جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

CDN چیست و چه مزایایی برای سایت دارد؟

author منتشر کننده
بدون نظر 3 0
CDN چیست و چه مزایایی برای سایت دارد؟

اگر بخواهیم به صورت کلی واژه CDN را برای شما تعریف کنم CDN مخفف Content Delivery Network یا همان شبکه توزیع محتوا است که شما و وب سایت تان کمک می کند تا محتوا به سرعت به دست کاربران شما برسد و همینطور در سئو سایت شما تاثیر گذار باشد. در ادامه مقاله سعی می کنم تا آن را به صورت جزئی برای شما تعریف کنم تا شما درک عمیقی از شبکه توزیع محتوا داشته باشید.

منظور از CDN چیست؟

همانطور که در ابتدای مقاله به شما توضیح دادم CDN مخفف Content Delivery Network و شبکه توزیع محتوا است که از سرور های متعددی در نقاط مختلف جغرافیایی تشکیل شده که سرعت ارسال محتوای ثابت و پویا را برای شما بهبود می بخشد. امروز بسیاری از سایت ها تکنولوژی CDN استفاده می کنند تا بتوانند سرعت سایت خود را بالا ببرند. وب سایت ها به صورت اتوماتیک نیازمند مسیری هستند که به نزدیکترین سرور را به خود را وصل کنند تا سرعت بارگذاری مطالب و عکس و همین طور پهنای باند را افزایش دهند.

هر سایتی برای اینکه مطالب و محتوای خود را به نمایش در بیاورد نیاز به یک سرویس مبتنی بر وب دارد که این سرویس می تواند ویندوز یا لینوکس باشد که در کشور های مختلفی وجود دارند. فکر کنید سایت شما در کشور لبنان میزبانی می شود و یک کاربر در ایران سعی دارد وارد سایت شما بشود که در حالت عادی بایستی مرورگر کاربر یک Request به سرور ارسال کند و سرور سعی کند جواب را به کاربر در قالب محتوا Responde کند و در آخر آن چیزی که کاربر فکر می کند پیاده سازی شود. اگر سرور با مروگر کاربر فاصله زیادی داشته باشد طبیعتا سرعت Responde کردن اطلاعات و پاسخ دادن به کاربر کم می شود ولی اگر فاصله سرور با کاربر کم باشد سرور در سریع ترین حالت خود به کاربر پاسخ می دهد.

عملکرد CDN به چه شکل است؟

یک CDN یا شبکه توزیع محتوا در واقع از مجموعه ای سرور های بزرگ در کشور های مختلف جهان تشکیل شده که یک ورژن از سایت شما روی تمامی سرور های CDN اعمال شده است. اگر شما از این سرویس استفاده کنید هنگامی که کاربر قصد وارد شدن به سایت شما را داشته باشد، درخواست کاربر به نزدیک ترین سرور ارسال شده و نسخه سایت از نزدیک ترین سرور به کاربر نشان داده می شود تا کاربر بتواند تعامل خود را داشته باشد و به همین علت، کاهش فاصله باعث شده تا سرعت فرستادن اطلاعات به کاربر بیشتر شود تا کاربر از سایت شما رضایت داشته باشد.

در مثال بالایی که برای شما زده شد اگر کاربری در ایران بخواهد وارد سایت شما بشود که میزبانی آن در کشور لبنان می باشد، سایت شما از عراق و ارمنستان بارگیری و به کاربر فرستاده می شود.

بیشتر بخوانید: تاریخچه سیستم عامل ویندوز؛ بازخوردهای مایکروسافت و پیروزی نهایی

مزایای CDN

کاهش مصرف پهنای پاند و فضای هاست

از مزایای که شبکه توزیع محتوا را خیلی محبوب کرده می توانم به کاهش مصرف پهنای باند و کم کردن فضای هاست اشاره کرد. برای مثال زمانی که کاربر یک ویدئو 20 مگ را در سایت شما دانلود می کند، اگر 100 نفر دیگر آن را دانلود می کند، پهنای باند شما در این صورت به 2 گیگ می رسد و شما 2 گیگ از پهنای باند خود را مصرف کرده اید که یک فضایی زیادی از هاست شما را اشغال میکند و یا با نمایش یک صفحه وب سایت شما چیزی حدودی 500 کیلو بایت از پهنای باند شما مصرف می شود.

برای صرفه جویی می توانید فایل های حجم بالای خود را به سایت های اشتراک گذاری فایل بسپارید یا از CDN استفاده کنید.یکی از مزیت های شبکه توزیع محتوا این است که پهنای باند شما را بالا می برد و سایت شما دیگر نیازی نیست بار حجیمی را تحمل کند و آن را به CDN میسپرد.

کاهش هزینه

هنگامی که شما از سرویس CDN یا شبکه توزیع محتوا استفاده میکنید، فشار زیادی به سرور اصلی خودتان یا هاست شما وارد نمیشود، چون کاربر زمانی که می خواهد وارد سایت شود از CDN استفاده میکند و در این صورت شما از خریدن سرور های اختصاصی یا اشتراکی و حتی VPS ها رهایی پیدا میکنید و نیازی نیست که هزینه های سنگینی را بابت خریدن سرور بدهید، چون یکی از وظایف CDN نشان دادن محتوا به کاربر است.

امنیت بالا

زمانی که شما از یک سرویس دهنده شبکه توزیع محتوا استفاده می کنید اولا بایستی DNS دامنه سایت خود را به سرویس دهنده های CDN تحویل بدهید که این کار باعث می شود کسانی که به دنبال تخریب کردن سایت شما هستند و معمولا با حملات DDOS این کار را انجام می دههند در این امر ناکام بمانند چون IP اصلی سرور شما در دستان سرویس دهنده CDN قرار دارد که خود CDN به تنهایی شامل هزاران سرور است که باعث ناکامی تخریب کننده ها شده است.

تحمل کردن ترافیک های بالا

اگر سایت شما بازدید خور است بهتر است از سرویس شبکه توزیع محتوا استفاده کنید چون از پهنای باند شما مصرف می شود و برای بهینه کردن سایت خود بایستی کاربران خوود از طریق CDN به سمت سایت خود انتقال دهید. اگر این کار را انجام دهید باید سرور های قدرتمندی را خریداری کنید و یا اگر از سروری با کمترین منابع در حال استفاده هستید، به احتمال زیاد به خطای 500 یا 504 برخورد میکند که گویای مشکلات از سمت سرور است و به کاربر نشان داده می شود و آن کاربر از سایت شما رضایت کافی ندارد و شاید هم ممکن است دیگر به سایت شما نیاید.

رضایت مشتریان

تمامی کاربران فضای مجازی دوست دارند سایت هایی را که مشاهده می کنند، در کمترین زمان بالا بیایند. گوگل در یکی از مقالاتی که نوشته بود، به کاربران فضای مجازی اشاره می کرد که اگر زمان لودینگ یک صفحه وب سایت بیش از 3 ثانیه طول بکشد، کاربر آن صفحه را بسته و سراغ صفحه ای دیگر می رود که بیش از 57 درصد سایت ها به این صورت عمل میکنند. مثال بارز آن را میتوان به فروشگاه اینترنتی که تایم لودینگ سایت خود را یک ثانیه افزایش داده بود اشاره کرد، که باعث شد 187 هزار دلار بیشتر از درامد قبلی خود در بیاورد و کاربران از این سایت رضایت کامل داشته باشند.

CDN چیست و چه مزایایی برای سایت دارد؟

رتبه سازی در سئو سایت

یکی دیگر از مزیت های شبکه توزیع محتوا بهینه سازی موتور جستجو و بهبود سئو است وقتی صحبت از بهینه‌سازی می‌شود سرعت لودینگ صفحات وب به یک عوامل بسیار مهم در رده بندی صفحه محسوب می شود. اکثر موتورهای جستجو زمان بارگذاری صفحه را در الگوریتم شان در نظر گرفتند که اگر اکثر سایت ها روی شبکه توزیع محتوا کار کنند می‌توانند از این مزیت برخوردار شوند و رتبه خوبی در سئو و بالا آمدن سایت خودشان داشته باشند.

معایب CDN

عدم کنترل مستقیم

شما اصلا نمی توانید سرور های شبکه توزیع محتوا را دستکاری کنید و به صورت دلخواه آن را مدیریت و هدایت کنید.

افزایش هزینه ها

قطعاً استفاده از CDN برای سایت هایی که خیلی کوچک اند و از ترافیک و بار حجمی کمی برخوردار هستند به صرفه نخواهد بود و منجر به افزایش هزینه می شود ولی اگر در صورتی که سایت شما بازدید زیاد و سرور شما توانایی پاسخ به این همه درخواست‌ها را ندارد باید از شبکه توزیع محتوا استفاده شود.

CDN ها به چند دسته تقسیم میشوند؟

شبکه های توزیع محتوا به دو دسته عمومی و تخصصی تقسیم می شوند: در CDN های عمومی کل سایت در شبکه های توزیع محتوا قرار می گیرند ولی در CDN های تخصصی مطابی خاص تحت عنوان فایل های برنامه نویسی و ویدئویی در شبکه های توزیع محتوا قرار می گیرند. در کل تمرکز CDN، رساندن هر چه سریعتر محتوا به کاربر است که فرقی نمیکند کجای این جهان قرار گرفته باشد، در هر صورت محتوا به کاربر ارسال می شود.

CDN چه زمانی در جهان گسترده شد؟

اگر بخواهم به طور کلی تاریخچه CDN اینها را به شما توضیح بدم از اواخر دهه 90 میلادی شناخته شده‌اند با اینکه برخی از پیشرفت های روز دنیا قبل از آن هم وجود داشتند.

نسل اول CDN اینها برای موارد استثنایی به وجود آمدند مواردی مثل پاسخگویی به تقاضای  کاربران اعم از صوتی و تصویری، سرعت بخشیدن به وب‌سایت‌ها و لودینگ شدن محتوا و مطالب سایت ها و رشد دادن محتوا و در نهایت شرکت هایی که محصولات و خدمات را ارائه می‌دهند برای پاسخگویی به تمام درخواست کاربران از آن استفاده می‌کردند

که یکی از زیرساخت‌های فناوری اطلاعات (IT) است. بیشترین تمرکز نسل دوم شبکه توزیع محتوا برای محصولات و محاسبات پیچیده ابری و همچنین تعامل بیشتر در دنیای فناوری اطلاعات بود این تعامل نه تنها از طریق مرورگر دسکتاپ بلکه از موبایل و دیگر دیوایس های الکترونیکی صورت می گرفت.

اگر بخواهیم به صورت جزئی به این مسئله نگاه کنیم در سال 2004 بیش از 3000 شرکت برای استفاده از شبکه های توزیع محتوا هزینه بیش از 20 میلیون دلار در ماه پرداختند و همین درآمد در سال‌های آتی چند برابر شد و در سال 2005 هزینه ای حدود 40 درصد بالاتر تخمین زده شد. پس از آن شرکت آمازون در سال 2008 شبکه توزیع محتوا برای خود راه اندازی کرد که در سال 2011 شبکه سی دی خود را در زمینه تحویل محتوا و ارائه داد که محتوا را قادر می‌سازد از 38 مرکز داده در سراسر جهان به کار و تحویل دهد که باعث کاهش زمان فرستادن و زمان تاخیر می شود.

بهترین CDN ایران

بی‌شک یکی از CDN ایران می توانیم به ابر آروان اختصاص بدهیم، شرکتی که تنها سرویس شبکه تولید محتوا در ایران است که سایت های بزرگی مثل دیجی کالا را ساپورت می کند ابر آروان کار خود را در سال 1394 در قالب یک کار استارت اپی شروع کرد و اهدافش این بود که کمک کند تا شبکه جهانی اینترنت سریع تر و با امنیت بیشتر در دسترس کاربران مجازی قرار گیرد.

شرکت ابر آروان واقعاً گسترده است که شاید باورتان نشود هر کاربر روزانه در داخل کشور چند بار از سرورهای ابر آروان عبور می‌کند و از خدمات این شرکت استفاده می‌کند که یکی از بهترین شبکه های توزیع محتوا در ایران است می‌توانیم سرویس دهی به بسیاری از شناخته شده ترین و پر بازدید ترین وب سایت های داخلی ارائه خدمات امنیتی به سایت حساس دولتی و همچنین جلوگیری از حملات DDOS به نهادها و ارگان‌های دولتی مثل بانک و سامانه های حیاتی کشور نام ببریم.

حرف آخر

اگر به کمک دوستان خود و یا آشنایانتان یک استارتاپ را شروع کرده اید و قرار است سایتی را طراحی کنید، من به شما توصیه می‌کنم در ماه‌های اولیه میزان وارد و خارج شدن کاربر و بازدید خوردن سایت خود را مشاهده کنید. اگر این میزان افزایشی بود من به شما توصیه می‌کنم تا از شبکه‌های توزیع محتوا استفاده کنید تا از و مزیت‌های آن برخوردار شوید ولی اگر میزان ورود و خارج شدن کاربر در سایت شما کم بود و به حد معمول نرسید توصیه نمی‌شود از CDN استفاده کنید چون منجر به افزایش هزینه می شود و به عبارتی دیگر برای سایت شما مفید نخواهد بود. امروزه اکثر شرکت ها و کسب و کارهای بزرگ مثل دیجی کالا، دیوار و هزاران سایت دیگر از شبکه توزیع محتوا استفاده می‌کنند که باعث می‌شود رتبه و سئو سایت خود را به بالاترین مقدار خود برسد.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید