خود را بنده­ی آن بی علاقگی می­کنند. با علاقه یک مهارت، شغل، رشته و ... را انتخاب کنید و تلاش کنید تا مهارت های لازم را در آن بدست آورید. اما اگر پس از تلاش در رشته مورد علاقه به نتیجه دلخواه نرسیدید، مهارت­های دیگر را تجربه کنید. گاهی پافشاری روی یک موضوع خاص باعث می­شود تا از استعدادهای دیگرتان غافل شوید. حتما در زندگی یک مهارت هنری، ورزشی، علمی یا ... بطور خاص تجربه کنید. تجربه­ی یک مهارت خاص برای شما می­‌تواند باعث آرامش و عزت نفس باشد.

مهارت فردی خود را بشناسید

با خلوت کردن با خودتان، مطالعه، تمرکز و تلاش می­توانید به مهارت­ های فردی خودتان مسلط شوید. شناخت مهارت های فردی باعث می‌شود تا شما در راه درستی قدم بردارید. اگر تمام انرژی­تان را در یک جهت خاص با یک هدف بگذارید، قطعا نتیجه دلخواهتان را می‌­گیرد و به موفقیت نزدیک تر می‌شوید. بعضی از مهارت های فردی مثل توانایی صحبت کردن، کنترل خشم، مدیریت مالی، نقدپذیری، اطلاعات عمومی و ... توانایی­ هایی است که بهتر است هرکس در وجودش تربیت کند.

مهارت خودآموز چیست؟

امروزه که اینترنت و دیجیتال کل دنیای ما را دربر گرفته است، آموختن مهارت­ های خاص با استفاده از کلیپ­ های آموزشی در اینترنت براحتی ممکن شده است. مهارت­ های خودآموز نیاز به تمرین در خانه دارد. بعضی از مهارت های خودآموز ذاتاً در وجود هرکسی است که ممکن است فقط خاص آن انسان باشد. برای مثال یک انسانی که در ذات به هنر گرایش دارد شاید باید زمان کمتری را به تمرین موسیقی اختصاص دهد تا شخصی که به اصطلاح هوش هنری بالایی ندارد. البته بهتر است ما توجهمان به هدفمان باشد و درگیر این حواشی نشویم.

آموزش و پرورش مهارت به چه صورت ممکن است؟

پرورش مهارت ابتدا توسط خانواده به یک کودک آموخته می­‌شود. سپس کودک مرحله­ ی مهمی از رشد را در مدرسه می‌­گذارند. در این دوران مهارت های زیادی می­آموزد. سپس بعد از گذراندن دوران مدرسه هر شخصی وارد اجتماع می­‌شود و در آنجا نیز در ارتباط با آدم ­های مختلف، مهارت­ هایی فرا گرفته می­‌شود. اما بخش عمده­‌ای از مهارت در خلوت انسان پرورش می­‌یابد. بسیاری از مهارت­ های وجودی توسط خود انسان بصورت خودآموز فرا گرفته می­‌شوند. علاوه بر این، اجتماعی که شما برای حضور در آن انتخاب می­‌کنید در پرورش مهارت در شما اهمیت زیادی دارد. برای مثال اگر شما جمع دوستانتان را بیشتر افراد هنرمند تشکیل می‌­دهد، امکان گرایش شما به سمت هنر بیشتر است. بنابراین انتخاب یک جمع هدفمند برای حضور در آن و معاشرت می‌­تواند تاثیر مهمی در زندگی شما بگذارد.

مهارت اجتماعی چیست؟

زندگی عصر جدید در دایره­ی گسترده ­ی ارتباطات محاصره شده است. هر شخص در اجتماع با انسان­ های مختلفی در ارتباط است. اگر یک انسان در برقرار کردن رابطه اجتماعی ناتوان باشد، در زندگی به مشکلات جدی ای برمی­‌خورد. توانایی و مهارت در برقرار کردن ارتباطات اجتماعی یکی از نکته ­های مهمی است که یادگیری آن برای انسان­ ها حیاتی است. هرشخصی که مهارت اجتماعی نداشته باشد در ادامه زندگی به انزوا و تنهایی کشیده می­‌شود. اگر دارای کودک هستید، از همین ابتدا مهارت اجتماعی را در او تقویت کنید. فعالیت ­های جمعی در مدرسه، معاشرت با دیگر کودکان، حضور در کلاس ­های مختلف هنری، علمی، ورزشی باعث شکوفایی مهارت اجتماعی در کودکان می­‌شود.

چرا پرورش مهارت در کودکان مهم است؟

کودکان بعنوان موجوداتی بسیار قابل تغییر و به شدت انعطاف پذیر می­‌توانند براحتی مسیر رشد و پروش مشخصی را دنبال کنند. پرورش مهارت در کودکان با هدف اعتلای دانش در آن ها بسیار مهم است. قبل از هرکسی، پدر و مادر اولین کسانی هستند که باید متوجه مهارت خاص فرزندشان بشوند و به آن بها دهند. اگر مهارت توسط پدر و مادر کشف نشود، ممکن است توسط اجتماع هم این مهارت یافت نشود. برای پیدا کردن مهارت خاص کودکان از حضور او در کلاس ­های مختلف آموزشی استقبال کنید. سعی کنید برای فرزندتان بستر مناسبی را برای پرورش تمام مهارت ­های وجودی اش پیدا کنید. مهارت مهمی مثل مهارت اجتماعی اگر در همان سنین کودکی در کودکان آموزش داده نشود، در آینده تاثیر مخربش را بر روابط اجتماعی کودک خواهد گذاشت.

پرورش مهارت در کودکان

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید