جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

23 راهکار هوشمندانه برای انگیزه دادن به خود

author منتشر کننده
بدون نظر 1 0
23 راهکار هوشمندانه برای انگیزه دادن به خود

بعضی از روزها به راحتی از رختخواب بیرون می آییم و به کارهای روزمره‌ رسیدگی می کنیم. در بعضی از روزها هم ممکن است توان و انگیزه کافی برای شروع یک روز جدید را نداشته باشیم و فقط در رختخواب غلت بزنیم. در این حالت ممکن است دائما جمله های منفی را با خودمان تکرار کنیم، مثلا بگوییم زود از خواب بیدار شدن چه فایده ای دارد، چرا باید برای خوردن غذای سالم به خودم زحمت بدهم یا اصلا حوصله انجام این کار و تمام کردن آن را ندارم. چون احتمال اینکه سناریوی دوم اتفاق بیفتد بیشتر است، آشنایی با روش های افزایش انگیزه اهمیت زیادی دارد.

وقتی بی انگیزه می شویم، به نیروهای خارجی اجازه می‌ دهیم که به ما نحوه زندگی کردن را دیکته کنند. مطمئنا همه افراد نمی توانند همیشه پر از انگیزه باشند و معمولا انگیزه داشتن بالا و پایین های زیادی دارد. اما ترفندهای اثبات شده ای وجود دارند که می توانند در روزهای سخت به افزایش انگیزه کمک کنند.

راه های افزایش انگیزه و انرژی

اگر گاهی اوقات بی حوصله می شوید و برای رسیدن به اهداف‌تان به مشکل برمی خورید، تکنیک های زیر را امتحان کنید:

شروع کنید

«فقط انجامش بده»، شعار معروف برند نایک است. اگر کمی درنگ کنید، ده ها بهانه به ظاهر منطقی پیدا می کنید. بنابراین، قبل از اینکه مغزتان وقت داشته باشد تا علیه شما توطئه کند، اقدام کنید. حتی اگر این شروع کردن کوچکترین چیزی باشد که می توانید به آن فکر کنید، باز هم توصیه می کنیم که دست به کار شوید. مثلا یک جمله بنویسید، یک پاراگراف از متن را بخوانید یا پنج دقیقه ورزش کنید. این قدم های کوچک، شتابی را که در بلندمدت برای برداشتن گام‌ های بزرگ نیاز دارید، ایجاد می‌ کند.

ورودی های انگیزه بخش داشته باشید

اجازه ندهید که حتی یک روز بدون اینکه به خودتان انگیزه بدهید، سپری شود. در بیشتر مواقع، زمانی احساس ضعف می کنیم که انرژی اشتباهی را دریافت کرده باشیم. پس سعی کنید برای رسیدن به اهداف‌تان موضوعات انگیزه بخش پیدا کنید. از بهترین عوامل ایجاد انگیزه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– قول های انگیزشی
- افراد تاثیرگذار در زندگی شما یا در شبکه های اجتماعی
- کتاب‌ های مورد علاقه‌تان
- پادکست های انگیزشی
- توجه به امور معنوی
- موسیقی

برای خودتان اهداف کوچک تعیین کنید

استراتژی گلوله برفی دیو رمزی (Dave Ramsey) برای پرداخت بدهی ها بسیار موفق است. دیو رمزی به شما توصیه می ‌کند که ابتدا کوچکترین  بدهی‌ های خود را بدون توجه به نرخ بهره بپردازید و با این کار اصطلاحا یک گلوله برفی به سمت بدهی‌ های بزرگتر پرتاب کنید.

همه افراد می توانند از این اصل استفاده کنند. یعنی اهداف کوچکی را تعیین کنید که منجر به اهداف بزرگتر و جسورانه تر شما شوند. به عنوان مثال اگر می خواهید 10 کیلومتر بدوید، ابتدا با یک کیلومتر شروع کرده و سپس مسافت طی شده را به دو و در نهایت 10 کیلومتر برسانید. با این کار، قبل از اینکه متوجه شوید به هدفتان که همان دویدن 10 کیلومتر است، می رسید. وقتی به اهداف کوچکتر خود مانند یک گلوله برفی ضربه می زنید، در حقیقت به خودتان برای ادامه دادن مسیر انگیزه می دهید.

پیشرفت خود را اندازه گیری کنید

احساس پیشرفت انگیزه باورنکردنی را برای ما به ارمغان می آورد. بنابراین، پیشرفت های خود را اندازه گیری و یادداشت کنید یا کار دیگری انجام دهید که نشان دهنده سختی کاری باشد که در حال انجامش هستید.

یک دفترچه شکرگزاری داشته باشید

اگر در یک فضای منفی قرار دارید، ایجاد انگیزه می تواند برای شما سخت باشد. به همین دلیل، سعی کنید هم در محیط اطرافتان و هم در پیشرفتی که به دست آورده اید، به دنبال نکات مثبت و یادداشت کردن آن ها باشید. این کار به ظاهر ساده راه بسیار خوبی برای افزایش انگیزه محسوب می شود.

جملات تاکیدی مثبت را تکرار کنید

برای اینکه به خودتان انگیزه بدهید، گفتگوی درونی مثبت را امتحان کنید. به عنوان مثال به خودتان بگویید «من قوی هستم» یا «من عالی هستم».

به موسیقی انرژی بخش گوش کنید

تحقیقات مختلف نشان می دهد که وقتی در حال بدی قرار داریم، احتمال اینکه کارهایمان را به تعویق بیندازیم، بیشتر است. علاوه بر اینکه شکرگزاری می تواند کمک کننده باشد، گوش دادن به موسیقی انرژی بخش هم می تواند انگیزه‌تان را افزایش داده و شما را از  حال و هوای ناامیدی خارج کند.

زنجیره را نشکنید

انگیزه چیزی نیست که همیشه ثابت باشد. بلکه فروکش می کند و جریان می یابد. بنابراین، قانونی را تنظیم کنید که هرگز بیش از یک روز را برای انجام یک کار از دست ندهید، چون ممکن است به این روند عادت کنید. با خودتان مهربان باشید و در صورت نیاز یک روز مرخصی بگیرید. اما پس از آن بلافاصله به کارتان ادامه داده و به سمت هدف حرکت کنید.

23 راهکار هوشمندانه برای انگیزه دادن به خود

بیشتر بخوانید: چرا همیشه غمگین هستم؟

احتمال حواس پرتی را کاهش دهید

بیشتر اوقات وقتی شرایط سخت می ‌شود، به دنبال فعالیت‌ های بی ‌معنی به ‌عنوان راه فرار می گردیم. سعی کنید به جای این کار یک مفید انجام دهید. به عنوان مثال، کتاب بخوانید یا کمی ورزش کنید. حذف اپلیکیشن هایی که باعث حواس پرتی می شوند، قرار دادن کنترل تلویزیون در یک اتاق دیگر، خاموش کردن اینترنت گوشی یا قرار دادن آن در کشوی میز از جمله کارهایی هستند که می توانید برای کاهش حواس پرتی و افزایش انگیزه خود انجام دهید.

خودتان را فقط با خودتان مقایسه کنید

پیشرفت تکنولوژی و ظهور شبکه های اجتماعی باعث شده که ما به راحتی و اغلب بدون اینکه متوجه شویم، خودمان را با دیگران مقایسه کنیم. متاسفانه مقایسه کردن خود با دیگران می تواند به سرعت انگیزه انسان را تخریب کند. بنابراین، بهتر است در مورد آنچه که در رسانه های اجتماعی می بینید، بسیار محتاط باشید. از هر چیزی که باعث مقایسه کردن می شود یک قدم فاصله بگیرید و فقط با کسانی معاشرت کنید که در شما احساس خوبی ایجاد می کنند.

چرایی خود را به خاطر بسپارید

وقتی شروع به بهانه آوردن می کنیم، به سختی می ‌توانیم به خاطر آوریم که هدف واقعا چیست. مهم است که زندگی خود را طراحی کرده و آن را به صورت پیش فرض به جلو نبریم. پس با نوشتن اهداف خود و ایجاد یک تابلوی چشم انداز که هر روز آن را ببینید با این خستگی ها مقابله کنید. اگر اهداف و چشم انداز شما نمی تواند به طور کامل انگیزه‌تان را تحریک کند، دوباره شروع کرده و به آنچه که می خواهید انجام دهید، عمیق تر فکر کنید.

در مورد نتیجه فکر کنید

برای ایجاد انگیزه در خود، به این فکر کنید که می خواهید زندگی شما در پنج سال آینده چگونه باشد. اگر تغییر نکنید، کجا خواهید بود و اگر تغییر کنید به چه چیزی می رسید؟ سناریوهای مختلف را در ذهنتان تصور و نتایج آن ها را احساس کنید.

سازماندهی کنید

وقتی همه چیز شلوغ به نظر می رسد، داشتن انگیزه و برخورداری از ذهن روشن سخت تر می شود. بنابراین، محیط اطراف خود را برای رسیدن به اهداف‌تان ساده تر کنید. همه افکار و آنچه را که در ذهنتان می گذرد، یادداشت کنید تا بتوانید راحت تر به آن ها سر و سامان دهید.

کارهایتان را اولویت بندی کنید

اغلب ما به دلیل زیاد بودن کارهایی که می خواهیم انجام دهیم، انگیزه خود را از دست می دهیم. این شرایط طاقت فرسا است و باعث می شود در پیدا کردن بخشی که کار را باید از آنجا شروع کنیم، دچار مشکل شویم. بنابراین، به جای اینکه با انگیزه کافی به سمت هدف حرکت کنیم، فلج شده و هیچ کاری انجام دهیم. برای شروع، مشخص کنید که تاثیرگذارترین کاری که می توانید انجام دهید، چیست. سپس دو مورد دیگر را هم انتخاب کرده، این سه کار را انجام دهید و بقیه را رها کنید. حتی می توانید یک لیست از کارهایی که نباید انجام دهید، تهیه کنید.

استراحت کنید

بدون استراحت کردن و داشتن زمان آرامش نمی توانید به نتایج ماندگار برسید. فرسودگی شغلی در بین افرادی که نمی دانند استراحت و مراقبت از خود چقدر حیاتی است، بسیار شایع است. استراحت کردن یک کار اختیاری نیست، بلکه اجباری است. بنابراین، اگر احساس می کنید که بی انگیزه شده اید و برای رسیدن به اهداف‌تان ناامید هستید، توصیه می کنیم برای مدت کوتاهی استراحت کنید تا بتوانید با انگیزه بیشتری به راه خود ادامه دهید.

وقتی خسته هستید، مراقب سلامتی‌تان باشید

به این فکر کنید که اخیرا عادت های شما چگونه بوده است. آیا به اندازه کافی استراحت کرده اید؟ آیا غذاها و نوشیدنی های سالم را انتخاب کرده اید؟ آیا اخیرا به دلیل بیماری احساس کسالت داشته اید؟ به این فکر کنید که چگونه با بدنتان رفتار کرده اید. مراقبت از بدن ممکن است به شما در افزایش انگیزه و خروج از رکود کمک کند.

پیروزی های خود را جشن بگیرید

هر برد کوچک یک نقطه پیروزی در مسیر رسیدن به هدف است و باید جشن گرفته شود. بنابراین، از جایزه های کوچک برای افزایش انگیزه و انرژی خود استفاده کنید. افرادی که هر لحظه به پیشرفت ها و موفقیت های خودشان توجه می کنند، راحت تر به هدف می‌ رسند.

وضعیت خود را تغییر دهید

برای افزایش انگیزه سعی کنید حتی برای مدت کوتاه یک کار متفاوت انجام دهید. کاری را که در حال انجام دادن آن هستید متوقف کرده و ده دقیقه ورزش کنید، مدیتیشن انجام دهید یا از ساختمان خارج شده و پرنده ها را تماشا کنید.

برنامه ریزی کنید

برنامه ریزی خوب حتی زمانی که بدون انگیزه هستید، ضروری است. بنابراین، برنامه هفتگی خود را زودتر از موعد مشخص کنید. روزهای جمعه برای این کار مناسب است. تصمیم بگیرید که انجام چه کاری برای شما مهم است و دقیقا چه زمانی آن را انجام خواهید داد.

شکست را بپذیرید

حتی در بهترین شرایط هم احتمال شکست خوردن وجود دارد. اگر ریسک می کنید، شکست برای رشد بسیار مهم است. به جای اینکه دلسرد شوید، خودتان را برای روبرو شدن با آن آماده کنید.

علت رکودتان را مشخص کنید

موارد زیر انگیزه را از بین برده و باعث رکود در زندگی می شوند:

- شما از کاری که می دانید باید انجام دهید، می ترسید یا علاقه ای به آن ندارید. بنابراین، انجام آن را به تعویق می اندازید.

- به دلیل نداشتن تغذیه مناسب، خواب کافی، ورزش نکردن یا بیماری خسته هستید و به طور کلی احساس خوبی ندارید.

- اعتماد به نفس خوبی ندارید و از اینکه از منطقه آرامش خود خارج شده و کاری انجام دهید، می ترسید.

- شما در میانه یک پروژه قرار دارید و هیجان اولیه را از دست داده اید.

هر وقت اعتماد به نفس نداشتید، به علت آن فکر کنید

آیا با افکار منفی دست و پنجه نرم می کنید؟ آیا اخیرا در زندگی شما یک اتفاق منفی رخ داده یا یک اظهار نظر منفی شنیده اید که شما را آزار می دهد؟ آیا خودتان را با دیگران مقایسه می کنید؟ وقتی ذهنتان پر از افکار منفی است، از خودتان تعریف کنید یا یک کار سرگرم کننده انجام دهید تا روحیه‌تان بهتر شود.

وقتی در میانه راه هستید، پشتکار داشته باشید

وقتی برای رسیدن به یک هدف بزرگ برنامه ریزی می کنید، معمولا حفظ انگیزه در ابتدای راه آسان تر است. در ابتدا، به نتیجه نهایی فکر می کنید و سرشار از انتظار و اشتیاق هستید. در انتهای راه هم که نقطه پایان و رسیدن به هدف را می‌ بینید، راحت تر می توانید انگیزه خود را حفظ کنید. بنابراین، میانه راه معمولا سخت ترین بخش کار است. چون هیجان اولیه کاهش یافته است، اما هنوز به هدفتان نزدیک نشده اید. در این مرحله است که دقیقا متوجه می شوید که برای اتمام مسیر به چقدر زمان و تلاش نیاز دارید. در نتیجه ناامید شده و انگیزه‌تان کمتر می شود.

در میانه راه به چرایی شروع این مسیر فکر کنید. دلایل شخصی و مهمی که در وهله اول باعث شدن برای رسیدن به این هدف اقدام کنید، چه بودند؟ اغلب اوقات، یادآوری این «چرا» می تواند به ما انگیزه بیشتری بدهد. همیشه به یاد داشته باشید که کنفوسیوس گفت « مهم نیست که چقدر آهسته پیش می روید، آنچه که اهمیت دارد توقف نکردن است». وقتی در وسط مسیر قرار دارید، به حرکت ادامه دهید. در طی روز خودتان را به انجام کارهایی که شما را به  هدف نهایی می رسانند متعهد کنید، حتی اگر اقدامات بسیار کوچکی باشند.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید