جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

تأثیرات استفاده از انرژی‌های نو در اقتصاد کشور

author منتشر کننده
نظرات (7) 23 0
تأثیرات استفاده از انرژی‌های نو در اقتصاد کشور

انرژی‌های نو و یا انرژی‌های تجدیدپذیر شامل انرژی‌هایی می‌شوند که در جهان طبیعت تخریب ایجاد نکرده، آلایندگی ندارند، بصورت طبیعی پس از مصرف قابلیت تولید دوباره دارند و این فرایند بازه‌ی زمانی طولانی مدتی را دربرنمی‌گیرد. از جمله انرژی‌های نو میتوان به انرژی خورشید، باد، انرژی زمین گرمایی، انرژی دریایی، نیروگاه‌های آبی و زیست توده‌ها اشاره کرد.
امروزه استفاده از انرژی‌های نوین به دلیل پاک بودن آن‌ها و همچنین به دلیل رو به اتمام بودن سوخت‌های فسیلی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. از انرژی خورشید میتوان در آبگرمکن‌های خورشیدی، اجاق‌های خورشیدی، آب شیرین‌کن خورشیدی، کوره‌ی خورشیدی و مهم‌تر از همه در تولید برق استفاده کرد. امروزه در ایران هم سعی در استفاده از پنل‌های خورشیدی به ویژه در مناطق کویری به دلیل تابش مناسب خورشید شده است و به همین دلیل این انرژی بیشتر از سایرین مورد توجه قرار گرفته‌است بگونه‌ای که حتی شرکت‌های خارجی راغب به سرمایه‌گذاری در این زمینه هستند. لازمه‌ی استفاده از انرژی‌ بادی نصب توربین‌های بادی است که به دلیل ساختارشان سروصدای زیادی ایجاد می‌کنند و شاید بتوان این مورد را به خاطر آثار زیست محیطی که روی جانوران دارد، نقطه‌ ضعف این انرژی نسبت به سایر انرژی‌های نو برشمرد. با این حال توربین‌های بادی ابزاری مناسب برای تولید برق هستند. در فصل زمستان به خاطر وزش مناسب باد استفاده از این توربین‌ها بیش‌تر توصیه می‌شود. در ایران توربین‌های بادی منجیل بیشترین نقش را در تولید انرژی از طریق باد دارند. استفاده از انرژی زمین گرمایی محدود به فصل خاصی از سال نمی‌شود و به دلیل ارزان‌تر بودن می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای تولید برق باشد. در ایران، مناطق سبلان، مشگین شهر، دماوند، خوی، ماکو و سهند مناسب‌ترین اماکن برای تولید انرژی از این طریق‌اند. از انرژی دریایی به دلیل وجود اختلافات دمایی آب و اختلافات چگالی آب می‌توان بهره برد. به عنوان مثال در استفاده از جزر و مد، در هنگام بالا آمدن آب مخازنی در سواحل پر می‌شوند و هنگام پایین رفتن آب این آب اضافی برای حرکت توربین‌‌های آبی و تولید برق استفاده می‌شود. زیست توده یا بیومس منابع تجدیدپذیری هستند که از مواد زیستی نظیر فضولات حیوانی، فضولات جنگلی، زباله‌های شهری و فاضلاب‌های صنعتی ایجاد می‌شوند و در تولید  گرما، سرما، انرژی الکتریکی و سوخت مورد نیاز برای حمل و نقل استفاده می‌شوند. زیست توده پس از زغال سنگ، نفت و گاز طبیعی چهارمین جایگاه را در تولید انرژی دارد. استفاده از این انرژی‌ها تأثیرات عمده‌ای در اقتصاد کشور و به خصوص در زمینه‌ی اشتغال زایی دارد که در ادامه اشاره می‌شود.

انرژی‌های نو


تأثیر انرژی‌های نو در اشتغال‌زایی:

با گسترش استفاده از انرژی‌های نو، برای دو گروه از افراد اشتغال‌زایی می‌شود. دسته‌ی اول شامل افرادی می‌شوند توانایی تولید، نصب، اجرا، نگهداری و تعمیر ابزار مورد نیاز نظیر توربین‌های بادی، توربین‌های آبی، پنل‌های خورشیدی، کوره‌های خورشیدی و ... را دارند. دسته‌ی دوم شامل افرادی است که در تولید مواد خام مورد نیاز، بازاریابی، فروش و دادن طرح‌های نوین نقش دارند. به عنوان مثالاً در ساخت یک نیروگاه نیازمند مهندسینی هستیم که مرحله‌ی طراحی، ساخت و اجرای پروژه را بر عهده بگیرند، کارخانه‌هایی که مواد خام مورد نیاز را تهیه کنند، معادنی که مواد مورد نیاز کارخانه‌ها را استخراج کنند، مهندسینی که توانایی ساخت و نصب ابزار مورد نیاز را داشته باشند، حتی افرادی که وظیفه‌ی جابه‌جایی این محصولات را بر عهده داشته باشند. پس استفاده از این انرژی‌ها می‌تواند نیاز اشتغال هزارن نفر را فراهم آورد. علاوه بر این می‌توان از ابزاری مانند پنل‌های خورشیدی به عنوان یک وسیله‌ی درآمدزا نام برد؛ زیرا با وجود صرف هزینه‌ی اولیه، در مدت محدودی می‌تواند علاوه بر جبران پول مصرفی برای خرید، خانواده‌ها را از واریز فیش‌های برق نجات دهد و این خود نوعی درآمدزایی محسوب می‌شود. در نگاه دیگر با تولید انرژی‌های نو علاوه بر تأمین نیاز داخلی کشور می‌توان مازاد آن را صادر کرد. از میزان آلودگی هوا کاسته می‌شود و هزینه‌های مصرفی برای کاهش آلودگی را به حداقل می‌رساند که با درآمد حاصل از کاهش هزینه‌ها می‌توان در راستای ایجاد شغل‌های جدید گام برداشت.     

 

 

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه ها (7)

  1. در خصوص نحوه مشارکت در تولیداین انرژی ها اگر بتونید مطلب بزارید ممنون میشم.

  1. از مطلب جالب شما سپاسگزارم

  1. به نظر من کشور ما قابلیت بالقوه ای در ایجاد اشتغال از طریق احداث این نیروگاه ها را داره . مخصوصا احداث پنل های خورشیدی در کویر لوت میتونه بازدهی بالا

  1. با تشکر از شما عالی بود

  1. ممنون مطلب جالبی بود بسیاری از انرژی هایی که روی زمین قرار دارند به شدت روی بدن ما و مغز ما تاثیر دارند در هر صورت باید جدی تر گرفته بشوند.سپاس

  1. خیلی خیلی ممنون و سپاس از این متن خوب و اموزنده . امید است که اینده ای بهتر پیش رو باشد

  1. بسیار جالب و مبسوط . با تشکر از نویسنده گرامی

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید