جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

گرم شدن زمین را جدی بگیریم

author منتشر کننده
نظرات (6) 21 0
گرم شدن زمین را جدی بگیریم

گرم شدن زمین به پدیده‌ای گفته می‌شود که در اثر آن دمای زمین و سطح اقیانوس‌ها رو به افزایش می‌رود. در سال‌های اخیر با افزایش بی‌سابقه‌ی دمای زمین روبرو بوده‌ایم که تداوم این جریان می‌تواند باعث ذوب شدن یخچال‌ها، بارش‌های شدید ایجاد شده در اثر بخار شدن آب‌ها، ایجاد سیل، خشکسالی‌هاا   تتزت، وزش باد شدید، طوفان‌های سهمگین، به زیر آب رفتن جزایر، آتش گرفتن جنگل‌ها، از بین رفتن بخش عظیمی از آب آشامیدنی که از طریق یخال‌های طبیعی تأمین می‌شود و در اثر آن شیوع بیماری‌های حاصل از مصرف آب آشامیدنی ناسالم، افزایش میزان حشرات و پشه‌ها و در نتیجه‌ی آن کاهش محصولات کشاورزی، انقراض نسل گونه‌ای از حیوانات مانند پنگوئن‌ها و در نهایت نابودی کره‌ی زمین شود.

گرم شدن زمین

عوامل گرم شدن زمین چیست؟

در کنار آثاری که فعالیت‌های زمین گرمایی، آتشفشان‌ها، برخورد سیارک‌ها و ستاره‌های دنباله‌دار و خورشید دارند؛ نمی‌توان تأثیرات بشر را در روند صعودی این اتفاق نادیده گرفت. گازهای گلخانه‌ای حاصل از فعالیت‌های صنعتی و وسایل حمل و نقل موجب افزایش میزان گاز کربن دی اکسید در اتمسفر زمین شده و با جذب اشعه‌ی مادون قرمز خورشید توسط این مولکول‌ها دمای زمین افزایش می‌یابد. به صورت طبیعی با تابش نور خورشید میزانی از اشعه‌ی مادون قرمز خورشید جذب شده و باقی آن بازتاب می‌شود. اثر مولکول‌های گازهای گلخانه‌ای در این است که نسبت به سایر مولکول‌ها میزان بیشتری از مادون قرمز خورشید را جذب می‌کنند و از این رو همانند یک پتو عمل می‌کنند. به ترتیب کشورهای چین، امریکا، هند، روسیه، ژاپن، آلمان، ایران، کانادا و کره جنوبی بیشترین سهم را در این آلودگی‌ها دارند.
به همین دلیل سازمان ملل متحد معاهده‌ای را با عنوان " معاهده‌ی کیوتو" میان 161 کشور عضو در این سازمان امضا و به رسمیت شناخته است. تحت این معاهده کشورها به دو دسته‌ی توسعه یافته و در حال رشد دستبه بندی می‌شوند که کشورها‌ی توسعه یافته ملزم به کاهش میزان کربن دی اکسید تولیدی هستند و کشورهای در حال توسعه با این که ملزم به این کار نیستند ولی با انجام پروژه‌هایی که به کاهش تولید میزان کربن دی اکسید منجر شود، از "اعتبار کربنی" بهره‌مند می‌شوند که می‌توانند آن را به کشور‌های توسعه یافته بفروشند. شایان ذکر است که این معاهده در کشورهای امریکا و استرالیا که خود سهم بزرگی در این آلودگی‌ها دارند به رسمیت شناخته نشده‌است.
در کنار تمام این تلاش‌ها،  همانطور که بال زدن پروانه‌ای در اقیانوس اطلس می‌تواند منجر به طوفانی سهمگین در هند شود؛ هر یک از افراد هم می‌توانند به عنوان یک فرد نقش خود را در کاهش دمای زمین داشته باشد. مهم‌ترین مسئله سعی در کاهش میزان مصرف سوخت‌های فسیلی است. مسافت‌های کوتاه را پیاده‌روی کنید تا میزان مصرف بنزین کاهش یابد؛ لامپ‌های اضافی را خاموش کنید؛ از لامپ‌های کم مصرف استفاده کنید؛ در هنگام روشن بودن شوفاژ و بخاری پنجره‌ها ببندید؛ از لوازم برقی با مصرف بهینه استفاده کنید؛ درها و پنجره‌ها را عایق بندی کنید؛ در زمستان دریچه‌ی کولر را بپوشانید؛ آب را هدر ندهید؛ از منابع تجدیدپذیر برای تولید انرژی مورد نیاز استفده کنید. مثلاً  از پنل‌های خورشیدی و آبگرمکن‌های خورشیدی استفاده‌کنید ؛ باد لاستیک اتومبیل‌ها را تنظیم کنید، لوازم برقی را که نیاز ندارید از پریز بکشید، از وسایل نقلیه‌ی عمومی استفاده کنید و جالب‌تر از همه میزان گوشت مصرفی خود را کاهش دهید. زیرا فائو طی گزارشی اعلام کرده‌است که 18 درصد گازهای گلخانه‌ای در اثر تولید دام حاصل می‌شوند که این رقم حتی بیشتر از میزان گازهای گلخانه‌ای حاصل از وسایل حمل و نقل است!   
علاوه بر کاهش میزان مصرف سوخت فسیلی می‌توان با تلاش در جهت گسترش جنگل‌ها و فضای سبز گام بزرگی را در راستای از بین بردن آثار سوء آلاینده‌ها برداشت.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه ها (6)

  1. فقط باید یه وسیله اختراع کرد زمین و فووت کنه خودخواهی بشر همچنان ادامه دارد و زمین روز به روز بیشتر میشه.

  1. برگردان روان و خوبی است و خواننده می تواند از پدیده گرم شدن زمین آگاه شود.

  1. ای کاش ما انسانها به خوبی با طبیعت و زمینمون رفتار میکردیم:(

  1. عالی بود .مدتی هست که دولت ها در حال تلاش برای کم کردن گاز های گلخانه ایی و جلوگیری از گرم شدن زمین هستند.اما متاسفانه این روند هنوز هم ادامه دارد

  1. بسيار سپاس از اطلاعاتي كه به خوبي بيان كرديد . اين اطلاعات مفيد و قابل فهم بوده

  1. مطلب جالبی بود.هیچ چیز جدی تر و ترسناک تر از بلایای طبیعی نیست.در این موارد به هیچ صورتی نمیتوان از این اتفاقات جلوگیری کرد.و هیچی بدتر این نیست

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید