جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

آشنایی با اسنپ، سامانه هوشمند حمل و نقل در ایران

author منتشر کننده
بدون نظر 8 0
آشنایی با اسنپ، سامانه هوشمند حمل و نقل در ایران

امروزه حمل و نقل آسان برای تمامی افراد یکی از مولفه های مهم زندگی اجتماعی است. در سال های اخیرتاکسی های اینترنتی جهت رفاه حال شهروندان در شهرها راه اندازی شده اند. یکی از موفق ترین این سامانه ها، اپلیکیشن اسنپ است که پیشتاز سامانه  های هوشمند حمل و نقل در ایران است. اسنپ نخستین سرویس آنلاین حمل و نقل در ایران است که در سال1393 به منظور خدمات در بخش حمل و نقل وارد زندگی ایرانیان شد.این اپ هوشمند ابتدا در کلانشهر تهران فعالیت خود را آغاز کرد و به فراخور استفاده و در دسترس بودن به بسیاری از شهرهای ایران راه یافت.

دست اندکاران شرکت اسنپ این سرویس را سامانه ای هوشمند در صنعت حمل‌ونقل، پل ارتباطی میان کاربر مسافر و کاربر راننده  دانسته اند و آن را راهکاری سریع و ساده برای درخواست خودرو و موتورسیکلت به شمار می‌‌آورند. با درخواست خودرو یا موتورسیکلت در این اپلیکیشن، پس از مشخص کردن مبدا و مقصد، نزدیک‌ترین اسنپ به نشانی شما می‌آید.

جابجا کردن مسافر و کالا از اقدامات قابل توجه ای است که توسط اسنپ صورت می‌گیرد و توانسته رضایت خوبی در بین کاربرانش ایجاد کند به طوری که سلامت و امنیت اجتماعی افراد را به نحو قابل قبولی تامین می‌کند و باعث شده در بین مردم اعتماد سازی مطلوبی به وجود بیاورد.

اسنپ

بیشتر بخوانید: بهترین اپلیکیشن هایی که در یک دهه اخیر زندگی ما را تغییر داده اند

نحوه استفاده کاربران ایرانی از اسنپ

اساس فعالیت و به وجود آمدن خیلی از اپلیکشن ها در حوزه تاکسی اینترنتی، دسترسی راحت، آسان و مقرون بصرفه به زیرساخت های حمل و نقل و کاهش بار ترافیکی شهرهای بزرگ است. اسنپ نیز بعنوان یکی از مهم ترین این اپ ها برای کاربران خود خدمات مطلوبی ارائه می‌دهد. برای درخواست خودرو از اسنپ، کاربران باید ابتدا این اپلیکیشن را روی گوشی های هوشمند خود نصب کنند سپس با ایجاد حساب کاربری وارد پنل خدمات آن شوند. کاربرانی که به عنوان مسافر دراین سامانه ثبت نام می‌کنند پس از تکمیل اطلاعات کاربری خود می‌توانند به راحتی درخواست خودروی خود را ثبت کنند.

مسافر با انتخاب مسیر سفر خود و ثبت آن نه تنها هزینه سفر را می‌تواند رویت کند بلکه مدت زمانی که از مبدا تا مقصد طول میکشد را روی گوشی موبایل خود میبیند. GPS نصب شده بر روی سامانه اسنپ این امکان را برای مسافران فراهم می‌کند تا ثانیه به ثانیه مسیر را روی نقشه اپلیکیشن موبایل خود ببینند.

اسنپ

مسیر سفر، گزینه های سفر، انتخاب نوع سرویس و مبلغ کرایه سفر از قابلیت های مهم اپلیکیشن اسنپ برای کاربران ایرانی است. همچنین یکی از مهم ترین امتیاز این اپ دسترسی سریع مسافر به راننده است به طوری که با انتخاب مقصد توسط کاربر بلافاصله نزدیکترین راننده به محل زندگی کاربر، درخواست را تایید و کمتر از چند دقیقه به مبدا ارسال می‌شود.

اپلیکشن اسنپ به صورت خودکار هزینه سفر را از مبدا تا مقصد برآورد می‌کند که کاربر می‌تواند یا به صورت نقدی آن را به راننده پرداخت کند و یا آن را به صورت آنلاین از طریق حساب کاربری خود واریز کند. نحوه کار با حساب کاربری نیز بدین صورت است که کاربر با ایجاد حساب در برنامه اسنپ و واریز حق شارژ از طریق درگاه پرداخت بانک سامان هر زمان که به مقصد رسید مبلغ کرایه را به حساب اسنپ واریز کند. اسنپ نیز با در دسترس داشتن حساب کاربری راننده مزبور، مبلغ کرایه را به حساب بانکی او واریز می‌کند.

یکی دیگر از امکانات اسنپ، درگاه انتقادات و پیشنهادات و ثبت میزان رضایت کاربران مسافر از رانندگان است. میزان رضایت مسافر از راننده بعد از رسیدن به مقصد از طریق اپلیکیشن اسنپ ثبت می‌شود این آیتم یکی از امتیازات جذب کاربر و ارتقای راننده محسوب می‌شود که علاوه بر جلب اعتماد اجتماعی، موجب امنیت و رضایت از خدمات اسنپ شده است.

عکس این سیستم نظارتی در اسنپ نیز وجود دارد یعنی میزان رضایت راننده از مشتری مسافر. این اقدام موجب می‌شود که اگر کاربری قوانین اسنپ را رعایت نکند این شرکت از ارائه خدمات خود به آن تغییر رویه داشته باشد. به طور کل سیستم نظارتی، امتیاز دهی و دوسویه شرکت اسنپ یکی از اولویت هایی است که این سامانه تاکسی اینترنتی را در میان کاربران خود امن قلمداد کرده است.

اسنپ در کنار ایجاد اشتغال برای هزاران راننده ایرانی توانسته خیلی از خدمات جانبی مناسب مشاغل مرتبط را نیز ارائه دهد به طوری که استفاده از خدماتی مانند تامین بنزین سوخت، روغن موتور، لوازم جانبی اتومبیل و خیلی دیگر از خدماتی از این دست برای رانندگان در استخدامش تامین کند.

بیشتر بخوانید: علل موفقیت شرکت آمازون

رونق کسب و کار اینترنتی با ظهور اسنپ

اسنپ یکی از بزرگترین شرکت های فراملیتی در جهان محسوب می‌شود که علاوه بر خدمات حمل و نقل در زمینه توزیع غذا نیز فعالیت می‌کند و در واقع در زمینه های دیگری نیز فعال است. این سامانه که توسط بزرگترین شرکت اینترنت ایران راه اندازی شده، غیر از ایران سهامداران خارجی دیگری نیز دارد. هم اکنون ارزش سهام اسنپ حدود 2 میلیارد دلار برآورد شده است. اسنپ با داشتن بیش از 10 میلیون کاربر درایران به عنوان هفتمین تاکسی اینترنتی در زمره زیرساخت های حمل و نقل آنلاین در جهان شناخته شده است.

اسنپ

در ایران کمتر کاربری است که اسنپ را نشناسد چرا که ارائه خدمات این شرکت در خیلی از زمینه ها موجب شده که کاربران زیادی مجذوب آن شوند. نه تنها کاربران حقیقی بلکه خیلی از شرکت های حقوقی، ارگان ها، سازمان ها و نهادهای خاصی از خدمات اسنپ بهره مند می‌شود.

با توسعه زیرساخت های ارتباطاتی در ایران، از سال 93 اسنپ با سرمایه گذاری شرکت اینترنت ایران، شرکت MTN و شرکت ایرانسل و یک شرکت آلمانی موسوم به راکت اینترنت راه اندازی شد و توانسته تاکنون ارزش سهام خود را به صورت صعودی در بازار ایران و بازارهای جهانی حفظ کند. توسعه استارتاپ ها در سال های اخیر اسنپ را از قافله عقب نیانداخته و این استارتاپ علاوه بر راه اندازی تاکسی اینترنتی استارتاپ های معروف دیگری راه اندازی کرده است.

شرکت اسنپ با داشتن نیروهای متخصص در حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات و همچنین سرمایه گذاری های کلان ریالی و ارزی سهم قابل توجه ای در بورس و اقتصاد ایران ایفا می‌کند. این شرکت همینک یکی از مشهورترین شرکت های در حوزه دیجیتال مارکتینگ در ایران و منطقه است که توانسته گوی سبقت را از رقبای خود برباید.

اسنپ فود یکی از این استارتاپ هاست که بنا دارد در کمترین زمان ممکن غذاهای مورد نظر کاربرانش را به درب منزلشان برساند بدون اینکه کابر یک قدم برای خرید غذا بردارد با مراجعه به اپلیکشن گوشی غذای مورد علاقه اش را نوش جان می کند!

رستوران های معروف زیادی در پایتخت و کلان شهرهای ایران از خدمات اسنپ جهت ارسال غذا و معرفی خود به مردم استفاده می‌کنند که این امر موجب توسعه و شهرت زیادی برای این گونه کسب و کارها در ایران شده است.

بامیلو یکی دیگر از کسب و کارهای اینترنتی است که توسط دست اندکاران اسنپ راه اندازی شده است. یک بازار کاملا مجازی با تنوع کالایی زیاد که در دسترس کاربران قرار دارد. اسنپ روم، اسنپ تریپ، اسنپ هیت، اسنپ مارکت و اسکانو از دیگر استارتاپ های وابسته به اسنپ هستند که توسط شرکت اینترنت ایران راه اندازی شده اند.

از دیگر اقدامات اسنپ در جهت توسعه کسب و کار به خصوص در حوزه دیجیتال، بکارگیری معلولان در سامانه رانندگان خود است. اقدامی که باعث رونق کسب و کار برای اقشار ضعیف جامعه به خصوص معلولان شده است. اسنپ برای این منظور و به دنبال حمایت از معلولان، حق کمیسیون رانندگان این قشر را معاف کرده که می‌توان گفت یکی از امتیازات این شرکت برای این قشر از جامعه محسوب می‌شود. گفته می‌شود این شرکت با بکارگیری 10 هزار نفر معلول در سامانه رانندگان خود مبلغی بالغ بر 9 میلیارد تومان حق کمیسیون را به این قشر بخشیده است.

به تازگی نیز با راه اندازی پویش ها و تامین وام های مناسب جهت رفاه حال رانندگان، اسنپ درصدد جذب رانندگان و تشویق آنان به استفاده حداکثری از ظرفیت اشتغال زایی خود کرده است. همچنین با شیوع ویروس کرونا در این روزها که افراد کمتر از وسایل نقلیه عمومی استفاده می‌کنند، استفاده از اسنپ برای کاربران از نظر رعایت بهداشت فردی می‌تواند موثر باشد.

اسنپ

مزایا و معایب اسنپ برای کاربران ایرانی

هر اپلیکیشن خدمات رسانی که پا به فضای کسب و کار می‌گذارد مزایا و معایبی برای کاربرانش به دنبال دارد. اسنپ نیز از این مقوله جدانیست. شاید بتوان گفت کفه ترازوی مزایای اسنپ برای کاربرانش از کفه دیگر سنگین تر است چون طی این سال ها که اسنپ مشغول خدمات دهی به کاربرانش بوده است نه تنها فضای ایمنی برای مردم در جابجایی ایجاد کرده بلکه فضای رقابتی خوبی نیز برای کسب و کارهای نوپا ایجاد کرده است به طوری که توسعه تاکسی های اینترنتی دیگری با شکل و شمایل اسنپ در دهه اخیر در ایران به وجود آمده است.

فضای رقابتی در بین کسب و کارهای اینترنتی در ایران توانسته متخصصان فناوری اطلاعات و ارتباطات را به این سمت سوق دهد که با به روز کردن اپلیکیشن های خود فضایی برای هرچه بهتر دیده شدن و جذب کاربران بیشتر به وجود بیاورند. اسنپ نیز طی این مدت توانسته امکانات بهتر و به روزی برای خود تدارک ببیند. از جمله این امکانات می‌توان به کیف پول امن و به روز اعتباری، مسیریاب های به روز و بدون نقص، نسخه های جدیدتر اپ و... اشاره کرد که در هر زمانی قابل دسترس هستند.

سهل الوصول بودن، مقرون به صرفه بودن،ایمن بودن ایجاد فضای سلامت روانی و اجتماعی در جامعه ایران از جمله مهمترین ترین مزایای اسنپ است. در کنار آن کارشناسان دیجیتال مارکتینک معتقدند اسنپ با شکستن نرخ کرایه های مصوبه تاکسی رانی در کشور، بازار تاکسی داران را کساد کرده است. همچنین در تقابل حقوق مسافر با راننده، اسنپ جانب مسافران را بیشتر داشته و این عدم توازن موجب دلسردی خیلی از رانندگان اسنپ شده است.

همچنین رشد جذب بی رویه راننده توسط اسنپ، عدم ارائه خدمات مطلوب در برخی شهرهای کوچک، عدم توجه به برخی مناطق کمتر برخوردار از امکانات حمل و نقل، عدم شفافیت در حق کمیسیون رانندگان و ... از دیگر انتقادات وارد شده به اسنپ است.

بدون شک دست اندرکاران صنعت دیجیتال مارکتینگ براین امر واقف هستند که برای توسعه و موفقیت یک کسب و کار اینترنتی به خصوص در عرصه تاکسی های اینترنتی که سرعت، امنیت و به روز بودن از مولفه های اصلی آن است، در گرو توجه همه جانبه طراحان و برنامه ریزان این گونه کسب و کارهاست چرا که مارکتینگی موفق است که بتواند فضای رضایت کافی و مطلوب را برای کاربرانش ایجاد کند. اسنپ نیز از این مقوله جدا نیست و می‌تواند با برنامه ریزی مدبرانه تری این فاصله را جبران کند.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید