جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

9 راه معجزه آسا برای افزایش اعتماد به نفس

author منتشر کننده
بدون نظر 1 0
9 راه معجزه آسا برای افزایش اعتماد به نفس

یک نجار بدون اره را تصور کنید؛ به نظر شما چقدر می تواند در کار موفق باشد؟ آیا وسایلی که می سازد کیفیت دارد؟ شما به عنوان یک خریدار آن را می پسندید؟

حال می خواهیم خود را در نقش کارفرما تصور کنید. اگر کارمند شما احساس ناکافی بودن داشته باشد و ترس انجام کار های مختلف را داشته باشد، آیا باز هم به او مسئولیتی می سپارید یا سریعا دستور اخراج او را می دهید؟ همه ارتباطات ما به همین صورت است؛ انسان های با اعتماد به نفس به چشم اطرافیان بسیار جذاب تر و قابل اعتماد تر هستند کمااینکه این ویژگی شخصیتی نه تنها می تواند آن ها را در چشم دیگران عزیز کند بلکه در زندگی شخصی و کاری شان نیز بیشتر از آنچه فکر می کنید تاثیر گذار خواهد بود.

به طور خلاصه اعتماد به نفس به باور شما به مهارت ها، ویژگی ها و توانایی های خود برای موفقیت اشاره دارد. داشتن اعتماد به نفس نه تنها برای سلامتی و رفاه شما مهم است، بلکه می‌تواند بر نحوه درک شما از سوی دیگران نیز تأثیر بگذارد.

متاسفانه همه افراد اینگونه نیستند و ممکن است در شرایط خاصی احساس نا امنی داشته باشند و همین احساس اضطراب و نبود اعتماد به نفس به طور قطع در عملکرد آن ها اثر منفی خواهد گذاشت. اگر جزو این دسته هستید اصلا جای نگرانی نیست زیرا که کار هایی وجود دارند که با انجام دادن آن ها شما بتوانید احساس اعتماد به نفس بالاتری داشته باشید؛ حتی اگر آن را صد در صد و از ته قلب احساس نکنید.

به قول قدیمی ها گاهی اوقات نیاز است به جای ساخت یک رفتار، آن را جعل کنید. این کاریست که می توان درمورد اعتماد به نفس نیز گاها انجام داد. شاید باورش برایتان سخت باشد اما جعل کردن حس اعتماد به نفس و رفتار بر اساس آن می تواند موجب بهبود اعتماد به نفس شما در آینده شود.

اگر فکر می کنید لازم است برای افزایش اعتماد به نفس کار سخت یا پیچیده ای انجام دهید اشتباه می کنید. ما در اینجا تنها با پیشنهاد 9 تکنیک ساده به شما کمک خواهیم کرد تا یک شخصیت جذاب و با اعتماد به نفس از خود بسازید و بتوانید پله های موفقیت را یکی پس از دیگری طی کنید.

این مقاله برخی از کارهایی را که می‌توانید برای ایجاد اعتماد به نفس انجام دهید به شما نشان خواهد داد تا بتوانید تصویر مثبتی از خود در ذهنتان بسازید فقط کافیست به این اصول پایبند باشید و صبوری کنید.

آنچه در این مقاله می خوانید

- روی نقاط قوت خود تمرکز کنید

- با خودتان صحبت کنید

- خود را برای موفقیت آماده کنید

- موفقیت های گذشته خود را یادآوری شوید

-الهام بگیرید

- از مقایسه کردن خود بپرهیزید

- با چالش های جدید رو به رو شوید

- خودت را کنترل کن

- با زبان بدن اعتماد به نفس خود را افزایش دهید

روی نقاط قوت خود تمرکز کنید:

وقتی در موقعیتی هستید که می‌خواهید با اعتماد به نفس به نظر برسید، تمرکز بر مهارت‌ها و توانایی‌هایی که نسبت به آن‌ها بیشتر احساس اعتماد دارید می‌تواند مفید باشد. شما در این حالت باید چیزی را انتخاب کنید که می دانید در آن مهارت دارید و سپس بر روی برجسته کردن آن مهارت تمرکز کنید.

با پیشروی و تمرکز بر روی این نقاط قوت می توانید احساس امنیت و اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید چرا که به طور همزمان تمرکز شما از روی نقاط ضعفتان برداشته می شود و به آن ها فکر نمی کنید.

با خودتان صحبت کنید:

احتمالا همه ما بیشتر زمان خود را به صحبت کردن با خود اختصاص می دهیم. حتی اگر یک دوست بسیار صمیمی داشته باشید باز هم او نمی تواند تمامی افکار شما را بشنود و به شما پاسخ دهد. در همین جای مقاله چند دقیقه صبر کنید و به این روز های خود توجه کنید. آیا شما در طی این روز های اخیر خودگویی منفی داشتید؟ اگر نمی دانید خود گویی منفی به چه معناست به مثال های زیر توجه کنید:

- من نمی توانم با شرایط کاری جدیدم کنار بیایم .

- من در انجام این پروژه مرتکب اشتباه خواهم شد.

اگرچه ممکن است فکر کنید که این افکار چندان مهم نیستند، اما می توانند تأثیر جدی بر توانایی شما برای حفظ اعتماد به نفس داشته باشند. با فکر کردن منظم به افکار منفی در مورد خود و توانایی‌هایتان، ممکن است در نهایت خودتان را متقاعد کنید که واقعاً چیزی که برای موفقیت لازم است ندارید.

صحبت های منفی با خود منجر به باورهای خود محدود کننده می شود. هر چه بیشتر به خود بگویید نمی توانید کاری را انجام دهید یا در کاری بد هستید، احتمال اینکه آن را باور کنید بیشتر می شود. این رفتار مخرب در نهایت موجب از بین رفتن انگیزه شما می شود و شما را در معرض ابتلا به افسردگی قرار می دهد.

البته که بر عکس آن هم صادق است و خودگویی مثبت ارتباط مستقیمی با دست یابی به موفقیت دارد. اگر تمایل به خود گویی منفی دارید از همین امروز شروع کنید و افکار خود را مجدد بررسی و قالب بندی کنید تا مثبت تر و خوش بین تر باشید. به خودتان یادآور شوید که هر موقعیتی هر چقدر هم بد یا استرس آور باشد باز هم جنبه های مثبت دارد و شما می توانید از پس آن بربیایید.

9 راه معجزه آسا برای افزایش اعتماد به نفس

خود را برای موفقیت آماده کنید:

پرایمینگ پدیده ای است که در آن قرار گرفتن در معرض یک نوع محرک می تواند بر نحوه پاسخ شما به محرک بعدی تأثیر بگذارد. مثال های مختلفی از نحوه عملکرد پرایمینگ وجود دارد. بیایید با هم به یک مثال جالب نگاهی بیندازیم؛ شنیدن کلمه موز نسبت به کلمه بی ربط تلویزیون باعث می شود که فرد واکنش سریع تری نسبت به کلمه موز داشته باشد. از آنجایی که در حافظه شما کلمه زرد و موز با هم مرتبط هستند موجب می شوند که شما بتوانید سریع تر به کلمه دوم واکنش نشان دهید.

برای ورزشکاران این موضوع پر رنگ تر است و آن ها با انجام فعالیت های اولیه ای که بر روی هدف اصلی آن ها متمرکز شده است، اعتماد به نفس خود را افزایش می دهند.

موفقیت های گذشته خود را یادآوری شوید:

یکی از راه‌هایی که می‌توانید ذهن خود را برای کمک به افزایش اعتماد به نفس آماده کنید، این است که به زمانی فکر کنید که در آن احساس موفقیت یا قدرتمندی کرده‌اید. بهتر است چند دقیقه در روز زمان بگذارید و وقت خود را صرف نوشتن درباره این تجربه کنید. با یادآوری آن خاطرات، حس قدرت همیشه همراه شما خواهد ماند.

الهام بگیرید:

نگاه کردن به افراد با اعتماد به نفسی که آنها را تحسین می کنید، خواندن جملات الهام بخش، یا تکرار یک مانترای انگیزشی نیز می تواند راهی برای افزایش اعتماد به نفس شما در زمانی که به آن نیاز دارید باشد. نکته کلیدی این است که الگوها یا اظهاراتی واقع بینانه انتخاب کنید که اهداف قابل دستیابی را منعکس می کنند.

در حالی که ممکن است وسوسه شوید که خود را با نقل قول های آرزومند یا جملات تاکیدی که احساس خوبی به شما می دهند تقویت کنید، تحقیقات نشان می دهد که باید در انتخاب نقل قول های انگیزشی احتیاط کنید. نقل قول های الهام بخش غیر واقعی یا بیش از حد مثبت گاهی اوقات می توانند نتیجه معکوس داشته باشند.

از مقایسه کردن خود بپرهیزید:

ممکن است هنگام خواندن نقل قول های مثبت و انگیزشی که اگر به درستی انتخاب شوند می توانند موجب افزایش اعتماد به نفس شوند، در افکارمان در تله مقایسه بیوفتیم! این مقایسه چه درباره عملکرد، چه ظاهر و سایر ویژگی ها باشد می تواند به راحتی به اعتماد به نفس ما آسیب بزند. بر اساس یک مطالعه، انجام چنین مقایسه هایی منجر به احساس حسادت می شود. هر چه افراد حسادت بیشتری داشته باشند، احساس بدتری نسبت به خود دارند. دفعه بعد که متوجه شدید در حال مقایسه یا حسادت هستید، تمرکز خود را به نقاط قوت و توانایی های خود معطوف کنید.

9 راه معجزه آسا برای افزایش اعتماد به نفس

بیشتر بخوانید: عشق یا شهوت؟ احساس شما کدام است؟

با چالش های جدید رو به رو شوید:

ممکن است وسوسه شوید که به سادگی از موقعیت هایی که باعث کاهش اعتماد به نفس شما می شود اجتناب کنید، اما توجه داشته باشید که انجام این کار در واقع می تواند اضطراب شما را افزایش دهد و ایمان شما را به توانایی هایتان کاهش دهد. شما با انجام کار هایی که از آن ها می ترسید می توانید اضطراب خود را کاهش دهید و موجب افزایش اعتماد به نفستان شوید. البته توجه داشته باشید که این بدان معنا نیست که باید خود را در موقعیتی قرار دهید که برای آن آماده نیستید. تحمل بیش از حد یک شرایط سخت و شکست ممکن است در درازمدت باعث شود تا ایمان شما به توانایی هایتان کم شود.

با برداشتن گام‌های بیشتری به سمت کسب تجربه و تخصص در آن زمینه‌ها، می‌توانید پایه محکمی بسازید که اعتماد به نفس شما را بدون خطر کردن و رو به رو شدن با موانعی که می تواند اعتماد به نفس شما را خدشه دار کند، تقویت کند.

خودت را کنترل کن:

افراد با اعتماد به نفس تمایل دارند حتی در موقعیت های پرفشار آرام و آسوده به نظر برسند. برخی از چیزهایی که ممکن است به آرام کردن عصبی بودن شما در این لحظات کمک کند عبارتند از:

- به خود یادآوری کنید که دیگران شما را آنگونه که شما خودتان می بینید نمی بینند. ممکن است از درون احساس عصبی بودن کنید اما بقیه این مشوش بودن شما را نمی بینند. واضح است که مردم درگیر مشکلات خودشان هستند و آنگونه که شما فکر میکنید مرکز توجه دیگران نیستید.

- نفس عمیق بکشید؛ در لحظات استرس زا تنفس عمیق می تواند معجزه کند و آرامش را به شما برگرداند. تنفس عمیق همان چیزیست که به شما کمک می کند تا از واکنش "ستیز و گریز" بدن که در شرایط استرس زا رخ می دهد جلوگیری کنید. در این شرایط، سیستم‌های خودکار بدن شما در حالت آماده‌باش هستند؛ برای مثال قلب شما سریع تر می زند و فشار خون افزایش پیدا می کند. تمرین آگاهانه تنفس عمیق می تواند به راحتی شما را از شر این علائم نجات دهد و احتمال بروز حمله های اضطرابی را نیز کاهش دهد.

اگر خودتان به تنهایی موفق به انجام تنفس عمیق نشدید و در میانه تمرین متوجه شدید که تنفس هایتان مجدد کم عمق شده است می توانید تمرینات حرفه ای تری را انجام دهید و در کلاس های یوگا، مراقبه و مدیتیشن ثبت نام کنید تا با کمک مربی خود این مهارت را به خوبی یاد بگیرید.

- احساسات خود را بپذیرید و به یاد داشته باشید که این موضوع می تواند کاملا طبیعی باشد و هر فرد در شرایطی ممکن است عصبی یا نا آرام باشد. به جای قضاوت در مورد احساسات یا تلاش برای اجتناب از آن ها، آن ها را بپذیرید و به خود یاد آوری کنید که احساسات شما لزوماً منعکس کننده واقعیت نیستند.

- تمرین تکنیک های تمدد اعصاب مانند تجسم و آرام سازی پیشرونده عضلانی نیز می تواند به آرامش ذهن و بدن در موقعیت های استرس زا کمک کند.

با زبان بدن اعتماد به نفس خود را افزایش دهید :

زبان بدن یا Body Language می تواند چیز های زیادی از شما را به دیگران نشان دهد. زبان بدن مطمئن می تواند به شما احساس امنیت و شایستگی بیشتری بدهد. سیگنال های زبان بدن که می توانند به شما کمک کنند کنترل بیشتری برروی اوضاع داشته باشید عبارتند از:

- با هر دو پا محکم بر روی زمین بایستید

- با دیگران ارتباط چشمی برقرار کنید

- منعکس کردن زبان بدن دیگران

در یک "Talk TED" در مورد زبان بدن، امی کادی، روانشناس اجتماعی پیشنهاد کرد که استفاده از "ژست های قدرت" به مغز شما سیگنال می دهد که اعتماد به نفس بیشتری دارید. سپس این سیگنال‌ها به کاهش سطح هورمون‌های استرس در بدن کمک می‌کنند، که در نهایت می‌تواند به شما کمک کند احساس آرامش و اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید.

مغز انسان گرچه بسیار هوشمند و پیشرفته است اما به همین ترتیب می تواند به راحتی گول بخورد، تنها کافیست که شما به نحوه ایستادن و ... دقت کنید تا این پیام را به مغزتان بفرستید که همه چی تحت کنترل است و عالی پیش می رود.

منابع :

https://www.verywellmind.com/how-do-i-practice-deep-breathing-for-anxiety-3024389

https://www.verywellmind.com/priming-and-the-psychology-of-memory-4173092

https://www.verywellmind.com/how-to-exude-confidence-5208892

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید